Onko mielenterveyspalveluiden käytöstä haittaa?
Jos tarvitsee mielenterveyspalveluita, "leimataanko" heti "hulluksi"? Oletteko kokeneet että mielenterveyspalveluiden käytöstä voi olla jotain haittaa?
Kuinka luottamuksellisia esim keskustelut ovat? Kuuluuko puhe huoneesta toiseen? Merkitäänkö puheita tai diagnooseja ylös, ja voivatko ne vaikuttaa tulevaisuudessa? Voiko takahuoneessa olla joku harjoittelija siivoamassa joka kuulee kaiken?
Mistä voi puhua? Kuinka paljon esim psyk sairaanhoitaja ymmärtää koulutuksensa puolesta?
Mahdollisimman monet kokemukset ovat toivottavia ketjuun. Miten ja kuinka pian pääsit psykologille? Mitä eroa on käytännössä psyk sairaanhoitajalla, psykologilla, terapeutilla ja psykiatrilla?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako pelkkä ammattilaisen kanssa keskusteleminenkin siihen että ei saa vakuutusta? Jopas jotain..
No eikä vaikuta. Mitä jos ottaisitte selvää luotettavasta lähteestä ettekä uskoisi kaikkea mitä kirjoitellaan anonyymisti palstoilla? Terveisin vakuutusvirkailija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhua voi mistä vaan. Keskustelut ovat luottamuksellisia, paitsi jos tunnustaa rikoksen. Ei niitä ole ylimääräiset kuuntelemassa.
Jokaisesta käynnistä kirjoitetaan, ja ne voi lukea käytännössä kuka vain.
Kirjoitetaan mitä? Pelkkä merkintä vain että on käynyt. Tietojen turha tonkiminen on laitonta. Vain sinua hoitaneet saavat katsoa, ja jos sattuu tuttu niin voit sanoa että et halua häntä.
Kirjoitetaan, mitä olet puhunut. "Vain sinua hoitaneet" = sinua mistä tahansa syystä myöhemmin hoitavat. Sairastut 20 vuoden kuluttua flunssaan: hoitsu lukaisee mielenkiintoiset mt-merkinnät.
No kannattaa mennä ajoissa hoitoon. Ei ne mielenterveyspuolen tiedot mihinkään näy, mutta sitten jos ei mielenterveysongelmaa hoida ja se pahenee ja iskee psykoosi päälle, niin sen kyllä huomaa ihan jokainen, se työnantaja, naapuri ja kaupan kassakin.
Juuri siitä syystä, ettei välttämättä saa vakuutuksia en hae hoitoa. Kärvistellään näin, ehkä tää vielä iloks muuttuu.
Ja se on fakta, että kun menet lääkäriin somaattisen oireen takia niin kyllä siellä pompsahtaa esiin mielenterveys asiat....
" No sinulla on polvi ollut kohta kuukauden kipeä? No minä katsoin noita sun potilastietoja ja sinulla on ollut masennusta sekä pakko-oireista häiriötä? Mä veikkaan tuo polvi kiukuttelee ihan tuon masennuksen takia... "
Nimerkillä kokemusta on....
Mutta sitten sairaalassa kun olin siellä sydämen takia niin mainittiin diagnoosit ja lääkäri oli kirjoittanut " Asiallinen mies asiallisesti käyttäytyvä."
Jos kerron ammattilaiselle trauman niin kirjoitetaanko sekin ylös, että mitä minulle on tapahtunut/tehty? Vai vain siitä aiheutuneet sairaudet? Kuka muka haluaa ja sallii sitä että kipeimmät kokemukset ovat jostain luettavissa? Voiko pyytää että ei kirjoiteta?
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvitsee mielenterveyspalveluita, "leimataanko" heti "hulluksi"? Oletteko kokeneet että mielenterveyspalveluiden käytöstä voi olla jotain haittaa?
Kuinka luottamuksellisia esim keskustelut ovat? Kuuluuko puhe huoneesta toiseen? Merkitäänkö puheita tai diagnooseja ylös, ja voivatko ne vaikuttaa tulevaisuudessa? Voiko takahuoneessa olla joku harjoittelija siivoamassa joka kuulee kaiken?
Mistä voi puhua? Kuinka paljon esim psyk sairaanhoitaja ymmärtää koulutuksensa puolesta?
Mahdollisimman monet kokemukset ovat toivottavia ketjuun. Miten ja kuinka pian pääsit psykologille? Mitä eroa on käytännössä psyk sairaanhoitajalla, psykologilla, terapeutilla ja psykiatrilla?
Kirjoituksesi perusteella sinä ainakin tarvitset ko. palveluja. Melko paranoidista tekstiä :D
Vierailija kirjoitti:
On haittaa. Et tule saamaan vakuutuksia (sairaskulu) ja somaattisten sairauksien hoito usein viivästyy tai estyy mt-merkinnän vuoksi. On myös työpaikkoja, joihin et pääse töihin, mikäli sinulla on ollut mt-taustaa.
Mitä nämä työpaikat ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvitsee mielenterveyspalveluita, "leimataanko" heti "hulluksi"? Oletteko kokeneet että mielenterveyspalveluiden käytöstä voi olla jotain haittaa?
Kuinka luottamuksellisia esim keskustelut ovat? Kuuluuko puhe huoneesta toiseen? Merkitäänkö puheita tai diagnooseja ylös, ja voivatko ne vaikuttaa tulevaisuudessa? Voiko takahuoneessa olla joku harjoittelija siivoamassa joka kuulee kaiken?
Mistä voi puhua? Kuinka paljon esim psyk sairaanhoitaja ymmärtää koulutuksensa puolesta?
Mahdollisimman monet kokemukset ovat toivottavia ketjuun. Miten ja kuinka pian pääsit psykologille? Mitä eroa on käytännössä psyk sairaanhoitajalla, psykologilla, terapeutilla ja psykiatrilla?
Kirjoituksesi perusteella sinä ainakin tarvitset ko. palveluja. Melko paranoidista tekstiä :D
Katoin kans että ap taitaa olla menossa pyskoosia kohti ellei jo psykoosissa. Aika pitkään on tainnut siirtää hoitoon menoa. Ja täällä sitten vaan ihmiset yrittää pelotella aloittajaa lisää.
Eipä noista haitoista ikinä mainita. Aina vaan hoetaan, että mee hoitoon, niin saat apua.
Mutta haittoja on juurikin nuo edellä jo mainitut. Ei saa henkivakuutusta enää. Hyvä ase huoltajuuskiistoissa. Hyvä syy vähätellä muita sairauksia. Ja kyllä ainakin neuvolassa alkoi siitä hetkestä se ärsyttävä lässyttäminen, että mitenkäs nyt olette pärjäilleet.
Luottamuksellisuuden kannalta parempi vaihtoehto jos tarve on vain päästä keskustelemaan esim elämän kriiseistä tai normaaleista vaikeuksista on kirkon diakoniatyöntekijä jolla käyntejä ei kirjata yhtään minnekään. Ei tarvitse kuulua kirkkoon tai puhua uskonnosta. Jos taas on kyse vakavammista asioista masennuksesta, traumoista tm niin luottamuksellisuuden kannalta paras vaihtoehto on yksityinen psykoterapeutti jolla on oma vastaanotto, tästäkään ei jää kirjauksia terveystietoihin jos käy omakustanteisesti. Seuraavaksi paras vaihtoehto on yksityisen puolen psykiatrin ja/tai psykologin palvelut sillä nämä kirjaukset eivät näy julkisella puolella tai muilla yksityisillä jos kiellät tietojen luovutuksen kanta.fi kautta. Julkinen puoli on huonoin vaihtoehto koska silloin tiedot mielenterveyspalveluiden käytöstä ja esim pysyvät diagnoosit ovat aina näkyvillä tiedoissasi kun hakeudut hoitoon julkiselle puolelle, vaikka kyse olisi somaattisesta asiasta tai menet vaikka yöllä sairaalapäivystykseen. Valitettavasti oma kokemus on että julkisen puolen mt-merkinnät vaikuttavat huonontavasti sekä somaattisten sairauksien hoitoon, oikeusturvaan ja jopa lasten terveydenhuoltoa koskeviin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerron ammattilaiselle trauman niin kirjoitetaanko sekin ylös, että mitä minulle on tapahtunut/tehty? Vai vain siitä aiheutuneet sairaudet? Kuka muka haluaa ja sallii sitä että kipeimmät kokemukset ovat jostain luettavissa? Voiko pyytää että ei kirjoiteta?
Minun tietoihin ainakin on kirjoitettu, että mitä on mulle on tapahtunut. Teksteissä lukee, että "tulee polille sen ja tämän asian vuoksi, oireistona sitä ja tätä ja tuota, oireet hankaloittaneet sellaista ja tällaista elämää, sovitaan hoidon jatkumisesta sellaisessa ja tällaisessa muodossa" jne..
Mitä enemmän olen psyk. sh. tavannut, sitä suurpiirteisemmin tietoihin kirjattu asioita. Nykyään tiedoissa lukee käyntien jälkeen tyyliin "ollut helpompaa töissä, ollut unettomuutta, parisuhteessa ollut riitaisa jakso, kokee olleensa energisempi, kokee olleensa ahdistuneempi" jne.
En tiedä voiko heitä kieltää kirjaamasta tietoja ylös. Tuskinpa vaan. Eiköhän julkisella puolella pidä kirjoittaa kaikki asiat vähintään jollain tasolla ylös, että pystyvät seuraamaan sairauden ja statuksen etenemistä (= tähdätään parantumiseen).
Ainahan sanotaan että lainmukaan ja "oikein" mennessä ei saa vaikuttaa ja niin edespäin, mutta kun otetaan vaaleanpunaiset lasit silmiltä pois niin kyllä ne voi vaikuttaa yhteen sun toiseen asiaan. Ihmisiä kun on sekä lääkärit että työnantajat etc.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On haittaa. Et tule saamaan vakuutuksia (sairaskulu) ja somaattisten sairauksien hoito usein viivästyy tai estyy mt-merkinnän vuoksi. On myös työpaikkoja, joihin et pääse töihin, mikäli sinulla on ollut mt-taustaa.
Tiedätkö mitä työpaikkoja esim. voi jäädä saamatta tuon takia?
Vaikka kävisi vain juttelemassa elämän vastoinkäymisten aikana?
Puolustusvoimien, poliisin jne tehtäviä sekä sellaiset tehtävät, joissa työterveyslääkäri tarkistaa taustasi työhöntulotarkastuksessa ja kertoo ohi papereiden palkkaajalle tietoja, mikä on hyvin tyypillistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On haittaa. Et tule saamaan vakuutuksia (sairaskulu) ja somaattisten sairauksien hoito usein viivästyy tai estyy mt-merkinnän vuoksi. On myös työpaikkoja, joihin et pääse töihin, mikäli sinulla on ollut mt-taustaa.
Kerropa lisää näistä työpaikoista? Suomen lain mukaan henkilön aiemmat mielenterveyden ongelmat eivät saa millään tavalla vaikuttaa työnsaamiseen, niistä ei saa kysellä eikä tieto ole julkista. Toki on tehtäviä, joissa toimiminen edellyttää ettei ole esim. akuuttia psykoottisuutta, mutta jos henkilö on hakuhetkellä kohtalaisen terve ja työkykyinen, ei tausta saa vaikuttaa.
Laki ja laki. Käytäntö on ihan eri. Jokainen tietää, miten työterveyslääkäri elää työnantajan maksamilla maksuilla ja tietoja kyllä kerrotaan puolin jos toisin, mutta niitä ei varmasti tuoda esille jos kysytään! Laeilla et teee mitään, ellet voi jotenkin todistaa (mikä on mahdotonta) sinun tulleen esimerkiksi valituksi YT-neuvottelussa erotettavaksi sairaushistoriasi vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos saat apua oloosi, on hyötyä. Jos joudut esim huoltajuuskiistaan, tätä tullaan varmasti käyttämään sinua vastaan vielä vuosikymmentenkin jälkeen.
Jos käyn psykoterapiassa, koska mieheni jätti minut toisen naisen vuoksi, niin pidetäänkö avun hankkimista siihen, että itse pysyy järjisssään ja pystyy toimimaan vastuullisena huoltajana (toisin kuin hullaantunut eksäni) negatiivisena mahdollisessa huoltajuuskiistassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat apua oloosi, on hyötyä. Jos joudut esim huoltajuuskiistaan, tätä tullaan varmasti käyttämään sinua vastaan vielä vuosikymmentenkin jälkeen.
Jos käyn psykoterapiassa, koska mieheni jätti minut toisen naisen vuoksi, niin pidetäänkö avun hankkimista siihen, että itse pysyy järjisssään ja pystyy toimimaan vastuullisena huoltajana (toisin kuin hullaantunut eksäni) negatiivisena mahdollisessa huoltajuuskiistassa?
Kyllä. Eiköhän se ole sama kuin itsepuolustus. Itseään puolustanut henkilö saa tuomion, alunperin vaaraa ja uhkaa aiheuttanut henkilö vahingonkorvaukset ja taputtelut olkapäälle.
Kiitos vastauksista! Ei ole ennen ollut tarvetta näille palveluille ja moni asia mietitytti. Tuntuu että edelleen tänä päivänä on noiden palveluiden käyttö leimaavaa. Kiitos erityisesti sinulle joka kerroit, että pelkkä keskusteluavun käyttäminen ei ole este henkivakuutukselle!
Ap
Kerropa lisää näistä työpaikoista? Suomen lain mukaan henkilön aiemmat mielenterveyden ongelmat eivät saa millään tavalla vaikuttaa työnsaamiseen, niistä ei saa kysellä eikä tieto ole julkista. Toki on tehtäviä, joissa toimiminen edellyttää ettei ole esim. akuuttia psykoottisuutta, mutta jos henkilö on hakuhetkellä kohtalaisen terve ja työkykyinen, ei tausta saa vaikuttaa.