Ketä noi autojen automaattivalot oikeen palvelee?
Ehkä paskin keksintö tällä vuosituhannella. Varsinkin niissä autoissa joissa ei pala mikään edessä eikä takana päivisin. Iltahämärälläkään ne ei vielä syty ja jos on maantien värinen auto, niin sitä on oikeasti vaikeampi huomata. Pahin on sumu.
Miksei voisi olla valot kokoajan päällä autossa? Mun automaattivalot on parhaimmat. Valot menee päälle auton käynnistyttyä niin edessä kuin takana ja sammuu kun auto sammutetaan eikä tarvi edes mitään vipuja tai nappuloita väännellä. Voiko tuon automattisemmaksi enää mennä?
Kommentit (60)
Siksi kun monessa maassa ei ole ajovalopakkoa päivällä ja autot on valmistettu maissa, joissa tätä pakkoa ei ole.
Missäköhän sinä tuollaisia automaattivaloja olet nähnyt? Missä maassa olet? Suomessa lain mukaan valot on pakko pitää ajaessa päällä.
Siis mistä maasta olet autosi ostanut? Suomessa pitää ajovalot olla päivälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Missäköhän sinä tuollaisia automaattivaloja olet nähnyt? Missä maassa olet? Suomessa lain mukaan valot on pakko pitää ajaessa päällä.
Ei ole päiväsaikaan
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun monessa maassa ei ole ajovalopakkoa päivällä ja autot on valmistettu maissa, joissa tätä pakkoa ei ole.
Jos auto myydään uutena Suomessa, se täyttää Suomen lain vaatimukset. Onkohan auto tuotu käytettynä ulkomailta, jos on tuollaisia ongelmia?
EU-direktiivissä keksittiin, että säästetään päästöissä kun kielletään autojen ajovalot. Ei tullut mieleen, että osassa Eurooppaa on päivisinkin pimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäköhän sinä tuollaisia automaattivaloja olet nähnyt? Missä maassa olet? Suomessa lain mukaan valot on pakko pitää ajaessa päällä.
Ei ole päiväsaikaan
En usko.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun monessa maassa ei ole ajovalopakkoa päivällä ja autot on valmistettu maissa, joissa tätä pakkoa ei ole.
Eikö niissä ole sellaista toimintoa sitten että ne saisi päälle vaikka keskellä kirkasta päivää? Onko ihan pakko ajaa ilman valoja vain siksi kun on ne helvetin automaattivalot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun monessa maassa ei ole ajovalopakkoa päivällä ja autot on valmistettu maissa, joissa tätä pakkoa ei ole.
Jos auto myydään uutena Suomessa, se täyttää Suomen lain vaatimukset. Onkohan auto tuotu käytettynä ulkomailta, jos on tuollaisia ongelmia?
Ap ei nyt edes tiedä mistä puhuu. Ei se ole mikään ongelma, että valot täytyy joko itse laittaa päälle tai ne ovat automaattisesti päällä. Kumpikin tapa täyttää lain määräyksen siitä, että Suomessa on ajettaessa pidettävä ajovaloja päällä. Se on ongelma, että monien uusien autojen lain täyttämät valot eivät ole automaattiasetuksella päällä takana ollenkaan. Eteenpäin ovat.
Kyllä joku häikkä on olemassa, kun nimenomaan tuoreen näköisiä autoja tulee nykyään paljon vastaan valotta.
Meillä ne syttyy onneksi aika herkästi kun hämärtää.
Ja kaukovalojen automatisointi on ihan paras keksintö!
Uusissa autoissa ei tarvitse olla takavalot päällä valoisan aikaan eikä ajovalot edessä. Vain pienet ledituikut edessä on pakolliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun monessa maassa ei ole ajovalopakkoa päivällä ja autot on valmistettu maissa, joissa tätä pakkoa ei ole.
Eikö niissä ole sellaista toimintoa sitten että ne saisi päälle vaikka keskellä kirkasta päivää? Onko ihan pakko ajaa ilman valoja vain siksi kun on ne helvetin automaattivalot?
Tottakai on. Moni ei vain tiedosta, että takavaloja ei ole tuolloin automaattisesti päällä, vasta kun ne kytkee. Olen samaa mieltä, että se on näkyvyyttä huonontava asia, mutta lainvastainen se ei ole.
Koska kun autossani on automaattivalotus päällä, ja olen menossa pimeällä autooni esim. isolla parkkipaikalla on kätevää, kun autoon syttyy sisä- ja ajovalot päälle painaessani oven avaus-nappia. Luo jotenkin kivasti turvallisuuden tunnetta ja auto löytyy helposti pimeähköllä parkiksella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ne syttyy onneksi aika herkästi kun hämärtää.
No hyvä, mutta lain mukaan valojen on oltava päällä aina, kun ajat.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa autoissa ei tarvitse olla takavalot päällä valoisan aikaan eikä ajovalot edessä. Vain pienet ledituikut edessä on pakolliset.
Eli nuo ledituikut ovat laissa tarkoitetut huomiovalot? "Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusissa autoissa ei tarvitse olla takavalot päällä valoisan aikaan eikä ajovalot edessä. Vain pienet ledituikut edessä on pakolliset.
Eli nuo ledituikut ovat laissa tarkoitetut huomiovalot? "Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja."
Näin juuri ja niistä ap luulee, että joku ajaa valoitta. Ja onhan teillä paljon vielä autoja, joissa on tosiaan vain kuljettajan kytkemät valot päällä, jos jotain palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ne syttyy onneksi aika herkästi kun hämärtää.
No hyvä, mutta lain mukaan valojen on oltava päällä aina, kun ajat.
Kyllä, huomiovalot edessä. Ne palaakin. Oletin, että puhutaan lähivaloista.
Nyt sun otsikko oli jotenkin ristiriidassa tekstin kanssa.