Julkista sektoria leikattava välittömästi
Julkisen sektorin sopeutukset ja leikkaukset tarvitaan. Tarkoittaa YT:t.
Säästöä saataisiin n. 7000 miljoonaa euroa!
+ 10% palkkoja alas ja säästö taas 3000 miljoonaa euroa!
Eikä mikään näistä näkyisi vielä missään "palvelussa".
Aivan kohtuutonta, että työsskäkäyvät lapsiperheet maksavat tämän hallituksen mokat (etelä euroopan pankkien tukemiset ja ylipaisuneen, toimimattoman julkisen sektorin, josta on lähinnä ennemmän haittaa kuin hyötyä) Olisi oikeudenmukaista. Nyt kohdistettuna maksamaan pääsevät lapset, ahkerat työssäkävijät ja eläkeläiset.
MIkä tärkeintä, julkisen sektorin supistuksilla ei vaarannettaisi kasvumahdollisuuksia kuten verojen nostolla ja näillä leikkauksilla tehdään. Käsittämätöntä miten "pyhiä lehmiä" julkisen sektorin kestämättömät ja perusteettomat virat ovat.
Kaikki julkiset palkankorotukset ovat olleet perusteettomia ainakin vuodesta 2008 lähtien. Julkisella sektorilla ei ole ollut mitään uutta annettavaa suomen yhteiskunnalle, päinvastoin, ylipaisuneella organisaatiolla on saatu kapuloita rattaisiin oikein urakalla.
Nyt perheet köyhtyvät ja julkisen sektori senkun porskuttaa. YT:t heti sinne ja rahat vaikka köyhimmille perheille jakoon lasten harrastuksiin, ruoka-avustuksina miten vain, jos ei suorana rahana.
Lapsissa on suomen tulevaisuus, ei mammuttimaisessa julkisessa sektorissa jossa tehokasta työaikaa on 2,5 t päivässä. Muut ajat venytellään, lounastellaan, kahvitellaan...
Kommentit (102)
On paikkoja missä tarvitaan lisää ihmisiä hoitamaan ihmisiä, mutta paperinpyörittelijöitä voisi vähentää ja rutkasti kuntapuolella.
Olen ap ja vastaan sinulle. Nykyinen julkisen sektorin koko on mitoitettu hoitamaan +20 miljoonaisen kansan tarpeita. Emme ole ihan tuolla vielä suomessa. Väkeä on liikaa.
Hoitojen priorisointi on kyseenalaista, kun samalla tehdään ns. turhia, mutta papereihin tarpeelliseksi merkittyjä "tutkimuksia". Esim. hoitoalalla palkat ovat suhteettoman matalat. Ongelmana julkisen sektorin paisumisessa läpi linjan on se, että suorittavan työn tekijöiden määrää on supistettu, kun taas muuta välillistä porukkaa lisätty (paperin pyörittäjiä) esim. aluehallinnoissa. Sairaanhoitopiiristä tiedetään, että yksityisen puolen työt vetävät lääkäreitä.
Sossu hallintoon voisi kevyesti tehdä 40% leikkauksen ja oikeasti emme edes huomaisi mitään muutosta. Onhan se vanha sanonta, että jos työ ei heilahda 5 miehellä, niin otetaan 2 pois, saattaa alkaa tapahtua.
Kaikkien irtisanomisten valossa, jotka ovat siis päivittäisiä uutisia yksityiseltä sektorilta, jonkun nyt olisi ymmärrettävä että sossu ei tuota mitään vaan ainoastaan syö. Ilman toimivaa yksityistä sektoria ei ole sossua. Tämä koetaan pian suomessa, koska mentaliteetti näyttää olevan tämä.
Turhaa vertaat USA:n obamacarea meille, meillä ei ole 10 miljoonia meksikolaisia ym. laittomia maahanmuuttajia vitsoinamme. Se että USA:lla alkaa menemään huonosti tai huonommin kuin jo menee, ei lainkaan paranna meidän asemaamme. Eikä se että rikas köyhtyy, rikastuta köyhää.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:39"]
On paikkoja missä tarvitaan lisää ihmisiä hoitamaan ihmisiä, mutta paperinpyörittelijöitä voisi vähentää ja rutkasti kuntapuolella.
[/quote]
Todellakin! Paperinpyörittäjät pihalle ja tekijät paikalle. Ja kunnon palkat heille. Hoito- ja opetustyö takaisin kunniaan! Sossulandia on pilannut kaiken!
Valtiolla on töissä n 83.000 ihmistä. Kerro mistä vähennetään, mutta säilytetään palvelutaso. Vai mistä palvelusta olet valmis tinkimään?
Mitäs ap sanoisit, jos koulut ja terveyskeskukset esim. suljettaisiin vuodeksi säästöjen nimissä. Osaathan sinä opettaa lapsesi itsekin. Ja netistähän löytyy hyvät hoito-ohjeet tautiin kuin tautiinkin. Seuraavaksi esim. katujen puhtaanapito. Asukkaille kolausvuorot ja hiekoitukset talvella ja harjaus ja haravointi kesällä. Sehän on vain terveellistä liikuntaa. Esimerkkejä voisi jatkaa loputtomiin, mutta olkoot.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:39"]
On paikkoja missä tarvitaan lisää ihmisiä hoitamaan ihmisiä, mutta paperinpyörittelijöitä voisi vähentää ja rutkasti kuntapuolella.
[/quote]
Mä olen kiinnostunut tästä legendaarisesta paperinpyörittäjästä. Olen ollut töissä useassa julkisen sektorin hallinnon tehtävässä ja kertaakaan en ole vielä törmännyt paperinpyörittäjään. Tällä viitataan varmaan henkilöihin, jotka käsittelevät hakemuksia, kirjaavat saapuneita asioita tai sihteereitä. Ihan tiedoksi, että kaikille näille henkilöille on tarvetta ja jos heidät potkitaan pois, niin se näkyy välittömästi kuntalaisten palveluissa. Jos vaikka sossusta vähennetään hakemusten käsittelijöitä, niin käsittelyajat venyvät. Jos kunnan palkanlaskijoita vähennetään, niin palkat jää maksamatta (ja silloin pienipalkkainen lapsiperhe kärsii). Jos yksikön sihteeri laitetaan pihalle, niin yksikön oman alan ammattilaiset joutuvat painimaan entistä enemmän hallinnollisten töiden parissa ja omat työt jää tekemättä.
Eli seuraavan kerran kun viittaat paperin pyörittämiseen, niin keksi tehtävä tai virka, jota tarkoitat. Ota sitten selvää, että mitä ko. henkilö tekee kyseenalaista, että onko se tehtävä tarpeellinen.
Saadaanko työttömyyskin kuriin näillä ap:n ehdotuksilla?
Ap ihan vakavissaan väittää, että julkisen sektorin menot ovat nimenomaan henkilöstön palkkakuluja? Ja kun henkilöstö potkitaan pois, heistä ei ole enää kuluja julkiselle sektorille? Just.
Voi minua rosmoa kun kehtaan nostaa palkkaa verovaroista. Käyn töissä vain nauttimassa pitkistä kahvitauoista, isosta palkasta, hyvistä työsuhde-eduista ja ennen kaikkea julkisesta arvostuksesta. Menen heti huomenna esittämään esimiehelleni, että meidän yksikkö pitää lopettaa kokonaan säästösyistä. Kyllä ihmiset osaa itsestään huolehtia, mitä siihen nyt meitä verovaroin palkattuja ammattilaisia tarvitaan.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:39"]
On paikkoja missä tarvitaan lisää ihmisiä hoitamaan ihmisiä, mutta paperinpyörittelijöitä voisi vähentää ja rutkasti kuntapuolella.
[/quote]
Mä olen kiinnostunut tästä legendaarisesta paperinpyörittäjästä. Olen ollut töissä useassa julkisen sektorin hallinnon tehtävässä ja kertaakaan en ole vielä törmännyt paperinpyörittäjään. Tällä viitataan varmaan henkilöihin, jotka käsittelevät hakemuksia, kirjaavat saapuneita asioita tai sihteereitä. Ihan tiedoksi, että kaikille näille henkilöille on tarvetta ja jos heidät potkitaan pois, niin se näkyy välittömästi kuntalaisten palveluissa. Jos vaikka sossusta vähennetään hakemusten käsittelijöitä, niin käsittelyajat venyvät. Jos kunnan palkanlaskijoita vähennetään, niin palkat jää maksamatta (ja silloin pienipalkkainen lapsiperhe kärsii). Jos yksikön sihteeri laitetaan pihalle, niin yksikön oman alan ammattilaiset joutuvat painimaan entistä enemmän hallinnollisten töiden parissa ja omat työt jää tekemättä.
Eli seuraavan kerran kun viittaat paperin pyörittämiseen, niin keksi tehtävä tai virka, jota tarkoitat. Ota sitten selvää, että mitä ko. henkilö tekee kyseenalaista, että onko se tehtävä tarpeellinen.
[/quote]
Meidän työpaikalta (valtion virasto) on näitä ns paperinpyörittäjiä vähennetty eli avustavia toimistotyötä tekeviä. Nyt me mm arkistoimme itse kaikki paperit. Ei siinä mitään, kyllä minä voin arkistoida ja käsitellä postin, mutta kun samaan aikaan pitää käsitellä entinen määrä niitä asiakkaiden hakemuksia, vastata asiakkiden puheluihin yms. Ei onnistu. Asiakkaat ihmettelevät, kun käsittelyaika ei olekaan entiseen malliin päiviä, vaan viikkoja. Ja tulevaisuudessa se on kuukausia. Mutta vähennetään meitä vaan lisää.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:00"]
Voi minua rosmoa kun kehtaan nostaa palkkaa verovaroista. Käyn töissä vain nauttimassa pitkistä kahvitauoista, isosta palkasta, hyvistä työsuhde-eduista ja ennen kaikkea julkisesta arvostuksesta. Menen heti huomenna esittämään esimiehelleni, että meidän yksikkö pitää lopettaa kokonaan säästösyistä. Kyllä ihmiset osaa itsestään huolehtia, mitä siihen nyt meitä verovaroin palkattuja ammattilaisia tarvitaan.
[/quote]
Hyvä idea. Teen saman.
t. Verotäti
Suomessa pitäisi ottaa käyttöön sama malli kuin Ruotsissa, jossa palvelun saa jokainen kansalainen hankkia joko yksityiseltä tai julkiselta puolelta - ihan samaan hintaan. Se on tuonut tehokkuutta esim. sairaanhoitoon. Terveyskeskukset eivät yksin joudu kantamaan vastuuta kaikista vaan koska potilaat tasaisesti valitsevat sekä julkisen että yksityisen sektorin palveluita saavat potilaat entistä parempaa hoitoa.
Suomessa on älytöntä, että täällä kunnilla joita on yhdistetty on satoja suojatyöpaikkoja, joita ei itse asiassa tarvita, mutta näille ylimääräisille työntekijöille ollaan hyvää hyvyyttä tarjottu mahdollisuus jatkaa työssään vielä x määrä VUOSIA koska eihän kunnan työntekijältä voida viedä työpaikkaa alta kuten yksityisellä sektorilla. Sieltä nyt voitaisiin ainakin alkaa karsimaan menoista ensimmäisenä. Turhat byrokraattiset struktuurit pois ja yksinkertaisempi hallintomalli. Enkä ole ollenkaan sitä mieltä, että kunnanjohtajat tässä maassa olisivat ansainneet kaikkien etujen lisäksi niin hirveät määrät palkkaa kuin mitä heillä on.
Kunta rahoittaa monia aivan turhia toimintoja ja olen itse ollut näkemässä kuinka kaupungin herrat lounastavat monen sadan euron arvosta joka viikonpäivä "kokouksen" merkeissä. Eikö heille kelpaisi se ihan sama lounasruoka á 8 euroa jonka muut tavis työläiset laittavat itse ruokaansa? Ja miksi heille kunnan pitää maksaa viinilasilliset työpäivän aikana?
Siinä muutamia säästökohteita.
Julkisella sektorilla on töissä paljon myös todella pienipalkkaista väkeä. Oma bruttopalkkani on 1700 euroa ja täysi työaika.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:04"]
Suomessa on älytöntä, että täällä kunnilla joita on yhdistetty on satoja suojatyöpaikkoja, joita ei itse asiassa tarvita, mutta näille ylimääräisille työntekijöille ollaan hyvää hyvyyttä tarjottu mahdollisuus jatkaa työssään vielä x määrä VUOSIA koska eihän kunnan työntekijältä voida viedä työpaikkaa alta kuten yksityisellä sektorilla. Sieltä nyt voitaisiin ainakin alkaa karsimaan menoista ensimmäisenä. Turhat byrokraattiset struktuurit pois ja yksinkertaisempi hallintomalli. Enkä ole ollenkaan sitä mieltä, että kunnanjohtajat tässä maassa olisivat ansainneet kaikkien etujen lisäksi niin hirveät määrät palkkaa kuin mitä heillä on.
[/quote]
Tää kitinä ihmetyttää mua. Jos kahta kuntaa ei liitetä yhteen, niin niiden yhteenlaskettu henkilöstömäärä ei laske, vaan todennäköisesti kasvaa. Jos kunnat taas liitetään, niin ylimääräinen väki voidaan potkia pois viiden vuoden päästä. Kuntien hallinnossa on keskimäärin noin 5% henkilöstöstä ja siitäkin suurin osa on yksiköiden sihteereitä, palkanlaskijoita ja taloushallinnon väkeä. Näistä suurinta osaa tarvitaan myös liitosten jälkeen, sillä ne työt vaan pitää tehdä. Sitten on muutama johtaja, joille on ihan sama, että johtaako ne 5 vai 10 koulua eli nämä ovat niitä ylimääräisiä "tuplavirkoja". Kuitenkin 95% kunnan työntekijöistä opettaa, hoitaa, korjaa, lakaisee jne. ja niitä työntekijöitä tarvitaan ihan yhtä paljon oli sitten kyseessä oma tai liitoskunta.
Nr.15 jatkaa: Kyllä, niitä pienipalkkaisia on kunnalla töissä... mutta niin on yksityisellä sektorillakin. Aika monessa paikassa on yhä 8-9 euroa/tunti se brutto mitä tienataan. Laske siitä pois verot ja kustannukset työssäkäynnistä ja ollaan aika laiĺla plus miinus nolla työttömyyskorvausten kanssa. Kunnalla yleensä on työntekijöille hyvät työsuhdeedut kuten alennusta julkisilla matkustamisesta, lounassetelit ja liikuntarannekkeet joilla saa käydä esim. kuntosalilla tai uimassa. Oma kokemukseni yksityiseltä sektorilta on ettei näitä etuja saa ennen kuin on vakituinen paikka... ja sitä vakituista paikkaa ei yksityisellä noin vain saadakkaan.
Olette unohtaneet Niinistön puheen?
"
– Julkisen sektorin osuus bruttokansantuotteesta on Suomessa 58 prosenttia. Se taitaa olla enemmän kuin missään muualla maailmassa, Niinistö sanoi.
– Se ei ole terve tilanne. Julkisen sektorin koko on täysin kestämätön.
Niinistö myönsi, että julkisella sektorilla on tehty säästötoimia. Hän sanoi silti, että rivejä on harvennettu lähinnä suorittavasta portaasta, ei ylemmältä tasolta."
Ei sillä, että se olisi mihinkään vaikuttanut... Mutta julkisen sektorin pienentämistä tarvitaan. Ja yyteet nimenomaan sinne johtoon!
Jos tämä julkisen sektorin alasajo olisi näin yksinkertaista kuin AP ajattelee, niin mitään eurokriisiä ei olisi edes syntynyt. Kreikka, Espanja ja Italia olisivat saaneet budjettialijäämänsä hoidettua jo 1990-luvulla, ja kaikki olisi todella hienoa.
Ja te, jotka toteatte, että "mutta kun Yhdysvalloissakin...", niin ette varmaan ole seuranneet uutisia. Eihän tästä ole kuin muutama kuukausi, kun monet valtion hallinnoivat laitokset joutuivat sulkemaan ovensa, koska rahat olivat yksinkertaisesti loppu. Lisäksi Yhdysvalloissa on moni Suomessa valtion hoitama velvoite, esimerkiksi suuri osa lainvalvonnasta ja teiden ylläpidosta täysin paikallishallinnon, kaupunkien, piirikuntien ja osavaltioiden kontolla. Ja siellä on myös viime vuonna suuri kaupunki, Detroit, mennyt konkurssiin. Se, kuinka turvallista tietyllä alueella on, taas rippuu pitkälti kunnan ja piirikunnan taloustilanteesta.
Joten kyseessä ei ole pelkästään Pohjoismaisten hyvinvointivaltioiden helposti valtion ja kuntien työntekijöitä pihalle laittamalla ratkaistavissa oleva ongelma. Kyseessä on paljon laajempi ongelma, jota on todella vaikea ratkaista hallitusti niin, ettei esimerkiksi yksityisten kansalaisten perusturvallisuus kärsisi.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:19"]
Olette unohtaneet Niinistön puheen?
"
– Julkisen sektorin osuus bruttokansantuotteesta on Suomessa 58 prosenttia. Se taitaa olla enemmän kuin missään muualla maailmassa, Niinistö sanoi.
[/quote]
Paitsi että esim. Italiassa paikallinen ISTAT ei edes julkaise näitä tietoja. Tiedän, koska etsin kissojen ja koirien kanssa näitä tietoja jo joskus vuosia ennen eurokriisiä. Tässä tapauksessa uskon prosenttiosuuden olevan niin suuren varsinkin maan eteläosissa, ettei sitä kehdata julkaista sellaisenaan. Joku oikein fiksu voisi varmaan sen laskea saatavissa olevien tietojen perusteella, itse olen lukenut vain kansantaloustieteen perusteet kiinnostuksesta alaan, eikä matematiikkapää todellakaan riitä käytössä olevien laskentamallien soveltamiseen (ja voin myöntää tämän, koska en ole poliitikko).
http://yle.fi/uutiset/kuinka_suuri_suomen_julkinen_sektori_oikeastaan_on/7062265
Kyllä fakta on vain se, että suomen julkisen sektorin koko on yli 50% BKT:sta ja se on valtava. Se on itseasiassa maailman suurimpia.
Mutta ensin on ajettava monttuun. Oikein kunnolla. Heitä on enemmistö! Eli ei tapahdu mitään ennen täydellistä romahdusta. Kreikka, Espanja ja Italia ja joukkoon voisi jo liittää Ranskankin tulevat näyttämään ketteriltä ja vaurailta mallioppilailta suomeen verrattuna ihan jo lähitulevaisuudessa.
Nämä päätetyt säästöt ja julkisen sektorin koskemattomuus takaavat nopean romahduksen. Ei muuta. IMF tuo sitten jotain järkeä pöytään, mutta hinta on kova.
Turhaan tässä Amerikkaan asti katsotaan, sopii vilkaista ihan tuohon suomenlahden eteläpuolelle. Viroon, jossa ei edes ole moista kommunistista vain virkaloisia hyödyttävää 'julkista sektoria'.
Niin, no maalla menee muutenkin nykyisin hyvin. Verot ovat alhaiset, yritystoiminta vilkasta, turisteja virtaa ja kansan elintaso noussut kovasti kauttaaltaan.
Ja suomessa kävi samaan aikaan kuinka?
Miksi kuvittelet ettei julkisella sektorilla on töissä niitä samoja lapsiperheitä kuin yksityisellä. Kyllä nämä leikkaukset osuvat myös valtion työntekijöihin. Ja kun palkka on 2500 kuussa, ei siitä ole mitään leikattavaa. Valtion tyntekijöiden määrä on vähentynyt viime vuosina, kun poslähtijöisen tilalle ei palkata ketään. Suorittavalla portaalla riittää töitä ihan koko päiväksi. Voi olla että johdolla on liian vähän töitä kun ehtivät puuhaamaan kaikkea aivoriihtä yms turhaa.