Vanhollislestadiolaisuuden ja luterilaisen kirkon ero?
Toivon asiallisia vastauksia eli ei aleta haukkua uskontoja, koska Suomessa on uskonnon vapaus.
Mikä ero on vanhoillislestadiolaisuuden opissa ja ns. normaalin luterilaisen kirkon opissa? Vanhoillislestadiolaisethan ovat myös luterilaisia. Olen itse löytänyt alle joitain eroja ja jos joku tietää, niin voi mielellään informoida lisää, koska aihe kiinnostaa minua.
Itse olen vertaillut Martti Lutherin oppeja ja tunnustuskirjoja ja ainakin minusta näyttää siltä, että vanhoillislestadiolaiset ovat lähempänä alkuperäistä Lutherin Raamatun tulkintaa ja kirkko taas on muokannut oppejaan aika paljon tälle vuosituhannelle.
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin kirkon piirissä uskon ei tarvitse näkyä yksilön elämässä, eikä tarvitse välttämättä elää Jumalan tahdon mukaisesti, koska kirkon mukaan kaikki pelastuvat.
Vanhoillislestadiolaisille näyttäisi olevan tärkeää noudattaa Jumalan tahtoa ja jos rikkoo Jumalan tahtoa vastaan, eikä kadu syntejään ja usko niitä anteeksi, niin ei pelastu. Eli ilmeisesti ne ainoastaan pelastuvat, jotka yrittävät elää Jumalan tahdon mukaan ja elävät uskossa ja haluavat uskoa syntejään anteeksi.
Kuunteletteko / katsotteko suviseurojen suoraa radio-, netti- tai youtubelähetystä? En ole uskossa, mutta haluaisin uskoa youtube-lähetyksen puheista syntini anteeksi. Onko tämä pätevä synnin päästö ja olenko sitten uskossa?
Kommentit (132)
Jos ap on saanu parannuksen armon vl-tyyliin, niin kannattaa toivoa ettet ole ollut naimisissa ja eronnut. Tulee pitkä aika olla loppuikä lahkon lakien mukaan yksin. Tai sitten sietää toivoa, että exä kupsahtaa mahdollisimman nopeasti eikä vasta 50 vuoden päästä 😆
Ylipäätään ihmettelen, että miksi vanhoillislestadiolaiset haluaa kuulua ev.lut.kirkkoon, joka on nykyään mennyt niin liberaaliin suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on saanu parannuksen armon vl-tyyliin, niin kannattaa toivoa ettet ole ollut naimisissa ja eronnut. Tulee pitkä aika olla loppuikä lahkon lakien mukaan yksin. Tai sitten sietää toivoa, että exä kupsahtaa mahdollisimman nopeasti eikä vasta 50 vuoden päästä 😆
"lahkon lakien" - > korjaus "Raamatun sanan"
Vierailija kirjoitti:
Ja jos noin kävisikin, häviävän pieni uhraus maailmankaikkeuden mittakaavassa. En vähättele, ettei voisi olla raskasta. Mutta itse olen täysin valmis olemaan sinkku koko elämäni, jos minulle ei suoda puolisoa (edes sitä ensimmäistä) tässä elämässä. On tässä elämässä muutakin sisältöä tuovaa asiaa kuin parisuhde. Tärkeä asia se on ja välillä itsekin kaipaan, mutta pelaan tämän pelin loppuun. Harmittaisi niin vietävästi viimeisellä tuomiolla, jos olisi tullut annettua periksi kesken kaiken ja menettää taivaspaikka. Tää elämä on lyhyt, otan varman päälle.
En lukenut ihan koko ketjua, mutta haluan kommentoida, että luterilaisen kirkon piirissä toimii myös muita herätysliikkeitä, joissa tutkitaan Raamattua enemmän ja usko on lähempänä sydäntä kuin peruskirkossa. Jos haet jotain tällaista, kannattaa tutustua myös niihin ennen lestadiolaisuuteen lähtemistä. Lestadiolaisilla ei kuitenkaan ihan toteudu se Jeesuksen tärkeä ajatus, että evankeliumi on kaikille, ei rajattu tiettyyn ryhmään kuuluville.
Ne on saatanan hommissa , syyttäjän virka ja tuomion . Vertaa saatanaa ja Job ja saatanaa Juudas saatanaa ja Jeesus keskustelu ja saatanaa Ilmestyskirjan peto .
Lipsuu kuten vaparihellaritjehovat lakiin ja osin kirouksiin . Siis Mooseksen lakia uhraa tavaraa uhraa elukoita omavanhurskaus se tarkoittaa tehdään tyhjäksi ristin työtä.
Meillä kävi Vapaakirkon jäseniä varastamassa meidän huonekaluja ja hellareita vaatteita koirakin meni . Sellaista lakia Mooses opetti .....varasta muilta lakia.
Hellari nainen keräsi työtön rahaa Venäjälle hän vei muutaman Jehova traktaatin niin varastetulla autolla ja oikeasti se toi viinaa sieltä huumeita ja bensaa . Alkoholin haku reissulla . Romanit tekee sitä usein. Huijaa meinaan. Pari miestä taas varasteli huijaamalla huonekaluja huviloita naisilta niin uskonnolla ne kuljettaa niitä venäläisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaiset eivät myöskään tuomitse merkittävän maallisen omaisuuden hankkimista, vaikka Jeesuskin totesi varakkaalle miehelle, että luovu omaisuudestasi köyhien hyväksi ja lähde sitten seuraamaan minua. Tähän varakas mies ei suostunut ja Jeesus totesi, että helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Taivastenvaltakuntaan.
Esimerkiksi tähän Raamatun kohtaan vl:t eivät tartu, mutta tarttuvat vastaavasti esim pyhän hengen suhteen yhteen ainoaan jakeeseen, jossa henki ja syntien anteeksisaarnaaminen mainitaan tietyssä valossa. Raamatusta voi silti löytää lukemattomia muita kohtia, jotka voi tulkita siten, että katuva voi synnit saada anteeksi Jumalan kautta myös muutoin kuin ihmisen välityksellä.Jos luet koko luvun, niin huomaat ettei tuossa tuomita maallisen omaisuuden hankkimista.
Rikas mies esitti vanhan testamentin säädöksiin perustuneen kysymyksen: mitä hänen tulisi tehdä pelastuakseen. Jeesus kuitenkin opetti, ettei ihminen pelastu omalla tekemisellään ja jos sitä haluaa yrittää, niin täytyy noudattaa kaikkia vanhan testamentin lakeja ja mennä aivan loppuun saakka.
Tämä on kuitenkin turhaa, koska kukaan ei siihen pysty ja koska pelastumiseen riittää Jumalalan armo. Tämän Jeesus selitti opetuslapsilleen, kun rikas mies oli lähtenyt pettyneenä.
Tuossa olikin kyse siitä, että vl:t poimivat Raamatusta joitakin kohtia (ja vielä tulkitsevat niitä tietyllä yhdellä tavalla, vaikka tapoja olisi useita) ja joillekin taas viittaavat kinttaalla, kuten liialle omaisuuden hankkimiskiellolle. Jeesuskin kehotti, ettei pidä hankkia maallista aarretta, vaan aarre Taivaaseen, eli omaisuuteen on keskimääräisesti selkeästi kielteinen kanta Raamatussa.
'
Raamatussa ei ole mitään omaisuuden hankkimiskieltoa, aarre taivaassa -kohta ei ole myöskään sellainen. Kaste ja usko riittävät ja jokainen voi pelastua armosta.
Eivätkä vanhoillislestadiolaiset käyttäydy noin kuten esität olkinukkeargumenteissasi.
Heh. Hyvin on puhuja-sedät voidelleet lampaan. No, onpahan sielunvihollisella satoa mitä niittää.
Ad hominem, kun asia-argumentit loppuivat.
Ei, en vaan jaksaa väitellä liikkeessä aivopestyn kanssa. Esimerkiksi Raamatussa Matteuksen evankeliumissa nimenomaan sanotaan, että älkää kootko itsellen aarteita maan päälle, vaan Taivaaseen. Siinä ei ole kerrassaan mitään tulkinnan varaa, etteikö viesti ole se, että vanhurskaan tulee karttaa omaisuuden haalimista. Asian voisi tulkita eri tavalla, jos siinä kehoitettaisiin hankkimaan aarre Taivaaseen ilman maanpäällisen omaisuuden mainitsemista samassa yhteydessä.
Ja mitä noihin olkiukkoihin tulee, niin minä sentään perustelen näkemyksiäni, kuten tuotakin yllä olevaa. Sinä taas elät vain "sillipurkki-matrassa", jota puhuja-sedät ovat sinulle pienestä pitäen hokeneet. Monia uskonasioita ei kuulu järjellä ajatella, kuten vaikkapa sitä, että miten Jeesus muutti veden viiniksi, mutta itse olen aina ollut sitä mieltä, että teologisen tulkinnan järki pitää olla. Ja esimerkiksi tuossa Raamatun viestissä omaisuuden suhteen vanhoillislestadiolaisilla ei todellakaan ole sitä teologista järkeä. On täysin absurdia kiistää etteikö Raamattu opeta suhtautumaan epäsuopeassa valossa omaisuuden hankkimiseen.
Tuo kohta, että "älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle --- Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta" – kyllähän tuo voi tarkoittaa ihan maallista mammonaa, konkreettista tavaraa, mutta ihan varmasti myös sitä, että ylipäänsä mikään asia maailmassa ei saisi tulla uskon asiaa tärkeämmäksi. Ei vaikka keräilyharrastus ole väärin. Ja vaikka itsellä on ollut OCD:sta johtuvaa poisheittämisen vaikeutta ja keräilypakkoa. Ei se nyt tarkoita, että jos tavaraa on paljon, se estäisi pelastumisen. Tai edes rahaa. Varakkuus voi olla myös lahja Jumalalta - hän siunasi esimerkiksi Jobille paljon maallista omaisuutta, karjaa ja muuta. Toki varakkuus on usein myös vaarallista, ja sen kanssa on oltava tarkkana. Siksi varmasti Raamatussa onkin kerrottu tuo Kamelinsilmä-vertaus.
Hullu lukee kirjoituksia kieroon. Juutalainen Job ja saatana löi paiseita mieti nyt ensin .
Otetaan toi kiroileminen Mooseksen kirjasta juutalaisten saatana alkaa jo ekasta Mooseksen kirjasta.....
Tuo kohta, että "älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle --- Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta" – kyllähän tuo voi tarkoittaa ihan maallista mammonaa, konkreettista tavaraa, mutta ihan varmasti myös sitä, että ylipäänsä mikään asia maailmassa ei saisi tulla uskon asiaa tärkeämmäksi. Ei vaikka keräilyharrastus ole väärin. Ja vaikka itsellä on ollut OCD:sta johtuvaa poisheittämisen vaikeutta ja keräilypakkoa. Ei se nyt tarkoita, että jos tavaraa on paljon, se estäisi pelastumisen. Tai edes rahaa. Varakkuus voi olla myös lahja Jumalalta - hän siunasi esimerkiksi Jobille paljon maallista omaisuutta, karjaa ja muuta. Toki varakkuus on usein myös vaarallista, ja sen kanssa on oltava tarkkana. Siksi varmasti Raamatussa onkin kerrottu tuo Kamelinsilmä-vertaus.