Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "Kun ostin ensimmäisen asuntoni, en osannut aavistaa, millaiseen varallisuushissiin astuin." Moni omistusasuja vaurastuu tietämättään.

Vierailija
04.01.2024 |

https://www.hs.fi/visio/art-2000010050346.html

Monet omistusasujat ovat päässeet varallisuushissiin ja rikastuneet nopeammin ja enemmän kuin ikinä osasivat ajatellakaan. Ja tämä kaikki tapahtui halvalla lainarahalla 2009 - 2022.

Samalla vuokralle jääneet ovat tuskailleet vuosi vuodelta yhä korkeammaksi nousseen vuokran kanssa - eivätkä ole rikastuneet senttiäkään.

Että se on ihan oma valinta kumpaan ryhmään kuuluu.

Kommentit (192)

Vierailija
181/192 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin ensimmäisen asuntoni 2015 hintaan 160 ke. Talyhtiötä remontoitiin siten, että osuuteni maksoi 10 ke. Oman asunnon pinnat remontoin, siihen meni 7 ke. Asunto myytiin 2020 hintaan 142 ke. Eli tappiota tuli 35 ke. Myynti tapahtui paikkakunnan vaihdoksen vuoksi. Etsimme omakotitaloa vuosia, ja saimme vihdoin ostettua 2023. Tämän jälkeen arvo on laskenut varovasti arvioiden 40 ke.

Ei kannata myydä tappiolla - idiootti.

Vierailija
182/192 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan viisiöstä lainankorkoa 300€, lyhennys 500€ ja yhtiövastike 400 sisältää lämmityksen. Yhteensä siis 1200€. Ei löydy paritaloa vuokralle näin halvalla PK seudulla.

Jos lyhennät lainaa vaivaiset kuus tonnia vuodessa niin olet kyllä jo eläkeiässä ennen kuin laina on maksettu pois.

Eikä viisiössä hoitovastike ole todellakaan pääkaupunkiseudulla mitään 400 euroa per kk. Ellei yhtiöllä ole sitten merkittävässä määrin liiketiloja jotka tuottavat vuokratuloja. Ja jos on, niin se näkyy silloin myös asunnon hinnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/192 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kasvukeskuksissa ehkä kyllä, syrjäalueilla omistusasuminen tuottaa tappiota kun asunnot halpenee silmissä

Höpö höpö, omalle kodille ei hintaa lasketa ja mm. nuoriso voi täällä ostaa alle 50 k€ omakotitalon, joka ei välttämättä tarvi heti mitään remonttiakaan.

Naapurissa yrittäjä-lähihoitaja -pariskunta osti 20 k€:lla talon ja remontoi sitä n. samalla rahalla. Tuloksena kaunis ja nykyaikainen talo.

Tuolla hinnalla ei paljon arvo kiinnosta, kun asuntolainaa on tod. näl. 0 €.

Vierailija
184/192 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasujan vaurastuminen eli varallisuuden kertyminen ei muodostu vain asunnon arvonnoususta vaan myös ihan siitä, että laina pienenee sitä maksettaessa.

 

Omistusasunto onkin ainoa keino jolla tavis voi kerätä merkittävän varallisuuden ja nostaa elintasoaan.

Vierailija
185/192 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän asunnon arvo ei ole ihan hirveästi noussut, mutta asuntolainan lyhentyessä meidän varallisuus on jo "hurjat" 250 000 euroa. 

 

Enpä keksi miten vuokralla asuessa olisi saanut moisen summan kasaan...

Vierailija
186/192 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luovuin omistusasunnostani, ja sijoitin vapautuneen pääoman SP 500 ETF:ään, en osannut aavistaa millaiseen varallisuushissiin astuin.

 

Moni omistusasuja voisi vaurastua moninkertaisesti, jos eivät jumittaisi pääomaansa tuottamattomissa seinissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
187/192 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aiheuttanut sellaisen asuntojen arvonnousun, ettl nuorella sukupolvella,ei ole enää mahdollisuutta päästä asuntoihin käsiksi.

Vierailija
188/192 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän asunnon arvo ei ole ihan hirveästi noussut, mutta asuntolainan lyhentyessä meidän varallisuus on jo "hurjat" 250 000 euroa. 

 

Enpä keksi miten vuokralla asuessa olisi saanut moisen summan kasaan...

Eikö oo tullut yhtään remonttia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
189/192 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin ensimmäisen asuntoni 2015 hintaan 160 ke. Talyhtiötä remontoitiin siten, että osuuteni maksoi 10 ke. Oman asunnon pinnat remontoin, siihen meni 7 ke. Asunto myytiin 2020 hintaan 142 ke. Eli tappiota tuli 35 ke. Myynti tapahtui paikkakunnan vaihdoksen vuoksi. Etsimme omakotitaloa vuosia, ja saimme vihdoin ostettua 2023. Tämän jälkeen arvo on laskenut varovasti arvioiden 40 ke.

Ei kannata myydä tappiolla - idiootti.

Sunk cost fallacy on suomeksi uponneiden kustannusten harha tai upotetun hinnan harhaluulo [1].

Se tarkoittaa taipumusta jatkaa aiemmin aloitettua toimintaa, hanketta tai suhdetta pelkästään siksi, että siihen on jo käytetty resursseja (aikaa, rahaa tai vaivaa) – vaikka järki sanoisi, että luopuminen olisi parempi vaihtoehto. [1, 2, 3, 4]


Yleisiä esimerkkejä ilmiöstä


Tappiosijoitus:
Osakkeessa tai sijoituksessa pysytään kiinni toiveena omansa takaisin saamisesta, vaikka kyseiset rahat ovat jo käytännössä menetettyjä (uponneita) ja sijoitus tuottaisi muualla paremmin.


Huono parisuhde tai ihmissuhde:
Suhteessa kitutaan vuosikausia, koska "siihen on jo uhrattu niin monta vuotta".
 

Katsomaton elokuva: Huonon elokuvan katsominen loppuun vain siksi, että siitä on maksanut lipun tai siihen on tuhlattu jo tunti aikaa. [1, 2, 3]


Miksi teemme näin?

Kyseessä on psykologinen aivopieru eli kognitiivinen vinouma. Ihmisellä on luontainen tarve välttää tappion tai hukkaan menneiden resurssien tunnetta. Mieluummin otetaan riski lisätappioista kuin myönnetään itselleen, että aiempi panostus oli turha

Vierailija
190/192 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi, että tänä vuonna tuli potkulaki voimaan ja kesäkuun alussa vuoden työsopimukset ilman perustetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
191/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, että tänä vuonna tuli potkulaki voimaan ja kesäkuun alussa vuoden työsopimukset ilman perustetta.

Ainakin meille omistusasunto on ollut onni, koska molemmat olemme olleet lomautettuna ja työttöminä. Silloin on nettipankista laitettu asuntolainan lyhennysvapaa päälle ja makseltu sitten lainaa pois omaan tahtiin ylimääräisinä lyhennyksinä eli n. puolella vauhdilla normaalisti. Ei ole tarvinnut tapella yhteiskunnan tukien kanssa ja tuskailla kalliin vuokran kanssa. Vuokranantajalta ei voi pyytää vuokravapautta. 

 

Meillä on tasaerälyhennys eli lainan kk-erä on pysynyt samana alusta asti. Samassa ajassa vuokrat ovat tuplaantuneet.

 

No kivasti meidän talon arvo on nyt 320 000 € suurempi kuin jäljellä oleva (aika pieni) lainasumma. Että tällaiseen "varallisuushissiin" (mikä nimitys) olemme päässeet, kun onnistuimme ostamaan ajoissa. Silloin sai vielä järjelliseen hintaan.

Vierailija
192/192 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on varallisuushissistä vaijerit poikki ja kylmä kyyti kohti kuilun pohjaa. Voimia perikunnille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme