HS: "Kun ostin ensimmäisen asuntoni, en osannut aavistaa, millaiseen varallisuushissiin astuin." Moni omistusasuja vaurastuu tietämättään.
https://www.hs.fi/visio/art-2000010050346.html
Monet omistusasujat ovat päässeet varallisuushissiin ja rikastuneet nopeammin ja enemmän kuin ikinä osasivat ajatellakaan. Ja tämä kaikki tapahtui halvalla lainarahalla 2009 - 2022.
Samalla vuokralle jääneet ovat tuskailleet vuosi vuodelta yhä korkeammaksi nousseen vuokran kanssa - eivätkä ole rikastuneet senttiäkään.
Että se on ihan oma valinta kumpaan ryhmään kuuluu.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Mieti Helsingissä Töölöössä perintöveroa.
800 000 asunnosta eli perintövero 60000 ja jos leski asuu siinä.
Ei muuten ole JOS leskin asuu siinä. Pienimmillään vero on 28100 € jos leski jää asumaan asuntoon. Se mikä vero on riippuu LESKEN iästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiltu taas spämmää. Ei pelkästä vastikkeen maksusta selviäminen kenellekään niin vaikeaa ole, että maksetun kotinsa yhtään mihinkään menettää.
Paitsi siellä Pietarissa.
Hinnat on jo kääntyneet takaisin pieneen nousuun, vaikkei Tiltu sitä huomaa. :)
2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa ja sitä saa 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa. Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä.
Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
yhä edelleen on laskuja. saatanan idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin v. 2020 230 000e asunnon Garantian takauksella eli 0e omaa rahaa. Remontointiin meni n. 40t (täysi remontti, itse tehden poislukien sähkömies, putkimies ja valvonta, perheessä remonttitaitoinen). Alkuvuodesta myin asunnon 350 000e.
Ihan kiva potti 2,5v asumisella.
Antaako Garantia ilmaisen takauksen???
Ihmeellistä! Täyttykin tarkistaa
Miksi sen pitäisi olla ILMAINEN? sitä vartenkin saa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin v. 2020 230 000e asunnon Garantian takauksella eli 0e omaa rahaa. Remontointiin meni n. 40t (täysi remontti, itse tehden poislukien sähkömies, putkimies ja valvonta, perheessä remonttitaitoinen). Alkuvuodesta myin asunnon 350 000e.
Garantiahan joutui vaikeuksiin. Lakimuutos tuli, eikä tätä saa enää.
Oletko varma?
https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/lainat-ja-asunnot/asuntolaina/asunto…
Hups ekana GARANTIAN LAINATAKAUS OSUUSPANKISTA.
Ei saa vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään heistä ei ole rikastunut penniäkään, jos asuvat edelleen asunnossa jota eivät myy, ja joilla ei ole ostajaa.
Heillä on asumiskustannukset pienemmät, kun ei tarvitse vuokralla asua. Ja halutessaan voivat esim. eläkepäiville siirtyessään realisoida asuntonsa ja siirtyä sitten vuokralle ja varmistaa rahoilla lokoisat eläkepäivät. Kyllä tuo paljon enemmän vapauksia antaa kuin se, että asuu vuokralla ja odottelee seuraavaa vuokrankorotuskirjettä ja miettii, että kuinka kauas pitää tällä kertaa muuttaa, että saa omiin tuloihin suhteutettuna vuokra-asunnon, jonka vuokran saisi maksettua.
Olen esittänyt tästä laskelman toisessa ketjussa.
Minä asun vuokralla. Jos ostaisin vastaavan asunnon, siitä tulisi enemmän kuluja kuin vuokra-asu
Mikä ihmeen käsiraha MISTÄ sinä tiedät paljonko asunnon omistaja vaatii KÄSIRAHAA.
Tarkoitatko OMARAHOITUSOSUUTTA. Nämä ovat TÄYSIN ERI ASIOITA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla eläminen on halvempaa kuin omistusasuminen siihen asti, kun asuntolaina on maksettu. Jos vuokralainen ei säästä rahaa, niin se on kyllä ihan oma moka. Samoin omistusasuja mokaa, jos ei kerrytä muuta omaisuutta kuin asuntonsa.
Ei ole jos vuokransa maksaa ITSE.
Minun asuntoni vuokra vuokramarkkinoilla olisi 2300 €/kk.
Kun vielä oli lainaa maksoin yhtiövastikeet 341 €
Lainan korkoja keskimäärin 80 €/kk.
Eli asunnon KULUT olivat 421 €/ kk. ELi erotus vuokra-asuntoon on 1879 €/kk.
MILLÄ matematiikalla on halvempaa maksaa 2300 € kuin maksaa 421 €.
Vaikka ottaisi lyhennyksenkin huomioon niin SILTI vuokra-asuminen olisi kalliimpaa Maksoin lyhennystä 1240 €/kk.
Eli vaikka ottaa lyhennyksen, joka on SÄÄSTÖ ei KULU, huomioon niin vuokralla asumien olisi 639
Nykyisellä korkotasolla ja lainamäärällä korkoni on 0.
Tästähän ketjussa oli kysymys, meillä oli HISTORIALLISEN hyvä ajanjakso käyttää velkavipua vaurastumiseen ja minä käytin sen maksimaalisesti hyväkseni. Maksoin lainaa 8 vuotta minimimäärät ja kun lainan nousivat niin ennen koron tarkistusta maksoin lainani pois 8 vuoden aikana kerrytettyjen sijoitusten tuotolla. Eli myin korkeariskisimmästä alkaen sijoituksia pois sen verran että sain velan kuitattua. Ja sijoituksiinkin jäi mukava pesämuna. Viime vuoden aikana valtaosa myymistäni sijoituksista laskivat, joten saan ne nyt halvemmalla takaisin, ellen sitten sijoita muualle. 5 myytyä sijoitusta olen jo vaihtanut toisiksi sijoitussuunnitelmassani.
Vaikka olisin säilyttänyt lainan niin asumiskuluni olisivat nyt 1236 € eli 1064 € vähemmän kuin tuo vuokra. Silloin tosin lyhennyksen kanssa menisi 176 € enemmän rahaa kuin vuokraan menisi. Mutta täytyy muistaa että tästä 1240 menee nettovarallisuuden kasvattamiseen.
Tällä hetkellä sijoitan keskimäärin 3400 €/kk, ja jos laina olisi, minulla olisi nyt 2090 € vähemmän sijoitettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No anteeksi ettei minulla ollut 18v kymmeniä saati satoja tuhansia euroja asuntoon tai taloon sekä sellaisen ylläpitoon. Eikä ole muuten vieläkään, kun kaikki raha menee peruselämiseen. 🙄
Puhumattakaan siitä, ettei kaikilla ole niitä vanhempia taustalla antamassa tarvittavia takauksia.
Ei minulla mitään henkilötakauksia ole koskaan ollut lainoissani. Eikä pankit enää niitä edes mielellään ota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No anteeksi ettei minulla ollut 18v kymmeniä saati satoja tuhansia euroja asuntoon tai taloon sekä sellaisen ylläpitoon. Eikä ole muuten vieläkään, kun kaikki raha menee peruselämiseen. 🙄
ei ollut minullakaan kymmeniä saati satojatuhansia euroja asunnon ostoon. SIKSI meillä on tälläiset laitokset kuin PANKIT. NYT minulla on puolen millin velaton asunto JA satoja tuhansia sijoituksissa.
Ja lainaa varten tarvitsit kymmeniä tuhansia omaosuutta, sekä mahdollisesti lisätakauksia.
Usko tai älä, kaikilla tähän ei mahdollisuuksia ole, etenkään juuri täysikäistyttyä.
En tarvinut. Omarahoitusosuuteen otin toisen lainan, jossa oli huonommat ehdot. Eli parhaillaan minulla oli vastuullani 3 lainaa samaan asuntoon, mutta kun tiesi mitä teki ja optimoi lainoilla tämä kannatti. Tämä sama mahdollisuus olisi ollut monella muullakin. Lainoissa en keskittynyt vain lainojen maksuun vaan pyrin maksimoimaan nettovarallisuuteni kasvun. Eri aikoina painotus lainojen takaisinmaksun ja sijoittamisen välillä vaihteli koko ajan sen mukaan mikä oli sillä hetkellä tuottavinta. 8 vuoden aikana järjestelin lainat 6 kertaa uusiksi aina saaden merkittäviä lisähyötyjä nettovarallisuuden karttumisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitäisi olla ILMAINEN? sitä vartenkin saa lainaa.
Sarkasmia.
Sen ulkopuolisen takauksen maksaa aina jotenkin. Kertamaksuna tai joka kuukausi. Ei ole 0% omavastuuta kenelläkään, ehkä vanhemmilta saatuna vain.
Näillä hinnoilla ei vaurastu kuin pankit, välittäjät ja grynderit.
Oikotie on täynnä jobbareiden myymättömiä asuntoja.
Asunto on järkevää ostaa kun koknais kuukausikustannus on vähemmän kuin alueen vuokra. Nythän se on kaksinkertainen vuokraan nähden. Jopa kolminkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ollut minullakaan kymmeniä saati satojatuhansia euroja asunnon ostoon. SIKSI meillä on tälläiset laitokset kuin PANKIT. NYT minulla on puolen millin velaton asunto JA satoja tuhansia sijoituksissa.
Ja lainaa varten tarvitsit kymmeniä tuhansia omaosuutta, sekä mahdollisesti lisätakauksia.
Usko tai älä, kaikilla tähän ei mahdollisuuksia ole, etenkään juuri täysikäistyttyä.
En tarvinut. Omarahoitusosuuteen otin toisen lainan, jossa oli huonommat ehdot. Eli parhaillaan minulla oli vastuullani 3 lainaa samaan asuntoon, mutta kun ti
Kumma juttu.
Koskaan ei ole hyväksytty velkaa omarahoitukseksi! Ikinä kuullutkaan tuollaisesta. Jos on ollut mitä tahansa velkaa se on vähentänyt vastaavasti lainasummaa/ takaisinmaksuerää
Kyllä aika moni maksaisi vuokrallaan asuntolainan ihan mennen tullen. Asuntolainan kk-erä pysyy 20 vuotta samana tasaerälyhennyksellä, mutta siinä ajassa vuokra kolminkertaistuu ja jatkuu koko loppuelämän. Arvatkaapa kummalla jää enemmän rahaa elämiseen... :)
Ostin oman, Helsingissä sijaitsevan asuntoni vuonna 2015, enkä ole varma saisinko siitä nyt edes saman verran kuin mitä itse aikanaan maksoin. Sijainti ei ole kovin hyvä. Eli se siitä hissistä.
Asia nyt ei sinänsä minua haittaa, olen kerryttänyt muutakin omaisuutta viimeisen 10 vuoden aikana reippaasti.
Ei harmita omistusasunnon ostaminen yhtään. Nyt velaton ja maksan pelkän vastikkeen 217 euroa kuukaudessa, kun vuokra tämän kokoisesta olisi 1200 euroa enemmän.
Ja saan asua omistusasuntotalossa mikä on laadukkaampi, tasokkaampi, siistimpi ja paljon rauhallisempi.
Ostin 2004 asunnon 35 000 eurolla. Se oli halvin yksiö mitä täällä sai. Myin sen 2008 70 000 eurolla kiitos alueen uudisrakentamisen mikä nosti neliöhintoja ja ostin vuoden 2009 lamassa nykyisen kolmion 110 000 eurolla. Nyt tästä saisi 230 000 euroa ainakin ja aionkin sitten siirtyä oikeaan omakotitaloon, mutta ne maksavat yli 350 000 euroa.
Tuloni ei ole kummoiset ja olen pärjännyt pienellä asuntolainalla.
Tässä mun tarina pääkaupunkiseudulta.
Omaa rahoitusta ekaan asuntoon 36 000€, loput lainaa.
1. Omistusasunto puolison kanssa (2003) 234 000 €. Myytiin (2006) 300 000 €
2. Omistusasunto puolison kanssa (2006) 310 000 €. Myytiin (2014) 368 000 €
3. Omistusasunto puolison kanssa (rakennutettiin OKT 2015), kokonaiskulut n. 600 000 €. Myytiin (2022) 750 000€ eron myötä.
4. Omistusasunto yksin (2022) 435 000€. Velkaa 86 000€ jäljellä ja asumiskulut on matalat.
Asuntolainaa maksettu n. 20 vuotta yhdessä ja yksin, josta 13 vuotta lähes nollakoroilla. Lainan kuukausierä oli omakotitalosta suurimmillaan 1300€, nyt yksin asuessa tällä korkotasolla 508€. Ei olis varaa asua vuokralla ja kyllähän tässä on kivan omaisuuden saanut kerrytettyä vuosien mittaan.
Kun lapset muuttavat n. 5-7 vuoden sisään omilleen, muutan todennäköisesti kerrostalokolmioon tms. Pystyn ostamaan asunnon ilman velkaa, jolloin yhdenkin hengen palkasta jää hyvin rahaa vaikka matkusteluun.
Onhan tuossa paljon tuuriakin pelissä mihin ajankohtaan pystyy ostamaan asunnon. Itse vasta viime vuonna sain tarpeeksi säästöjä kasaan ASP tilille mutta asuntomarkkinat ihan pysähdyksissä ja valikoima surkea.
Saahat sitä uskotella itselleen vaikka mitä, mutta tosiasiassa ne rahat on kiinni seinissä ja niitä ei sieltä helpolla pois saa. Varsinkin jos kyseessä on omakotitalo.
Täällä taas boomerit kehuskelee miten "fiksuja" olivat kun hyvän taloustilanteen aikaan ostivat. Ei tuo fiksuudesta johdu vaan sattumaa että juuri siihen aikaan oli hyvä taloustilanne.
Romahdus tulee vielä, yhä harvemmalla nuorella varaa ostaa ja ikäluokat pienenee nopeaa vauhtia.
Miten pääsit moiseen summaan.
Pienimmillään vero on 7400 lesken jäädessä asumaan ja jos leski ei jää asumaan niin vero on 37700.