Akkuteknologia ei ole juuri edistynyt vuodesta 1991
Jolloin Sony julkisti litiumioniakun. Ei ole keksitty juuri mitään uutta tämän jälkeen. Ainoastaan teknologiaa (energiaa) on kyetty pakkaamaan tiheämmin.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/akkutekniikka-kehittyy…
Vuosien varrella on kerätty paljon rahaa, ja luvattu uutta, mutta eipä vaan ole näkynyt.
Kommentit (80)
Samoja lyijyakkuja edelleen autoissa kuten 50 luvulla ja vaan kuoret vaihtuneet ja levyt ohentuneet ja hiukan vain eri pinnoitukset.
Kyllä, kehitys on melkein yhtä heikkoa kuin Suomen julkisessa terveydenhoidossa. Tuohon akkuteknologiaan on kuitenkin upotettu rahaa ja akkuja tehdään vuodessa hirveän suuria määriä. Kuulostaa että siellä on väärät henkilöt tekemässä tutkimusta ja tuotekehitystä.
Eikö sähköautoihin voisi asentaa pistokkeen josta sitä sähköä voisi tankata moottoriin? Tulisiko se liian kalliiksi? Ei tarvitsisi kaikenmaailman akkuja.
Vierailija kirjoitti:
Fysiikan lakeja on hakala päihittää, vaikka viheruskovaiset kuinka toisin tahtoisivatkin uskoa.
Ei tässä olla lähelläkään fysiikan lakien rajoja. Ollaan jumitettu väärissä materiaaleissa ja tekniikoissa.
Laboratorioissa on kehittynyt kyllä mutta tuotantomittakaava on aina vähän eri asia. Teslan autoissa käytetään jo selvästi uudempaa tekniikka kuin joku vuoden 1991 tekniikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fysiikan lakeja on hakala päihittää, vaikka viheruskovaiset kuinka toisin tahtoisivatkin uskoa.
Ei tässä olla lähelläkään fysiikan lakien rajoja. Ollaan jumitettu väärissä materiaaleissa ja tekniikoissa.
Kuten? Akkujen kapasiteetissa on kyse energiatiheydestä. Dynamiitti on energiatiheydessään noin 5-10 kertaa litium pariston tasoa. Sitä tehokkaampaa sähkökemiallista akkua tuskin tullaan koskaan kehittämään.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3386905/sahkoautojen-akku-ongelmat-luul…
"Sähköautojen akku ongelmat luultuakin vakavammat, pakkasessa ajomatka putoaa keskimäärin 40 prosentilla."
Vierailija kirjoitti:
Samoja lyijyakkuja edelleen autoissa kuten 50 luvulla ja vaan kuoret vaihtuneet ja levyt ohentuneet ja hiukan vain eri pinnoitukset.
Teslassakin lyijyakku? LOL.
Parhaimmat patentit ovat New Englandilla eikä brexitillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoja lyijyakkuja edelleen autoissa kuten 50 luvulla ja vaan kuoret vaihtuneet ja levyt ohentuneet ja hiukan vain eri pinnoitukset.
Teslassakin lyijyakku? LOL.
Kyllä, teslassakin on tavallinen 12-voltin "starttiakku".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fysiikan lakeja on hakala päihittää, vaikka viheruskovaiset kuinka toisin tahtoisivatkin uskoa.
Ei tässä olla lähelläkään fysiikan lakien rajoja. Ollaan jumitettu väärissä materiaaleissa ja tekniikoissa.
Kuten? Akkujen kapasiteetissa on kyse energiatiheydestä. Dynamiitti on energiatiheydessään noin 5-10 kertaa litium pariston tasoa. Sitä tehokkaampaa sähkökemiallista akkua tuskin tullaan koskaan kehittämään.
No, vielähän tuohon dynamiitinkin energiatiheyteen on matkaa. Toisekseen kyse ei ole pelkästään maximi kapasiteetista. Vaan myös esimerkiksi miten akku säilyttää varauksensa ja pystyy luovuttamaan energiaa sekä lataantumaan esimerkiksi äärilämmöissä. Dynamiitti antaa samanlaisen pamauksen vielä 40asteen pakkasessakin kun taas akusta on paras hönkä loppunut jo aikaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoja lyijyakkuja edelleen autoissa kuten 50 luvulla ja vaan kuoret vaihtuneet ja levyt ohentuneet ja hiukan vain eri pinnoitukset.
Teslassakin lyijyakku? LOL.
New Englandilla on myös auto jalosta hopeasta jolla voi lentää eurooppaan ja tehdä tuhoa jos sota alkaa. Heko heko lollollol.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoja lyijyakkuja edelleen autoissa kuten 50 luvulla ja vaan kuoret vaihtuneet ja levyt ohentuneet ja hiukan vain eri pinnoitukset.
Teslassakin lyijyakku? LOL.
Mitäs sillä on väliä onko lyihyakku vai jostakin muusta materiaalista tehty, kun sähköiset ominaisuudet ei paljon eroa. Painoa on toki saatu pois.
Sata vuotta sitten kisa polttomoottori-akku meni 10-0.
Sadassa vuodessa polttomoottorit ovat kehittyneet paljon enemmän kuin akut.
Kohta järki voittaa, kiimaveto ei vie pitkälle.
"Mullistavasta akkukeksinnöstä" on kerrottu viikottain yli sata vuotta.
Aika näyttää tuleeko sitä ikinä aikuisten oikeesti.
Epäilen, että tuo hyllyssäni oleva vanha Mobiran NMT-puhelin olisi asiasta eri mieltä, jos vain osaisi puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fysiikan lakeja on hakala päihittää, vaikka viheruskovaiset kuinka toisin tahtoisivatkin uskoa.
Ei tässä olla lähelläkään fysiikan lakien rajoja. Ollaan jumitettu väärissä materiaaleissa ja tekniikoissa.
Kuten? Akkujen kapasiteetissa on kyse energiatiheydestä. Dynamiitti on energiatiheydessään noin 5-10 kertaa litium pariston tasoa. Sitä tehokkaampaa sähkökemiallista akkua tuskin tullaan koskaan kehittämään.
Eipä asiaa voisi yksinkertaisemmin sanoa. Jos joku ei ymmärrä niin ei voi mitään.
Fysiikan lakeja on hakala päihittää, vaikka viheruskovaiset kuinka toisin tahtoisivatkin uskoa.