Vanhollislestadiolaisuuden ja luterilaisen kirkon ero?
Toivon asiallisia vastauksia eli ei aleta haukkua uskontoja, koska Suomessa on uskonnon vapaus.
Mikä ero on vanhoillislestadiolaisuuden opissa ja ns. normaalin luterilaisen kirkon opissa? Vanhoillislestadiolaisethan ovat myös luterilaisia. Olen itse löytänyt alle joitain eroja ja jos joku tietää, niin voi mielellään informoida lisää, koska aihe kiinnostaa minua.
Itse olen vertaillut Martti Lutherin oppeja ja tunnustuskirjoja ja ainakin minusta näyttää siltä, että vanhoillislestadiolaiset ovat lähempänä alkuperäistä Lutherin Raamatun tulkintaa ja kirkko taas on muokannut oppejaan aika paljon tälle vuosituhannelle.
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin kirkon piirissä uskon ei tarvitse näkyä yksilön elämässä, eikä tarvitse välttämättä elää Jumalan tahdon mukaisesti, koska kirkon mukaan kaikki pelastuvat.
Vanhoillislestadiolaisille näyttäisi olevan tärkeää noudattaa Jumalan tahtoa ja jos rikkoo Jumalan tahtoa vastaan, eikä kadu syntejään ja usko niitä anteeksi, niin ei pelastu. Eli ilmeisesti ne ainoastaan pelastuvat, jotka yrittävät elää Jumalan tahdon mukaan ja elävät uskossa ja haluavat uskoa syntejään anteeksi.
Kuunteletteko / katsotteko suviseurojen suoraa radio-, netti- tai youtubelähetystä? En ole uskossa, mutta haluaisin uskoa youtube-lähetyksen puheista syntini anteeksi. Onko tämä pätevä synnin päästö ja olenko sitten uskossa?
Kommentit (132)
Lesta on ahdasmielinen. Kannattaa katsoa uusi Häräntappoase-sarja Elisalta.
Vanhoillislestadiolaiset uskovat, että toisen vl:n pitää saarnata synnit anteeksi, ei riitä että itsekseen pyytää anteeksi. Eli pitää kuulua kyseiseen yhteisöön.
Kaikki lestadiolaiset on luterilaisia, mutta kaikki luterilaiset ei oo lestadiolaisia.
Se on herätysliike, ei oma kirkko
Lestadiolainen saa kaiken anteeksi kunhan pyytää ja taas saa tehdä mitä haluaa.
Lisäksi hyväksi käytetyn on annettava anteeksi.
Sinä saat uskoa syntisi anteeksi yleisestä saarnasta esim suviseurojen nettilähetyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolainen saa kaiken anteeksi kunhan pyytää ja taas saa tehdä mitä haluaa.
Lisäksi hyväksi käytetyn on annettava anteeksi.
Itse vl-lestadiolaisena totean, että myös uskovaiset sortuvat syntiin, kuten kaikki muutkin ihmiset. Synnistä ei kuitenkaan saa tehdä luvallista, jos se on Raamatussa selvästi kielletty. Anteeksiantoa ei myöskään saa käyttää väärin. Mm. hyväksikäyttäjät ja muut vakavia rikoksia tekevät eivät ole oikein uskomassa, vaikka esittäisivätkin olevansa uskomassa.
Se pitää paikkansa, että rikoksen uhrin tulisi antaa anteeksi rikolliselle, mutta rikokset pitää sovittaa myös maallisen esivallan edessä. Rukoillaanhan Isä Meidän -rukouksessakin "Anna meille syntimme anteeksi, niinkuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet". Anteeksianto on joskus vaikeaa, varsinkin jos on hyväksikäytetty tai läheinen on henkirikoksen uhri, mutta Raamatun mukaan oikein uskovan tulisi antaa pahantekijälle anteeksi. Jumala voi antaa siihen tarvittaessa voimaa ja auttaa elämässä eteenpäin. Rikolliset kuuluvat vankilaan, vaikka kuuluisivat mihin tahansa uskonyhteisöön tai olisivat ateisteja.
Miksi sitten uskovainen voi antaa syntejään anteeksi? Eikö voi rukoilemalla sopia kahden kesken Jumalan kanssa, kuten kirkko opettaa? Raamattu opettaa, miten Jumala on kolmiyhteinen: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Siis myös Poika ja Pyhä Henki ovat osa Jumalaa. Helluntaina vuodatettiin Pyhä Henki maan päälle ihmisten sisimpään eli osa Jumalaa on osa meitä ja Pyhän Hengen ääni yrittää ohjata oikeaan. Jeesus sanoi uskovaisille seuraajilleen Pyhän Hengen perimmäisestä tarkoituksesta seuraavaa: "Kenelle te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut". Siksi synninpäästö on pätevä. Uskovaisen ihmisen kautta puhuu Pyhän Hengen ääni, osa Jumalaa, ja synnit on annettu anteeksi myös taivaissa.
En tiedä, miksi kirkko ohittaa Pyhän Hengen vuodatuksen perimmäisen tarkoituksen, ja opettaa, että synnit voikin uskoa anteeksi yksin rukoilemalla tai esim. ehtoollisen nauttimisen yhteydessä? Eihän noin opeteta Raamatussa. Tässä on isoin ero vl-lestadiolaisuuden ja kirkon opetusten välillä.
Se myös ihmetyttää, kun kirkko opettaa kaikkien pelastuvan, huolimatta siitä, yrittävätkö elää Jumalan tahdon mukaisesti. Jos näin olisi, Raamatun neuvoja ja opetuksia ei tarvittaisi, vaan se olisi turha kirja. Ihmiset saisivat vapaasti elää, miten haluavat, rötöstellä, tehdä syntiä jne. koska kuitenkin kaikki pelastuisivat.
VL uskoo, että vain heidän lahkoonsa kuuluva pelastuu. Mikä onkin sitten omituista, koska luterilaisessa kirkossa on VL pappeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolainen saa kaiken anteeksi kunhan pyytää ja taas saa tehdä mitä haluaa.
Lisäksi hyväksi käytetyn on annettava anteeksi.Itse vl-lestadiolaisena totean, että myös uskovaiset sortuvat syntiin, kuten kaikki muutkin ihmiset. Synnistä ei kuitenkaan saa tehdä luvallista, jos se on Raamatussa selvästi kielletty. Anteeksiantoa ei myöskään saa käyttää väärin. Mm. hyväksikäyttäjät ja muut vakavia rikoksia tekevät eivät ole oikein uskomassa, vaikka esittäisivätkin olevansa uskomassa.
Se pitää paikkansa, että rikoksen uhrin tulisi antaa anteeksi rikolliselle, mutta rikokset pitää sovittaa myös maallisen esivallan edessä. Rukoillaanhan Isä Meidän -rukouksessakin "Anna meille syntimme anteeksi, niinkuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet". Anteeksianto on joskus vaikeaa, varsinkin jos on hyväksikäytetty tai läheinen on henkirikoksen uhri, mutta Raamatun mukaan oikein uskovan tulisi antaa pahantekijälle anteeksi. Jumala voi antaa siihen tarvittaessa voimaa ja auttaa elämässä eteenpäin. Rikolliset kuuluvat vankilaan, vaikka kuuluisivat mihin tahansa uskonyhteisöön tai olisivat ateisteja.
Miksi sitten uskovainen voi antaa syntejään anteeksi? Eikö voi rukoilemalla sopia kahden kesken Jumalan kanssa, kuten kirkko opettaa? Raamattu opettaa, miten Jumala on kolmiyhteinen: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Siis myös Poika ja Pyhä Henki ovat osa Jumalaa. Helluntaina vuodatettiin Pyhä Henki maan päälle ihmisten sisimpään eli osa Jumalaa on osa meitä ja Pyhän Hengen ääni yrittää ohjata oikeaan. Jeesus sanoi uskovaisille seuraajilleen Pyhän Hengen perimmäisestä tarkoituksesta seuraavaa: "Kenelle te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut". Siksi synninpäästö on pätevä. Uskovaisen ihmisen kautta puhuu Pyhän Hengen ääni, osa Jumalaa, ja synnit on annettu anteeksi myös taivaissa.
En tiedä, miksi kirkko ohittaa Pyhän Hengen vuodatuksen perimmäisen tarkoituksen, ja opettaa, että synnit voikin uskoa anteeksi yksin rukoilemalla tai esim. ehtoollisen nauttimisen yhteydessä? Eihän noin opeteta Raamatussa. Tässä on isoin ero vl-lestadiolaisuuden ja kirkon opetusten välillä.
Se myös ihmetyttää, kun kirkko opettaa kaikkien pelastuvan, huolimatta siitä, yrittävätkö elää Jumalan tahdon mukaisesti. Jos näin olisi, Raamatun neuvoja ja opetuksia ei tarvittaisi, vaan se olisi turha kirja. Ihmiset saisivat vapaasti elää, miten haluavat, rötöstellä, tehdä syntiä jne. koska kuitenkin kaikki pelastuisivat.
Tuollainen oman porukan sisäinen anteeksiantoautomaatti altistaa erittäin helposti myös lain omatoimitulkinnoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolainen saa kaiken anteeksi kunhan pyytää ja taas saa tehdä mitä haluaa.
Lisäksi hyväksi käytetyn on annettava anteeksi.Itse vl-lestadiolaisena totean, että myös uskovaiset sortuvat syntiin, kuten kaikki muutkin ihmiset. Synnistä ei kuitenkaan saa tehdä luvallista, jos se on Raamatussa selvästi kielletty. Anteeksiantoa ei myöskään saa käyttää väärin. Mm. hyväksikäyttäjät ja muut vakavia rikoksia tekevät eivät ole oikein uskomassa, vaikka esittäisivätkin olevansa uskomassa.
Se pitää paikkansa, että rikoksen uhrin tulisi antaa anteeksi rikolliselle, mutta rikokset pitää sovittaa myös maallisen esivallan edessä. Rukoillaanhan Isä Meidän -rukouksessakin "Anna meille syntimme anteeksi, niinkuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet". Anteeksianto on joskus vaikeaa, varsinkin jos on hyväksikäytetty tai läheinen on henkirikoksen uhri, mutta Raamatun mukaan oikein uskovan tulisi antaa pahantekijälle anteeksi. Jumala voi antaa siihen tarvittaessa voimaa ja auttaa elämässä eteenpäin. Rikolliset kuuluvat vankilaan, vaikka kuuluisivat mihin tahansa uskonyhteisöön tai olisivat ateisteja.
Miksi sitten uskovainen voi antaa syntejään anteeksi? Eikö voi rukoilemalla sopia kahden kesken Jumalan kanssa, kuten kirkko opettaa? Raamattu opettaa, miten Jumala on kolmiyhteinen: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Siis myös Poika ja Pyhä Henki ovat osa Jumalaa. Helluntaina vuodatettiin Pyhä Henki maan päälle ihmisten sisimpään eli osa Jumalaa on osa meitä ja Pyhän Hengen ääni yrittää ohjata oikeaan. Jeesus sanoi uskovaisille seuraajilleen Pyhän Hengen perimmäisestä tarkoituksesta seuraavaa: "Kenelle te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut". Siksi synninpäästö on pätevä. Uskovaisen ihmisen kautta puhuu Pyhän Hengen ääni, osa Jumalaa, ja synnit on annettu anteeksi myös taivaissa.
En tiedä, miksi kirkko ohittaa Pyhän Hengen vuodatuksen perimmäisen tarkoituksen, ja opettaa, että synnit voikin uskoa anteeksi yksin rukoilemalla tai esim. ehtoollisen nauttimisen yhteydessä? Eihän noin opeteta Raamatussa. Tässä on isoin ero vl-lestadiolaisuuden ja kirkon opetusten välillä.
Se myös ihmetyttää, kun kirkko opettaa kaikkien pelastuvan, huolimatta siitä, yrittävätkö elää Jumalan tahdon mukaisesti. Jos näin olisi, Raamatun neuvoja ja opetuksia ei tarvittaisi, vaan se olisi turha kirja. Ihmiset saisivat vapaasti elää, miten haluavat, rötöstellä, tehdä syntiä jne. koska kuitenkin kaikki pelastuisivat.
Mistä syntejään anteeksi pyytävä tietää että se ne anteeksi annetuksi julistava on oikeasti uskossa ja puhuu Pyhän Hengen äänellä sen sijaan että höpisee vain omiaan nostattaakseen statustaan yhteisössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolainen saa kaiken anteeksi kunhan pyytää ja taas saa tehdä mitä haluaa.
Lisäksi hyväksi käytetyn on annettava anteeksi.Itse vl-lestadiolaisena totean, että myös uskovaiset sortuvat syntiin, kuten kaikki muutkin ihmiset. Synnistä ei kuitenkaan saa tehdä luvallista, jos se on Raamatussa selvästi kielletty. Anteeksiantoa ei myöskään saa käyttää väärin. Mm. hyväksikäyttäjät ja muut vakavia rikoksia tekevät eivät ole oikein uskomassa, vaikka esittäisivätkin olevansa uskomassa.
Se pitää paikkansa, että rikoksen uhrin tulisi antaa anteeksi rikolliselle, mutta rikokset pitää sovittaa myös maallisen esivallan edessä. Rukoillaanhan Isä Meidän -rukouksessakin "Anna meille syntimme anteeksi, niinkuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet". Anteeksianto on joskus vaikeaa, varsinkin jos on hyväksikäytetty tai läheinen on henkirikoksen uhri, mutta Raamatun mukaan oikein uskovan tulisi antaa pahantekijälle anteeksi. Jumala voi antaa siihen tarvittaessa voimaa ja auttaa elämässä eteenpäin. Rikolliset kuuluvat vankilaan, vaikka kuuluisivat mihin tahansa uskonyhteisöön tai olisivat ateisteja.
Miksi sitten uskovainen voi antaa syntejään anteeksi? Eikö voi rukoilemalla sopia kahden kesken Jumalan kanssa, kuten kirkko opettaa? Raamattu opettaa, miten Jumala on kolmiyhteinen: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Siis myös Poika ja Pyhä Henki ovat osa Jumalaa. Helluntaina vuodatettiin Pyhä Henki maan päälle ihmisten sisimpään eli osa Jumalaa on osa meitä ja Pyhän Hengen ääni yrittää ohjata oikeaan. Jeesus sanoi uskovaisille seuraajilleen Pyhän Hengen perimmäisestä tarkoituksesta seuraavaa: "Kenelle te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut". Siksi synninpäästö on pätevä. Uskovaisen ihmisen kautta puhuu Pyhän Hengen ääni, osa Jumalaa, ja synnit on annettu anteeksi myös taivaissa.
En tiedä, miksi kirkko ohittaa Pyhän Hengen vuodatuksen perimmäisen tarkoituksen, ja opettaa, että synnit voikin uskoa anteeksi yksin rukoilemalla tai esim. ehtoollisen nauttimisen yhteydessä? Eihän noin opeteta Raamatussa. Tässä on isoin ero vl-lestadiolaisuuden ja kirkon opetusten välillä.
Se myös ihmetyttää, kun kirkko opettaa kaikkien pelastuvan, huolimatta siitä, yrittävätkö elää Jumalan tahdon mukaisesti. Jos näin olisi, Raamatun neuvoja ja opetuksia ei tarvittaisi, vaan se olisi turha kirja. Ihmiset saisivat vapaasti elää, miten haluavat, rötöstellä, tehdä syntiä jne. koska kuitenkin kaikki pelastuisivat.
Eipä sitä kaikille maan ihmisille annettu vain ainoastaan Jeesuksen opetuslapsille.
Kristus sanoi että jokainen joka uskoo häneen pelastuu.
Hän ei sanonut että jokainen joka uskoo häneen pelastuu ... mikäli 1800 vuotta myöhemmin Pohjois-Suomen saamelaisalueella kännääviä saamelaisia käännyttäneen papin perustaman liikkeen jäsen lausuu tarvittavat taikasanat.
Ehkä suurin ero on siinä, että kirkko opettaa, että myös muulla tavalla uskovat pelastuvat. VL-lestadiolaiset uskovat, että he tulkitsevat Raamattua oikein ja ainoastaan oikein uskovat pelastuvat.
VL-lestadiolaisten mukaan pelastus ei siis vaadi rauhanyhdistyksen jäsenyyttä, vaan Raamatun oikeaa ymmärtämistä, uskossa elämistä ja syntien anteeksi antamista ja anteeksi saamista. Mm. Venäjällä on samoin uskovia, jotka ovat ortodoksisen kirkon jäseniä ja Afrikassa on samoin uskovia katolisen kirkon jäseniä ja he ovat yhteydessä Suomeen SRK:hon ja Amerikkaan LLC:hen, koska usko ja Raamatun tulkinta ovat samat. Millään maallisen kirkon tai yhteisön jäsenyydellä ei ole viimeisellä tuomiolla merkitystä, vaan sillä, onko yrittänyt elää Raamatun Uuden Testamentin ohjeiden mukaan ja onko syntisenä ihmisenä halunnut uskoa syntinsä anteeksi.
Raamatussa sanotaan useassa kohtaa, että "On yksi usko" eli siis oikein uskovilla on samanlainen usko. Kirkko kyllä kailottaa, että on yksi usko, mutta sivulauseessa antaa ymmärtää, että onkin monta uskoa, koska myös muunlaisella uskolla kaikki pelastuvat.
Jos kirkolla, helluntailaisilla, babtisteilla, vapaakirkolla sun muilla on pelastava "yksi usko" eli pelastuu huolimatta siitä, missä ryhmässä vaeltaa, niin miksi nämä sitten ovat omia ryhmittymiään, eivätkä kokoonnu yhdessä? Veikkaisin, että sen takia, koska Raamatun tulkinnassa löytyy eroavaisuuksia näiden ryhmien välillä. Eli näillä ryhmillä ei olekaan yksi usko joka pelastaa.
VL-lestadiolaiset uskovat, että nimenomaan uskon sisältö ja Raamatun tulkinta ovat uskovaisilla yhteneväiset. Jos jossakin päin maailmaa on joukko, joka uskovat kuten vanhoillislestadiolaiset, mutta heidän uskontoryhmänsä nimi on eri, maallisella nimityksellä tai tietyn kirkon jäsenyydellä ei ole merkitystä, vaan oikealla uskolla - ja hekin siis pelastuvat.
Vierailija kirjoitti:
Lesta on ahdasmielinen. Kannattaa katsoa uusi Häräntappoase-sarja Elisalta.
Mene helvettiin mainostamaan sitä friikkishowtasi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lestadiolaiset on luterilaisia, mutta kaikki luterilaiset ei oo lestadiolaisia.
Se on herätysliike, ei oma kirkko
Ei ole kaikki lestadiolaiset luterilaisia.
Vierailija kirjoitti:
VL uskoo, että vain heidän lahkoonsa kuuluva pelastuu. Mikä onkin sitten omituista, koska luterilaisessa kirkossa on VL pappeja.
Aika erikoinen tilanne, kun VL- pappi pitää rippikoulua tavisluterilaisille kersoille.
Lestadiolaisillahan on sitten oma rippikoulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolainen saa kaiken anteeksi kunhan pyytää ja taas saa tehdä mitä haluaa.
Lisäksi hyväksi käytetyn on annettava anteeksi.Itse vl-lestadiolaisena totean, että myös uskovaiset sortuvat syntiin, kuten kaikki muutkin ihmiset. Synnistä ei kuitenkaan saa tehdä luvallista, jos se on Raamatussa selvästi kielletty. Anteeksiantoa ei myöskään saa käyttää väärin. Mm. hyväksikäyttäjät ja muut vakavia rikoksia tekevät eivät ole oikein uskomassa, vaikka esittäisivätkin olevansa uskomassa.
Se pitää paikkansa, että rikoksen uhrin tulisi antaa anteeksi rikolliselle, mutta rikokset pitää sovittaa myös maallisen esivallan edessä. Rukoillaanhan Isä Meidän -rukouksessakin "Anna meille syntimme anteeksi, niinkuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet". Anteeksianto on joskus vaikeaa, varsinkin jos on hyväksikäytetty tai läheinen on henkirikoksen uhri, mutta Raamatun mukaan oikein uskovan tulisi antaa pahantekijälle anteeksi. Jumala voi antaa siihen tarvittaessa voimaa ja auttaa elämässä eteenpäin. Rikolliset kuuluvat vankilaan, vaikka kuuluisivat mihin tahansa uskonyhteisöön tai olisivat ateisteja.
Miksi sitten uskovainen voi antaa syntejään anteeksi? Eikö voi rukoilemalla sopia kahden kesken Jumalan kanssa, kuten kirkko opettaa? Raamattu opettaa, miten Jumala on kolmiyhteinen: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Siis myös Poika ja Pyhä Henki ovat osa Jumalaa. Helluntaina vuodatettiin Pyhä Henki maan päälle ihmisten sisimpään eli osa Jumalaa on osa meitä ja Pyhän Hengen ääni yrittää ohjata oikeaan. Jeesus sanoi uskovaisille seuraajilleen Pyhän Hengen perimmäisestä tarkoituksesta seuraavaa: "Kenelle te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut". Siksi synninpäästö on pätevä. Uskovaisen ihmisen kautta puhuu Pyhän Hengen ääni, osa Jumalaa, ja synnit on annettu anteeksi myös taivaissa.
En tiedä, miksi kirkko ohittaa Pyhän Hengen vuodatuksen perimmäisen tarkoituksen, ja opettaa, että synnit voikin uskoa anteeksi yksin rukoilemalla tai esim. ehtoollisen nauttimisen yhteydessä? Eihän noin opeteta Raamatussa. Tässä on isoin ero vl-lestadiolaisuuden ja kirkon opetusten välillä.
Se myös ihmetyttää, kun kirkko opettaa kaikkien pelastuvan, huolimatta siitä, yrittävätkö elää Jumalan tahdon mukaisesti. Jos näin olisi, Raamatun neuvoja ja opetuksia ei tarvittaisi, vaan se olisi turha kirja. Ihmiset saisivat vapaasti elää, miten haluavat, rötöstellä, tehdä syntiä jne. koska kuitenkin kaikki pelastuisivat.
Eipä sitä kaikille maan ihmisille annettu vain ainoastaan Jeesuksen opetuslapsille.
Ja ketkä ovat Jeesuksen opetuslapsia?
"Menkää ja tehkää kaikki kansat Minun opetetuslapsikseni..." eli opetuslapsilla tarkoitetaan KAIKKIA Jeesuksen seuraajia, jotka ovat vastaanottaneet oikean uskon eli ovat tulleet Jeesuksen opetuslapsiksi.
Joten kun helluntaina Jeesus puhalsi Pyhän Hengen opetuslapsiensa päälle, niin tällä tarkoitetaan oikein uskovia opetuslapsia eli Jeesuksen seuraajia kautta maailman.
Johanneksen evankeliumi:
20:21 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
20:22 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki."
20:23 "Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."
Vierailija kirjoitti:
Kristus sanoi että jokainen joka uskoo häneen pelastuu.
Hän ei sanonut että jokainen joka uskoo häneen pelastuu ... mikäli 1800 vuotta myöhemmin Pohjois-Suomen saamelaisalueella kännääviä saamelaisia käännyttäneen papin perustaman liikkeen jäsen lausuu tarvittavat taikasanat.
Kuten joku jo aiemmin kirjoitti, Jeesuksen sana "jokainen joka uskoo pelastuu" ei ole Raamatun ainoa jae. Ja kaiken lisäksi Jeesus sanoo Raamatussa, että Hän on tullut levittämään maailmaan pelastuksen evankeliumia, ei tuomitsemaan, MUTTA Hän lisäsi, että JUMALAN SANA Raamatussa tuomitsee
Johanneksen Evankeliumi:
12:42 Kuitenkin useat hallitusmiehistäkin uskoivat häneen, mutta fariseusten tähden he eivät sitä tunnustaneet, etteivät joutuisi synagoogasta erotetuiksi.
12:43 Sillä he rakastivat ihmiskunniaa enemmän kuin Jumalan kunniaa.
12:44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt.
12:45 Ja joka näkee minut, näkee hänet, joka on minut lähettänyt.
12:46 Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.
12:47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Eli Jeesuksen tehtävänä ei ollut tuomita, eikä myöskään nykyaikana Hänen seuraajien tehtävänä ole tuomita, vaan vl-lestadiolaiset kristitytkin levittävät turvallista anteeksiantamuksen ilosanomaa, että kun me syntiset ihmiset näin Raamatun sanan mukaan uskomme, niin pelastumme. Anteeksiantamuksen ilosanoma on avoin kaikille ihmisille ympäri maailmaa. Ei ole tuomitsemista, jos nostaa esille Raamatun jakeita, joissa tehdään selväksi, että ainoastaan Jumalan tahdon täyttävät ja sen mukaan elävät pelastuvat (jotta virheellistä "kaikki Jeesukseen uskovat pelastuvat" -mantraa toistavat ihmisetkin huomaisivat, että Raamattu on laajempi kokonaisuus ja kaikki Uuden Testamentin jakeet pitää huomioida ohjeena nykypäivän kristitylle:
Matteuksen evankeliumi:
7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
Luukkaan evankeliumi:
6:46 Miksi te huudatte minulle: 'Herra, Herra!' ettekä tee, mitä minä sanon?
Mielestäni olit ymmärtänyt ihan oikein. Saat toki uskoa syntisi anteeksi suviseuraradion saarnasta. Tarvitset kuitenkin jatkossa lisää anteeksiantoa, koet tarvetta ripittäytyä ja tarvitset uskovaisia ympärillesi, joten suosittelen ottamaan yhteyttä oman paikkakuntasi rauhanyhdistykseen.
Yritin etsiä suviseurojen esirukouspyynnön yhteystietoja, olisit voinut halutessasi soittaa sinne ja jutella vähän ja pyytää vielä ihan henkilökohtaistakin evankeliumia. Jos löydät itse, suosittelen. Siellä on todella sydämellisiä ihmisiä ko. työtä tekemässä.
AP:lle tiedoksi, että uskonnot ovat ideologioita ja ideologeja saa arvostella. Uskonvapaus tarkoittaa että saat harjoittaa uskoasi, mutta myös sitä että sen tekemisiä saa muut arvostella. Esimerkiksi kristittyjen vähemmistöjä kohtaan suorittama käytön on kuvottavaa ja aiheuttaa vastareaktion. Se että uskonnon aivopesevät lapsia harjoittamaan jumalien palvontaa on jotain joka oli ehkä ihan ok keskiajalla, mutta pitäisi kieltää jo nykyisessä sivistyneessä maailmassa. Pidän molempia lahkoja vahingollisina ihmisille ja yhteiskuntamme kehitykselle.
Avoimessa yliopistossa voi edullisesti opiskella yleistä teologiaa. Ihan perusopinnotkin riittävät siihen, että on helpompi ymmärtää kristinuskon synty ja kehitys lukemattomiksi eri liikkeiksi.