Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Talvi tulee, 400km sähköautolla pääsi vain 240km (testi)

Vierailija
03.09.2021 |

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/volkswagen-id-3-rangetesti-talvikel…

VW ID.3 oli Moottorin testissä keväällä vielä talvisella säällä. Valmistaja lupaa 400km toimintamatka mutta todellinen toimintamatka oli talvella vain 240km ja sitten akku tyhjä.

Kannattaa varautua tiheisiin lataustaukoihin jos joku meinaa talvella ajella sähköautolla.

Lopuksi vielä sellainen huomio että tämä oli ihan uudella autolla missä akun kapasiteetti ei vielä heikentynyt. Joidenkin valmistajien akkutakuuthan sallii jopa 30% heikentymisen ja sitä pidetään ihan "normaalina". Vasta jos heikentyy yli 30%, takuu korvaa.

Kommentit (270)

Vierailija
1/270 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huomioi tuon akkutakuun salliman 30% heikennyksen, on mahdollista että 400km sähköautolla pääsee talvella vain 170km, eikä akkutakuu vielä korvaa.

Vierailija
2/270 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tällaisiin autoihin nykyhallitus/EU on nyt pakottamassa eivätkä juuri huomioi paljon parempia vaihtoehtoja kuten biokaasu, etanoli tai biodiesel. Myös Kokoomuksen Orpo suhtautui välikysymyksessä hyvin välinpitämättömästi biokaasuun vaikka se olisi olemassa oleva puhdas vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/270 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Ei minulla ole tarvetta ajaa noinkaan pitkälle.

Vierailija
4/270 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Ei minulla ole tarvetta ajaa noinkaan pitkälle.

Kiva sinulle, monet kuitenkin vaati autoltaan vähän enemmän, sen verran kallis sijoitus.

Vierailija
5/270 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisin päivämatka autolla ajaen mulla alle 100km.

Kortti ollut kohta 30 vuotta.

Vierailija
6/270 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Ei minulla ole tarvetta ajaa noinkaan pitkälle.

Kiva sinulle, monet kuitenkin vaati autoltaan vähän enemmän, sen verran kallis sijoitus.

No he varmaan sitten ostavat sellaisen mikä vastaa heidän tarpeitaan, eikö? Vai pelkäätkö sinä että joillekin holhouksen alaisille tässä nyt myydään heille sopimattomia autoja vai mikä sinun ongelmasi on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/270 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Ei minulla ole tarvetta ajaa noinkaan pitkälle.

Kiva sinulle, monet kuitenkin vaati autoltaan vähän enemmän, sen verran kallis sijoitus.

No he varmaan sitten ostavat sellaisen mikä vastaa heidän tarpeitaan, eikö? Vai pelkäätkö sinä että joillekin holhouksen alaisille tässä nyt myydään heille sopimattomia autoja vai mikä sinun ongelmasi on?

En tiedä sinusta mutta kyllä se ainakin minulle on ongelma jos ennen minulle myyty erittäin hyvä tuote, sitten pyydetään samaa hintaan korkeintaan keskinkertaisesta tuotteesta. Viittaan siis suureen heikennykseen kun EU haluaa pakottaa bensasta sähköön.

Jos haluan suuria rajoituksia kulkemsimahdollisuuksiin, käyttäisin julkisia. Autosta maksan siksi että pääsisin minne haluan, milloin haluan, myös 1000km päähän talvella.

Vierailija
8/270 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä akkua ei voi tehdä helposti vaihdettavaksi? Huoltoasemalla olisi ladattu akku odottamassa, ettei tarvitsisi jäädä tunneiksi lataamaan. Vaihtokoneeseen auto sisään ja konekäsi hoitaa kaiken minuutissa! Tyhjä akku jääköön huoltamolle ladattavaksi tulevaa asiakasta varten.

Pullopalautussysteemikin toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/270 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Ei minulla ole tarvetta ajaa noinkaan pitkälle.

Kiva sinulle, monet kuitenkin vaati autoltaan vähän enemmän, sen verran kallis sijoitus.

No he varmaan sitten ostavat sellaisen mikä vastaa heidän tarpeitaan, eikö? Vai pelkäätkö sinä että joillekin holhouksen alaisille tässä nyt myydään heille sopimattomia autoja vai mikä sinun ongelmasi on?

En tiedä sinusta mutta kyllä se ainakin minulle on ongelma jos ennen minulle myyty erittäin hyvä tuote, sitten pyydetään samaa hintaan korkeintaan keskinkertaisesta tuotteesta.

Minulle ei, koska osaan tosiaan ostaa sellaisen tuotteen joka vastaa tarpeisiini.

Vierailija
10/270 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Ei minulla ole tarvetta ajaa noinkaan pitkälle.

Kiva sinulle, monet kuitenkin vaati autoltaan vähän enemmän, sen verran kallis sijoitus.

No he varmaan sitten ostavat sellaisen mikä vastaa heidän tarpeitaan, eikö? Vai pelkäätkö sinä että joillekin holhouksen alaisille tässä nyt myydään heille sopimattomia autoja vai mikä sinun ongelmasi on?

En tiedä sinusta mutta kyllä se ainakin minulle on ongelma jos ennen minulle myyty erittäin hyvä tuote, sitten pyydetään samaa hintaan korkeintaan keskinkertaisesta tuotteesta.

Minulle ei, koska osaan tosiaan ostaa sellaisen tuotteen joka vastaa tarpeisiini.

Etkö ymmärrä että EU on poistamassa ne autot jotka vastaa monen tarpeita? Kun noista "tarpeista" jankutat. Toki täysin mahdollista että päätös polttisten lopettamisesta perutaan, paloihan Ranskassa lähiöt pelkätä bensan hinnan korotuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/270 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Ei minulla ole tarvetta ajaa noinkaan pitkälle.

Kiva sinulle, monet kuitenkin vaati autoltaan vähän enemmän, sen verran kallis sijoitus.

No he varmaan sitten ostavat sellaisen mikä vastaa heidän tarpeitaan, eikö? Vai pelkäätkö sinä että joillekin holhouksen alaisille tässä nyt myydään heille sopimattomia autoja vai mikä sinun ongelmasi on?

En tiedä sinusta mutta kyllä se ainakin minulle on ongelma jos ennen minulle myyty erittäin hyvä tuote, sitten pyydetään samaa hintaan korkeintaan keskinkertaisesta tuotteesta.

Minulle ei, koska osaan tosiaan ostaa sellaisen tuotteen joka vastaa tarpeisiini.

Eli, jos 32000€ auto ei vastaa tarvettasi, ostat 95000€ joka vastaa.

Kai tajuat, että tässä ollaan rajaamassa vaihtoehdot tähän.

Vierailija
12/270 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä akkua ei voi tehdä helposti vaihdettavaksi? Huoltoasemalla olisi ladattu akku odottamassa, ettei tarvitsisi jäädä tunneiksi lataamaan. Vaihtokoneeseen auto sisään ja konekäsi hoitaa kaiken minuutissa! Tyhjä akku jääköön huoltamolle ladattavaksi tulevaa asiakasta varten.

Pullopalautussysteemikin toimii.

Tesla kokeili tätä Jenkeissä, mutta totesti että homma ei ollut käytännöllinen. Nopea pikalataus lienee se tapa jolla tätä pulmaa hoidetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/270 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öyh

Vierailija
14/270 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä akkua ei voi tehdä helposti vaihdettavaksi? Huoltoasemalla olisi ladattu akku odottamassa, ettei tarvitsisi jäädä tunneiksi lataamaan. Vaihtokoneeseen auto sisään ja konekäsi hoitaa kaiken minuutissa! Tyhjä akku jääköön huoltamolle ladattavaksi tulevaa asiakasta varten.

Pullopalautussysteemikin toimii.

Tesla kokeili tätä Jenkeissä, mutta totesti että homma ei ollut käytännöllinen. Nopea pikalataus lienee se tapa jolla tätä pulmaa hoidetaan.

Jatkuva pikalatauksen käyttö tuhoaa akun jopa muutamassa vuodessa. Teslakaan ei suosittele pikalatausta kuin vain noin 10 prosentissa kaikkia latauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/270 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öyh

Oho, nyt sohaistiin vihervasemmiston raamattua. Siihen sähköauto kirjattu ainoaksi oikeaksi totuudeksi ja kaikki muut mielipiteet on, tiedätte kyllä mitä.

Vierailija
16/270 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä akkua ei voi tehdä helposti vaihdettavaksi? Huoltoasemalla olisi ladattu akku odottamassa, ettei tarvitsisi jäädä tunneiksi lataamaan. Vaihtokoneeseen auto sisään ja konekäsi hoitaa kaiken minuutissa! Tyhjä akku jääköön huoltamolle ladattavaksi tulevaa asiakasta varten.

Pullopalautussysteemikin toimii.

Tähän varmaankin pyritään, mutta nyt ongelma on se, että akun koko on niin valtava. Kun autojen mittasuhteet, tilat ja aerodynamiikka halutaan pitää tietyssä tasossa, se on pakko sijoittaa autoon niin, että sen nopea vaihdettavuus on käytännössä mahdotonta.

Sitten kun akku painaa 20kg ja on max käsimatkatavaralaukun kokoinen, alkaa akunvaihto minuuteissa olla realismia.

Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että sähköauto tuollaisenaan kuin se nyt on, on jonkinlainen välivaihe. Sen käytettävyys on niin surkealla tasolla, että eihän se noin tule toimimaan laajassa mitassa.

Vierailija
17/270 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

240 kilsaa tarkoittaa keskivertoautoilijalla noin viiden päivän ajoja, joten eipä tuo nyt kovin tiheää latailua kaipaa.

Sitäpaitsi kyseinen testi tehtiin liki 20 asteen pakkasessa, jonkalaisia kelejä ei ole eteläsuomalaisessa talvessa kuin muutama päivä koko talvena. Läheskään joka tavena ei välttämättä ainuttakaan. Kyseinen testi tehtiin ilman esilämmitystä, joka nyt on 20 asteen pakkasessa aivan järjetöntä.

On ylipäätäänkin naurettavaa, että sähköautojen vastustajat repivät otsikoihin näitä ääriolosuhteissa tehtyjä testejä, jotka ovat aivan mariginaalia, eivätkä edusta keskivertoa yhtään mistään. Toisekseen tämä kyseinen auto on perinteisten autonvalmistajien ihka ensimmäinen varsinainen sähköauto, joka on siis alusta lähtien sähköautoksi suunniteltu. Siltä pohjalta tulos on mielestäni erittäinkin hyvä. Eihän nämä ensimmäiset sähköautot tavalliselle kansalle ole tarkoitettukaan, vaan edelläkävijöille.

Kun me tavalliset sukankuluttajat joskus viiden vuoden päästä alamme sähköautoja isommin ostelemaan, niin satavarmasti niillä autoilla mennään jo kovemmillakin pakkasilla yli 400 kilometriä. Kun solid state akut tulee, niin loppuu vihdoin nämä sähköautodenialistien range nillityksetkin, tosin sitten nämä ikuiset valittajat kesivät jotain muuta valittamisen aihetta.

Vierailija
18/270 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Ei minulla ole tarvetta ajaa noinkaan pitkälle.

Kiva sinulle, monet kuitenkin vaati autoltaan vähän enemmän, sen verran kallis sijoitus.

No he varmaan sitten ostavat sellaisen mikä vastaa heidän tarpeitaan, eikö? Vai pelkäätkö sinä että joillekin holhouksen alaisille tässä nyt myydään heille sopimattomia autoja vai mikä sinun ongelmasi on?

No, kun polttoaine- yms verojen korotuksilla pakotetaan ihmiset pois bensiini- ja dieselautoista niin...

Keskimääräinen auton hankintahinta on n. 3000€, Suomalaiset ovat köyhä kansa.

Suomessa on valtavasti työmatkoihinsa autoa käyttäviä, jotka ajavat toista sataa kilometriä päivässä ja palkka on 1500-2000€/kk brutto.

Tältä väeltä uhkaa kaavaillulla politiikalla loppua töissä kulkeminen kokonaan.

Vierailija
19/270 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Ei minulla ole tarvetta ajaa noinkaan pitkälle.

Kiva sinulle, monet kuitenkin vaati autoltaan vähän enemmän, sen verran kallis sijoitus.

No he varmaan sitten ostavat sellaisen mikä vastaa heidän tarpeitaan, eikö? Vai pelkäätkö sinä että joillekin holhouksen alaisille tässä nyt myydään heille sopimattomia autoja vai mikä sinun ongelmasi on?

No, kun polttoaine- yms verojen korotuksilla pakotetaan ihmiset pois bensiini- ja dieselautoista niin...

Keskimääräinen auton hankintahinta on n. 3000€, Suomalaiset ovat köyhä kansa.

Suomessa on valtavasti työmatkoihinsa autoa käyttäviä, jotka ajavat toista sataa kilometriä päivässä ja palkka on 1500-2000€/kk brutto.

Tältä väeltä uhkaa kaavaillulla politiikalla loppua töissä kulkeminen kokonaan.

7000 eurolla saa nettiautosta käytetyn sähköauton, jolla pääsee talvella noin 50 kilometriä.

Vierailija
20/270 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä akkua ei voi tehdä helposti vaihdettavaksi? Huoltoasemalla olisi ladattu akku odottamassa, ettei tarvitsisi jäädä tunneiksi lataamaan. Vaihtokoneeseen auto sisään ja konekäsi hoitaa kaiken minuutissa! Tyhjä akku jääköön huoltamolle ladattavaksi tulevaa asiakasta varten.

Pullopalautussysteemikin toimii.

Ihan minuutissa ei kyllä hoida, mutta muutamassa minuutissa kylläkin. Sähköautoilun edelläjävijämaassahan tuo akkujen vaihto on jo mahdollista. Maailman sähköautoista noin puolet on Kiinassa.

https://tekniikanmaailma.fi/kun-kiinalaisen-nion-sahkoautosta-loppuu-ak…