Finnair alkaa punnita matkustajansa. Tosin se on vapaaehtoista. Mitä mieltä?
Luulen, että kohta se onkin pakollista. Aikamoinen tekosyy, että koneen vakauttamiseksi. Painavat eivät vapaaehtoiseen puntariin mene. En ainakaan minä!
Kommentit (43)
Miten ne koneet on aikaisemmin pystyneet lentämään vakaasti...?
Vierailija kirjoitti:
Miten ne koneet on aikaisemmin pystyneet lentämään vakaasti...?
Olisko niin, että ihmiset ovat lihoneet entisestään?
Vierailija kirjoitti:
Miten ne koneet on aikaisemmin pystyneet lentämään vakaasti...?
Olen kerran ollut lennolla, jossa paria isoa kaveria pyydettiin siirtymään. Tosin kyse oli propellikoneesta.
Mielestäni joku lentoyhtiö voisi testailla hinnoittelua painon mukaan. Eli otetaan matkavarat + matkustajan paino ja siitä menee sitten oma maksu. Kuorman määrä vaikuttaa kuitenkin suoraan polttoaineen kulutukseen.
Varsin fiksua. Ihmiset ovat lihoneet viime vuosikymmenien aikana ja veikkaisin, että käsimatkatavaroitakin on jossain määrin enemmän mukana. Toki tuosta vapaaehtoisesta punnituksesta ei saa realistista kuvaa, mutta kannattaa se silti.
Pakolliseksi pitäisi tulla kaikilla lentoyhtiöillä. Ihmiset lihoo lihomistaan, ei päde enää keskiarvojen laskeminen jollain vanhalla kaavalla kun ihmiset olleet kevyempiä. T:läski itsekin
Olisi kiva jos kevyet ihmiset saisivat alennusta. Näin ei ilmeisesti ole.
Kannattaa lukea se juttu. Tarkoitus on punnita noin 150 matkustajaa käsimatkatavaroineen, jotta he saavat ajantasaista dataa keskivertomatkustajan painosta- eikä siis aloittaa mitään jatkuvia joukkopunnistuksia.
Saisi olla pakollinen.Vapaaehtoisesti minua ei punnita koska sitä ei tehdä kaikille enkä saa alennusta vaikka olen puolet matka kaverini painosta.
Kevyt vie kuitenkin sen istumapaikan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva jos kevyet ihmiset saisivat alennusta. Näin ei ilmeisesti ole.
Mutta määritellään joku minimiarvo ja kaikesta ylimenevästä maksetaan lisää. Meneehän se jo nyt matkatavaroiden kohdalla näin. Jatkossa voisi ottaa matkustaja ja matkatavaroiden yhteispainon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne koneet on aikaisemmin pystyneet lentämään vakaasti...?
Olisko niin, että ihmiset ovat lihoneet entisestään?
Mutta onko siis niin, että lihomisen myötä koneet ovat alkaneet vaappua ilmassa...? Lihominenhan on tapahtunut vuosien kuluessa, koneetkin vaappuneet sen ajan?
Vierailija kirjoitti:
Kevyt vie kuitenkin sen istumapaikan.
Vie vie, mutta kun tosi isot vie sen viereisenkin paikan. Ja mitä enemmän kuormaa, sitä ruuremmat polttoainekulut.
Mitä painavampaa kuljettaa sitä enemmän se vaatii resursseja, sekä rahdin että ihmisten osalta.
Vierailija kirjoitti:
Saisi olla pakollinen.Vapaaehtoisesti minua ei punnita koska sitä ei tehdä kaikille enkä saa alennusta vaikka olen puolet matka kaverini painosta.
Suhteessa painoosi saastutat kuitenkin enemmän. Eli menee tasan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne koneet on aikaisemmin pystyneet lentämään vakaasti...?
Olisko niin, että ihmiset ovat lihoneet entisestään?
Mutta onko siis niin, että lihomisen myötä koneet ovat alkaneet vaappua ilmassa...? Lihominenhan on tapahtunut vuosien kuluessa, koneetkin vaappuneet sen ajan?
Itse asiassa yksi kone tuli alas, kun kuorman määrä arvioitiin väärin. Jokaista matkustajaa kohti on tietty laskennallinen arvo, mutta ne ei pidä oikein paikkaansa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne koneet on aikaisemmin pystyneet lentämään vakaasti...?
Olisko niin, että ihmiset ovat lihoneet entisestään?
Mutta onko siis niin, että lihomisen myötä koneet ovat alkaneet vaappua ilmassa...? Lihominenhan on tapahtunut vuosien kuluessa, koneetkin vaappuneet sen ajan?
Lihominen vaikuttaa koneen maksimilentoonlähtöpainoon, ja kovin paljon alaspäin vääristyneet luvut keskivertomatkustajan painolle voivat pahimmillaan aiheuttaa onnettomuuden.
Lipun hintaan voisi sisältyä jokin tietty peruspaino (matkustaja + matkatavarat), jonka alittamalla voisi saada alennuksen. Näin ihmisillä olisi houkutus antaa punnita itsensä. Lihavien aiheuttamat kulut katettaisiin perushintaisilla lipuilla. Sairaalloisen lihavat, jotka eivät mahdu yhteen penkkiin, ostavat useamman lipun.
Olen päättänyt pudottaa 20 kg, vaikka sitten vesipaastolla. Tämä Finnairin juttu oli se oljenkorsi, joka katkaisi kamelin selän. Monissa muissakin asioissa ylipaino on niin elämää hankaloittava (ja nöyryyttävä) tekijä, että nyt sai riittää.
2-metrinen hoikkeli voi painaa enemmän kuin 150-senttinen läski.
On muitakin lentoyhtiöitä joilla taidan jatkossa lentää. Ja tosiaan vapaaehtoisilla punnituksilla ei saa todellista kuvaa.