Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä olisi paras ratkaisu tässä tilanteessa? Tuleva ekaluokkalainen kyseessä

Vierailija
03.11.2019 |

Meillä on joulukuun lopussa 6 vuotta täyttävä eskarilainen poika. Poika syntyi 2 viikkoa ennen laskettua aikaa, eli oli määrä syntyä tammikuussa 2014, mutta syntyi joulukuussa 2013. Poika on sosiaalinen, iloinen ja tulee toimeen muiden lasten kanssa.

Eskarista on tullut viestiä koskien ensi syksyä, ja ovat huolissaan pojasta ja koulun alusta. Poika osaa jo hieman lukea ja laskea, mutta pojalla on tiettyjä hankaluuksia keskittymisessä, paikallaan pysymisessä ja toiminnanohjauksessa. Myös häviäminen on vielä vaikeaa.

Olemme yrittäneet kysyä neuvolasta tukea ja samoin eskarista, mutta tuloksetta. Itseä tilanne huolettaa. Pitäisikö pojan mennä ekalle luokalle, tuplata eskari, käydä starttiluokka vai anoa pienluokka paikkaa? Help! Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa? Miten ratkesi?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet koulupaikkaa keväällä. Jos eskari tuplataan, perut sen koulupaikan. Startin kanssa alkaa olla kiire saada lausunto hakemuksen liitteeksi, jos siis starttiin päädytte.

Vierailija
42/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, saako poikasi esim. tehostettua tukea eskarissa?

Miten itse näet pojan keskittymiskyvyn kotona? Pystyykö rauhoittumaan leikkiin, ruokailemaan, illalla nukkumaan? Entä kaveritaidot? Tuo häviämisen vaikeus kuuluu ikään, voi johtua myös temperamentista. Asettuu kyllä kun tunteidensäätelytaidot kehittyvät.

Millä tavalla eskarin aikuiset ovat tukeneet lastasi keskittymiskyvyn harjoittelemisessa? Onko teillä ollut jo esiop.oppimisensuunnitelmapalaveri?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten itse näet pojan keskittymiskyvyn kotona? Pystyykö rauhoittumaan leikkiin, ruokailemaan, illalla nukkumaan? Entä kaveritaidot? Tuo häviämisen vaikeus kuuluu ikään, voi johtua myös temperamentista. Asettuu kyllä kun tunteidensäätelytaidot kehittyvät.

Millä tavalla eskarin aikuiset ovat tukeneet lastasi keskittymiskyvyn harjoittelemisessa? Onko teillä ollut jo esiop.oppimisensuunnitelmapalaveri?

Ei saa tehostettua tukea. Poika pystyy rauhoittumaan nukkumaan, syömiseen ja leikkimiseen, mutta leikin lopettaminen on vaikeaa ja siirtyminen ”tylsään”, vaikkapa hampaiden pesuun on välillä yhtä vääntöä. Kavereita on eskarissa, pystyy leikkimään myös tyttöjen kanssa.

Poika on kyllä temperamenttinen ja osoittaa kyllä sitä välillä. Eskarin tapa keskittymisen tukemiseen on ”istut pöydässä niin kauan kun tehtävä on tehty”. Palaveria ei meillä vielä ole ollut.

Ap

Vierailija
44/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarin tuplaaminen voisi olla hyvä vaihtoehto. Sillä saisi aikaa kypsyä, ja kavereitakin saisi varmasti uusia eskarivuonna, joiden kanssa aloittaa koulu aikanaan. Kuulostaa, että lapsen kehityksen kannalta voisi olla parempi antaa lapsen olla rauhassa pieni ja kehittyä omaan tahtiin. Se, että leikki kiinnostaa ja opetus ei vielä niinkään eikä jaksa keskittyä, ei välttämättä tarkoita että lapsella olisi varsinaisia oppimis-tai keskittymisongelmia, vaan että hän on vielä kehityksessään varhaisemmassa vaiheessa. Silloin voisi olla viisasta antaa lapselle aikaa eikä kasvattaa vaatimuksia ennen kuin lapsi on valmis. Loppuvuoden lapsi saattaa olla paljon valmiimpi kouluun vuoden päästä, jaksaa keskittyä ja olla innostuneempi opetuksesta.

On tehty tutkimuksia (ihan viime aikoina ollut) joiden mukaan loppuvuoden lapsilla on enemmän adhd-diagnooseja. Tämä ei tarkoita, että heillä oikeasti enemmän aitoa adhdta, vaan että heitä verrataan aiemmin syntyneisiin koulussa, odotetaan yhtä paljon, ja he ovat voivat olla kehityksellisesti eri paikassa juurikin keskittymiskyvyn kehityksessä. Ja ilmeisesti tämä saatetaan kokea koulussa ongelmana. Eli ei aina osata ottaa huomioon, että loppuvuodenlapsi ei aina voi olla samalla tasolla kuin aiemmin syntyneet, eikä se ole varsinaisesti mikään vika lapsessa.

Lapselle itselleen koulun käynti saattaa alkaa paremmin, jos hän on omaan tahtiin saanut kehittyä ja on valmiimpi kuin että joutuu jatkuvasti pinnistelemään. Vuodessa tapahtuu paljon luontaista kehitystä, jos pääongelma on että lapsi on vielä pieni ja leikki on tärkeintä. Voi olla että toisena eskarivuonna lapsi onkin jo valmiimpi ja saa irti enemmän opetuksesta. Lapsi voi mennä kouluun vahvoilla taidoilla ja saada hyvän alun.

Koulun alkuvuosina, eskari mukaan lukien, on tärkeää rakentaa hyvä pohja oppimiselle. Vuoden tuplaus voi vahvistaa lapsen taitoja niin, että tulevaisuudessa hänellä on paremmat valmiudet suoriutua ja pysyä luokan mukana.

Vierailija
45/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vastaava tilanne. Psykologi teki testit ja totesi lapsen koulukypsäksi. Mutta.... Todellisuus ei aivan sitä ollutkaan, lapsi tulee varmaankin kertaamaan kakkosen. Hän ei mielestäni tule pärjäämään kolmosella kun tulee uusia aineita ja pitäisi olla jo " iso ".

Vierailija
46/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on tosi vaikeaa antaa vastausta. Oma lapseni on myös joulukuussa syntynyt. Keskittyminen on vaikeaa ja todella helposti kaikki menee yli siihen sekoiluun. Pettymykset on kauhean suuria ja usein ei kuule mitään.

Hän kuitenkin rauhoittui, kun meni kouluun. Ilmeisesti tarvitsi lopulta vain riittävästi sitä älyllistä haastetta, ja kun suht välkky oli, niin ylimääräinen vuosi eskarissa olisi ehkä vain saanut "sekoilun" jatkumaan ja lapsen tylsistymään. Mutta jollaine toisella lapsella voisi mennä ihan toisin päin, kuka tietää.

Vierailija
47/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa hassulta että lasketulla ajalla olisi jotain merkitystä 6-vuotiaan elämässä. Hyvin hyvin harva syntyy laskettuna aikana. Ja jos on syntynyt kaksi viikkoa etuajassa niin sillä ei ole yhtään mitään vaikutusta tuossa kohtaa elämää.

Vierailija
48/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun 2004 syntyneellä tytöllä oli myös ongelmia keskittymisessä ja inhoaa häviämistä edelleen. Nyt on 9lk ja keskiarvo 9.5, fiksu tyttö tuli. Itse laittaisin vain ekaluokalle, ei kuulosta mitenkään pahimmalta tapaukselta.

Vierailija
49/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta vastaavasta tilanteesta mutta näin yleisellä tasolla on kai parempi olla oman luokkansa vanhimmasta kuin nuorimmasta päästä. Eli kai riskinä että poika tulee olemaan koulu-uransa ajan ns. pahnanpohjimmainen. Mutta minähän en siis mitään oikeasti tiedä, tämä on vain mutuilua.

Tämähän siinä huolettaakin, ja siksi olisi kiva kuulla kokemuksia.

Huolettaa myös, että jos tuplaa eskarin, onko sekin haitaksi, kun muut kaverit lähtee kouluun ja hän jää vielä päiväkotiin

Ap

Minä olen kyllä päinvastaista mieltä kuin ensimmäinen kirjoittaja. Kouluun kannattaa mennä heti kun vain on mahdollisuus, mikään vuodella lykkääminen ei kyllä vaikuta normaaliin lapseen suntaan tai toiseen. On kurjaa lapselle jäädä vuodella jälkeen käytännössä koko elämästä vain koska vanhemmat päättivät niin. Vuosi myöhemmin luokiosta valmistumista, vuosi myöhemmin työelämään pääsystä jne. 

Itse olen mennyt vuotta myöhemmin kouluun, olen syntynyt joulukuussa, ja ei kyllä elämäni ole ollut vuoden jäljessä mitenkään. Tulin kaveriporukasta ekana täysi-ikäiseksi, muuta vaikutusta en kyllä keksi.

Vierailija
50/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kuulostaa hassulta että lasketulla ajalla olisi jotain merkitystä 6-vuotiaan elämässä. Hyvin hyvin harva syntyy laskettuna aikana. Ja jos on syntynyt kaksi viikkoa etuajassa niin sillä ei ole yhtään mitään vaikutusta tuossa kohtaa elämää.

Onhan sillä vuoden ero koulun aloituksessa. Sekö ei ole merkittävää?

Vierailija
51/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskosina syntyneillä (kuten poikasi) voi olla kuvailemiasi piirteitä, ja voi niitä muutenkin olla. Jokainen oppilas on etilainen! Unohda "tupla-eskari": eskarin pääasiallinen tarkoitus on kartoittaa lapsia tulevina koululaisina, ja se on jo tehty. Opettajat sitten huolehtivat koulussa.

Kaksi viikkoa ennen laskettua syntynyt on kyllä ihan täysiaikaisena syntynyt.

Vierailija
52/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kohtaa on, kun on vaihtoehtona joulukuu 2013 vai tammikuu 2014. Eri asia jos olisi syntynyt keskellä kesää.

Jos olisi syntynyt ”ajallaan”, ei tällaista tarvitsisi miettiä.

Ap

Vierailija
53/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan sillä vuoden ero koulun aloituksessa. Sekö ei ole merkittävää?

No mutta niinhän se menee muillakin joulukuussa syntyneillä, oli laskettu aika milloin vain.

Vierailija
54/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta vastaavasta tilanteesta mutta näin yleisellä tasolla on kai parempi olla oman luokkansa vanhimmasta kuin nuorimmasta päästä. Eli kai riskinä että poika tulee olemaan koulu-uransa ajan ns. pahnanpohjimmainen. Mutta minähän en siis mitään oikeasti tiedä, tämä on vain mutuilua.

Tämähän siinä huolettaakin, ja siksi olisi kiva kuulla kokemuksia.

Huolettaa myös, että jos tuplaa eskarin, onko sekin haitaksi, kun muut kaverit lähtee kouluun ja hän jää vielä päiväkotiin

Ap

Jos on hyvin kavereita löytävä niin eskarin tuplaus hieno vaihtoehto. Rankka on koulun alku lapselle joka ei malttaisi luokan mukana olla ja keskittyä. Lisäksi parantaa mahdollisuuksia, että ei ole luokan pienimpiä ja viimeisenä murrosikään tulevien joukossa joka myös pienentää paineita teini-iässä.

Vierailija
55/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa tehostettua tukea. Poika pystyy rauhoittumaan nukkumaan, syömiseen ja leikkimiseen, mutta leikin lopettaminen on vaikeaa ja siirtyminen ”tylsään”, vaikkapa hampaiden pesuun on välillä yhtä vääntöä. Kavereita on eskarissa, pystyy leikkimään myös tyttöjen kanssa.

Poika on kyllä temperamenttinen ja osoittaa kyllä sitä välillä. Eskarin tapa keskittymisen tukemiseen on ”istut pöydässä niin kauan kun tehtävä on tehty”. Palaveria ei meillä vielä ole ollut.

Ap

Eskarissakin on tärkeää leikki ja leikin kautta oppiminen. Ei saa olla vain/liikaa "koulumaista" istumista ja kynä- ja kirjatehtäviä. Onko eskarissanne kuinka paljon aikaa leikkiin?

Voithan sä toivoa varhaiskasvatuksen erityisopettajaa mukaan keskusteluun kun sen aika on!

Vierailija
56/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnyin joulukuun alussa, kun piti syntyä vasta joulun jälkeen. Olin siis keskonen, vaikka aika paljon kuitenkin painoinkin. Itse menin kouluun myös 6-vuotiaana ja oikeastaan se luokan nuorimpana olo näkyi siinä, että olin aika hiljainen sekä ujo. Mieluummin leikin vaan parin ennestään tutun oppilaan kanssa. Tietysti tähän vaikuttaa ihan persoonakin. Osasin lukea vähän, mutta en kirjoittaa. En muuten käynyt edes eskaria, kun ei ollut pakollinen silloin ja päiväkodissakin olin vain vähän aikaa eli toisaalta aika "huonolta" pohjalta kouluun ja ei ihme, että vähän jännitin siellä. Kuitenkin kaikki meni ihan hyvin "opiskelun" puolesta, mutta muuten siis olin ujo ja arka siellä.

Vierailija
57/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmatkaa eskari tai sitten starttiluokka.

Olen itse loppuvuodesta syntynyt. Tuplasin aikoinaan eskarin äidin toiveesta ja menin vuotta myöhemmin syntyneiden kanssa ekaluokalle, vaikka testien mukaan olin jo vuotta aiemmin ollut koulukypdä ja osasin jo lukea. Tämä oli ehdottomasti hyvä ratkaisu. Erityisesti kaverisuhteiden osalta.

Lapsesi saa olla vielä vuoden lapsi. Koulua hän kyllä sitten ehtii käydä.

Itse olin koulussa aina luokan parhaimpia. En usko, että näin olisi ollut, jos olisin ollut se porukan pahnan pohjimmainen. Mitään huonoa en tuosta eskarin tuplaamisesta keksi.

No riippuu varmaan asuinalueesta, päiväkodista jne. Voin sanoa kolmen lapsen kokemuksella, että eskarin tuplaus olisi ollut lannistavaa ja nöyryyttävää. Viesti, että olet hiukan typerä. Nyt muut lähtee kouluun ja sinä jäät tänne piirtämään muiden pikkulasten kanssa. 

Tietenkin jos ei ole kaverisiteitä mihinkään, on vaan kotihoidettu ja käy eskarissa kääntymässä, sillä ei ehkä ole merkitystä.

Mutta voin vaan kuvitella, mitä olisi tehnyt silloin 6-vuotiaani sielulle, kun parhaat kaverit olisivat ostaneet koulureppuja ja valmistautuneet kouluun ja hän olisi sitten mennyt kurahousuissa takaisin eskariin. Varsinkin jos on lukutaitoinen jne. Mutta vain, koska on sattunut syntymään joulukuussa. 

Me ollaan asuttu tässä samassa paikassa jo 20 vuotta, samoin monet muut. Lapset on kasvaneet vauvoista ylioppilaiksi yhdessä. Jos joku olisi syrjäytetty vuotta nuorempien joukkoon vain syntymäajankohtansa mukaan, varsinkin jos se olisi tapahtunut tuossa todella kriittisessä elämänkaaren vaiheessa, niin en osaa edes kuvitella seurauksia. Olettaen, että lapsi menisi sitten vuotta myöhemmin entisten eskarikavereidensa kanssa samaan kouluun, mutta sen sijaan, että he ovat jo tokalla, niin tämä menisi ekalle.

Vierailija
58/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse loppuvuodesta syntynyt. Tuplasin aikoinaan eskarin äidin toiveesta ja menin vuotta myöhemmin syntyneiden kanssa ekaluokalle, vaikka testien mukaan olin jo vuotta aiemmin ollut koulukypdä ja osasin jo lukea. Tämä oli ehdottomasti hyvä ratkaisu. Erityisesti kaverisuhteiden osalta.

Itse olin koulussa aina luokan parhaimpia. En usko, että näin olisi ollut, jos olisin ollut se porukan pahnan pohjimmainen. Mitään huonoa en tuosta eskarin tuplaamisesta keksi.

No riippuu varmaan asuinalueesta, päiväkodista jne. Voin sanoa kolmen lapsen kokemuksella, että eskarin tuplaus olisi ollut lannistavaa ja nöyryyttävää. Viesti, että olet hiukan typerä. Nyt muut lähtee kouluun ja sinä jäät tänne piirtämään muiden pikkulasten kanssa. 

Tietenkin jos ei ole kaverisiteitä mihinkään, on vaan kotihoidettu ja käy eskarissa kääntymässä, sillä ei ehkä ole merkitystä.

Mutta voin vaan kuvitella, mitä olisi tehnyt silloin 6-vuotiaani sielulle, kun parhaat kaverit olisivat ostaneet koulureppuja ja valmistautuneet kouluun ja hän olisi sitten mennyt kurahousuissa takaisin eskariin. Varsinkin jos on lukutaitoinen jne. Mutta vain, koska on sattunut syntymään joulukuussa. 

Me ollaan asuttu tässä samassa paikassa jo 20 vuotta, samoin monet muut. Lapset on kasvaneet vauvoista ylioppilaiksi yhdessä. Jos joku olisi syrjäytetty vuotta nuorempien joukkoon vain syntymäajankohtansa mukaan, varsinkin jos se olisi tapahtunut tuossa todella kriittisessä elämänkaaren vaiheessa, niin en osaa edes kuvitella seurauksia. Olettaen, että lapsi menisi sitten vuotta myöhemmin entisten eskarikavereidensa kanssa samaan kouluun, mutta sen sijaan, että he ovat jo tokalla, niin tämä menisi ekalle.

Jotenkin sanavalinnoistasi saa sen käsityksen, että eskarin tuplaus olisi ollut erityisen lannistavaa ja nöyryyttävää äidin sielulle.

Vierailija
59/66 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienryhmä, jos se on oikeasti pienryhmä. Starttia meidän koulussa ei ole, en osaa siihen kommentoida. Tuskin laittaisin tuplaamaan. Psykologiset testit kouluvalmiuteen liittyen olisi hyvä tehdä, jotta tiedetään, mistä keskittymisen vaikeus johtuu. t. Ope

Vierailija
60/66 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä ne kaverisuhteet vaihtuu vielä mahdollisesti moneen kertaan. Jos jää eskariin vielä niin vuoden kuluttua on jo uudet kaverit, ei siinä mitenkään syrjäydy. Ja vaikka menisi kouluun niin monesti sieltä löytyy uudet kaverit ja eskarikaverit saattaa jäädä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme