Mitä teen poikani koulunkäynnin kanssa?
Kirjoitin asiasta tänne jo perjantaina, mutta viesti ei koskaan päässyt läpi...
11-vuotiaan poikani koulunkäynti opettajan johdosta kärjistyi perjantaina. Luokka lähti retkelle museoon, mutta poikani jätettiin koululle, sillä ”töppäilysaldo” oli täynnä. Tästä koululle jätöstä ei ilmoitettu meille vanhemmille, vaan pelkästään pojalle samana aamuna koulussa.
Poika jäi erityisluokkaan päivän ajaksi tekemään tehtäviä. Ainakin melkein. Poikani ei ensimmäisellä tunnilla suostunut tekemään yhtään tehtävää. Tunnin päätyttyä poika oli menossa välitunnille, mutta erityisluokan opettaja sanoi pojalle, ettei ulos ole asiaa, vaan jää sisälle tekemään niitä tehtäviä. Poikani ei suostunut ja asian johdosta sekä aamuiset tapahtumat päätyivät raivattiin ja kiinnipitotilanteeseen. Erityisluokan opettaja siis piti poikaani tiukasti sylissään ja poikani oli raivonnut, että hänen tulee päästää irti niin tappaa itsensä :(. Opettaja ei luonnollisesti tähän suostunut, mutta pojan rauhoituttua päästi irti, jolloin poikani meni luokan säkkituoliin itkemään ja opettaja lohduttamaan. Poikani itki haluavansa kotiin, jolloin tuo erityisluokanopettaja soitti minulle.
Tämän jälkeen koko asia alkoi purkautumaan. Poikani kertoi, että osa oppilaista pääsee opiskelemaan käytävän oppimispisteille, mutta poikani ei kun ”ei osaa käyttäytyä”. Samoin suurin osa saa itse valita ryhmätyö -ryhmät, mutta poikani ohjataan ”valmiisiin” ryhmiin.
Ihmettelin jo alkuvuodesta pojan toistuvia päänsärkyjä, mitä aiemmin ei ole ollut. Sen lisäksi poika on puhunut, että haluaa vaihtaa koulua, koska lätkäkaverit olisi samassa koulussa. Miksi en ole osannut yhdistää näitä siihen, että nykyisessä koulussa on ongelmia. :(. Vaikka joka päivä kysyn miten koulussa mennyt jne. Wilman kautta tulee kyllä kaikki nega pojasta.
Poikani on vilkas, mutta hyvä koulussa. Kokeista tulee pääsääntöisesti ysejä ja tunnin keskittymisen herpaantumiset johtuu siitä, että saa tehtävät ja mahdolliset lisätehtävät tehtyä ennen tunnin loppua. Eteenpäinkään kun ei saa mennä.
Sydän oli särkyä, kun poika sanoi, että miksei saa edes näyttää että pystyy. Kun ei saa edes yrittää. ”Paha mikä paha”, totesi viimeisenä. :(
Kouluun en ole vielä ollut yhteydessä, kun poika nyt sairaana ja en tiedä otanko yhteyttä opettajaan, rehtoriin vai kenen? Neuvoja?
Kommentit (310)
Vierailija kirjoitti:
Poikasi ei osaa käyttäytyä koulussa asianmukaisesti. Se on tässä otettava keskustelunaiheeksi, mitänsille voisi tehdä. Kaikkia selityksiä löytyy mutta on otettava kissa pöydälle. Jos on raivoamista ja aggressiota kiinnipitämiseen asti, ei todellakaan kaikki ole normaalisti. Nyt tarvitaan keskusteluapua esim.koulukuraattorin tai psykologin kanssa.
Osaa kyllä käyttäytyä, kehuja tulee mm. kielten ja liikunnan opettajalta. Luokanopettaja tuntuu ottaneen poikani silmätikuksi.
Samoin poika toimii joukkueensa kapteenina, johon opettaja oli todennut ”miten tuo on mahdollista”.
Seuraatko poikasi Wilma merkintöjä tuntikäytöksestä?
Opettajalle yhteys jos mukula on pois koulusta. Muuten luvaton poissaolo ja niitä ei koulu katso hyvällä.
Luokanopettaja välittää pojasta niin, että on valmis kohtaamaan vihaiset vanhemmat. Kuuntele häntä, et varmasti tiedä kaikkia puolia poikasi elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Seuraatko poikasi Wilma merkintöjä tuntikäytöksestä?
Kyllä seuraan, joka päivä ja niistä myös keskustellaan.
Laita poikasi eri kouluun. Korppi ei korpin silmää no k i eikä opettaja saa mitään seurauksia eoäasiallisesta käytöksestä.
Valitus rehtorille ja tämän esimiehille. Sitten pelastat lapsesi tuon opettajan kynsistä.
Vierailija kirjoitti:
Opettajalle yhteys jos mukula on pois koulusta. Muuten luvaton poissaolo ja niitä ei koulu katso hyvällä.
Opettajalle on ilmoitettu normaalisti, että pojalla on kuumetta ja korvatulehdus, joten on poissa koulusta.
Tyypillinen äiti, joka ei pysty kohtaamaan totuutta. Nykyinen asenteesi on karhunpalvelus pojallesi. Kohtaa totuus, usko opettajaa ja wilmaa ja ala hakea apua poikasi käytökseen. Näytä, että olet koulun tukena. Tiedän mistä puhun, itsekin ent. ongelmapojan äitinä. Tilanne helpottaa kun koti ja koulu samalla puolella ja yhdessä haetaan apua kuraattorilta ja koulupsykologilta.
Lenita kirjoitti:
Laita poikasi eri kouluun. Korppi ei korpin silmää no k i eikä opettaja saa mitään seurauksia eoäasiallisesta käytöksestä.
Valitus rehtorille ja tämän esimiehille. Sitten pelastat lapsesi tuon opettajan kynsistä.
Tämä on harkinnassa, sillä haluan mahdollisimman hyvän vuoden viimeiseksi ala-aste vuodeksi. Mikäli kutosluokka menee täysin pelleilyksi, ei ole hyvät lähtökohdat yläkoulun.
Onko siis opettajan vika, ettei poikasi osaa käyttäytyä? Tää on niin tätäpäivää...
On osittain mahdollista, että jäänyt silmätikuksi, mutta selkeästi jotain ongelmaa on edelleen ja aiemmin ilmeisesti enemmänkin.
Keskustele ensin rehtorin kanssa ja katso miten hän suhtautuu ja jos poika saisi hieman tilaisuuksia todistaa käytöksensä parantuneen. Mikäli ei kykene toimimaan siltikään sääntöjen puitteissa on hyvä myöntää ongelmat ja ruveta miettimään konsteja niiden korjaamiseksi.
Mikäli turhautuminen oikeasti johtuu tehtävien nopeasta valmistumisesta niin sovitte lisätehtävien antamisesta tarvittaessa. Kuitenkin pääsääntöisesti tuon ikäiseltä voi jo odottaa hyvää käytöstä.
Äiti itsekin kirjoitti:
Tyypillinen äiti, joka ei pysty kohtaamaan totuutta. Nykyinen asenteesi on karhunpalvelus pojallesi. Kohtaa totuus, usko opettajaa ja wilmaa ja ala hakea apua poikasi käytökseen. Näytä, että olet koulun tukena. Tiedän mistä puhun, itsekin ent. ongelmapojan äitinä. Tilanne helpottaa kun koti ja koulu samalla puolella ja yhdessä haetaan apua kuraattorilta ja koulupsykologilta.
Pystyn kohtaamaan totuuden, kuten kerroin, asia alkoi purkautumaan vasta perjantaina. En valitettavasti ole koulussa seuraamassa arkea, joten tietoni ovat Wilman ja poikani varassa.
Wilman merkinnät ovat tyyliin ”Tunnin häirintä, keikkui tuolilla”, ”Vaihdettu paikkaa luokassa, sillä hölisi Oliverin kanssa”.
Sen sijaan liikunnan ja kielten opettajilta tulee hyvä merkintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikasi ei osaa käyttäytyä koulussa asianmukaisesti. Se on tässä otettava keskustelunaiheeksi, mitänsille voisi tehdä. Kaikkia selityksiä löytyy mutta on otettava kissa pöydälle. Jos on raivoamista ja aggressiota kiinnipitämiseen asti, ei todellakaan kaikki ole normaalisti. Nyt tarvitaan keskusteluapua esim.koulukuraattorin tai psykologin kanssa.
Osaa kyllä käyttäytyä, kehuja tulee mm. kielten ja liikunnan opettajalta. Luokanopettaja tuntuu ottaneen poikani silmätikuksi.
Samoin poika toimii joukkueensa kapteenina, johon opettaja oli todennut ”miten tuo on mahdollista”.
.
Vaihtaisin koulua, luokanvalvoja ei taida muuttaa käytöstään.
Poikasi käytös ei ole normaalia. Hyvä että olette saaneet noin osaavan opettajan. Sinun pitäisi tehdä yhteistyötä koulun kanssa, eikä kuvitella, että poikasia pärjäisi normaalissa luokassa, sillä tosiaan koululaista ei tarvitse pitää kiinni, vaan hän osaa jo hillitä tunteensa. Kiinnipitäminen on turvallinen tapa, se estää lasta satuttamasta itseään tai muita, eikä tätä käytetä kuin tarvittaessa. Se että on hyvä koulussa, ei tarkoita etteikö voisi olla ongelmia muilla osin. Joko teillä on diagnosoitu mistä käytös johtuu? Jos ei niin lähtekää hakemaan apua, sieltä koulusta osataan varmasti auttaa tämän asian kanssa.
Googleta add. Kuulostaa tutulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraatko poikasi Wilma merkintöjä tuntikäytöksestä?
Kyllä seuraan, joka päivä ja niistä myös keskustellaan.
Sanotko pojallesi, että opettaja on ottanut hänet silmätikuksi?
Oletko kertonut että muiden häiritseminen haittaa muiden työskentelyä?
Omalla lapsellani on pää usein kipeänä kiitos luokan mölyävien poikien. Luokka rauhoittui jonkin verran, kun luokan pahimmat möykkääjät kolme jääkiekkopoikaa hajautettiin eri luokkiin.
Vierailija kirjoitti:
On osittain mahdollista, että jäänyt silmätikuksi, mutta selkeästi jotain ongelmaa on edelleen ja aiemmin ilmeisesti enemmänkin.
Keskustele ensin rehtorin kanssa ja katso miten hän suhtautuu ja jos poika saisi hieman tilaisuuksia todistaa käytöksensä parantuneen. Mikäli ei kykene toimimaan siltikään sääntöjen puitteissa on hyvä myöntää ongelmat ja ruveta miettimään konsteja niiden korjaamiseksi.
Mikäli turhautuminen oikeasti johtuu tehtävien nopeasta valmistumisesta niin sovitte lisätehtävien antamisesta tarvittaessa. Kuitenkin pääsääntöisesti tuon ikäiseltä voi jo odottaa hyvää käytöstä.
Kyllä aiemmin oli enemmänkin ongelmia, lähinnä 1-2 -luokalla, istuimme useat ”kaket” ja asioita puitiin. Kolmannelta alkaen ongelmat alkoivat helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin asiasta tänne jo perjantaina, mutta viesti ei koskaan päässyt läpi...
11-vuotiaan poikani koulunkäynti opettajan johdosta kärjistyi perjantaina. Luokka lähti retkelle museoon, mutta poikani jätettiin koululle, sillä ”töppäilysaldo” oli täynnä. Tästä koululle jätöstä ei ilmoitettu meille vanhemmille, vaan pelkästään pojalle samana aamuna koulussa.
Poika jäi erityisluokkaan päivän ajaksi tekemään tehtäviä. Ainakin melkein. Poikani ei ensimmäisellä tunnilla suostunut tekemään yhtään tehtävää. Tunnin päätyttyä poika oli menossa välitunnille, mutta erityisluokan opettaja sanoi pojalle, ettei ulos ole asiaa, vaan jää sisälle tekemään niitä tehtäviä. Poikani ei suostunut ja asian johdosta sekä aamuiset tapahtumat päätyivät raivattiin ja kiinnipitotilanteeseen. Erityisluokan opettaja siis piti poikaani tiukasti sylissään ja poikani oli raivonnut, että hänen tulee päästää irti niin tappaa itsensä :(. Opettaja ei luonnollisesti tähän suostunut, mutta pojan rauhoituttua päästi irti, jolloin poikani meni luokan säkkituoliin itkemään ja opettaja lohduttamaan. Poikani itki haluavansa kotiin, jolloin tuo erityisluokanopettaja soitti minulle.
Tämän jälkeen koko asia alkoi purkautumaan. Poikani kertoi, että osa oppilaista pääsee opiskelemaan käytävän oppimispisteille, mutta poikani ei kun ”ei osaa käyttäytyä”. Samoin suurin osa saa itse valita ryhmätyö -ryhmät, mutta poikani ohjataan ”valmiisiin” ryhmiin.
Ihmettelin jo alkuvuodesta pojan toistuvia päänsärkyjä, mitä aiemmin ei ole ollut. Sen lisäksi poika on puhunut, että haluaa vaihtaa koulua, koska lätkäkaverit olisi samassa koulussa. Miksi en ole osannut yhdistää näitä siihen, että nykyisessä koulussa on ongelmia. :(. Vaikka joka päivä kysyn miten koulussa mennyt jne. Wilman kautta tulee kyllä kaikki nega pojasta.
Poikani on vilkas, mutta hyvä koulussa. Kokeista tulee pääsääntöisesti ysejä ja tunnin keskittymisen herpaantumiset johtuu siitä, että saa tehtävät ja mahdolliset lisätehtävät tehtyä ennen tunnin loppua. Eteenpäinkään kun ei saa mennä.
Sydän oli särkyä, kun poika sanoi, että miksei saa edes näyttää että pystyy. Kun ei saa edes yrittää. ”Paha mikä paha”, totesi viimeisenä. :(
Kouluun en ole vielä ollut yhteydessä, kun poika nyt sairaana ja en tiedä otanko yhteyttä opettajaan, rehtoriin vai kenen? Neuvoja?
Opettajaan yhteys ja palaveri koululle. Poika juttelemaan kuraattorille. Ota myös yhteys koulupsykologiin. Mietitte yhdessä pojalle tavoitteet ja koululle toimintatavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraatko poikasi Wilma merkintöjä tuntikäytöksestä?
Kyllä seuraan, joka päivä ja niistä myös keskustellaan.
Sanotko pojallesi, että opettaja on ottanut hänet silmätikuksi?
Oletko kertonut että muiden häiritseminen haittaa muiden työskentelyä?
Omalla lapsellani on pää usein kipeänä kiitos luokan mölyävien poikien. Luokka rauhoittui jonkin verran, kun luokan pahimmat möykkääjät kolme jääkiekkopoikaa hajautettiin eri luokkiin.
En missään nimessä ole mustamaalannut opettajaa poikani silmissä, sillä se todennäköisesti pahentaisi vain asiaa. Häiritsemisestä on keskusteltu, mutta siihen poika on todennut, että kun sitten on tylsää kun kaikki tehtävät saa tehtyä. Tähän on toki sanottu, ettei silti saa häiritä muita, sillä muilla voi tehtävät olla tekemättä.
Päänsäryt on painottuneet myöhäiseen iltaan sekä aamuihin.
Poikasi ei osaa käyttäytyä koulussa asianmukaisesti. Se on tässä otettava keskustelunaiheeksi, mitänsille voisi tehdä. Kaikkia selityksiä löytyy mutta on otettava kissa pöydälle. Jos on raivoamista ja aggressiota kiinnipitämiseen asti, ei todellakaan kaikki ole normaalisti. Nyt tarvitaan keskusteluapua esim.koulukuraattorin tai psykologin kanssa.