Onko mielenterveyspalveluiden käytöstä haittaa?
Jos tarvitsee mielenterveyspalveluita, "leimataanko" heti "hulluksi"? Oletteko kokeneet että mielenterveyspalveluiden käytöstä voi olla jotain haittaa?
Kuinka luottamuksellisia esim keskustelut ovat? Kuuluuko puhe huoneesta toiseen? Merkitäänkö puheita tai diagnooseja ylös, ja voivatko ne vaikuttaa tulevaisuudessa? Voiko takahuoneessa olla joku harjoittelija siivoamassa joka kuulee kaiken?
Mistä voi puhua? Kuinka paljon esim psyk sairaanhoitaja ymmärtää koulutuksensa puolesta?
Mahdollisimman monet kokemukset ovat toivottavia ketjuun. Miten ja kuinka pian pääsit psykologille? Mitä eroa on käytännössä psyk sairaanhoitajalla, psykologilla, terapeutilla ja psykiatrilla?
Kommentit (48)
No ei ne tiedot sieltä mihinkään vuoda. Oikein pienellä paikkakunnalla ehkä, muttei ainakaan kaupungissa. Esim. töitä tai opiskelupaikkaa hakiessa työnantajalla tai oppilaitoksellahan ei ole minkään valtakunnan pääsyä julkisen puolen terveysrekistereihin.
Nykyään se menee usein niin, että psykiatri on mukana päättämässä diagnoosista ja hoidon muodosta, mutta käytännön terapiatapaamiset hoitaa psykoterapeutti/psykiatrian sh. Heillä on - jos ja kun ovat vuosia ko. työtä tehneet - oikein hyvä käytännön ote terapiaan, monet omalla ajallaan ja rahallaan vieläpä hankkivat psykoanalyysikokemusta.
Heihin voi luottaa, eivät he potilasasioita eteenpäin lavertele. Lisäksi kannattaa ymmärtää sekin, että potilas ei ole ainutlaatuinen tapaus - kullakin terpiatapaamisia hoitavalla on samaan aikaan hoidossa kymmeniä potilaita, ja vuosien mittaan he ovat kyllä melko varmasti kuulleet yhtä ja toista....
Se sitten toki on vähän toinen juttu, miten kukin terapiamuoto soveltuu juuri sinulle ja miten persoonat sopivat yhteen eli synkkaako sinulla terapeuttisi kanssa vai ei. Häntä voi vaihtaa, jos ei synkkaa.
Psyk sh keskustelee
Psykologi tekee arviointeja ja testejä
Terapeutti ei ole suojattu ammattinimike
Psykoterapeutti antaa psykoterapiaa
Psykiatri tekee virallisen diagnoosin ja määrää lääkkeet.
On luottamuksellista, ei leimaa, ei saa vaikuttaa esim. työnhakuun, ei leimata "hulluksi" kenenkään yhtään sivistyneen ihmisen toimesta. Suosittelen!
Toisen terveydenhoitoyksikön tietoja ei pääse tutkimaan kuin erillisellä luvalla, ap. Eli jos esim. sinä olet psykiatrian hoitoyksikössä, toisessa sairaalassa työskentelevät eivät saa tietojasi.
Se on laissa, kts, 23. pykälä:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paljon tuttuja töissä sairaalassa. Voivatko he kaivella tietojani ja käyntejäni?
Kokemuksia yksityisistä myös!
Eivät. Potilastiedot eivät näy kaikille sairaalassa työskenteleville. Jos sattuisi olemaan joku tuttu joka pystyisi niitä katsomaan, hän ei saa sitä tehdä, jos ei ole työnsä puolesta tekemisissä juuri sinun kanssasi (voit kertoa henkilökunnalle ja pyytää, että joku muu hoitaa asiasi). Harvaa kiinnostaa satunnaisen tuttavan tiedot niin paljon, että raaskisi ottaa potkut siitä hyvästä.
Kiitos paljon vastauksista. Olen todella tietämätön näissä asioissa, ja olisi hyvä kuulla lisää kommentteja ja kokemuksia.
Ap
Ja tuon lain viidennessä pykälässä velvoitetaan terveydenhoidon yksikköä pitämään lokia ja rekisteriä siitä, kuka ja koska on tietojasi tarkastellut.
Sinä puolestasi voit kanta.fi:stä käydö pankkitunnuksillasi tarkistamassa, mitä lääkäri on sinusta sinne kirjannut.
Voi olla haittaa ja voi olla hyötyä, kannattaa pitää järki mukana ja miettiä mitä itse haluaa palvelulta ja mistä on todellista hyötyä, eikä sokeasti suostua kaiken maailman lääkityksiin ja hoitoihin mitä mahdollisesti tarjotaan. Niillä on omat käytöntönsä, miten toimivat, eivätkä ne aina sovellu jokaisen yksilöllisiin tarpeisiin.
Ei ole ollut haittaa eikä oikein hyötyäkään. Käyn sairaanhoitajan luona puhumassa. Ainoa asia mikä niistä kerroista jää mieleen on se että se on kyllästynyt työhönsä. Kenelle mun pitää sanoa jos haluan vaihtaa hoitajaa? En viitsi sanoa suoraan sille nykyiselle hoitajalle.
On haittaa. Et tule saamaan vakuutuksia (sairaskulu) ja somaattisten sairauksien hoito usein viivästyy tai estyy mt-merkinnän vuoksi. On myös työpaikkoja, joihin et pääse töihin, mikäli sinulla on ollut mt-taustaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut haittaa eikä oikein hyötyäkään. Käyn sairaanhoitajan luona puhumassa. Ainoa asia mikä niistä kerroista jää mieleen on se että se on kyllästynyt työhönsä. Kenelle mun pitää sanoa jos haluan vaihtaa hoitajaa? En viitsi sanoa suoraan sille nykyiselle hoitajalle.
Tapaatko koskaan psykiatria? Jos tapaan, siellä voisit ottaa puheeksi. Tai sitten otat yhteyttä palveluesimieheen tms.
Jos saat apua oloosi, on hyötyä. Jos joudut esim huoltajuuskiistaan, tätä tullaan varmasti käyttämään sinua vastaan vielä vuosikymmentenkin jälkeen.
Varmaan jotain haittaa voi olla kuten tuo vakuutusjuttu mutta ainakin itse olisin tappanut itseni ilman hoitoa. Olisi sekin ollut kaiketi jonkinlaisena esteenä esim opiskelulle.
Vierailija kirjoitti:
On haittaa. Et tule saamaan vakuutuksia (sairaskulu) ja somaattisten sairauksien hoito usein viivästyy tai estyy mt-merkinnän vuoksi. On myös työpaikkoja, joihin et pääse töihin, mikäli sinulla on ollut mt-taustaa.
Tiedätkö mitä työpaikkoja esim. voi jäädä saamatta tuon takia?
Vaikka kävisi vain juttelemassa elämän vastoinkäymisten aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On haittaa. Et tule saamaan vakuutuksia (sairaskulu) ja somaattisten sairauksien hoito usein viivästyy tai estyy mt-merkinnän vuoksi. On myös työpaikkoja, joihin et pääse töihin, mikäli sinulla on ollut mt-taustaa.
Tiedätkö mitä työpaikkoja esim. voi jäädä saamatta tuon takia?
Vaikka kävisi vain juttelemassa elämän vastoinkäymisten aikana?
Ydinvoimalat.
Vaikuttaako pelkkä ammattilaisen kanssa keskusteleminenkin siihen että ei saa vakuutusta? Jopas jotain..
Puhua voi mistä vaan. Keskustelut ovat luottamuksellisia, paitsi jos tunnustaa rikoksen. Ei niitä ole ylimääräiset kuuntelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Puhua voi mistä vaan. Keskustelut ovat luottamuksellisia, paitsi jos tunnustaa rikoksen. Ei niitä ole ylimääräiset kuuntelemassa.
Jokaisesta käynnistä kirjoitetaan, ja ne voi lukea käytännössä kuka vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhua voi mistä vaan. Keskustelut ovat luottamuksellisia, paitsi jos tunnustaa rikoksen. Ei niitä ole ylimääräiset kuuntelemassa.
Jokaisesta käynnistä kirjoitetaan, ja ne voi lukea käytännössä kuka vain.
Kirjoitetaan mitä? Pelkkä merkintä vain että on käynyt. Tietojen turha tonkiminen on laitonta. Vain sinua hoitaneet saavat katsoa, ja jos sattuu tuttu niin voit sanoa että et halua häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhua voi mistä vaan. Keskustelut ovat luottamuksellisia, paitsi jos tunnustaa rikoksen. Ei niitä ole ylimääräiset kuuntelemassa.
Jokaisesta käynnistä kirjoitetaan, ja ne voi lukea käytännössä kuka vain.
Kirjoitetaan mitä? Pelkkä merkintä vain että on käynyt. Tietojen turha tonkiminen on laitonta. Vain sinua hoitaneet saavat katsoa, ja jos sattuu tuttu niin voit sanoa että et halua häntä.
Kirjoitetaan mistä on keskusteltu, mikä on potilaan vointi, mikä painaa, vaivaa ja stressaa, miten jatketaan, koska seuraava tapaaminen jne. Kaikkihan nää näkyy omakannassa. En sitten tiedä kirjoittavatko vielä jotain lisää, mikä ei näy kannassa?
Minulla on paljon tuttuja töissä sairaalassa. Voivatko he kaivella tietojani ja käyntejäni?
Kokemuksia yksityisistä myös!