Väheneekö bensatankkauspisteet saähköautoilu?
Nyt kun pyritään sähköautoiluun ja monet merkit aikovat jopa lopettaa muiden autojen tuotannon alle 10 vuodessa.
Tuli sellainen ahaa elämys bensa-autoilijana, että vähennetääbkö niitä bensa ja diesel tankkauspisteitä nyt sitten ja lisätään sähkölatausasemia.
Jossain vaiheessa ei ole sitten kumpaakaan tarpeeksi, vai?
Kommentit (156)
Eiköhän se välivaihe ole lyhyt, nyt jo paljon latausasemia ja ne lisääntyy nopeasti.
Ei kellään kahvila/ravintolayrittäjällä ole ainakaan mitään järkeä luopua bensatankkauspisteistä vielä pitkään aikaan.
Kyllä ne vähenee jos kysyntä vähenee. Aluksi luultavimmin niin että paikassa missä on nyt 3 kylmäasemaa lähekkäin, 1-2 loppuu. Eli tankkamaan pääsee yhtä helposti, mutta paikallinen kilpailu vähenee.
Sähköautoilu saadaan kalliiksi sähkön siirron rahanpesumaksua nostamalla.
Ihan heti ei voi aloittaa, sähköautoja ei ole tarpeeksi, mahd. ostajat säikähtäisivät.
zil
Varmaan jossain määrin, mutta toisaalta Suomen asutustilanne huomioiden meillä on vielä piiiitkään sellaisia alueita, joiden latausverkoston kehittäminen ei ole ihan heti tapahtumassa (kallista infraa, vähäinen käyttö). Lisäksi varsinkin dieselillä on edelleen oma asemansa ja tarpeensa raskaan liikenteen käytössä (miten ajattelit, että metsäkoneet tuolla harvemmin asutuilla alueilla tankataan isommilla työmailla toimittaessa? Kuljetetaan lavetilla pari kertaa päivässä ladattavaksi jonnekin?)
Sähköistyminen tapahtuu kaupungeissa ensin ja hiljalleen siitä etäämmälle, mutta nykyteknologia ei mahdollista liikenteen sataprosenttista sähköistymistä vielä aikoihin. Ja kun bensa-asemilla on olemassa olevat säiliöt, pumput ja tarvittavat luvat, niin ei ne sieltä vielä vähään aikaan häviä.
Halvan sähkön aika paljasti sen, että Suomen sähköverkko ei kestä edes normaalia vähänkään suurempaa kulutusta nykyisellä verkolla vaikka asunnot olisivat uusiakin. Pääsulakkeet paukkuivat kun halvan sähkön aikana laitettiin laitteita liikaa päälle.
Vähenee tankkauspiste koira ja tankkibi.
Uusiakin bensa-asemia rakennetaan yhä, joten eivät ne ihan hetkeen häviä.
Vääjäämätöntä.
Autotehtaat eivät panosta enää kuin sähköautojen kehitykseen, joten uuden auton ostajat ostavat jatkossa niitä ( kuka nyt vanhentunutta tekniikkaa uutena haluaa ostaa).
Nopeasti tulee muutos ja se johtuu paljolti juuri siitä, että autotehtaat panostavat sähköautoje kehitykseen ja lopettavat kokonaan muiden autojen valmistuksen.
Kyllä tankkauspisteiden väheneminen näkyy selvästi jo viiden vuoden päästä.
Suomessa täyssähköautoja on vasta 2.3% Suomen autokannasta. Kyllä bensapumppuja tarvitaan vielä pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Uusiakin bensa-asemia rakennetaan yhä, joten eivät ne ihan hetkeen häviä.
Turhaa panostusta. Kun kysyntä vähenee, ei ole enää kannattavaa. Itse en tuollaista riskiä ottaisi (asemia perustaisi).
En usko, että tulevat lähimpään viiteentoista vuoteen merkittävästi vähenemään, koska meillä ajetaan tyypillisesti loppuun eli paalikuntoon, mutta varmasti jossain määrin supistuu.
T: sähköautoilija
Vierailija kirjoitti:
Suomessa täyssähköautoja on vasta 2.3% Suomen autokannasta. Kyllä bensapumppuja tarvitaan vielä pitkään.
Jo hybridit vähentää bensan kysyntää selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Halvan sähkön aika paljasti sen, että Suomen sähköverkko ei kestä edes normaalia vähänkään suurempaa kulutusta nykyisellä verkolla vaikka asunnot olisivat uusiakin. Pääsulakkeet paukkuivat kun halvan sähkön aikana laitettiin laitteita liikaa päälle.
On juuri sitä kodin sähköjärjestelmän "tyhmyyttä" että näin tapahtuu. Siksi sähköautojen kotilatureiden kanssa laitetaan usein älykäs kuormanhallinta joka katsoo että mikään laite ei ota enemmän virtaa kun on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tulevat lähimpään viiteentoista vuoteen merkittävästi vähenemään, koska meillä ajetaan tyypillisesti loppuun eli paalikuntoon, mutta varmasti jossain määrin supistuu.
T: sähköautoilija
Toisaalta uusilla autoilla ajetaan eniten kilometreja ja mitä vanhemmaksi auto tulee, sen useammin se on käytössä jossa kilmetreja ei niin paljon tule. Joten ei se bensan kulutus ole ihan vain suoraan polttisautojen määrään suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tulevat lähimpään viiteentoista vuoteen merkittävästi vähenemään, koska meillä ajetaan tyypillisesti loppuun eli paalikuntoon, mutta varmasti jossain määrin supistuu.
T: sähköautoilija
Itse olen huomannut, että naapurustossa autot alkaneet viuhaan tahtiin sähköistyä. Onko niin, että kun muutama hommaa, muut tulee nopeasti perässä jos on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa täyssähköautoja on vasta 2.3% Suomen autokannasta. Kyllä bensapumppuja tarvitaan vielä pitkään.
Jo hybridit vähentää bensan kysyntää selvästi.
Bensalla tai dieselillä kulkee edelleen 93% autoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvan sähkön aika paljasti sen, että Suomen sähköverkko ei kestä edes normaalia vähänkään suurempaa kulutusta nykyisellä verkolla vaikka asunnot olisivat uusiakin. Pääsulakkeet paukkuivat kun halvan sähkön aikana laitettiin laitteita liikaa päälle.
On juuri sitä kodin sähköjärjestelmän "tyhmyyttä" että näin tapahtuu. Siksi sähköautojen kotilatureiden kanssa laitetaan usein älykäs kuormanhallinta joka katsoo että mikään laite ei ota enemmän virtaa kun on mahdollista.
Ja olennaista on se, että sähköverkon rajat tulivat jo vastaan kun pääsulakkeet paukkuivat ennätystahtia. Joka taloon jos tulee sähköauton latauspisteitä, niin ei riitä verkon kapasiteetti mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa täyssähköautoja on vasta 2.3% Suomen autokannasta. Kyllä bensapumppuja tarvitaan vielä pitkään.
Jo hybridit vähentää bensan kysyntää selvästi.
Jokaikinen hybridi kuitenkin tarvitsee polttoainetta. Uskallan väittää että 2035 on vielä myynnissä lataushybridejä. Ne tosin saattavat olla REX-tyyppisiä.
Niinhän siinä tulee käymään, kun kysyntä vähenee. Todennäköisesti sähkölatausasemat tulee aika nopeasti lisääntymään, koska sähköautoja ostavat paljon liikkuvat ja varakkaammat. Mutta kymmenen vuoden päästä joutuu jo miettimään reitit missä voi tankata bensa tai diesel auton. Kuten nyt joutuu sähkiksen ajajat miettimään.