Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Negatiivisia ravintolakokemuksia juuri aloittaneiden kesätyöntekijöiden takia. Ei minkäänlaisia asiakaspalvelutaitoja.

Vierailija
18.06.2023 |

Musta tuntuu, että kesätyöntekijöiden anti vain huononee vuosi vuodelta. Ei peruskäytöstapoihin ja sosiaaliseen kanssakäymiseen tarvita monen vuoden koulutusta. Aspan pitäisi viedä sitä asiakaspalvelutilannetta jouhevasti eteenpäin, ei asiakkaan haparoida ja kysellä että näinkö tämä menee. Eilen olin ravintolassa, jossa en ollut käynyt aiemmin. Olin epävarma tilataanko tiskiltä vai tuleeko tarjoilija tuomaan menun pöytään. Menin tiskille kysymään että teenkö tilaukseni tässä. Nuori ihminen tiskin takana katsoo silmät suurella. "...öööh, jooh? Totaaa ööh tos on niinku toi... lista." Sain tilaukseni tehtyä ja menin pöytään odottamaan. Odotellessani katselin näitä juuri työuransa aloittaneita tarjoilijoita. He olivat kaikki todella epävarmoja, joka sai asiakkaatkin epävarmoiksi että miten tässä nyt edetään. Asiakkaat joutuivat viemään niitä tilanteita eteenpäin, kun tarjoilijat hämmästelivät ja miettivät kaikkea.
"Hei anteeks, mulle taisi tulla väärä annos. Tilasin x-annoksen, ja tää näyttäisi olevan y-annos."
"Ööh, okei... totaah... onks se niinku... joo toi kyl näyttäs olevan y-annos, mä tota... ööh... sä et tilannut sitä... mä totah, mä käyn kysyyn."
"...Okei, käy vaan!"

"Joo totaaa toi kokki kysyy et haluuks sä niinkuuu uuden annoksen... vai haluuks sä syödä ton?"
"Haluaisin sen x-annoksen, jonka tilasin."
"Totaah, okei." *silmät tyhjinä annokseen tuijottamista*
"... veisitkö tämän annoksen tästä pois?"
"Mä totaah... vienks mä tän pois, vai?"
"Kyllä? Vie vaan."
"Okei." *häipyy keittiöön jättäen annoksen edelleen asiakkaalle*
Ja vartin päästä tarjoilija tuo uuden annoksen sanomatta sanaakaan. Vanha annos on edelleen pöydällä.

Selvennän, että en halua haukkua nuoria uransa aloittaneita ihmisiä. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Ravintoloissa, joissa henkilökunta vaihtuu usein, ei todennäköisesti ole uuden työntekijän perehdytystäkään järjestetty. Silti, eikö jokainen ole ollut asiakaspalvelutilanteissa sen verran, että osaa käyttäytyä niissä? Tarjoilija olisi voinut pahoitella että meillä meni keittiössä annokset sekaisin, vien tämän väärän annoksen pois ja tuon sen tilaamasi annoksen pikimmiten sinulle. Ja nimenomaan päättäväisesti, ei suu auki ihmetellen ja epävarmasti kysellen ööh?? öööh?? että mitähän mun täytyy tässä tilanteessa tehdä?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä opetetaan kotona.

Ai minulle ainakin opetettiin ettei tuntemattomille jutella. Ihan oman turvallisuuden takia.

Vierailija
42/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettäs kehtaatte haukkua nuoria jotka tekee töitä. Ei nykyaikana mitään perehdytyksiä ole. Saisko vähän inhimillisyyttä kehiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman kauppojen kassoilla. Nuori kassalla ja ihan mikä tahansa "normaalista" kassarutiinista poikkeava lausahdus tai kysymys saa tämän täysin hämmentymään. 

Tyyliin:

"Hei. Kylläpä onkin lämmin ilma"

"Ai siis..niinku..tota.. *hiljaisuus*....öö...äää..  *hiljaisuus jatkuu*..enmävaatiiä.."

Ja hassunhauskintahan tässä on se, että usein nämä kaupat on niitä rempseydellään mainostavia sekatavaraliikkeitä. Itkeäkö vai nauraa tätä nykynuorison tasoa.

Olisitko itse rempseän iloinen niissä paikoissa töissä? Ei niille makseta siitä että höpisee asiakkaan kanssa.

Yleensähän kassahommiin mennään ryhmähaastattelujen ym. sosiaalisten kokeiden kautta.  Ihmetellä täytyy niiden KARSIUTUNEIDEN sosiaalista lahjakkuutta, jos jo testin "läpäisseidenkin" ulosanti ja sosiaalinen tilannetaju on tuolla tasolla.

Ehkä isommissa kaupoissa ja kaupungeissa haku noin mutta oma nuori sai paikan lyhyellä kaavalla. Täytti hakemuksen ja k-marketin kauppias otti yhteyttä samana päivänä ja pyysi käymään. Tärkein kysymys oli ollut että voitko aloittaa heti huomenna? Juniori oli vastannut kyllä ja perui sitten seuraavan päivän menonsa työpaikan saatuaan. 

No hyvä jos on itse hoitanut hakemuksen ja työnhakuprosessin.  Trendihän on sellainen että vanhemmat toimii kasvavassa määrin tulkkeina näiden ömhh-ämhh-totajoo-työnhakijoiden ja työnantajien välillä jopa haastatteluissa...

Vierailija
44/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä opetetaan kotona.

Ai minulle ainakin opetettiin ettei tuntemattomille jutella. Ihan oman turvallisuuden takia.

Kovin herkästihän nuo nuoret tuntuu huutelevan ja mussuttavan tuntemattomille lähes ajasta ja paikasta riippumatta. Vieläpä selvinpäin nykyisin, eli eivät edes rohkaisua tarvitse.

Miksi työpaikalla menee sitten äkisti jauhot suuhun?

Vierailija
45/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä huonoa palvelua tuntuu saavan kokeneemmiltakin tekijöiltä. Ravintolat voisi paremmin viestiä, hoidetaanko tilauksen tekeminen ja laskun maksaminen kassalla, vai hoituuko niin että tarjoilija käy ottamassa tilauksen ja tuo laskun pöytään.

Vierailija
46/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman kauppojen kassoilla. Nuori kassalla ja ihan mikä tahansa "normaalista" kassarutiinista poikkeava lausahdus tai kysymys saa tämän täysin hämmentymään. 

Tyyliin:

"Ai siis..niinku..tota.. *hiljaisuus*....öö...äää..  *hiljaisuus jatkuu*..enmävaatiiä.."

Ja hassunhauskintahan tässä on se, että usein nämä kaupat on niitä rempseydellään mainostavia sekatavaraliikkeitä. Itkeäkö vai nauraa tätä nykynuorison tasoa.[/quote

Yhtä hyvin voi ihmetellä nykypäivän keski-ikäisten tasoa. Elämä alkaa olla ohitse ja havahtuu huomaamaan, että henkilökohtaiset saavutukset ovat nollatasoa, joten tullaan palstalle avautumaan nuorista kesätyöntekijöistä.

Asiakaspalvelu Suomessa on kautta linjan tylyä ja parhaimmillaan palvelukokemuksen minimitason täyttävää. Hieman parempaan suuntaan on menty uusien ikäluokkien myötä. Jokaista epävarmaa kesätyöntekijää kohti on vähintään yksi ammattiinsa ja elämäänsä tympääntynyt keski-ikäinen hapannaama.

Vierailija
47/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä opetetaan kotona.

Kovin herkästihän nuo nuoret tuntuu huutelevan ja mussuttavan tuntemattomille lähes ajasta ja paikasta riippumatta. Vieläpä selvinpäin nykyisin, eli eivät edes rohkaisua tarvitse.

Koska se on eri asia.

Vierailija
48/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettäs kehtaatte haukkua nuoria jotka tekee töitä. Ei nykyaikana mitään perehdytyksiä ole. Saisko vähän inhimillisyyttä kehiin?

Ap oli erittäin inhimillinen, ymmärtäväinen ja ystävällinen. Ja pitkäpinnainen.

Lisäksi hän kuvaili tilanteen niin hyvin, että siihen on valitettavan helppo eläytyä.

Vierailija
49/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian pitkä, en jaksanut lukea 🥱

Sama, napakampia aloituksia!

Anna kun arvaan: sinä kuulut niihin, jotka eivät jaksa Youtube-videoitakaan ja joiden takia piti keksiä TikTok.

Vierailija
50/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkään ammatti ei kiinnosta kohta ketään. On niin pienet palkat. Ja kurjat työolot.

Vierailija
51/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspatyö nyt on joka alalla aunuksesta, koska liian iso osa asiakkaista on aunuksesta. Olen huomannut lähimarketissa uudet kesähessut. Ovat kyllä kohteliaita, mutta asiakkaista ei voi sanoa samaa aina. Minua vanhemmat henkilöt (olen 35v) tuhahtelevat ja nakkelevat niskojaan, jos kassa-kesähessu on hidas ja sitä oikeaa tupakka- askia ei sekunneissa löydy.

Vierailija
52/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyyliin:

Ja hassunhauskintahan tässä on se, että usein nämä kaupat on niitä rempseydellään mainostavia sekatavaraliikkeitä. Itkeäkö vai nauraa tätä nykynuorison tasoa.

Olisitko itse rempseän iloinen niissä paikoissa töissä? Ei niille makseta siitä että höpisee asiakkaan kanssa.

Yleensähän kassahommiin mennään ryhmähaastattelujen ym. sosiaalisten kokeiden kautta.  Ihmetellä täytyy niiden KARSIUTUNEIDEN sosiaalista lahjakkuutta, jos jo testin "läpäisseidenkin" ulosanti ja sosiaalinen tilannetaju on tuolla tasolla.

Ehkä isommissa kaupoissa ja kaupungeissa haku noin mutta oma nuori sai paikan lyhyellä kaavalla. Täytti hakemuksen ja k-marketin kauppias otti yhteyttä samana päivänä ja pyysi käymään. Tärkein kysymys oli ollut että voitko aloittaa heti huomenna? Juniori oli vastannut kyllä ja perui sitten seuraavan päivän menonsa työpaikan saatuaan. 

No hyvä jos on itse hoitanut hakemuksen ja työnhakuprosessin.  Trendihän on sellainen että vanhemmat toimii kasvavassa määrin tulkkeina näiden ömhh-ämhh-totajoo-työnhakijoiden ja työnantajien välillä jopa haastatteluissa...

Ainakin viime vuonna kyseinen kauppias laittoi jo  hakuun että jokainen hakemus mikä ei itse tehty tai vanhemmat muutoin osallistuvat johtaa hylkyyn heti. Kauppiaalla on kolme k-markettia lähistöllä ja jokaisessa vuodesta toiseen tosi hyvät nuoret kesäisin ja muulloinkin. Hänkin on kirjoittanut esimerkiksi facebookissa tekstejä miten paikkaa hakevat usein enemmän vanhemmat kuin se nuori joka olisi töihin tulossa. Äiti tai isä soittelee lapsensa puolesta ja käyvät kaupallakin asiasta kauppiaalle juttelemassa. 

Vierailija
53/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta tilauksestani oli jokin raaka-aine loppu.

"Moiii, sä tilasit sen z-annoksen. Meil on totaah toi ilmakuivattu kinkku niinku... loppu."

"Okei, voiko sen korvata jollain?"

"Tota, en mä tiedä...?"

"... voisitko selvittää keittiöstä?"

"Jooh, tota, mä käyn... kysyyn..."

Olisko tässä tapauksessa se, joka kertoi kesätyöntekijälle että kinkku on loppu, voinut jo samalla kertoa millä sen voi korvata.

Eihän nää nuoret tiedä jos ei kukaan kerro ja opeta.

Fiksu ja hereillä oleva ihminen osaa tehdä kysymyksiä.

Kyllä, ei ne nuoret mitään pikkuvauvoja ole, eikä työnantaja voi tietää mikä kaikki on epäselvää, jos aloittelija ei kysy!

Lisäksi, uunonkin pitäisi älytä olla hakematta asiakaspalvelutöihin jos ihmisten kohtaaminen pelottaa.

Vierailija
54/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kesätyöntekijät sentään puhuvat sitä paljon kaivattua Suomen kieltä!

Vierailija
55/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kertoo tunnollisuudesra. Ei uskalla tehdä omia päätöksiä omaan piikkiin, sillä ei ole varma, mitkä ovat talon tavat toimia missäkin tilanteessa. Siihen on ratkaisuna hyvä perehdytys, jossa käydään läpi erilaisia tilanteita ja miten niihin reagoidaan.

Itse jos näen nuoren, jota selvästi jännittää, niin teen selväksi ettei tässä ole mitään hätää, minulla ei ole kiire minnekään ja aikaa on, rauhassa opetellaan yhdessä.

Nuoret on ihania kun niiden antaa olla!

Vierailija
56/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo kesätyöntekijät sentään puhuvat sitä paljon kaivattua Suomen kieltä!

Saan paremmin selvää 1kk maassa olleesta pizzakebabistakin, kuin näistä supisuomalaisista isänmaan toivoista.  Asiakaspalvelutaidoissa ja ennenkaikkea yleisessä asenteessakin valovuosien ero.  

Ömmöämmmnoenmätiiäniinkuömmm

Vierailija
57/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitäkin jännittää. Siksi se on sitä tota-niinku-käyn kysyy-ootas-joo-tälleen, jne.

Moni varmaan ekassa työvuorossaan. Kyllä se siitä lähtee ja sitten taas kaikki ei vaan sovi asiakaspalveluun ja ne kyllä hakeutuu jatkossa muualle.

Vierailija
58/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kertoo tunnollisuudesra. Ei uskalla tehdä omia päätöksiä omaan piikkiin, sillä ei ole varma, mitkä ovat talon tavat toimia missäkin tilanteessa. Siihen on ratkaisuna hyvä perehdytys, jossa käydään läpi erilaisia tilanteita ja miten niihin reagoidaan.

Mutta kun tämä normaaleihin sosiaalisiin tilanteisiin perehdyttäminen ei tulisi olla enää työpaikan eikä etenkään asiakkaan tehtävä.  Jos nuori on mököttänyt puhelimellaan kaikki synttärinsä, rippijuhlansa ja jopa yo:t, ilman että olisi edes yrittänyt vaihtaa paria sanaa vieraiden kanssa ja vanhemmatkin on antaneet tämän tapahtua ("no se meidän kulta vaan on sellane"),  niin onhan se tulos surkeaa katseltavaa jossain aspatyössä...

Vierailija
59/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyyliin:

Mihin paikkaan sinä rekrytoit kesätyöntekijöitä jos olet jotain trediä nähnyt?

En odota vastausta koska et ole. Kunhan haluat haukkua nuoria.

Vierailija
60/75 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä opetetaan kotona.

Kenestä nuoresta/ nuorista siis puhut? Missä sinä heitä näet muualla kuin siellä töissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä