Voiko oppilaan arvosanaa pudottaa numerolla jos oppilas ei opettajan mielestä viittaa tarpeeksi?
Kokeiden arvosanat pysyneet saman mutta toinen opettaja laskee numeron ysistä kasiin. Seuraavana vuonna alkuperäinen ope nostaa sen jälleen ysiin. Oppilas, osaaminen ja aktiivisuus pysyneet samana.
Kommentit (85)
No mulle on tehty noin aikanaan. Kokeista kymppiä, numero ysi. Jos on kysytty, olen aina vastannut ja yleensä oikein. En vain kokenut mielekkääksi viitata johonkin itsestäänselvyyksiin kymmenen muun joukossa. Yleensä viittasin, jos kukaan muu ei viitannut tai maks pari muuta viittasi. En tajunnut, että olisi pitänyt viitata joka kerta. Eiväthän kaikki muutkaan viitanneet joka kysymykseen.
Otan oppilaan temperamentin huomioon. Mutta vaikea on antaa kiitettävää oppilaalle, joka ei juuri koskaan osallistu opetuskeskusteluun. Ysi on aika kova arvosana, kyllä siihen mielestäni vaaditaan osaamista ja osallistumista kautta linjan.
Kyllä minulta ainakin lukiossa aina laskettiin arvosanaa koetuloksesta yhdellä alaspäin, kun olin ujo enkä uskaltanut viitata. Alisuoriutuja...
Jos kokeista on tullut 8½ niin ihan hyvin voi.
Arviointi voi koostua muustakin kuin kokeista ja viittaamisesta. Onko tehtävät palautettu ajallaan, ehkä opettaja on teettänyt esitelmiä ja arvioinut suullista esitystä?
Kysy opettajalta mitä hän on arvioinut - vaikea täällä sanoa :)
Mutta kyllä - opettaja saa päättää viittaamisen olevan osaamisen merkki ja näin laskea arvosanan sen mukaan. Reilua on tietenkin kertoa oppilaille nämä pelisäännöt
Hei, opettajat voi tehdä ihan mitä haluavat numeroiden suhteen. Valittamalla takaat sen, ettei numero ainakaan nouse.
Kyllä voi. Nykyään painotetaan tuntinäyttöjä paljon. Arviointiperusteet ovat samat mutta onhan opettajakohtaista tulkintaeroa aina - ihmisistä on kuitenkin kyse, ei koneista.
Harmi että et viitannut. Kyllä pitää tosiaan viitata joka kysymykseen, jonka vastauksen tietää!
Käsittääkseni ainakin yläasteella tuntiaktiivisuus vaikuttaa arvosanaan, ja vielä lukiossakin taitaa vaikuttaa?
Lukekaa, vanhemmat, opetussuunnitelman perusteet, niin näette että koe on vain yksi osa arvioinnissa huomioitavaa näyttöä. Kyllä jokainen oppilaskin tämän tietää.
Ei mielestäni. Itse en viitannut sosiaalisen fobian ja kiusaamisen takia _ikinä_ yläasteella tai lukiossa ja molemmissa numeroni määräytyi kokeiden perusteella täysin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulta ainakin lukiossa aina laskettiin arvosanaa koetuloksesta yhdellä alaspäin, kun olin ujo enkä uskaltanut viitata. Alisuoriutuja...
Onpa paska lukio ja paska lukion opettaja. Suorastaan kammottavaa. Kun itse aikoinaan menin lukioon, niin lähes jokainen opettaja ensimmäisellä tunnille kertoi että valmistamme teitä yliopisto-opiskeluun joten mikään muu kuin puhdas osaaminen ei merkkaa mitään. Positiiviset asenteet ja aktiivisuus silloin kun niitä ei tarvita ovat ihan tyhjänpäiväistä. Osaaminen testataan tenteissä ja ehkä muissa tehtävissä. Toki joskus saattoi olla jotain paneleita tms, lähinnä äikässä, jossa sitten pystyttiin osoittamaan sitä kielellistä kykyä suullisesti.
Olen erittäin kiitollinen, että näin tapahtui. Vitutti suurenmoisesti ylä-asteell,a kun jotkut hymytytöt ja aktiiviset saivat paremman numeron kuin minä joka olin koenumeroiden valossa paljon lahjakkaampi, mutta en jaksanut turhan päiten päteä vastaamalla joihinkin helppoihin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Hei, opettajat voi tehdä ihan mitä haluavat numeroiden suhteen. Valittamalla takaat sen, ettei numero ainakaan nouse.
Tää on jo vanhentunut juttu. Yläasteikäisestä oli kyse.
Älykkään lapsen mielestä on ihan turha olla koko ajan käsi pystyssä vaikka tietääkin.
ap
Tuntiaktivisuus on paljon muutakin kuin viittaamista, pelkkä viittamattomuus ei saisi laskea numeroa noin, koska osa oppilaista on yksinkertaisesti niin ujoja etteivät uskalla olla äänessä. Tiedän kyllä että jotkut opettajat arvostavat viittaamista yli kaiken, eivätkä ota huomioon luonne-eroja.
ope
Kyllähän se vaikuttaa. Ei arvosana tule pelkästään kokeen arvosanan perusteella - vanhempien ja oppilaiden kannattaa tutustua opetussuunnitelmaan. Ainakin silloin kun minä olin lukiossa/yläasteella (olen nyt 22.v) opettajat kyllä yleensä kurssin alussa kertoivatkin, että arvosana ei tule vain kokeen perusteella. Arvosanaan vaikutti aktiivisuus tunneilla + se tekikö kotitehtävät + palauttiko arvioitavat tehtävät + kokeen arvosana + panostiko jos piti esimerkiksi pitää esitelmä + varmaan vielä joku muukin asia, jota en muistanut mainita.
Vierailija kirjoitti:
No mulle on tehty noin aikanaan. Kokeista kymppiä, numero ysi. Jos on kysytty, olen aina vastannut ja yleensä oikein. En vain kokenut mielekkääksi viitata johonkin itsestäänselvyyksiin kymmenen muun joukossa. Yleensä viittasin, jos kukaan muu ei viitannut tai maks pari muuta viittasi. En tajunnut, että olisi pitänyt viitata joka kerta. Eiväthän kaikki muutkaan viitanneet joka kysymykseen.
No eihän sillä ole merkitystä että tiedätkö vastauksen vai et, vaan sillä kuinka aktiivisesti osallistut tunnin kulkuun. Väärinkin saa vastata, ei se haittaa ollenkaan, mutta sitä arvostetaan että ainakin kokeilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, opettajat voi tehdä ihan mitä haluavat numeroiden suhteen. Valittamalla takaat sen, ettei numero ainakaan nouse.
Tää on jo vanhentunut juttu. Yläasteikäisestä oli kyse.
Älykkään lapsen mielestä on ihan turha olla koko ajan käsi pystyssä vaikka tietääkin.
ap
No opettajan mielestä arviointikriteerit taas eivät ole "ihan turha" asia.
Että mä vihasin koulussa tota viittaamispakkoa. Meilläkin opettajat yläasteelle asti uhkaili tiputtavansa numeron yhellä ellei viittaa. En viitannut mutta ei onneksi tippunut numerokaan.
Nyt kasvatustiedettä opiskellessani olen viimeistään tajunnut että toi käytäntö on todella perseestä. Jokainen oppilas oppii omalla tavallaan, ja viittaaminen voi joillekin (kuten minulle aikanaan) olla niin jännittävää että sydän hakkaa korvissa vielä välitunnillakin. Sen lisäksi viittaamalla ja kysymykseen vastaamalla ei opi mitään muuta kuin viittaamaan ja vastaamaan.
Tosta ois kyllä päästävä eroon. Ne viitatkoon jotka haluaa, ne jotka ei, saavat oppia omalla tavallaan istumalla hiljaa ja kuuntelemalla muita.
Nyt en edes aloita siitä, onko paikallaan hiljaa istuminen järkevin tapa oppia. Siitä ensi kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa, vanhemmat, opetussuunnitelman perusteet, niin näette että koe on vain yksi osa arvioinnissa huomioitavaa näyttöä. Kyllä jokainen oppilaskin tämän tietää.
Lue hyvä ihminen aloitus kunnolla.
OPPILAS, OSAAMINEN, KOENUMEROT, AKTIIVISUUS pysyivät samana 3 vuotta, opettaja vaihtui. Eli opettajan painotus oli toinen tai sitten ihan pärstäkerroin ei miellyttänyt.
ap.
Millä luokalla oleva oppilas? Eri opettajat painottavat arvioinnissa eri asioita ja oppilaille pitäisi olla selvää, mitä heiltä vaaditaan "hyvä"n (8) saamiseksi. Aktiivisuus on paljon muutakin kuin pelkkää viittaamista.