Negatiivisia ravintolakokemuksia juuri aloittaneiden kesätyöntekijöiden takia. Ei minkäänlaisia asiakaspalvelutaitoja.
Musta tuntuu, että kesätyöntekijöiden anti vain huononee vuosi vuodelta. Ei peruskäytöstapoihin ja sosiaaliseen kanssakäymiseen tarvita monen vuoden koulutusta. Aspan pitäisi viedä sitä asiakaspalvelutilannetta jouhevasti eteenpäin, ei asiakkaan haparoida ja kysellä että näinkö tämä menee. Eilen olin ravintolassa, jossa en ollut käynyt aiemmin. Olin epävarma tilataanko tiskiltä vai tuleeko tarjoilija tuomaan menun pöytään. Menin tiskille kysymään että teenkö tilaukseni tässä. Nuori ihminen tiskin takana katsoo silmät suurella. "...öööh, jooh? Totaaa ööh tos on niinku toi... lista." Sain tilaukseni tehtyä ja menin pöytään odottamaan. Odotellessani katselin näitä juuri työuransa aloittaneita tarjoilijoita. He olivat kaikki todella epävarmoja, joka sai asiakkaatkin epävarmoiksi että miten tässä nyt edetään. Asiakkaat joutuivat viemään niitä tilanteita eteenpäin, kun tarjoilijat hämmästelivät ja miettivät kaikkea.
"Hei anteeks, mulle taisi tulla väärä annos. Tilasin x-annoksen, ja tää näyttäisi olevan y-annos."
"Ööh, okei... totaah... onks se niinku... joo toi kyl näyttäs olevan y-annos, mä tota... ööh... sä et tilannut sitä... mä totah, mä käyn kysyyn."
"...Okei, käy vaan!"
"Joo totaaa toi kokki kysyy et haluuks sä niinkuuu uuden annoksen... vai haluuks sä syödä ton?"
"Haluaisin sen x-annoksen, jonka tilasin."
"Totaah, okei." *silmät tyhjinä annokseen tuijottamista*
"... veisitkö tämän annoksen tästä pois?"
"Mä totaah... vienks mä tän pois, vai?"
"Kyllä? Vie vaan."
"Okei." *häipyy keittiöön jättäen annoksen edelleen asiakkaalle*
Ja vartin päästä tarjoilija tuo uuden annoksen sanomatta sanaakaan. Vanha annos on edelleen pöydällä.
Selvennän, että en halua haukkua nuoria uransa aloittaneita ihmisiä. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Ravintoloissa, joissa henkilökunta vaihtuu usein, ei todennäköisesti ole uuden työntekijän perehdytystäkään järjestetty. Silti, eikö jokainen ole ollut asiakaspalvelutilanteissa sen verran, että osaa käyttäytyä niissä? Tarjoilija olisi voinut pahoitella että meillä meni keittiössä annokset sekaisin, vien tämän väärän annoksen pois ja tuon sen tilaamasi annoksen pikimmiten sinulle. Ja nimenomaan päättäväisesti, ei suu auki ihmetellen ja epävarmasti kysellen ööh?? öööh?? että mitähän mun täytyy tässä tilanteessa tehdä?
Kommentit (75)
Omasta tilauksestani oli jokin raaka-aine loppu.
"Moiii, sä tilasit sen z-annoksen. Meil on totaah toi ilmakuivattu kinkku niinku... loppu."
"Okei, voiko sen korvata jollain?"
"Tota, en mä tiedä...?"
"... voisitko selvittää keittiöstä?"
"Jooh, tota, mä käyn... kysyyn..."
En lähtis nuorta syyttelee. Ihana, että on päässy töihin.
mun nuori meni kans ravintola alalle ilman kokemusta. Hänet perehdytettiin hyvin. Sanottiin, että mitään ei tarvii tietää ja kaikki opetetaan.
Jos ei oo mitään tietoa mistään, niin eihän sillo voi tietää
Ole onnellinen että sinne on joku edes saatu tarjoilijaksi, ei oo nykyään ihan helppoa. Harmillista että perehdyttäminen on selvästi jäänyt puolitiehen, henkilökuntapulaa siinäkin :/
Jopa kaupan kassoille on joissain paikoissa hankala saada juuri ketään, kaikennäköistä joutuvat ottamaan ja toivomaan parasta.
Peruskouluun pitäisi laittaa pakollinen jakso aspatyötä. Ei siinä opisi joka ravintolan käytäntöjä eikä ap saisi parempia kesätarjoilijoita mutta näiden pällien ymmärrys asiakaspalvelijoita kohtaan paranisi ja silloin myös niiden aspojen työympäristö.
Voi apua! Olin itse juuri tuollainen nuorena. Aivan toivoton sosiaalisissa tilanteissa. Tajusin kyllä itsekin olevani surkea asiakaspalvelija, mutta opiskelijana oli pakko ottaa se työ minkä sattui kulloinkin saamaan... Onneksi olen sittemmin saanut töitä jossa en ole niin kovasti esillä. Ja onhan toki ne taidotkin karttuneet matkan varrella (ja ahdistus ja paniikki vähentyneet).
Surullista, ettei tämä ravintola ole sitten saanut ammattitaitoisia asiakaspalvelijoita töitä tekemään. Varmaan pääsevät jotenkin halvemmalla?
Vierailija kirjoitti:
Huonosti perehdytetty. heitetty vaa suden suuhun
No eihän tuossa ole yhtään mitään perehdytettävää. Ihan perusjärjellä ajateltavia ja normaalilla ulosannilla selvitettäviä juttuja!
Eikös näiden nykyjonnejen pitänyt olla joku ulospäinsuuntautunut supersukupolvi? Missä se näkyy?
Jos kielenkäyttö ja käytös on kuten kuvattu, ei kyse ole perehdytyksestä vaan jostain paljon pelottavammasta ilmiöstä nimittäin kasvatuksen puutteesta. Hyvänen aika sentään, eikö enää osata edes kommunikoida kuten ihmiset, mölähdellään vain jotain?
Iirisrukka kirjoitti:
Jos kielenkäyttö ja käytös on kuten kuvattu, ei kyse ole perehdytyksestä vaan jostain paljon pelottavammasta ilmiöstä nimittäin kasvatuksen puutteesta. Hyvänen aika sentään, eikö enää osata edes kommunikoida kuten ihmiset, mölähdellään vain jotain?
Tai sitten johtuu ihan siitä yksinkertaisesta asiasta että ihmiset ovat nykyään hyvin kovia ja itsekkäitä. Ei sallita sille aspalle edes hetkeä koittaa muistaa tai miettiä mitä tehdä ennen kuin jo räyhätään. Ollaan vaatimassa milloin mitäkin. Kuvittelevat että ihan sama mitä tulee niin ovat oikeassa.
Totta kai nuoria pelottaa olla töissä tuollaisessa paikassa.
Olen huomannut saman kauppojen kassoilla. Nuori kassalla ja ihan mikä tahansa "normaalista" kassarutiinista poikkeava lausahdus tai kysymys saa tämän täysin hämmentymään.
Tyyliin:
"Hei. Kylläpä onkin lämmin ilma"
"Ai siis..niinku..tota.. *hiljaisuus*....öö...äää.. *hiljaisuus jatkuu*..enmävaatiiä.."
Ja hassunhauskintahan tässä on se, että usein nämä kaupat on niitä rempseydellään mainostavia sekatavaraliikkeitä. Itkeäkö vai nauraa tätä nykynuorison tasoa.
Vaihtoehtona ravintoloissa nykyään taitaa olla joko kokematonta henkilökuntaa tai ei henkilökuntaa ollenkaan. Tällainen tapaus eilen Tapiola Gardenissa, yksi ihminen yritti hoitaa hotellin vastaanoton, aulabaarin ja terassin. No ei siellä pian ollut asiakkaitakaan, kun henkilökuntaa ei ravintolan puolella näkynyt missään. Tarkoitus oli mennä drinkille ja syömään jotain pientä perjantaina töiden jälkeen, mutta jouduttiin poistumaan tovin odottelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman kauppojen kassoilla. Nuori kassalla ja ihan mikä tahansa "normaalista" kassarutiinista poikkeava lausahdus tai kysymys saa tämän täysin hämmentymään.
Tyyliin:
"Hei. Kylläpä onkin lämmin ilma"
"Ai siis..niinku..tota.. *hiljaisuus*....öö...äää.. *hiljaisuus jatkuu*..enmävaatiiä.."
Ja hassunhauskintahan tässä on se, että usein nämä kaupat on niitä rempseydellään mainostavia sekatavaraliikkeitä. Itkeäkö vai nauraa tätä nykynuorison tasoa.
Olisitko itse rempseän iloinen niissä paikoissa töissä? Ei niille makseta siitä että höpisee asiakkaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman kauppojen kassoilla. Nuori kassalla ja ihan mikä tahansa "normaalista" kassarutiinista poikkeava lausahdus tai kysymys saa tämän täysin hämmentymään.
Tyyliin:
"Hei. Kylläpä onkin lämmin ilma"
"Ai siis..niinku..tota.. *hiljaisuus*....öö...äää.. *hiljaisuus jatkuu*..enmävaatiiä.."
Ja hassunhauskintahan tässä on se, että usein nämä kaupat on niitä rempseydellään mainostavia sekatavaraliikkeitä. Itkeäkö vai nauraa tätä nykynuorison tasoa.
Mielikuva
*Se on MORJENSTA PÖYTÄÄN...*
"Kauppa X, kuinka voin auttaa?"
Todellisuus
".....ai...öö....siisniinku...tota..."
"...enmäkyl....öö...niinku..."
No eikö tuossa tapauksessa ole jo ihan päivänselvää kenelle tahansa, että nuo on jätetty firman toimesta kokonaan perehdyttämättä hommiinsa
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman kauppojen kassoilla. Nuori kassalla ja ihan mikä tahansa "normaalista" kassarutiinista poikkeava lausahdus tai kysymys saa tämän täysin hämmentymään.
Tyyliin:
"Hei. Kylläpä onkin lämmin ilma"
"Ai siis..niinku..tota.. *hiljaisuus*....öö...äää.. *hiljaisuus jatkuu*..enmävaatiiä.."
Ja hassunhauskintahan tässä on se, että usein nämä kaupat on niitä rempseydellään mainostavia sekatavaraliikkeitä. Itkeäkö vai nauraa tätä nykynuorison tasoa.
Se siinä kassalla on ihminen eikä kone. Hänellä voi olla omat ajatukset, huolet, ihan mitkä vaan mielessä. Ja istunut siinä kassalla jo monta tuntia niin mistä tietäisi millainen lämpötila ulkona on. Luojani miten ajattelmattomia ihmiset nykyään on.
Taustalla on vaan huonoa organisointi, johtamista, perehdyttämistä ja tiedonkulkua.
Ei ole kesätyöntekijän vika.
Iirisrukka kirjoitti:
Jos kielenkäyttö ja käytös on kuten kuvattu, ei kyse ole perehdytyksestä vaan jostain paljon pelottavammasta ilmiöstä nimittäin kasvatuksen puutteesta. Hyvänen aika sentään, eikö enää osata edes kommunikoida kuten ihmiset, mölähdellään vain jotain?
No höpö höpö. Ihan perus nuorten meininkiä tuo on. Varmuus tulee samalla, kun ikä karttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman kauppojen kassoilla. Nuori kassalla ja ihan mikä tahansa "normaalista" kassarutiinista poikkeava lausahdus tai kysymys saa tämän täysin hämmentymään.
Tyyliin:
"Hei. Kylläpä onkin lämmin ilma"
"Ai siis..niinku..tota.. *hiljaisuus*....öö...äää.. *hiljaisuus jatkuu*..enmävaatiiä.."
Ja hassunhauskintahan tässä on se, että usein nämä kaupat on niitä rempseydellään mainostavia sekatavaraliikkeitä. Itkeäkö vai nauraa tätä nykynuorison tasoa.
Se siinä kassalla on ihminen eikä kone. Hänellä voi olla omat ajatukset, huolet, ihan mitkä vaan mielessä. Ja istunut siinä kassalla jo monta tuntia niin mistä tietäisi millainen lämpötila ulkona on. Luojani miten ajattelmattomia ihmiset nykyään on.
Huoh. Ei tuollaiseen tarvitse alkaa sääennusteita ja meteorologiaa tavaamaan, vaan riittää ihan normaali smalltalk heitto että "oi ihanaa, niinpä on hih hih".
Vain suomalainen pitää normaalina että tuollaisessa paikassa ei kasetti kestä. Tuon normaalimpaa asiakaspalvelu, oikeastaan ihan small talk, tilannetta ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman kauppojen kassoilla. Nuori kassalla ja ihan mikä tahansa "normaalista" kassarutiinista poikkeava lausahdus tai kysymys saa tämän täysin hämmentymään.
Tyyliin:
"Hei. Kylläpä onkin lämmin ilma"
"Ai siis..niinku..tota.. *hiljaisuus*....öö...äää.. *hiljaisuus jatkuu*..enmävaatiiä.."
Ja hassunhauskintahan tässä on se, että usein nämä kaupat on niitä rempseydellään mainostavia sekatavaraliikkeitä. Itkeäkö vai nauraa tätä nykynuorison tasoa.
Se siinä kassalla on ihminen eikä kone. Hänellä voi olla omat ajatukset, huolet, ihan mitkä vaan mielessä. Ja istunut siinä kassalla jo monta tuntia niin mistä tietäisi millainen lämpötila ulkona on. Luojani miten ajattelmattomia ihmiset nykyään on.
Huoh. Ei tuollaiseen tarvitse alkaa sääennusteita ja meteorologiaa tavaamaan, vaan riittää ihan normaali smalltalk heitto että "oi ihanaa, niinpä on hih hih".
Vain suomalainen pitää normaalina että tuollaisessa paikassa ei kasetti kestä. Tuon normaalimpaa asiakaspalvelu, oikeastaan ihan small talk, tilannetta ei ole olemassakaan.
Monessa maassa kassa mulkaisisi ja käskisi painua helvettiin. Koitappa vaikka italiassa jutella "mukavia"
Huonosti perehdytetty. heitetty vaa suden suuhun