Negatiivisia ravintolakokemuksia juuri aloittaneiden kesätyöntekijöiden takia. Ei minkäänlaisia asiakaspalvelutaitoja.
Musta tuntuu, että kesätyöntekijöiden anti vain huononee vuosi vuodelta. Ei peruskäytöstapoihin ja sosiaaliseen kanssakäymiseen tarvita monen vuoden koulutusta. Aspan pitäisi viedä sitä asiakaspalvelutilannetta jouhevasti eteenpäin, ei asiakkaan haparoida ja kysellä että näinkö tämä menee. Eilen olin ravintolassa, jossa en ollut käynyt aiemmin. Olin epävarma tilataanko tiskiltä vai tuleeko tarjoilija tuomaan menun pöytään. Menin tiskille kysymään että teenkö tilaukseni tässä. Nuori ihminen tiskin takana katsoo silmät suurella. "...öööh, jooh? Totaaa ööh tos on niinku toi... lista." Sain tilaukseni tehtyä ja menin pöytään odottamaan. Odotellessani katselin näitä juuri työuransa aloittaneita tarjoilijoita. He olivat kaikki todella epävarmoja, joka sai asiakkaatkin epävarmoiksi että miten tässä nyt edetään. Asiakkaat joutuivat viemään niitä tilanteita eteenpäin, kun tarjoilijat hämmästelivät ja miettivät kaikkea.
"Hei anteeks, mulle taisi tulla väärä annos. Tilasin x-annoksen, ja tää näyttäisi olevan y-annos."
"Ööh, okei... totaah... onks se niinku... joo toi kyl näyttäs olevan y-annos, mä tota... ööh... sä et tilannut sitä... mä totah, mä käyn kysyyn."
"...Okei, käy vaan!"
"Joo totaaa toi kokki kysyy et haluuks sä niinkuuu uuden annoksen... vai haluuks sä syödä ton?"
"Haluaisin sen x-annoksen, jonka tilasin."
"Totaah, okei." *silmät tyhjinä annokseen tuijottamista*
"... veisitkö tämän annoksen tästä pois?"
"Mä totaah... vienks mä tän pois, vai?"
"Kyllä? Vie vaan."
"Okei." *häipyy keittiöön jättäen annoksen edelleen asiakkaalle*
Ja vartin päästä tarjoilija tuo uuden annoksen sanomatta sanaakaan. Vanha annos on edelleen pöydällä.
Selvennän, että en halua haukkua nuoria uransa aloittaneita ihmisiä. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Ravintoloissa, joissa henkilökunta vaihtuu usein, ei todennäköisesti ole uuden työntekijän perehdytystäkään järjestetty. Silti, eikö jokainen ole ollut asiakaspalvelutilanteissa sen verran, että osaa käyttäytyä niissä? Tarjoilija olisi voinut pahoitella että meillä meni keittiössä annokset sekaisin, vien tämän väärän annoksen pois ja tuon sen tilaamasi annoksen pikimmiten sinulle. Ja nimenomaan päättäväisesti, ei suu auki ihmetellen ja epävarmasti kysellen ööh?? öööh?? että mitähän mun täytyy tässä tilanteessa tehdä?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman kauppojen kassoilla. Nuori kassalla ja ihan mikä tahansa "normaalista" kassarutiinista poikkeava lausahdus tai kysymys saa tämän täysin hämmentymään.
Tyyliin:
"Hei. Kylläpä onkin lämmin ilma"
"Ai siis..niinku..tota.. *hiljaisuus*....öö...äää.. *hiljaisuus jatkuu*..enmävaatiiä.."
Ja hassunhauskintahan tässä on se, että usein nämä kaupat on niitä rempseydellään mainostavia sekatavaraliikkeitä. Itkeäkö vai nauraa tätä nykynuorison tasoa.
Se siinä kassalla on ihminen eikä kone. Hänellä voi olla omat ajatukset, huolet, ihan mitkä vaan mielessä. Ja istunut siinä kassalla jo monta tuntia niin mistä tietäisi millainen lämpötila ulkona on. Luojani miten ajattelmattomia ihmiset nykyään on.
Huoh. Ei tuollaiseen tarvitse alkaa sääennusteita ja meteorologiaa tavaamaan, vaan riittää ihan normaali smalltalk heitto että "oi ihanaa, niinpä on hih hih".
Vain suomalainen pitää normaalina että tuollaisessa paikassa ei kasetti kestä. Tuon normaalimpaa asiakaspalvelu, oikeastaan ihan small talk, tilannetta ei ole olemassakaan.
Käy se keskustelu keskenäsi kun vuorosanat osaat paremmin. Ei sen toisen tarvise alkaa kanssasi mihinkään small talkiin. Antaisit toisten ihmisten olla, ne ei ole mitään sinun hupivälineitä kun sinun teke mieli jutustella.
Ongelmia ei olisi alunperinkään syntynyt, jos ravintolassa olisi ollut näkyvillä jonkunlainen ohjeistus "Tilaukset vain kassalta" tai "odotathan tässä pöytiinohjausta". Annosten sekaantumiselta vältytään sillä, että merkataan tilaukseen pöytänumero tai annetaan asiakkaalle käteen numerokyltti. Joskus näkee, kun tilauksia otetaan ylös ja mihinkään ei merkata kenelle tilaus on menossa. Ja tiedän asiakaspalvelussa työskennelleenä, että asiakkaiden naamat ja olemukset unohtuvat sillä hetkellä, kun he poistuvat kassalta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman kauppojen kassoilla. Nuori kassalla ja ihan mikä tahansa "normaalista" kassarutiinista poikkeava lausahdus tai kysymys saa tämän täysin hämmentymään.
Tyyliin:
"Ai siis..niinku..tota.. *hiljaisuus*....öö...äää.. *hiljaisuus jatkuu*..enmävaatiiä.."
Ja hassunhauskintahan tässä on se, että usein nämä kaupat on niitä rempseydellään mainostavia sekatavaraliikkeitä. Itkeäkö vai nauraa tätä nykynuorison tasoa.
Olisitko itse rempseän iloinen niissä paikoissa töissä? Ei niille makseta siitä että höpisee asiakkaan kanssa.
Yleensähän kassahommiin mennään ryhmähaastattelujen ym. sosiaalisten kokeiden kautta. Ihmetellä täytyy niiden KARSIUTUNEIDEN sosiaalista lahjakkuutta, jos jo testin "läpäisseidenkin" ulosanti ja sosiaalinen tilannetaju on tuolla tasolla.
Olihan hänellä tilannetajua. Ei tiedä millainen sää on kun on itse sisällä. Aplta sen sijaan puuttui se tajuaminen eikä mennyt edes perille kun toinen sanoi ettei tiedä lämpötilaa.
Mun poika on kaupan kassalla. On autistinen. Siinä saa koittaa läppää heittää, hah! Pahimmassa tapauksessa poika menee sekaisin hommissaan ja koko jono seisoo, mut täytyyhän asiakkaan saada kaupan päälle juttuseuraa.
Siis mikä tuossa oli ongelma?
Asiat saatiin hoidettua kuitenkin.
Mitä ne tota-sanat siinä välillä häiritsee?
Ei tuo nuorten vika oo että laitettu sellaisiin tehtäviin. Toi on valitettavan yleistä laittaa nuori siihen tulilinjalle heti. Voi kun työnantajat tajuaisivat että asiakaspalvelijat antavat ison osan siitä yrityksen mielikuvasta ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyyliin:
Se siinä kassalla on ihminen eikä kone. Hänellä voi olla omat ajatukset, huolet, ihan mitkä vaan mielessä. Ja istunut siinä kassalla jo monta tuntia niin mistä tietäisi millainen lämpötila ulkona on. Luojani miten ajattelmattomia ihmiset nykyään on.
Huoh. Ei tuollaiseen tarvitse alkaa sääennusteita ja meteorologiaa tavaamaan, vaan riittää ihan normaali smalltalk heitto että "oi ihanaa, niinpä on hih hih".
Vain suomalainen pitää normaalina että tuollaisessa paikassa ei kasetti kestä. Tuon normaalimpaa asiakaspalvelu, oikeastaan ihan small talk, tilannetta ei ole olemassakaan.
Käy se keskustelu keskenäsi kun vuorosanat osaat paremmin. Ei sen toisen tarvise alkaa kanssasi mihinkään small talkiin. Antaisit toisten ihmisten olla, ne ei ole mitään sinun hupivälineitä kun sinun teke mieli jutustella.
Ei ne kassahenkilöt ole siellä rupattelemassa kenenkään kanssa vaan hoitamassa sen ostotapahtuman. Jos jotain kauppaan tai tuotteeseen liittyvää kysyy, niin ok, mutta ei mitään small talkia jostakin säästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nuorten vika oo että laitettu sellaisiin tehtäviin. Toi on valitettavan yleistä laittaa nuori siihen tulilinjalle heti. Voi kun työnantajat tajuaisivat että asiakaspalvelijat antavat ison osan siitä yrityksen mielikuvasta ulospäin.
Tajuamme , mutta suurin osa asiakkaista on niin kamalia, että parempi pistää teinit puskuriksi tai itkisin koko ajan
Vierailija kirjoitti:
Tyyliin:
No tämä! " Öööö, mmm... nnnii" Ei osata edes alkeellisesti keskustella vieraiden ihmisten kanssa niitä näitä. Jos jugurttipurkki on hajonnut korissa, tällainen nuori tolvana veloittaa sen ja kysyy "öö, otaksä sen silti pussiin?" Voi hyvä luoja. Mistään ei tiedetä mitään eikä osata olla edes kohteliaita. Ei ymmärretä edes soittaa ja kysyä neuvoa keneltäkään. Konemaisesti sitten kysytään kuitenkin josko ostan pattereita ja toivotetaan Hauskaa Viikonloppua naama irvistykses. Jeesus sentään. Panostakaa siellä koulussa normaalin keskustelun harjoittelemiseen. Tavalliseen kanssakäymiseen kaikkien ihmisten kanssa.
Eiköhän tämäkin aloitus lie sen novellinkirjoitusharjoittelijan töitä.
Mua ei haittaa, jos nuori haparoi palvelussaan, jos vain ilme on iloinen eikä kärsivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyyliin:
Monessa maassa kassa mulkaisisi ja käskisi painua helvettiin. Koitappa vaikka italiassa jutella "mukavia"
Parempi tuokin, jos maan kulttuuri sellainen on. Vai luuletko että italialainen tykkäisi jos kassana olisi joku suomalaistyylinen öö..ää...enmäää.... ?
Ööööö, niiku et kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyyliin:
No tämä! " Öööö, mmm... nnnii" Ei osata edes alkeellisesti keskustella vieraiden ihmisten kanssa niitä näitä. Jos jugurttipurkki on hajonnut korissa, tällainen nuori tolvana veloittaa sen ja kysyy "öö, otaksä sen silti pussiin?" Voi hyvä luoja. Mistään ei tiedetä mitään eikä osata olla edes kohteliaita. Ei ymmärretä edes soittaa ja kysyä neuvoa keneltäkään. Konemaisesti sitten kysytään kuitenkin josko ostan pattereita ja toivotetaan Hauskaa Viikonloppua naama irvistykses. Jeesus sentään. Panostakaa siellä koulussa normaalin keskustelun harjoittelemiseen. Tavalliseen kanssakäymiseen kaikkien ihmisten kanssa.
Hienoa ettet edes yrittänyt esittää että ikinä olisit vastaavassa tilanteessa ollut vaan pidit viestin rehellisenä pelkkänä nuorten haukkumisena ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyyliin:
Olisitko itse rempseän iloinen niissä paikoissa töissä? Ei niille makseta siitä että höpisee asiakkaan kanssa.
Yleensähän kassahommiin mennään ryhmähaastattelujen ym. sosiaalisten kokeiden kautta. Ihmetellä täytyy niiden KARSIUTUNEIDEN sosiaalista lahjakkuutta, jos jo testin "läpäisseidenkin" ulosanti ja sosiaalinen tilannetaju on tuolla tasolla.
Olihan hänellä tilannetajua. Ei tiedä millainen sää on kun on itse sisällä. Aplta sen sijaan puuttui se tajuaminen eikä mennyt edes perille kun toinen sanoi ettei tiedä lämpötilaa.
Jep ei olisi sekatavarakaupan asiakkaasta tai ryhmähaastatteluista kirjoittavasta edes kassatyöhön, heiltä puuttuu sosiaaliset taidot siihen.
Vierailija kirjoitti:
Omasta tilauksestani oli jokin raaka-aine loppu.
"Moiii, sä tilasit sen z-annoksen. Meil on totaah toi ilmakuivattu kinkku niinku... loppu."
"Okei, voiko sen korvata jollain?"
"Tota, en mä tiedä...?"
"... voisitko selvittää keittiöstä?"
"Jooh, tota, mä käyn... kysyyn..."
Olisko tässä tapauksessa se, joka kertoi kesätyöntekijälle että kinkku on loppu, voinut jo samalla kertoa millä sen voi korvata.
Eihän nää nuoret tiedä jos ei kukaan kerro ja opeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta tilauksestani oli jokin raaka-aine loppu.
"Moiii, sä tilasit sen z-annoksen. Meil on totaah toi ilmakuivattu kinkku niinku... loppu."
"Okei, voiko sen korvata jollain?"
"Tota, en mä tiedä...?"
"... voisitko selvittää keittiöstä?"
"Jooh, tota, mä käyn... kysyyn..."Olisko tässä tapauksessa se, joka kertoi kesätyöntekijälle että kinkku on loppu, voinut jo samalla kertoa millä sen voi korvata.
Eihän nää nuoret tiedä jos ei kukaan kerro ja opeta.
Mutta osaavat kuitenkin koulussa manipuloida muut luokkatoverit ryhmäkiusaamaan opettaja tekaistulla somevideola ulos tehtävästään, keksiä keinot valvottaa kokonaista kaupunginosaa ja sen "ykiä" tai pyörittää 6-0 poliisia ja omia vanhempiaan?
Aika väsynyttä puolustella puhdasta flegmaattista tyhmyyttä jonain perusarvona, jota ei saa arvostella. Ei se nuoruus ole mikään puolustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtona ravintoloissa nykyään taitaa olla joko kokematonta henkilökuntaa tai ei henkilökuntaa ollenkaan. Tällainen tapaus eilen Tapiola Gardenissa, yksi ihminen yritti hoitaa hotellin vastaanoton, aulabaarin ja terassin. No ei siellä pian ollut asiakkaitakaan, kun henkilökuntaa ei ravintolan puolella näkynyt missään. Tarkoitus oli mennä drinkille ja syömään jotain pientä perjantaina töiden jälkeen, mutta jouduttiin poistumaan tovin odottelun jälkeen.
Samma i en elektronikaffär. Man skulle ha två prylar som var bakom disken samt jämföra utbudet. En yngre snubbe visade en del av utbudet i maklig takt. In i affären kom en annan potentiell kund. Det var rätt påtagligt att man borde köpa och sticka sin kos. Så skedde inte. Man tog all tid som behövdes, kollade alla alternativ och valde sedan två sådana produkter som man var ute efter. Det är inte mitt problem om affären har för lite personal.
Du var tydligen den där kunden. Varför skriver du då inte *jag skulle ha två prylar, osv*, utan använder man-passiv i stället? Töntigt.
Iirisrukka kirjoitti:
Jos kielenkäyttö ja käytös on kuten kuvattu, ei kyse ole perehdytyksestä vaan jostain paljon pelottavammasta ilmiöstä nimittäin kasvatuksen puutteesta. Hyvänen aika sentään, eikö enää osata edes kommunikoida kuten ihmiset, mölähdellään vain jotain?
Moni ei osaa, eikä uskalla. Nuorten keskinäinen kieli on myös sellaista englannin- ja suomensekaista mutinaa, satunnaisella kiljahtelulla. Tällaista kun kuulee päivittäin lähiliikenteessä sekä milloin missäkin, en ihmettele, kuinka kokonaisten lauseiden muodostaminen ymmärrettävästi on hankalaa. Puuttuvan puhetaidon korvaa puhelin ja kirjoittaminen, sekin sekavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyyliin:
Ehkä isommissa kaupoissa ja kaupungeissa haku noin mutta oma nuori sai paikan lyhyellä kaavalla. Täytti hakemuksen ja k-marketin kauppias otti yhteyttä samana päivänä ja pyysi käymään. Tärkein kysymys oli ollut että voitko aloittaa heti huomenna? Juniori oli vastannut kyllä ja perui sitten seuraavan päivän menonsa työpaikan saatuaan.