Mikä olisi paras ratkaisu tässä tilanteessa? Tuleva ekaluokkalainen kyseessä
Meillä on joulukuun lopussa 6 vuotta täyttävä eskarilainen poika. Poika syntyi 2 viikkoa ennen laskettua aikaa, eli oli määrä syntyä tammikuussa 2014, mutta syntyi joulukuussa 2013. Poika on sosiaalinen, iloinen ja tulee toimeen muiden lasten kanssa.
Eskarista on tullut viestiä koskien ensi syksyä, ja ovat huolissaan pojasta ja koulun alusta. Poika osaa jo hieman lukea ja laskea, mutta pojalla on tiettyjä hankaluuksia keskittymisessä, paikallaan pysymisessä ja toiminnanohjauksessa. Myös häviäminen on vielä vaikeaa.
Olemme yrittäneet kysyä neuvolasta tukea ja samoin eskarista, mutta tuloksetta. Itseä tilanne huolettaa. Pitäisikö pojan mennä ekalle luokalle, tuplata eskari, käydä starttiluokka vai anoa pienluokka paikkaa? Help! Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa? Miten ratkesi?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokemusta vastaavasta tilanteesta mutta näin yleisellä tasolla on kai parempi olla oman luokkansa vanhimmasta kuin nuorimmasta päästä. Eli kai riskinä että poika tulee olemaan koulu-uransa ajan ns. pahnanpohjimmainen. Mutta minähän en siis mitään oikeasti tiedä, tämä on vain mutuilua.
Tämähän siinä huolettaakin, ja siksi olisi kiva kuulla kokemuksia.
Huolettaa myös, että jos tuplaa eskarin, onko sekin haitaksi, kun muut kaverit lähtee kouluun ja hän jää vielä päiväkotiin
Ap
Ota yhteys päivähoidon erityisopettajaan ja psykologiin, he osaavat auttaa. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteys päivähoidon erityisopettajaan ja psykologiin, he osaavat auttaa. Tsemppiä!
Kiitos neuvosta! Yritän heti huomenna.
Ap
Meillä lapsi syntyi 3.5kk etuajassa myös niin, että meni vuotta ”liian aikaisin” kouluun. Helmikuussa LA, syntyi marraskuussa. Meillä ei missään vaiheessa ehdotettu kouluun menon lykkäystä. Kouluun mennessä ei osannut edes kaikkia kirjaimia. Ekalla oppi lukemaan äänteitä. Nyt vasta tokalla on lukeminen alkanut avautua. Myös leikit käy paremmin yksiin vuotta nuorempien kanssa kuin oman ikäluokan kanssa.
Nykyisillä tiedoillani olisin itse aktiivisemmin selvittänyt koulun lykkäystä vuodella. Olisi ihan eri asia olla luokan vanhimpia ja taitavimpia kuin pienempänä räpiköidä mukana.
Toisaalta olen lukenut, että alkuluokilla tasoerot ovat muutenkin isoja ja tasaantuvat lasten kasvaessa. Että ehkä meillekin vielä käy hyvin. Kuka tietää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokemusta vastaavasta tilanteesta mutta näin yleisellä tasolla on kai parempi olla oman luokkansa vanhimmasta kuin nuorimmasta päästä. Eli kai riskinä että poika tulee olemaan koulu-uransa ajan ns. pahnanpohjimmainen. Mutta minähän en siis mitään oikeasti tiedä, tämä on vain mutuilua.
Tämähän siinä huolettaakin, ja siksi olisi kiva kuulla kokemuksia.
Huolettaa myös, että jos tuplaa eskarin, onko sekin haitaksi, kun muut kaverit lähtee kouluun ja hän jää vielä päiväkotiin
Ap
Minä olen kyllä päinvastaista mieltä kuin ensimmäinen kirjoittaja. Kouluun kannattaa mennä heti kun vain on mahdollisuus, mikään vuodella lykkääminen ei kyllä vaikuta normaaliin lapseen suntaan tai toiseen. On kurjaa lapselle jäädä vuodella jälkeen käytännössä koko elämästä vain koska vanhemmat päättivät niin. Vuosi myöhemmin luokiosta valmistumista, vuosi myöhemmin työelämään pääsystä jne.
Ekaluokan alkamiseen on vielä vielä 9 kk aikaa, se on näissä asioissa piiiiiiitkä aika. Lapsellasi on vielä reilusti aikaa kypsyä ja kehittyä. Odottelisi ihan rauhassa kevääseen.
Oma poikani täyttää tässä kuussa 6 v ja olin viime keväänä todella huolissani eskarin aloittamisesta, mutta otti ihan valtavan kehitysspurtin pelkästään kesän aikana, ja nyt eskari on sujunut ilman mitään ongelmia.
Ja jos huoli on tuotu ilmi eskarin toimesta, niin eikö siellä opettajalla (erityisopen kanssa) ole myös velvollisuus järjestää tukea lapsellesi?
Tässähän on vielä runsaasti aikaa painottaa niitä asioita, mistä on eskarissa ja päiväkodissa huomautettu. Kirjoittamisen ja lukemisen sekä laskemisen oppii sitten kunnolla koulussa.
Tuloksetta apua eskarissa? Todella outoa, heidän pitäisi esittää aktiivisesti ratkaisuja. Ota kiertävään erityslastentarhanopettajaan yhteys.
Tehostettu tuki voisi olla hyvä ratkaisu. Avustaja ryhmään mahdollisimman pian. Ja samalla tuella kouluun. Koulun aloittamista ei ole järkeä lykätä jos ns. akateemiset taidot ovat kunnossa.
Mulla on loppuvuodesta syntynyt poika jolla on osittain samoja haasteita. Tarkkaavaisuus ja toiminnan ohjaus esimerkiksi. Aloitti nyt koulun syksyllä tuettuna, eli saaatiin eskarin suosituksesta tämä tuki ekalle vuodelle.
Meillä marrakuiset tuplat, joista tuli samantapaista huoliviestiä tosin täysin toisinpäin eli liian hyvä keskittymiskyky, ei ota kontaktia muihin tehtävien aikana (miksi muuten ottaisi, jos tarkoitus tehdä yksin?), istuu katsomassa kirjaa (eskariope ei uskonut, että osaa lukea) eikä mene mukaan riehumaan jne. Avuksi ehdotettiin lasten erottamista toisistaan ja eskarin tuplaamista.
Kouluun menivät juuri niin kuin piti ja kumpikin menestynyt ihan hyvin. Nyt menossa 9. luokka, keskiarvot reilusti yli 9, harrastavat liikuntaa, on kavereita jne.
Eskarissa annetaan liian herkästi "tuomioita" ja nähdään ensisijaisesti ongelmat, ei ratkaisuja.
Ei se loppuvuodesta syntyminen ja luokan nuorimpia oleminen ole automaattisesti mikään ongelma. Itse olen loppuvuodesta syntynyt ja pärjännyt koulussa lukuaineissa aina tosi hyvin. Erot on isoja muutenkin eikä välttämättä ollenkaan siihen suuntaan, että loppuvuoden lapset olisi automaattisesti heikoimpia. Korkeintaan jossain liikunnassa, kun fyysinen kehitysaste vaikuttaa enemmän (ja sitähän on tutkittukin, että urheilujoukkueissa painottuu alkuvuodesta syntyneet).
Minä lykkäisin kouluun menoa. Vuosi sinne tai tänne ei merkkaa alaluokilla. Rehellisesti kuka leikkii eskarikaverien kanssa koulussa? Tulee uusia kavereita. Ehdottomasti antaisin vuoden kasvaa ja kehittyä, ei olisi niin altavastaaja. Saisi aloittas normaalina noi koulut, pienryhmät sun muut vie leimaa pitemmälle taipaleelle. Tätä on tutkittukin, suomessa turhan harvoin lykätään kouluun menoa, vaikka se nimenomaan kannattaisi loppuvuonna syntyneiden poikien kanssa.
Keskosina syntyneillä (kuten poikasi) voi olla kuvailemiasi piirteitä, ja voi niitä muutenkin olla. Jokainen oppilas on etilainen! Unohda "tupla-eskari": eskarin pääasiallinen tarkoitus on kartoittaa lapsia tulevina koululaisina, ja se on jo tehty. Opettajat sitten huolehtivat koulussa.
Kouludsa on parempi järjestys, kuin jossain hoitopaikassa, joten jos epäilet keskittymisvaikeutta pous hoitopaikasta asap.
Kannattaa kuulostella myös lapsen omia fiiliksiä siitä, miltä ajatus kouluun menemisestä tuntuu. Jos lapsi odottaa innolla koulun aloitusta, sitä ei pitäisi lykätä, vaan mieluummin vaikka starttiluokalle tai pienryhmään.
Jos taas ajatus koulun aloittamisesta tuntuu lapsesta vaikealta tai jopa pelottavalta, on eskarin tuplaaminen yksi vaihtoehto. Mutta silloinkin on syytä miettiä myös muita mahdollisia vaihtoehtoja.
t. jouluna 2000 syntyneen äiti
Kiitos kaikille vastauksista! Meillä eskarin huoli on siitä, että ”poika on lapsellisempi”, kuin muut, kynähommat eivät kiinnosta, vaan leikkisi mielummin. Meitä kannustettiin neuvolassa piirtämään ja värittämään ja tähän ollaan kannustettu. Eskarissa sitten nämä ei kiinnosta ja siitä ollaan saatu palautetta.
Eskarin ja pojan ryhmän henkilökunta on vaihtunut tiuhaan ja siksi kunnollisia neuvoja ei ole saatu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokemusta vastaavasta tilanteesta mutta näin yleisellä tasolla on kai parempi olla oman luokkansa vanhimmasta kuin nuorimmasta päästä. Eli kai riskinä että poika tulee olemaan koulu-uransa ajan ns. pahnanpohjimmainen. Mutta minähän en siis mitään oikeasti tiedä, tämä on vain mutuilua.
Olen syntynyt joulukuun alussa, eikä siitä ollut muuta haittaa kuin se, että olin lukioakana kaveriporukan viimeinen baariin päässyt.
Myös tehtävien aloittaminen on vaikeaa, varsinkin jos on ollut pojan näkökulmasta mielekästä tekemistä ennen sitä. Tämäkin on huolenaihe eskarin opejen mukaan. Kuulemma koulussa pitää osata aloittaa itsenäisesti tehtävät.
Ap
Startilla, jos suinkin mahdollista. Siellä katsotaan tilannetta ja sen jälkeen voi siirtyä ekalle tai tokalle valmiuksisra riippuen. Startille tarvitset lausunnon, joten nyt yhteys psykologiin vaikka neuvolan kautta. Jos toiminnanohjaus vielä heikohkoa, ei kannata mennä suoraan ekalle ja eskarin kertaaminen voi turhauttaa. Myöskään tukitoimista ei ole takeita, vaikka paperilla luvattaisiin niin.
T.ope
Ei ole kokemusta vastaavasta tilanteesta mutta näin yleisellä tasolla on kai parempi olla oman luokkansa vanhimmasta kuin nuorimmasta päästä. Eli kai riskinä että poika tulee olemaan koulu-uransa ajan ns. pahnanpohjimmainen. Mutta minähän en siis mitään oikeasti tiedä, tämä on vain mutuilua.