Kuvaus luokanopen arjesta
Tällainen päivä tänään. Itkettää, mutta en jaksa itketä.
1. Herään aamulla ja vilkaisen kelloa 6.10. Huomaan samalla ilmoituksen saapuneesta Wilma-viestistä otsikolla "Matin kiusaaminen". Luen viestin ja tulen viestin sisällöstä tosi surulliseksi. Aamu on jo pilalla.
2. Matin äiti on Wilma-viestissä kirjoittanut, että saattaa pojan aamulla kouluun, sillä poikaa pelottaa kulkea yksin. Laitan äidille tekstiviestiä ja pyydän, että tulevat tapaamaan minua ennen 8.15 alkavaa oppituntia. Pidän tapaamisen, kuuntelen itkuista poikaa ja lupaan parhaani mukaan puuttua tilanteeseen.
3. Menen pitämään rinnakkaisluokan liikuntatuntia liikuntasaliin, jonka kaikki tekstiilit ovat poistettu homeen takia. Tekstiilien (verhot yms) puuttumisen johdosta salissa kaikuu valtavasti, joten melutaso on lähes sietämätön. Tuntien jälkeen päässä jyskyttää ja kurkku on kipeä huutamisesta.
4. Siirryn seuraavalle tunnilla ja kuulen jo pihalla omilta oppilailta, kuinka Kaisalla, Julialla ja Ainolla on riitaa, mitä eivät saa selvitettyä. Aino itkee. Sovimme aselevon tuntien ajaksi ja että selvittäisimme riidan ensi välitunnilla.
4. Pidän omalle luokalle oppitunnin ja käsittelen eilistä pieleen mennyttä retkeä. Käytämme koko tunnin tähän, keskustellen ja itsearviointia retken tapahtumista tehden. Tunnelma luokissa on apea, sillä ensi viikon retki on peruttu huonon käytöksen vuoksi. Lähdemme tästä syömään.
5. Ruokalassa muutamat pojat ottavat mittaa toisistaan; kuka jaksaa syödä eniten siskonmakkatakeittoa. Lopputulos on se, että pojat viettävät 50min lounastauon ja haluavat jättää osan ruoasta syömättä samalla kun kaikille lapsille ei jää tarpeaksi ruokaa sen loputtua kesken.
6. Takaisin luokassa yritän käynnistää äidinkielen oppituntia, mutta osa oppilaista on edelleen ruokalassa erityisopettajan kanssa (katso ylhäällä). Lopulta kaikki oppilaat ovat paikalla ja pääsemme hommiin. Sillä välin kun oppilaat tutustuvat Lasten Uutisiin, haluaa erityisopettaja käydä minun kanssa läpi ruokalan tapahtumat. Teemme sen käyttävässä. Kohta eräs oppilas tulee kertomaan, ettei luokassa ole työrauhaa, sillä yksi oppilaista pitää luokassa meteliä. Siirrän meteliä pitävän oppilaan tekemään töitä erityisopettajan kanssa.
7. Välitunti alkaa. Ulkona on satanut kaatamalla vettä koko päivän ja lasten vaatteet ovat litimärkiä edellisen välitunnin takia. Annan heille luvan jäädä luokkaan viettämään välituntia. Ennen kun olen itse lähdössä opettajahuoneeseen vessaan ja hakemaan tulosteita, pitää minun selvittää Kaisan, Julian ja Ainon riita. Onneksi tämä selviää suht kivuttomasti ja lapset sopivat riidan.
* jatkuu seuraavassa viestissä*
Kommentit (511)
Teidän koulussa on ilmeisen huono ilmapiiri. Mitä olette tehneet sen parantamiseksi?
Tutun kuuloista. Olen pari kertaa lirauttanut vahingossa pissaa housuihin, kun en ole koko päivänä ehtinyt vessaan.
Toinen ope
Kuulostaa tutulta. Samalla huoltajilta satelee merkityksellisiä viestejä, kuten oletko jo etsinyt Pirkon vaaleanpunaisen sormikkaan (juu, se on tämän päivän ykkösjuttu) ja voisitko kirjoittaa aina kaikki läksyt Wilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Teidän koulussa on ilmeisen huono ilmapiiri. Mitä olette tehneet sen parantamiseksi?
Opet yrittävät tehdä kaikkensa sen parantamiseksi, mutta johdolta ei tule mitään tukea asiaan, eikä meidän voimavarat vaan riitä enää mihinkään kehitystyöhön. Itse teen vimmatusti töitä oman luokan kanssa, välillä tuntuu että hakaan vain päätä seinään, mutta siihen minulla vielä joten kuten löytyy resursseja. Mihinkään ylimääräiseen ei voimia ole ja tukea koulun johdolta kaipaisi. He ovat toistaiseksi perseet kädet lähes kaikesta.
Eilen tulin kotiin töistä, en edes ottanut ulkovaatteita pois, vaan torkahdin eteisen lattialle. Onneksi mies haki lapsen tarhasta ja vei muskariin. Yleensä nimittäin illat työpäivän päälle vielä kotona taaperon hulinoiden kanssa selviämistä, joten torkut mahdottomia.
Ope
Kaaosta, sitä on koulujen arki. Suurin osa opettajien työajasta menee nykyään kaikkeen muuhun paitsi opettamiseen.
Minun olisi mahdollista hakeutua nyt aineenopettajan pedagogisiin opintoihin, mutta en aio hakea. Minusta ei missään nimessä olisi tuohon touhuun, mitä Ap yllä kuvaili.
Mies77 kirjoitti:
Miten olisi ammatin vaihto? Mädätys mitä yhteiskunnassa on tehty jo vuosikymmeniä, on tähdännyt juuri tuohon, mitä sinä kuvasit. Tuo menee ainoastaan huonompaan suuntaa tulevina vuosina, ja sinä olet osa lapsia kiusaavaa järjestelmää. Kehoitan sinua, kävele siitä ulos.
Ei ihme, jos menee huonompaan suuntaan jos aikuinen on sitä mieltä, että opettajat ja järjestelmä kiusaavat lapsia.
Nykyään kouluun putkahtaa sellaisia lapsia, jotka kykenevät lähinnä meluaamaan, tappelemaan ja häiritsemään tuntia. Näitä lapsia ei tarvitse olla luokassa kuin yksi niin työrauha on mennyttä.
Valtavaa varojen ja resurssien hukkaamista, kun opiskelemaan kykenevät lapset jäävät ilman opetusta. Opettajan aika kuluu järjestyspoliisin ja terapeutin hommissa.
Supertsempit teille meille kaikille!
Täytyy sanoa, että ei tuo ihan normaali työpäivä luokanopena ole. Tein vuosia sitä työtä ja joka päivä toki oli noita lasten ikuisia välituntiriitoja ja niistä kanteluita. Mutta harvoin oli päivä, etten ehtinyt kahvia juoda ja käydä vessassa. Joskus oli useampi välitunti sluibia, joskus sai ehkä vain yhden välitunnin itselleen. Mitään oletusarvoista 15 minuutin taukoa ei opettajilla ole. Moni ei tajua tätä. Se on usein sattumaakin, saako sitä katkoa vai ei. Lisäksi on ne valvonnat ja muut päälle. Pahimmillaan on ollut hirveä härdelli koko päivän ja odottaa sitä "yhden välkkää", että saa käytyä vessassa ja kahvilla. Sitten joku alkaa voida pahoin ja jäät välitunniksi luokkaan sen takia odottaen äitiä hakemaan. Sitten ottaa jo päähän. Onneksi harvoin sentään noin kamalaa päivää on.
Pahimmillaan se tosiaan on sitä, että teet ilman pienintäkään taukoa töitä sen 6-7 tuntia, ja sitten vasta voit aloittaa helpommat suunnittelutyöt yms. Tauottomuus tarkoittaa, että syöt lasten kanssa samassa pöydässä, et käy kahvilla, et edes vessassa, koska sinne on liian pitkä matka ja et voi kesken tuntia lähteä toiselle puolelle rakennusta vessaan.
Harmittaa niiden tunnollisten ja motivoituneiden oppilaiden puolesta, kun aikaa menee niin paljon käytösongelmien setvimiseen. Tavallinen oppitunti, jossa saa keskittyä opettamiseen, on harvinaista herkkua.
Syyslukukausi ei ole edes puolessa välissä, ja opettajat tuntuvat olevan jo ihmisraunioita. Ei se ennen mennyt näin, ajat ovat muuttuneet...
Integraatio, inkluusio. Luullaan, että kun "erityiset" solutetaan tavallisiin luokkiin niin kaikki ongelmat poistuvat... Tämä alkaa jo päiväkodeissa missä yhä hurjemmat suunnitelmat saavat kasvattajat väsymään😐
T.umpiväsynyt Lto
Ei ole varhaiskasvatuksessakaan yhtään sen helpompaa, jos lohduttaa.
t.lto
ps.Lastentarhanopettajille maksetaan vielä surkeaa palkkaa tästä kuormittavasta työstä. 😟
Hoh hoh. Menisit duuniin ja käskisit kaksroiden tehdä kirjasta tehtäviä. Mitä suunnittelua se vaatii? Ja wilmaan laitat vain poissaolot. Miksi tehdä noin helposta työstä noin vaikeaa?
Tähän on tultu kun 90-luvulla syntyneiden mt-ongelmaisten tekemät pennut pääsevät koulutielle.
Tsemppiä! Minä myös ope ja osa kertomasta ei tuttua mutta meillä painopiste ennakoinnissa. Tunnetaidot, kaveritaidot, yhteiset projektit ja juhlat yli luokkarajojen ja luokittain sekä ilmaisun monipuolinen painotus kaikissa muodoissaan kaikilla luokilla vievät aikaa ja resursseja, mutta myös antavat valtavasti. Uskon näiden mainittujen myös osaltaan vähentävän selvittelyä ja negatiivisia tilanteita kaiken kaikkiaan. Ehkä se tärkein lienee oppilaiden tunne osallisuudesta. Kaikki ovat osa juhlia ja projekteja aina suunnittelusta alkaen jne.
Varmasti vaikea noin vaan muuttaa tilannetta ja vielä vaikeampi ellei koko työyhteisö ole siinä mukana. Ehkä ainakin omassa luokassa voit vaikuttaa ja opettamisessa aineissa. Saisiko jossain aineessa tai luokassa edes osan eri luokan oppilaista mukaan johonkin yhteiseen oman muokkasi kanssa, esim. näytelmä, teemajuhla, yhteinen musaesitys, video, tanssi, muu taideteos? Tehkää paljon kaikkea käytännössä, pienoismalli maisemasta, suunnittelkaa joulumyyjäistuotteita ja valmistajaa jne. Jos ilmapiiri on noin huono, kannattaa kirjat pistää syrjään ja tarttua käytännön linkkien kautta tai ihan vaikka aasin siltojen kautta oppiaineisiin, kunhan saatte aikaan toimintaa. Etsikäänkasvikasveja jne. Menkää hiki päässä porukalla museoon jalkaisin tms. sijainnista riippuen.
Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on ilmeisesti jokin heikomman aineksen asuinalueen koulu?
Meidän koulu on keskellä omakotitaloaluetta ja meno on ihan mielenkiintoista. Luokan pahimmat häiriköt olivat yllättäen kolmen pojan jääkiekkokaveripoppoo, joka pisti hulinaksi. Luokka rauhottui huomattavasti, kun koulun vaihdon yhteydessä pojat pistettiin eri luokkiin.
Juu. Sitten nämä mussukat tulee ammattikouluun. Siellä se meno vasta yltyy. Nyt opet. Te menette vessaan ja pidätte taukonne.
8. Menen opettajahuoneeseen tarkoituksena hengähtää ja juoda kuppi kahvia. Opettajahuone on yläkoulun puolella. Ehdin olla opehuoneessa noin kaksi minuuttia, kunnes kollega tulee sisään ja pyytää opettajia apuun käytävällä olevan tappelun vuoksi. Menen avuksi ja huomaan, että käytävillä on todella hälyttävä ilmapiiri ja meno. Homma saadaan rauhoittumaan noin 15min kuluttua yli 10 opettajan voimin.
9. Välitunti ehtii jo loppua, enkä itse ehtinyt vessaan, hakemaan tulosteita enkä juomaan kahvia. Menen takaisin luokkaani, vielä olisi jäljellä tuplatunti uskontoa. Kuulen rinnakkaisluokan opettajalta, että useampi luokan oppilas on riehunut ja jopa tapellut välitunnin aikana. Otan pahimman riitapukarin puhutteluun samalla kun rinnakkaisluokan opettaja käynnistää yhteistä tuntiamme.
10. Oppilaat eivät jaksa iltapäivällä tuplatuntia uskontoa, vaan pidämme välissä oman 10min välitunnin. Edelleen sataa. Yksi oppilaista sohaisee toista vatsaan sateenvarjolla ja itseään satuttanut oppilas itkee vuolaasti. Taas on sovittelun ja anteeksipyyntöjen paikka.
11. Uskonnon tuntien jälkeen eräs rinnakkaisluokan oppilas saa itkukohtauksen ja kertoo minulle, että hänen elämänsä menneisyytensä on huono ja tulevaisuutena on huono. Tämä kymmenenvuotias oppilas kertoo olevansa lastensuojelun asiakas ja mm. viiltelevän itseään. Saan hänet rauhoittumaan, soitan huoltajalle ja lähetän oppilaan kotiin.
Sellainen päivä.