Miks automaattivaihteisessa autossa on vaarallista pitää toista jalkaa jarrulla ja toista kaasulla?
Siis tiedän, että se on vaarallista. Kaveri ajaa näin ja ihmetteli miksei saisi. En vain osannut selittää, miksi se on vaarallista. Ainakin hätäjarrutuksessa voi painaa molempia yhtä aikaa, mutta mitä siitä tapahtuu?
Kommentit (29)
...normaalisti on totuttu ajamaan manuaalivaihteisella autolla jossa vasemmalla jalalla painetaan kytkintä. Jos automaattivaihteisella autolla ajaa vasen jalka jarrulla, niin saattaa tulla tilanne että ei muista ajavansa automaattia ja tinttaa vasemmalla kytkintä pohjaan mikä onkin jarru! Silloin on nokka tuulilasissa ym. ja seuraukset voi olla vaikka miten pahat. Eli vasen jalka kokonaan pois käytöstä kun ajaa automaatilla!
Vierailija:
Ei kait se niin kiellettyä ole, mutta idea taitaa olla se, että oikea jalka hoitaa kaiken työskentelyn.
vai kuka,mut äärimmäisen hyvä pointti tosiaan tuo,et eihän manuaalillakaan ajettaessa pidetä vasenta jalkaa polkimella. en mä ainakaa pidä ja mulle autokoulussaki opetettiin et ajossa vasen jalka AINA lepää siellä sivulla ja tulee vaan painamaan kytkintä kun vaihdetta vaihetaan. se on siis ihan se ja sama onko automaatti vai manuaali,mut aina vasen jalka on ajossa pois käytöstä eikä millään polkimella. meillä on automaatti ja mä kans käytän ajossa ihan normaalisti vaan oikeeta jalkaa kun ei sen vasemman tartte tulla sinne kytkimelle hommiin. se tosiaan on suomessa vähän niin että koska täällä varmaan me kaikki enemmän vähemmän ollaan autokoulumme manuaalilla ajettu läpi ni ollaan opittu siihen,et vasen painelee kytkintä ja siks automaattia ei sais ajaa vasen jarrulla. mun mielestä se ois jopa vaikeeta tunkea se vasen sinne polkimelle saati sitte et pitäis sitä koko ajan siellä ko ajaa..
Täällä väännellään muiden kommentteja aivan miten sattuu ja ymmärretään asiat aivan käsittämättömällä tavalla väärin.
Kinastelu lähti kai siitä kun ap ja muutama muu väitti, että automaattivaihteista autoa ei saa jarruttaa vasemmalla jalalla ja joku vielä väitti, että se vahingoittaisi autoa. Esim. 4. väitti, että " Automaattiautoa EI SAA IKINÄ ajaa siten että
vasemmalla jalalla painaa jarrua ja oikealla kaasua."
Aivan uskomatonta, kuinka väitetään jotain asiaa todeksi vaikka ei ole mitään tietoa asiasta.
Automaattivaihteista autoa SAA varmasti jarruttaa vasemmalla jalalla. Se ei ole yleistä, koska jarrua on aina totuttu käyttämään oikealla jalalla. Siitä ei myöskään ole mitään haittaa autolle, koska vasen jalka lepää sivulla aivan kuin manuaalivaihteista ajettaessa. Joku siis voi haluta käyttää vasenta jalkaa jarruttamiseen ja sille ei ole mitään estettä. Tämä oli pointtini.
Auto alkaa sitten seurauksena ehkä pomppia kun kenguru ja kuski menettää taatusti ajokkinsa hallinnan paniikissa, kun ei ehkä tajua siinä sekunnin murto-osassa muutenkin jo hätätilanteessa, että miksi nyt näin käy.
vasemmalla jalalla painaa jarrua ja oikealla kaasua. Automaatilla on ajettava niin kuin manuaalillakin eli oikea jalka hoitaa kaasun ja jarrun ja vasen sitten lötköttelee toimettomana kun sitä kytkintä ei löydy.
Ystäväsi tulee vielä varmasti joku päivä ajelemaan manuaaliautolla ja silloin onkin pulassa. Hätätilanteessa (ja ihan alussa kun ekoja kertoja taas manuaalilla ajaa) hän survaisee jalat polkimille kuin jarruttaisi automaatilla, no mitäs se vasen jalka painaa? Ei ainakaan jarrua...
Eikä se autolle kamalan hyvää tee että painaa kaasua ja jarrua yhtä aikaa, eihän manuaalillakaan näin saa tehdä.
Kamala hasardi tuo ystäväsi liikenteessä, toivottavasti emme ajele ikinä samassa paikassa!
oletan että hätäjarrutuksessa painetaan sitten molemmin jaloin.
Mieheni pitää vasenta jarrulla ja oikeaa kaasulla, mutta joskus epähuomiossa painaakin sitten jarrua vähän liian hätäiseen jolloin tulee sellainen aika rivakka äkkitoppi.
En murehtisi sitä miten vaarallinen hän on manuaalilla sitten, yhtä vaarallisia on manuaalilla ajelevat tottumatta automaatin ratissa.
joita olen itse ajanut (volvo s40, nissan primera jne.) on jarru toki leveämpi mutta ei niin leveä että kytkimen harhapolkaisussa sitä painaisi, jenkkiautoissa voi olla vaikka mitä kummaa...
Eli en todellakaan ajelisi niin, että totuttaisin pitämään jalkoja väärin polkimilla, koska äkkitilanteessa voi sattua pahaa tuhoa, kun alkaa sekoilemaan polkimien kanssa!!
oli että vasemmalla jalalla ei tehdä MITÄÄN, se vedetään ihan kokonaan pois pelistä ettei mene tekemään mitään harhareaktioita.
Yleensä vaan on totuttu käyttämään kaasua ja jarrua oikealla jalalla, joten se on useimmille helpompaa.
Vierailija:
oli että vasemmalla jalalla ei tehdä MITÄÄN, se vedetään ihan kokonaan pois pelistä ettei mene tekemään mitään harhareaktioita.
Vierailija:
Yleensä vaan on totuttu käyttämään kaasua ja jarrua oikealla jalalla, joten se on useimmille helpompaa.
Ysi on oikeassa, vasemman jalan vois sahata pois, kun ajaa automatic.
Kortti pois kaikilta kunnes opitte ajamaan oikein!
Ihan tarpeeksi tapahtuu onnettomuuksia, juuri niitä joissa ajetaan pihapiirissä toisen päälle, sen takia että jarru ja kaasu menee sekaisin...
Kyllä, ajan itsekin automaatilla enkä tee vasemmalla jalalla mitään. Joskus olen kokeillut mutta en " osannut" jarruttaa vasemmalla jalalla. MUTTA mikään ei estä jarruttamasta vasemmalla jalalla, eikä siitä ole ainakaan autolle mitään haittaa. Vai meinaatko, että on olemassa laki, joka kieltää vasemmalla jalalla jarruttamisen?
Ja mieti tilanne kun on todella hätätilanne, kokeile vaikka sekin jossain turvallisessa ympäristössä eli paniikkijarrutus vasemmalla.
Meillä on sekä autom. että manuaali ja silti kummallakin osaan ajaa niin " automaattisesti" , ettei todellakaan tarvi miettiä edes hätäjarrutuksessa miten toimia. Opetelkaa hyvät ihmiset se ajaminen " selkäpiihin" .
Vierailija:
Kyllä varmaan syö autoa mutta kuka on käskenyt painaa kaasua ja jarrua yhtäaikaa?