Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi koulussa ei enää opeteta?

Vierailija
08.04.2018 |

Tuntuu, että lapseni eivät opi koulussa tarpeeksi perusasioita. Kirjoittamista on vähennetty, poikieni käsialat (tekstaukset) eivät ole kehittyneet tarpeeksi, kaunoa ei koulussa enää edes kirjoiteta. Kaikki on yhtä helkatin projektia sekä omaehtoista ja -tahtista oppimista. Matematiikassa sisällöt on karsittu minimiin (esim. alakoulun kutosella ei opetella edes murtolukujen kaikkia laskutoimituksia vaan ainoastaan tyyliin murtoluvun kartominen ja jakaminen kokonaisluvulla.

Tämä on käsittämätöntä. Jos haluat, että lapsesi oppii, joudut itse opettamaan kotona. Ymmärtävätkö opettajat ja virkamiehet, että vanhemmat opettavat kotona enemmän, jotta lapset oppisivat. Tämä sitten näyttää, että nämä uudet opetusmenetelmät toimisivat, vaikka kyse on kotien työstä. Tämä uusi koulu vie koko perheen voimat!

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on niin. Sopeudu!

Vierailija
2/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oppii ja opetetaan koulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut laskimista? Maailma muuttuu. Me kirjoitettiin kaunoa mutta nykyään on niin moni asia sähköisessä muodossa ja puhelimella viestitellään eniten.

Vierailija
4/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut laskimista?

Jepjep, saadaan ihmisiä, jotka luulevat, että 1/10 on suurempi kuin 1/9.

Vierailija
5/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla, että sielläkin on huonokäytöksisiä oppilaita, joille ei voi tehdä mitään ja jotka häiritsevät muiden keskittymistä. Opettajien työ on viime aikoina ollut entistä enemmän järjestyksenvalvontaa. 

Vierailija
6/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä, kun opetussuunnitelmia laatii ihmiset, jotka ovat täysin vieraantuneita koulumaailman todellisuudesta. Muutoksia tehdään muutoksen vuoksi, ei siksi, että ne olisivat järkeviä oppimisen kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä opetetaan, mutta nykyään ajatellaa eri tavalla siitä, mikä on oppimista. Ennen ajateltiin kuten ap, että kunhan oppilas muistaa kokeessa riittävän määrän faktoja, se on hyvä. Tähän ajateltiin päästävän sillä, että kaadtaan niitä faktoja oppilaiden päihin kirjojen ja luentojen ja mekaanisten haroitusten kautta. Joskus toiste voi sitten ajatella, mihin niitä tarvitaan.

Sitten huomattiin, että kannettu vesi ei pysynyt kaivossa, vaan kaikki unohtui kokeen jålkeen. Alettiin opettaa projektien ja omaehtoisen opppimisen kautta, niin että oppilas/opiskelija tutotaa tiedon itse. Sillä tavalla se yhdistyy tärkeinä pidettyihin asioihin, saa merkityksen, eikä unohdu - ja jos unohtuukin, oppilas on jo oppinut tavan, jolla tuottaa tiedon itselleen uudelleen.

Voit ap lakata ” opettamasta” lastasi. Siitä on vain haittaa.

Vierailija
8/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi OPS tämän määrää. Opettajat eivät tälle voi mitään. Niin tehdään, kun ylempää määrätään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että lapseni eivät opi koulussa tarpeeksi perusasioita. Kirjoittamista on vähennetty, poikieni käsialat (tekstaukset) eivät ole kehittyneet tarpeeksi, kaunoa ei koulussa enää edes kirjoiteta. Kaikki on yhtä helkatin projektia sekä omaehtoista ja -tahtista oppimista. Matematiikassa sisällöt on karsittu minimiin (esim. alakoulun kutosella ei opetella edes murtolukujen kaikkia laskutoimituksia vaan ainoastaan tyyliin murtoluvun kartominen ja jakaminen kokonaisluvulla.

Tämä on käsittämätöntä. Jos haluat, että lapsesi oppii, joudut itse opettamaan kotona. Ymmärtävätkö opettajat ja virkamiehet, että vanhemmat opettavat kotona enemmän, jotta lapset oppisivat. Tämä sitten näyttää, että nämä uudet opetusmenetelmät toimisivat, vaikka kyse on kotien työstä. Tämä uusi koulu vie koko perheen voimat!

Väittäisin, että jakaa kansakuntaa entistä enemmän. Jo minun nuoruudessa oli vaikeampi mennä yliopistoon, jos vanhemmilla ei ollut korkeakoulutusta, ja sama pätee nykyäänkin. Tulevaisuudessa tilanne on vielä pahempi. Jos lapsella ei ole ketään, joka auttaa opiskelussa, jää perusopit saamatta. Sitä paitsi varsinkin murrosikäiset ovat usein siinä elämänvaiheessa, että omien vanhempien opetus ei kelpaa.

Nykyinen opetussuunnitelma on tehty epäpäteviä ja laiskoja opettajia varten. Tiedän, kun olen joskus ollut itsekin sellainen. Kyllä oli helppoa pitää tunnit, kun laittoi vaan oppilaille tehtäviä ... Silloin tulivat sanomaan, että "sinun pitää opettaa". Olivat aikuisia, jotka olivat jättäneet vakituisen työn jatkaakseen opiskelua. 

Ei vaan toimi peruskoulussa, eikä edes lukiossa.

Minusta nykyinen malli on pahimmillaan opettajien ammattitaidon aliarviointia. Heillä on sentään itsellään vuosien opinnot ja olisi paljon annettavaa oppilaille. Nyt menee sekä heidän koulutuksensa että työpanoksensa suurelta osin hukkaan järjestyksenvalvojan työssä. Kodit sitten paikkaavat opetuksen puutteita sen minkä paikkaavat.

Vierailija
10/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä opetetaan, mutta nykyään ajatellaa eri tavalla siitä, mikä on oppimista. Ennen ajateltiin kuten ap, että kunhan oppilas muistaa kokeessa riittävän määrän faktoja, se on hyvä. Tähän ajateltiin päästävän sillä, että kaadtaan niitä faktoja oppilaiden päihin kirjojen ja luentojen ja mekaanisten haroitusten kautta. Joskus toiste voi sitten ajatella, mihin niitä tarvitaan.

Sitten huomattiin, että kannettu vesi ei pysynyt kaivossa, vaan kaikki unohtui kokeen jålkeen. Alettiin opettaa projektien ja omaehtoisen opppimisen kautta, niin että oppilas/opiskelija tutotaa tiedon itse. Sillä tavalla se yhdistyy tärkeinä pidettyihin asioihin, saa merkityksen, eikä unohdu - ja jos unohtuukin, oppilas on jo oppinut tavan, jolla tuottaa tiedon itselleen uudelleen.

Voit ap lakata ” opettamasta” lastasi. Siitä on vain haittaa.

 Tämän lainauksen kirjoitti opetusministeriön työntekijä. Saatko sinä tästäkin palkkaa?

Ehkä eräät unohtavat kaiken kokeen jälkeen. Eivät kaikki, mitä todistaa erään kiertokoulun käyneen ja jo dementoituneen mummon koulussa oppima pätkä raamatusta. Tuskin siitä psalminpätkästä oli paljonkaan hyötyä hänelle, mutta ulkoaopittu kertotaulu oli hyvin tarpeellinen. Hän kun laski hintoja ennen nykyisiä kassakoneita. 

Erittäin utopistinen ajatus, että  "oppilas/opiskelija tutotaa tiedon itse".  Ymmärrän kyllä , mitä tarkoitat. Ehkä sinä olet opetellut oikeinkirjoitusta itseksesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että lapseni eivät opi koulussa tarpeeksi perusasioita. Kirjoittamista on vähennetty, poikieni käsialat (tekstaukset) eivät ole kehittyneet tarpeeksi, kaunoa ei koulussa enää edes kirjoiteta. Kaikki on yhtä helkatin projektia sekä omaehtoista ja -tahtista oppimista. Matematiikassa sisällöt on karsittu minimiin (esim. alakoulun kutosella ei opetella edes murtolukujen kaikkia laskutoimituksia vaan ainoastaan tyyliin murtoluvun kartominen ja jakaminen kokonaisluvulla.

Tämä on käsittämätöntä. Jos haluat, että lapsesi oppii, joudut itse opettamaan kotona. Ymmärtävätkö opettajat ja virkamiehet, että vanhemmat opettavat kotona enemmän, jotta lapset oppisivat. Tämä sitten näyttää, että nämä uudet opetusmenetelmät toimisivat, vaikka kyse on kotien työstä. Tämä uusi koulu vie koko perheen voimat!

Olet oikeilla jäljillä! Ei valtionkoulusta halutakaan itsenäiseen ajatteluun kykeneviä viisaita kansalaisia, vain tuhota kaikki kunnollinen lapsista ja aivopestä heidät niin tyhmiksi kuin ikinä on mahdollista. Ilmaisia lounaita ei ole, ja ilmainen koulujärjestelmä ei tosiasiassa ole ilmainen, vaan se ajaa agendaa. Lapset oppivat koulussa kaiken perver*sin käyttäytymisen, nousevat kapinaan vanhempiaan vastaan, eivätkä opi edes kunnolla kirjoittamaan koulussa. Kaunokirjoitusesta luopuminen on yksi tätä agendaa, sillä käsialalla tekee huomattavasti nopeammin muistiinpanoja kuin pölkkykirjaimilla. Kun tavoitteena on oppimisen hidastaminen, sopii päätös kuin nenä päähän. Ihmiset luulevat että koululla on hyvä tarkoitus ihmisille, mutta kun ei vain ole. Koulukiusaaminen rehottaa ennen näkemättömällä tavalla, eikä siihen ole mitään tahtoa puuttua. Koulu sallii kiusaamisen että kunnolliset ihmiset hävitettäisiin kansasta. Sillä kiusaajassa ei ole mitään kunnollista, ja niistä vähistä kunnollisista kiusaajat tuhoavat kaiken mikä tuhottavissa on. Lapsen täytyy olla lähes "fakiiri" jotta suomen koulujärjestelmästä selviää edes jollakin tavalla täyspäisenä. Kun katsoo miten perver*sit arvot vasta valmistuneilla nuorilla on, ei kovin lupaavalta näytä. Kalja, seksi ja hauskanpito on ainoat asiat mitä suurimmalla osalla on mielessä, ei sellaiset turvallista ja hyvää yhteiskuntaa rakenna.

Vierailija
12/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi OPS tämän määrää. Opettajat eivät tälle voi mitään. Niin tehdään, kun ylempää määrätään.

Ei uudessa OPSissa kyllä opettamista kielletty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman olen huomannut. Kaikenlainen sälä.ja silppu täyttää päivät mutta perustaidot, kuten lukeminen, kirjoittaminen, laskeminen ovat aivan retuperällä ja myös lukuaineiden opetus on syvältä, etenkin yläkoulussa. Kirjoihin ei saa tehdä mitään merkintöjä, ei alleviivauksia, numerointeja tms. jotka helpottaisivat asian päähän painamista, muistiinpanoja ei tehdä kun lapset eivät osaa kirjoittaa nopeasti eikä etenkään poikien käsialasta saa mitään selvää. Tunnilla ei ole tajuttu mitään esim. matikasta ja kotona vasta asia menee perille.

Esim. seiskaluokkalaisen pojan matikanopettaja ei käytännössä vaadi mitään. Kirjassa on vasemmalla sivulla sen kappaleen asia ja mallitehtävät. Oikealla sivulla on noin kaksikymmentä eri tasoista tehtävää, joita tekemällä tuo asia opitaan ja painetaan päähän. Tunnilla ei ole tehty näistä mitään ja läksyksi tulee ensimmäinen noista kahdestakymmenestä laskutehtävästä. Kaikki muut jäävät laskematta. Kotitehtäväsivu olisi vielä erikseen mutta kustakin aiheesta tehdään siis vain yksi ainoa tuntitehtävä. Ja seuraavalla tunnilla seuraava asia, yhtälailla päin peetä opetettuna. Lienee sanomattakin selvää, että kotona joutuu käytännössä opettamaan koko asian uudestaan ja laskettamaan lapsella niin monta tehtävää, että asian tajuaa. Omalle pojalle matikka on jkv haasteellista ja sen kanssa saa tehdä töitä. Esim. tuossa alkuvuodesta tuli helposta kokeesta 7 1/2. Itse en ollut siihen kovin tyytyväinen mutta koetulosta suurempi järkytys oli se, että koetulos oli luokan toiseksi paras??!! Mitä hemmettiä opetukselle on tapahtunut? Eikö joka luokassa ole edes yksi tai kaksi oppilasta, joka tajuaa matikkaa ja saa edes ysin? Aikaisemmin joka luokassa oli nyt edes muutama, jota matikka kiinnosti ja sai joka kokeesta kiitettäviä. Opettajalta tulee kokeen jälkeen aina lakoninen viesti vanhemmille, kuinka koe meni taas kerran heikosti. Tekisi mieli laittaa viestiä, että katso nyt hyvä mies peiliin!!! Käytkö sä koulussa vaan syömässä??!!

Vierailija
14/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä opetetaan, mutta nykyään ajatellaa eri tavalla siitä, mikä on oppimista. Ennen ajateltiin kuten ap, että kunhan oppilas muistaa kokeessa riittävän määrän faktoja, se on hyvä. Tähän ajateltiin päästävän sillä, että kaadtaan niitä faktoja oppilaiden päihin kirjojen ja luentojen ja mekaanisten haroitusten kautta. Joskus toiste voi sitten ajatella, mihin niitä tarvitaan.

Sitten huomattiin, että kannettu vesi ei pysynyt kaivossa, vaan kaikki unohtui kokeen jålkeen. Alettiin opettaa projektien ja omaehtoisen opppimisen kautta, niin että oppilas/opiskelija tutotaa tiedon itse. Sillä tavalla se yhdistyy tärkeinä pidettyihin asioihin, saa merkityksen, eikä unohdu - ja jos unohtuukin, oppilas on jo oppinut tavan, jolla tuottaa tiedon itselleen uudelleen.

Voit ap lakata ” opettamasta” lastasi. Siitä on vain haittaa.

 Tämän lainauksen kirjoitti opetusministeriön työntekijä. Saatko sinä tästäkin palkkaa?

Ehkä eräät unohtavat kaiken kokeen jälkeen. Eivät kaikki, mitä todistaa erään kiertokoulun käyneen ja jo dementoituneen mummon koulussa oppima pätkä raamatusta. Tuskin siitä psalminpätkästä oli paljonkaan hyötyä hänelle, mutta ulkoaopittu kertotaulu oli hyvin tarpeellinen. Hän kun laski hintoja ennen nykyisiä kassakoneita. 

Erittäin utopistinen ajatus, että  "oppilas/opiskelija tutotaa tiedon itse".  Ymmärrän kyllä , mitä tarkoitat. Ehkä sinä olet opetellut oikeinkirjoitusta itseksesi?

Vanhempien kannattaa lukea lapsilleen ääneen mahdollisimman paljon ihan vauvasta lähtien, näin oppii kirjakielen. Jos lapsi ei osaa suomea vaan ainoastaan paikallista murretta, niin hankala sitä on enää koulussa kirjoittaa oikein... tai lapsi kirjoittaa ihan oikein, mutta murretta ja slangia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut. Kaikenlainen sälä.ja silppu täyttää päivät mutta perustaidot, kuten lukeminen, kirjoittaminen, laskeminen ovat aivan retuperällä ja myös lukuaineiden opetus on syvältä, etenkin yläkoulussa. Kirjoihin ei saa tehdä mitään merkintöjä, ei alleviivauksia, numerointeja tms. jotka helpottaisivat asian päähän painamista, muistiinpanoja ei tehdä kun lapset eivät osaa kirjoittaa nopeasti eikä etenkään poikien käsialasta saa mitään selvää. Tunnilla ei ole tajuttu mitään esim. matikasta ja kotona vasta asia menee perille.

Esim. seiskaluokkalaisen pojan matikanopettaja ei käytännössä vaadi mitään. Kirjassa on vasemmalla sivulla sen kappaleen asia ja mallitehtävät. Oikealla sivulla on noin kaksikymmentä eri tasoista tehtävää, joita tekemällä tuo asia opitaan ja painetaan päähän. Tunnilla ei ole tehty näistä mitään ja läksyksi tulee ensimmäinen noista kahdestakymmenestä laskutehtävästä. Kaikki muut jäävät laskematta. Kotitehtäväsivu olisi vielä erikseen mutta kustakin aiheesta tehdään siis vain yksi ainoa tuntitehtävä. Ja seuraavalla tunnilla seuraava asia, yhtälailla päin peetä opetettuna. Lienee sanomattakin selvää, että kotona joutuu käytännössä opettamaan koko asian uudestaan ja laskettamaan lapsella niin monta tehtävää, että asian tajuaa. Omalle pojalle matikka on jkv haasteellista ja sen kanssa saa tehdä töitä. Esim. tuossa alkuvuodesta tuli helposta kokeesta 7 1/2. Itse en ollut siihen kovin tyytyväinen mutta koetulosta suurempi järkytys oli se, että koetulos oli luokan toiseksi paras??!! Mitä hemmettiä opetukselle on tapahtunut? Eikö joka luokassa ole edes yksi tai kaksi oppilasta, joka tajuaa matikkaa ja saa edes ysin? Aikaisemmin joka luokassa oli nyt edes muutama, jota matikka kiinnosti ja sai joka kokeesta kiitettäviä. Opettajalta tulee kokeen jälkeen aina lakoninen viesti vanhemmille, kuinka koe meni taas kerran heikosti. Tekisi mieli laittaa viestiä, että katso nyt hyvä mies peiliin!!! Käytkö sä koulussa vaan syömässä??!!

Lapsen luokassa lasketaan tunnilla, lopuksi osa laskuista tulee läksyksi. Yleensä lapsi on ehtinyt jo tunnilla laskea myös kotitehtäväksi tulevat. Kokeista tulee 9-10, eikä ole ainoa joka saa kiitettäviä.

Itse laskin yläasteen pitkän matematiikan mukaisesti, samoin lukion.

Tasokurssien poistuttua yläasteelta lähinnä hermostuttaa miten hitaasti yläasteen matematiikka etenee ja pärjääkö sillä lukion pitkässä matematiikassa.

Vierailija
16/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tästä puhuin eilen yhden kaverini kanssa. Meidän pojat on ysiluokalla ja saavat kaikesta kiitettäviä, vaikka eivät todellisuudessa osaa mitään. Onneksi yksi opettaja vielä antaa realistisia numeroita, eli jos luokan paras on seiskan arvoinen, hän saa seiskan, eikä kymppiä.

Vierailija
17/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.

Tästä on väännetty yläkoululaisen matematiikan opettajan kanssa, nuori ei kunnolla opi tunneilla ja meillä kotona sitten matikkasulkeisia jotta oppisi vaaditut asiat. Ja sanon suoraan, että se on aika helvettiä.

Myöskään läksyjä ei "tule" vaan on moniste jossa tehtäviä ja siitä sitten tekemään mitä tekee.

Opettajat istuu pöytänsä ääressä mm wilmailemassa, whatsuppaamassa ja uutissivuilla, muummuassa.

Vierailija
18/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehee. Lukion Cas-matematiikka ja digitaaliset yo-kirjoitukset ovat piste iin päälle.

Vierailija
19/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

A) Opettajat on ajettu aivan uuvuksiin loppumattomalla paskatyön, silpun ja muutoksen määrällä, joka kasvaa vuosi vuodelta.

B) Alakoulussa lähinnä leikitään iPadeilla, jolloin yläkoulun hoidettavaksi lähetetään kelvotonta sakkia, jolla ei ole minkäänlaisia työskentely-, käytös- tai ryhmätaitoja. Ei osata kirjoittaa. Ei lueta. Puhutaan huutamalla. Ei tajuta, että luokassa on niitäkin, jotka vielä haluavat opiskella. Mikään ei kiinnosta paitsi möykkääminen.

C) Voisko joku hankkia rahaa erityisluokkia varten? Sinne pitäisi panna nykyluokilta aika monta oppilasta. Siellä on heitä opettamaan koulutettu erityisopettaja. Normaali luokka on tarkoitettu normaaleille lapsille.

Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta tuntemani yläkoulun opettajat ovat erittäin tunnollista väkeä, jotka katkeavat ja hukkuvat työtaakkansa alle. Monipuolisia opetusmenetelmiä käytetään, myös perinteistä opetusta, ja tahto auttaa oppilasta on luja. Mutta minkä teet... ehkä on aika vain nostaa kädet pystyyn. Ja mikään ei muutu, ennen kuin vanhemmat nostavat metelin päättäjiä kohtaan.

Vierailija
20/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaeliitin tavoitteena on julkisen koululaitoksen alasajo ja siirtyminen yksityiskouluihin. Nykyinen koulujärjestelmä romutetaan samalla tavalla kuin muutkin julkiset palvelut, palvelun laatu romuksi ja kustannukset älyttömiksi. Sillä tavalla kansalaiset saadaan kannattamaan palvelun siirtämistä yksityisen kartellin haltuun, vaikka se tulee nostamaan kustannuksia. 

Tämä on osa Euroopan Unionin taustavoimana olevaa oikeistoideologiaa, kaikki julkiset toiminnot yksityistetään. Virallisista puheistaan huolimatta kaikki EU myönteiset puolueet ovat tämän yhteiskunnallisen muutoksen takuumiehinä.