Voiko oppilaan arvosanaa pudottaa numerolla jos oppilas ei opettajan mielestä viittaa tarpeeksi?
Kokeiden arvosanat pysyneet saman mutta toinen opettaja laskee numeron ysistä kasiin. Seuraavana vuonna alkuperäinen ope nostaa sen jälleen ysiin. Oppilas, osaaminen ja aktiivisuus pysyneet samana.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
No mulle on tehty noin aikanaan. Kokeista kymppiä, numero ysi. Jos on kysytty, olen aina vastannut ja yleensä oikein. En vain kokenut mielekkääksi viitata johonkin itsestäänselvyyksiin kymmenen muun joukossa. Yleensä viittasin, jos kukaan muu ei viitannut tai maks pari muuta viittasi. En tajunnut, että olisi pitänyt viitata joka kerta. Eiväthän kaikki muutkaan viitanneet joka kysymykseen.
Täsmälleen sama tapahtui mullekin.
Ei lukion arvosanoilla ole mitään merkitystä.
Jos haette lukion jälkeen kouluun, niin pitää olla yo pisteytys ja koevalinta kunnossa.
Toisekseen suurin osa lukion opettajista on vajaita. Kannattaa itse lukea esim. wikipediat ja katsoa youtubesta videoita, jotka opettaa paremmin. En näe mitään virkaa opettajilla muuteskaan, koska olen aina ollut oma-alotteinen. Voisin tenttiä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni ainakin yläasteella tuntiaktiivisuus vaikuttaa arvosanaan, ja vielä lukiossakin taitaa vaikuttaa?
Arvosanaan saa vaikuttaa se, kuinka hyvin oppilas hallitsee opetussuunnitelmaan kirjatut tavoitteet. Jos tavoitteissa mainitaan viittaaminen, se saa vaikuttaa, muuten ei.
Luulen kuitenkin, että kyse ei ole pelkästä viittaamisesta, vaan siitä osoittaako osaamista tunnilla keskustellen vai ei. Toki sen osaamisen tulee olla juuri em. tavoitteisiin liittyvää.T. Lukionope
Mahdollistatko keskusteluun osallistuminen oppilaan temperamentin mukaan? Voiko osallistua esimerkiksi pienryhmässä vai pitääkö aina osallistua koko luokan kesken?
Opetan matikkaa ja saan mitattua kyllä osaamisen ilman keskusteluakin 😉
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos antaisitte sen opettajan hoitaa sen arvioinnin. Ihan älytöntä, että te täällä ihmettelette asiaa. Opettaja voi arvioida ihan niinkuin parhaaksi näkee. Hän se on siellä tunneilla oppilaiden kanssa joka päivä ja varmasti tietää lapsen kyvyt ja taidot paremmin kuin av mammat. Monet opettajat eivät edes pidä kokeita vaan hoitavat arvioinnin ihan muuten. Mekaaninen kokeista suoriutuminen ei todellakaan kerro koko totuutta oppilaan taidoista.
O1p2et/*-taja ei ole mikään Ju*ma+la.
Su2uri3n osa op1e2tt3aj4is6ta kiu7saa jär8jes9telm0älli1sesti o2p3pi4lai6ta.
Pitäisikö opettajan saada silloinkin mielivaltaisesti päätää numerot jos hän on n2ai+s+/viha-aja, mies+vih1a1aBBja, ma2ts2i, aariu33sk3onno4lli4n5en (mihin tahansa us5ko6nt7o7on) jne?
Mahdollistatko keskusteluun osallistuminen oppilaan temperamentin mukaan? Voiko osallistua esimerkiksi pienryhmässä vai pitääkö aina osallistua koko luokan kesken?