Finnair alkaa punnita matkustajansa. Tosin se on vapaaehtoista. Mitä mieltä?
Luulen, että kohta se onkin pakollista. Aikamoinen tekosyy, että koneen vakauttamiseksi. Painavat eivät vapaaehtoiseen puntariin mene. En ainakaan minä!
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Otetaan ääriesimerkki. Aribussin A380:aan mahtuu yli 500 matkustajaa riippuen istuinvalikoimasta. 60km matkustajat painaisivat 30t ja 100 kg painavat 50t. 20 tonnilla on jo iso merkitys lentokoneen lentämiseen.
Siis 60 kg...
Vierailija kirjoitti:
2-metrinen hoikkeli voi painaa enemmän kuin 150-senttinen läski.
Mutta eihän tässä puhuttu BMI:stä mitään.
Pitää laihtua alle 70-kiloiseksi. :)
Vierailija kirjoitti:
Otetaan ääriesimerkki. Aribussin A380:aan mahtuu yli 500 matkustajaa riippuen istuinvalikoimasta. 60km matkustajat painaisivat 30t ja 100 kg painavat 50t. 20 tonnilla on jo iso merkitys lentokoneen lentämiseen.
Onhan sillä, mutta käytännössä koneissa on myös rahtia. Polttoainekin painaa aika pahuksesti, sillä suurin lentoonlähtömassa (MTOW): 560 000 kg ja suurin laskeutumismassa (MLW): 386 000 kg. Eli 174 000 kiloa pitää hävitä matkalla, jotta voi laskeutua. Siinä ei muutamat läskit vaikuta yhtään mitään.
Naisten painoraja on 70 kiloa. Mutta siihen sisältyy vaatteet. Eli jos vaikka 177-senttinen nainen painaa 66 kiloa (eli on normaalipainoinen) ja hänellä on muhkeat talvivaatteet ja painavat talvikengät, tuo voi ihan hyvin mennä rikki ilman, että on erityisen läski.
Ihan oikein, tulisi vielä pakolliseksi. Kun kerran matkatavaroista maksetaan lisäkiloja niin. Iksi 150 kiloa painava ihminen ei joudu maksamaan ylimääräistä? Polttoainetta ja tilaa ne ihmisenkin kilot vie.
Ainoa, mikä oikeasti vaikuttaa on punnita kaikki matkustajat ja laittaa heidät painon mukaan lentokoneeseen istumaan, että sopiva balanssi syntyisi. Tuo vapaaehtoisuushan on ihan turha toimenpide, koska mitä se auttaa, jos 60% ei punnituta itseään. Joko kaikki tai ei ketään, muuten siitä ei ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisi olla pakollinen.Vapaaehtoisesti minua ei punnita koska sitä ei tehdä kaikille enkä saa alennusta vaikka olen puolet matka kaverini painosta.
Suhteessa painoosi saastutat kuitenkin enemmän. Eli menee tasan.
Miksi 200kg olisi oikeus saastuttaa enemmän kuin 50kg ihmisellä???En ymmärrä logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
2-metrinen hoikkeli voi painaa enemmän kuin 150-senttinen läski.
Liittyy asiaan miten? Tarkoitatko, että polttoainetta kuluu enemmän vain, jos matkustaja on painava lihavuuden takia, mutta ei, jos paino on seurausta pituudesta ja lihaksikkuudesta? Vai mikä on viestisi?
Ai niin, noissa pitää sittenolla samat painorahat miehille ja naisille, koska koneen paino ei katso sukupuolta. Raja voisi olla hyvin 100 kiloa eli sitä painavammat maksaisi lisähintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisi olla pakollinen.Vapaaehtoisesti minua ei punnita koska sitä ei tehdä kaikille enkä saa alennusta vaikka olen puolet matka kaverini painosta.
Suhteessa painoosi saastutat kuitenkin enemmän. Eli menee tasan.
Miksi 200kg olisi oikeus saastuttaa enemmän kuin 50kg ihmisellä???En ymmärrä logiikkaa.
Sama logiikka kuin omakotitalojen energiatodistuksessa: sen lentokoneen repimiseen lentokorkeuksiin menee kuitenkin se tietty määrä energiaa. Lentokoneessa on aina myös rahtia ja polttoainetta. Niiden osuus on aina paljon enemmän kuin matkustajien paino.
Minä olen ollut lennolla, jossa kaikki matkustajat punnittiin. Koneessa oli kapteenin lisäksi 11 matkustajaa ja koneen tasapainon vuoksi matkustajat punnittiin ja istumapaikat jaettiin painon mukaan. Pahinta tässä oli se, että punnitus tuli yllätyksenä (ei sillä, että olisin ehtinyt laihduttaa, mutta edes varautua henkisesti) ja vaaka oli sellainen, missä oli suuri pyöreä näyttö ja monenkin metrin päästä näki minne se viisari itse kullakin värähti. Toki päältäkin päin näkee kuka on lihava, mutta silti jotenkin noloa että toiset näkee numeroina, että tuo painaa sata kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sillä, mutta käytännössä koneissa on myös rahtia. Polttoainekin painaa aika pahuksesti, sillä suurin lentoonlähtömassa (MTOW): 560 000 kg ja suurin laskeutumismassa (MLW): 386 000 kg. Eli 174 000 kiloa pitää hävitä matkalla, jotta voi laskeutua. Siinä ei muutamat läskit vaikuta yhtään mitään.
Otetaan vaikka puolet tuosta läskistä mukaan, niin kyllä sillä nyt on merkitystä, onko kyydissä 10 tonnia ylimääräistä vai ei. Ja se polttoaineen määrää säädetään kuorman mukaan. Nythän on pakko pitää ylimääräistä polttoainettakin matkassa, kun ihmiset ovat paljon isompia, kuin mitä laskennassa käytetään.
Aika yhdentekevä asia tuo on, jos on lentopelkoinen .
Lento-onnettomuuksia on nykyään paljon enemmän kuin ennen ja terrori-iskujenkin määrä matkustajalentoreiteillä on moninkertaistunut.
Lentäminen on lisäksi kaikkein eniten /matkustaja saastuttava liikennemuoto ja liikkumistapa ja lisäksi tietenkin myös kallis.
Sitä kannattaa ja on siitä siis välttää käyttämästä aina silloin kun vain joku toinen matkustusmuoto kohteeseensa perillepääsemiseksi on olemassa ja jos siihen ja sen käyttämiseen suinkin vain löytyy silloin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaan vaikka puolet tuosta läskistä mukaan, niin kyllä sillä nyt on merkitystä, onko kyydissä 10 tonnia ylimääräistä vai ei. Ja se polttoaineen määrää säädetään kuorman mukaan. Nythän on pakko pitää ylimääräistä polttoainettakin matkassa, kun ihmiset ovat paljon isompia, kuin mitä laskennassa käytetään.
Ylimääräistä polttoainetta pidetään mukana poikkeustilanteita varten. Laskeppas paljonko A380:lla 10 tonnia massaa vaatii liitonopeudessa polttoainetta versus tunnin kiertely lentokentän ympärillä laskuvuoroa odotellessa.
heavy kirjoitti:
Mitä painavampaa kuljettaa sitä enemmän se vaatii resursseja, sekä rahdin että ihmisten osalta.
Tai sitten epäillään että käytössä olevissa standardipainoissa on ilmaa ja hankkimalla uudet, totuudenmukaiset (eli kevyemmät) standardipainot voidaan koneisiin myydä enemmän matkatavara- ja rahtitilaa eli saadaan lisää voittoa.
Ihan todella törkeää mielestäni! Minä painan enemmän kuin tuo 70kg ja olen silti ihan tyytyväinen painooni, eli olen kehopositiivinen. Tuollainen ihmisten arvottaminen painon suhteen EI OLE nykypäivää! Meitä on monen muotoisia ja me kaikki olemma saman arvoisia!
Taitaa meidän perheeltä loppua lentäminen Finnairilla. :(
Jos nyt punnitaan joukosta ihmisiä keskiarvopaino ja se on lihavien takia taas suurempi kuin ennen ja lippujen hinnat nousee... Saisi ylipainoiset itse maksaa ne ekstrakulut.