Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun pitäisi nyt päättää, että jätetäänkö lapseni luokalleen vai ei

Vierailija
05.03.2018 |

Tilanne on siis se, että poikani on ekaluokalla. Hän on loppuvuodesta syntynyt ja aika lapsellinen vielä. Lisäksi muutimme juuri ennen koulun alkua, joten koulun alku oli hänelle tosi stressaavaa ja vaikeaa aikaa. Koulussa on ollut paljon haasteita, ainakin sosiaalisissa taidoissa on paljon hiomista (esim. saattaa saada raivareita), lapseni on ollut vaikea saada kavereita ja on ollut myös kiusattuna. Lisäksi ei oikein malttaisi keskittyä sellaisiin tehtäviin, jotka eivät kiinnosta (esim. kirjainten kirjoittaminen). Toisaalta lapsi on nyt parantanut taitojaan koko ajan, saanut lopulta kavereita ja on esim. matikassa oikein hyvä.

Lukutaito on kehittynyt vähän viiveellä, mutta nyt maaliskuun alussa lapsi lukee jo lyhyitä sanoja hyvin ja pitkiäkin kohtalaisesti. Opettajan mukaan nämä taidot eivät kuitenkaan ole riittävät toisella luokalla, kun tehtävät ovat vaativampia. Koulu ei kuulemma jätä ketään luokalle, mutta me vanhemmat voimme halutessamme hakea lupaa kerrata ensimmäinen luokka (käsittääkseni se lupa sitten kyllä myönnettäisiin). Minusta aika hurja vastuu vanhemmille, nyt pitäisi osata päättää tosi iso ja lapsen elämään hurjasti vaikuttava asia aika pienillä tiedoilla.. Toisaalta monissa taidoissa loppuvuodesta syntynyt lapseni vastaa varmaan taidoiltaan enemmän nykyisiä ekaluokkalaisia. Toisaalta tuntuisi hurjalta jättää lapsi luokalleen juuri kun hän alkaa kotiutumaan nykyiseen luokkaansa. Ja onko luokalleen jättäminen sitten kovin leimaavaa lapselle?

Juttelin myös opettajana ja erityisopettajana työskentelevän ystäväni kanssa. Hän oli kovin ihmeissään, että jätettäisiin luokalle lapsi, joka kuitenkin lukee nyt jo sanoja, tässä kun on vielä puoli vuotta aikaa kehittyä ennen kuin toinen luokka alkaa. Hänen mukaansa toka luokkakin olisi vielä tosi paljon ensimmäisen kertausta ja heidän kunnassaan aika heikosti lukevatkin lapset ovat taidon saavuttaneet tokalla.

Nyt olen kyllä aika pyörällä päästäni ja tosi vaikeaa on nyt tehdä päätöstä. Molemmissa vaihtoehdoissa kun on riskinsä: joko lapsi tippuu ihan kärryiltä tokalla luokalla, tai vaihtoehtoisesti saa porukkaa taidoissa kiinni ja joutuu "turhaan" kertaamaan ensimmäisen luokan ja vaihtamaan opiskeluryhmää.. Mitä sinä tekisit?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kertaaminen ei ole nykyajan vaihtoehto. Mikäli lapsi tarvitsee tuki- tai erityisopetusta koulun on sitä hänelle annettava.

Vierailija
2/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalainen "kannattaa" jättää luokalle, jos tarpeeksi monia syitä siihen löytyy. Jatkossa sen pohtiminen voi olla paljon kivuliaampaa. Ei ole tavatonta tuplata ekaluokkaa ja kasvaa vähän. Ei varmastikaan ole helppo päätös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en jättäisi. T. ekaluokkalaisen äiti, jonka lapsi on syntynyt syyskuussa

Vierailija
4/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan ei joudu lapsesi kertaamaan, niin paljoa hän ei voi oppia, anteeksi, että näin sanon.

Mutta outoa, että tuota ehdotetaan, omani ei tuossa kohtaa juurikaan montaa sanaa osannut lukea, aikaa on kuulemma tokan jouluun, sen jälkeen vasta näitä mietitään.

Vierailija
5/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jätättäisi luokalle, sen sijaan panostaisin kotona tukemiseen lukemisen opettelussa. 

Vierailija
6/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse päästäisin lapsen toiselle luokalle. Mutta nyt koko kevään ja kesän harjoiteltaisiin kotonakin niitä taitoja mitä toisella luokalla tarvitaan. Kysyisin opettajalta itseltään mitkä ovat ne haasteet mitä lapsella on ja mikä auttaisi kehittymistä.

Jos kirjoittaminen on hankalaa niin lapsi harjoitelisi vaikka kauppalappun kirjoittamista kotona, konkreettinen asia missä huomaa että taidosta on hyötyä. Jos lukeminen takkuaa, kuten meillä, niin lapsi lukee minulle kaupassa ääneen mitä listassa lukee ja sitten metsästetään yhdessä tuote. Muutenkin lapseni laitoin lukemaan minulle kirjoja vaikka ruoanlaitto ohessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaihtoehtoa laittaa lapsi erityisten ryhmään, pienryhmässä lapsi voi saada enemmän tukea haasteisiinsa.

Vierailija
8/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaidin kerrata ekam luokan. Pojat kehittyy yleensä tuttöjä hitaammin ja esim. yläkoululuokilla vuoden vanhempi poika on paljon paremmin tyttöjen tasolla.

Kertaamalla luukan poikasi saa mahdollisuuden olla luokan paras/ hyvä kun taas vanhassa luokassa maine hitaana seuraa mukana. Lisäksi tutut asiat uudessa ryhmässä ovat helpompia ja koulusta kokonaisuudessaan saisi ehkä positiivisemman asian. Eikä haittaa että samassa koulussa on kavereita ylemmällä luokalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsempatkaa kotona paljon jos osaa jo jotain? Teette vaikka nyt kevätpuolella vähän lisätehtäviä illalla ja sitten syksyllä tarpeen mukaan tukiopetusta koulussa?

Vierailija
10/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä erityisopettajana myös laittaisin kertaamaan, jos haasteita on paljon. Pelkkä lukutaidon hidas eteneminen on tuskin syy tähän vaan ongelmat ovat enemmänkin työskentytaidoissa ja sosiaalisissa taidoissa. Jos niihin travitaan vielä paljon apua, kertaaminen on vain hyväksi. Riippuu toki paljon isitä, miten erityisopetus on koulussanne järjestetty ja kuinka paljon lapsellesi tarjotaan tukea toisella luokalla. Pienryhmäopetus ja erityisopetuksen päätös ovat joka tapauksessa varmaan edessä tulevaisuudessa, jos käyttäytymisen haastetita ja sosiaalista kypsymättömyyttä on paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa sitten taas turhautua matikassa jos joutu syksyllä taas aloittamaan numeroiden jäljentämisellä. Olisitteko valmiit itse tekemään työtä sen lukutaidon eteen kesälomalla? Nopeasti ne taidot karttuu jos vaan lapsen saa harjoittelemaan.

Vierailija
12/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lapselta itseltään haluaako jatkaa tokalle samassa ryhmässä vai haluaisiko käydä ekaluokan uudelleen. Itse en kyllä jättäisi luokalle jos kuitenkin lukeminen on alkanut sujua ja kavereitakin on saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toka luokka ei ole vaikea, mutta kolmas on selkeästi. Harkitsisin vielä, että onko tarvetta luokalle jäämiseen. Ehtii jäädä toiseltakin luokalla, jos tuntuu edelleen tarpeelliselta?

Vierailija
14/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ekaluokkalainen, jolla vähän vastaava tilanne. Ei ole ehdotettukkaan luokalle jäämistä, saa nyt tehostettua tukea 3h/vko

Kakkosen syksyllä sitten istutaan taas alas ja katsotaan missä mennään:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen erityisopettaja yläasteella ja olen taas ehdottomasti sitä mieltä, että jättäisin luokalle. Seiskalle tulee ihan liikaa oppilaita, joita on vaan päästetty ala-asteen luokkia läpi, vaikka ihan perusjutuissa on suuria ongelmia. Yläasteella viimeistään ne sitten kasaantuu oikein urakalla.

Omituista kyllä, että tuollainen päästös jätetään vanhemmille, omassakaan koulussa ei mielellään jätetä luokalle, mutta joskus niinkin toimitaan. Yritetään tehdä se vanhempien kanssa yhteisymmärryksessä, mutta ei päätöstä vanhempien harteille sysätä.

Vierailija
16/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienryhmää eivät vanhemmat valitse. Vaatii pitkälliset tutkimukset. Ja tosiaan komppaan tota erityisopettajaa:tuskin kyse pelkästä lukutaidosta. Loppuvuodesta syntymistä tunnutaan käytettävän syynä vaikka mihin...Itse olen marraskuun lapsi ja todellakin pienestä asti ikäisiäni edellä.

Vierailija
17/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en jättäisi ekaluokkalaista luokalle. Se olisi tosi nöyryyttävää lapselle ja jos on alkanut kotiutua, niin sama rumba taas ensi vuonna alusta ja pitää huomioida miten lapsellista sakkia taas tulee ekalle, joten lapsi tavallaan polkisi paikallaan. Sitä paitsi tässä on vielä aikaa ennen kuin kouluvuosi edes päättyy ja kesän aikanakin ehtii tapahtua kehitystä hurjasti, jos kotona lukemista ja muita taitoja tuetaan parhaansa mukaan. En siis jättäisi näillä tiedoilla ketään luokalleen. - ope

Vierailija
18/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön kaveri kertasi ekan luokan ja leikki sitten sujuvasti sekä entisten luokkakavereiden että uusien luokkakavereiden kanssa. Kaverien suhteen ongelmaa siis tuskin tulisi. 

Lapselle todennäköisesti olisi paljon hyötyä kertaamisesta. Hyötyä voisi myös olla siitä itsetunnon kohennuksesta, jonka saisi kun olisi luokan isoin ja osaavin kun asiat olisivat jo tutumpia kuin tuoreilla tulokkailla. 

Vierailija
19/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen erityisopettaja yläasteella ja olen taas ehdottomasti sitä mieltä, että jättäisin luokalle. Seiskalle tulee ihan liikaa oppilaita, joita on vaan päästetty ala-asteen luokkia läpi, vaikka ihan perusjutuissa on suuria ongelmia. Yläasteella viimeistään ne sitten kasaantuu oikein urakalla.

Omituista kyllä, että tuollainen päästös jätetään vanhemmille, omassakaan koulussa ei mielellään jätetä luokalle, mutta joskus niinkin toimitaan. Yritetään tehdä se vanhempien kanssa yhteisymmärryksessä, mutta ei päätöstä vanhempien harteille sysätä.

Seiskaluokan ongelmat johtuvat ihan muista syistä kuin liian lepsusta ala-asteesta. Samaa ulinaa kuultiin 15 vuotta takaperin, kun itse seiskaluokkani aloitin ja muistan että ala-asteella oli äärimmäisen vaikea päästä läpi jollei oikeasti osannut. Yläasteella vasta helppoa olikin, koska opettaja pisteytti kokeet tietyn porukan kohdalla siten, että päästi läpi vaikka mitään takeita läpipääsyyn ei ollutkaan. Enemmän opettajien mainostamat ongelmat olivat heidän peileissään. Kun leipiintyneet opettajat aloittavat sen lukuvuotensa sillä asenteella että taas lauma räkänokkia aloittaa yläasteen, niin tulos on varma. Sitä paitsi normaaliin murrosikään kuuluu taantuminen, joten en syyttäisi ihan ensimmäisenä ala-asteelta läpipäästämistä löysin rantein. - ope 

Vierailija
20/67 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytön kaveri kertasi ekan luokan ja leikki sitten sujuvasti sekä entisten luokkakavereiden että uusien luokkakavereiden kanssa. Kaverien suhteen ongelmaa siis tuskin tulisi. 

Lapselle todennäköisesti olisi paljon hyötyä kertaamisesta. Hyötyä voisi myös olla siitä itsetunnon kohennuksesta, jonka saisi kun olisi luokan isoin ja osaavin kun asiat olisivat jo tutumpia kuin tuoreilla tulokkailla. 

Ei mene koulumaailmassa noin simppelisti. Paras kiusaamisen kohde on lapsi, joka on jätetty kertaamaan. Sitä paitsi surkein selitys mitä kertaamiselle voi olla on juuri tuo viimeisen lauseen kiteytys. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi