Isoäiti julkaisee lasteni kuvia facessa ilman lupaa
Ja siis jakaa kaikille 500 kaverille ilman mitään yksityisrajoituksia. Olen sanonut asiasta monta kertaa mutta ei kunnioita rajaa ja jatkaa julkaisemista ja sanoo vaan että nämä on hänen kuviansa ja on hänen ilo ja oikeus jakaa omien lastenlastensa kuvia. Ja hän kun tietty saa huomiota facessa kuvien takia.
Mitä tekisitte?
Olen viittä vaille kieltää lapsista kuvien ottaminenkaan kun ne kuitenkin joutuvat nettiin. :(
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 19:46"]
Mullakin on sellainen periaate, että lapsestani en laita kuvia facebookiin/nettiin. Saa itse päättää sopivan ikäisenä, että haluaako kuviaan julkaista. Varmaan kiva olisi tuosta isoäidistäkin löytää netistä joku oma vaippakuva KAIKKIEN nähtäviltä. Eikun hetkinen, isoäidin ollessa vaippaikäinen tunnettiin vielä yksityisyys-käsite.
[/quote]
Oikeasti, olet hysteerinen. Vaippakuva, nolouden huippu? Ei minusta. Mitä se kertoo sinusta? Epävarma ihminen?
[/quote]
Tässä ei nyt ollut tarkoitus tehdä mitään luonneanalyysiä minusta tai sinusta. Kyse oli lapsesta ja hänen oikeuksistaan omien kuviensa suhteen.
Mua ei sinänsä haittaisi kuvat facebookissa vaan se, että kuvien käyttöoikeus siirtyy facebookille. En voi sietää ajatusta, että jokin tuntematon taho voi tehdä kuville mitä haluaa, vaikka myydä ne. Facebook kerää rahat, yksityinen ihminen menettää oikeudet perhekuviensa "yksityisyteen." Jo periaate häiritsee.
Itse en anna lapsen isänäidin julkaista kuvia ennenkuin itse tiedän niiden sisällön, en vain voi tarkistaa mitenkään mitä hån julkaisee /:
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 19:46"]
Mullakin on sellainen periaate, että lapsestani en laita kuvia facebookiin/nettiin. Saa itse päättää sopivan ikäisenä, että haluaako kuviaan julkaista. Varmaan kiva olisi tuosta isoäidistäkin löytää netistä joku oma vaippakuva KAIKKIEN nähtäviltä. Eikun hetkinen, isoäidin ollessa vaippaikäinen tunnettiin vielä yksityisyys-käsite.
[/quote]
Täysin samaa mieltä. Minusta omalla lapsellani on oikeus yksityisyyteen siinä missä muillakin. Myös meillä on tehty periaatepäätös, ettei lapsesta pistetä kuvia nettiin. Ja sitten myöhemmin, kun lapsi on sen ikäinen, että hän alkaa ymmärtämään nettiä ja kuvien jakamisen merkitystä, niin hän saa itse päättää haluaako itsestään kuvia nettiin, ja jos haluaa niin millaisia. En minäkään halua itsestäni kaikkien nähtäväksi kaikenlaisia väsyneitä aamukuvia. Miksi ihmeessä lapseni kohdalla pitäisi toimia toisin? Kyllä kaikilla ihmisillä pitää olla oikeus vaikuttaa oman yksityisyytensä rajoihin. Ja kyse ei ole siitä, että joku pedo niitä katselisi tms. Kyse on ihan yksinkertaisesti siitä, että ne kuvat mitkä pistetään nettiin, ovat siellä mitä luultavammin vielä parinkymmenenkin vuoden päästä, eikä aikuinen lapseni välttämättä arvosta, että hänen vaikkapa tuleva työnantajansa tai vaikka kumppaninsa voi googlailla hänen koko lapsuutensa kysymättä häneltä.
En julkaise yhtäkään kuvaa naamakirjassa, kysymättä ensin lupaa lapsiltani, vaikka he teini ja täysi-ikäisiä jo ovatkin. Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän netin ihmeellistä maailmaa, jossa kaikkia hulluja liikkuu. Pöyristyttävänä pidän myös paria naamakirjakaveriani, jotka julkaisevat alle kouluikäisistä lapsistaan kuvia, joissa he esim. persaus paljaana kuperkeikkoja tekevät, tai kuistilla / rannalla nakuna poseeraavat... ja pedofiilit kiittää....
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:35"]
Minulla on netissä (fb) kuvia sekä vaippahousuvauvasta että herkästä tuttipullohetkestä. Kuvassa olen minä itse, kun siskoni kuvat jostain kätköistä löysi ja sinne latasi. Ei haittaa yhtään. Ei haittaa vaikka nykyinen pomoni näkisi ne ja huomaisi että meikäläinenkin on joskus viillettänyt pamperssit ojossa.
[/quote]
Mutta tässä onkin se iso ero, että SINÄ olet saanut tehdä valinnan OMIEN kuviesi julkaisemisesta. Jos minun pikku jyri-petterini aikanaan tekee saman valinnan, niin siitä vaan. Kyse on siis siitä, että tämän hetken vauvoilla ja lapsilla pitää olla ihat samat oikeudet yksityisyyteen ja omiin valintoihin kuin meillä muillakin.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 19:46"]
Mullakin on sellainen periaate, että lapsestani en laita kuvia facebookiin/nettiin. Saa itse päättää sopivan ikäisenä, että haluaako kuviaan julkaista. Varmaan kiva olisi tuosta isoäidistäkin löytää netistä joku oma vaippakuva KAIKKIEN nähtäviltä. Eikun hetkinen, isoäidin ollessa vaippaikäinen tunnettiin vielä yksityisyys-käsite.
[/quote]
Oikeasti, olet hysteerinen. Vaippakuva, nolouden huippu? Ei minusta. Mitä se kertoo sinusta? Epävarma ihminen?
[/quote]
Samaa mieltä.. mitä pahaa on vaippakuvissa,? Lapset ovat lapsia! Itsestäni on lapsuuskuvia facebookissa esim. Sellainen jossa istun huussissa pylly paljaana. So what.
Vääntäkääpä mulle rautalangasta. Jos jakaa lähipiirilleen (esim. nyt vaikka isovanhemmille, tädille, parille parhaalle ystävälle) fb:ssa kuvan lapsestaan, niin täytyykö nyt niin hirveästi mitään pedoja pelätä? Jos täytyy, niin minkälaisia ihmisiä teidän lähipiirissä onkaan! Mä kyllä voin ihan täysin luottaa lähipiiriini, etteivät he jaa mihinkään lataamiani kuvia ilman lupaa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 11:29"]
Vääntäkääpä mulle rautalangasta. Jos jakaa lähipiirilleen (esim. nyt vaikka isovanhemmille, tädille, parille parhaalle ystävälle) fb:ssa kuvan lapsestaan, niin täytyykö nyt niin hirveästi mitään pedoja pelätä? Jos täytyy, niin minkälaisia ihmisiä teidän lähipiirissä onkaan! Mä kyllä voin ihan täysin luottaa lähipiiriini, etteivät he jaa mihinkään lataamiani kuvia ilman lupaa.
[/quote]
Voi kuule, vaikka ne kuvat olisivatkin yksityisesti jaettu. Luuletko tosiaan, etteivät hakkerit pysty kuvia hakkeroimaan sivustoilta, kun pystyvät paljon suurempiakin hakkerointeja tekemään...
Nappaa mummosta alastokuva saunassa ja laita fb niin varmaan alkaa ymmärtää yskän.
Nämä, jotka täälläkin puolustelevat lastensa kuvien jakamista netissä, suhtautuvat mielestäni lapsiinsa kuin omistaisivat nämä. Lapset eivät kuitenkaan ole lemmikkieläimiä tai merkkilaukkuja, vaan oikeita ihmisiä. Vanhemmilla on tietysti oikeus päättää lastensa puolesta monistakin asioista, mutta kuvien laittaminen nettiin kertoo mielestäni lähinnä siitä, että vanhempi ei kunnioita lastaan ihmisyksilönä (tai sitten on vain aivan helvetin tyhmä ja ajattelematon).
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 11:29"]
Vääntäkääpä mulle rautalangasta. Jos jakaa lähipiirilleen (esim. nyt vaikka isovanhemmille, tädille, parille parhaalle ystävälle) fb:ssa kuvan lapsestaan, niin täytyykö nyt niin hirveästi mitään pedoja pelätä? Jos täytyy, niin minkälaisia ihmisiä teidän lähipiirissä onkaan! Mä kyllä voin ihan täysin luottaa lähipiiriini, etteivät he jaa mihinkään lataamiani kuvia ilman lupaa.
[/quote]
Voi kuule, vaikka ne kuvat olisivatkin yksityisesti jaettu. Luuletko tosiaan, etteivät hakkerit pysty kuvia hakkeroimaan sivustoilta, kun pystyvät paljon suurempiakin hakkerointeja tekemään...
[/quote]
Hakkerillahan tulee varmaan mieleen nähtyään mun profiilikuvan (missä ei muuten ole lasta), että haa! Tuolla tyypillä on varmaan lasten kuvia seinällään, hakkeroinpa tuon tilin! Niinkö?
"Vääntäkääpä mulle rautalangasta. Jos jakaa lähipiirilleen (esim. nyt vaikka isovanhemmille, tädille, parille parhaalle ystävälle) fb:ssa kuvan lapsestaan, niin täytyykö nyt niin hirveästi mitään pedoja pelätä? Jos täytyy, niin minkälaisia ihmisiä teidän lähipiirissä onkaan! Mä kyllä voin ihan täysin luottaa lähipiiriini, etteivät he jaa mihinkään lataamiani kuvia ilman lupaa."
Oman lähipiirin voi unohtaa ja tuskin alamaailma kyseelee lupia, voiko myydä lapsipornoa jossa mummin pikku Maija esiintyy muokatussa kuvassa, mahdollisesti jopa omalla nimellään, miljoonien ihmisten katseltavissa.
Et kai ole noin sinisilmäinen, että oletat kysyvän sinulta lupaa kuvien julkaisuun.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 11:29"]
Vääntäkääpä mulle rautalangasta. Jos jakaa lähipiirilleen (esim. nyt vaikka isovanhemmille, tädille, parille parhaalle ystävälle) fb:ssa kuvan lapsestaan, niin täytyykö nyt niin hirveästi mitään pedoja pelätä? Jos täytyy, niin minkälaisia ihmisiä teidän lähipiirissä onkaan! Mä kyllä voin ihan täysin luottaa lähipiiriini, etteivät he jaa mihinkään lataamiani kuvia ilman lupaa.
[/quote]
Voi kuule, vaikka ne kuvat olisivatkin yksityisesti jaettu. Luuletko tosiaan, etteivät hakkerit pysty kuvia hakkeroimaan sivustoilta, kun pystyvät paljon suurempiakin hakkerointeja tekemään...
[/quote]
Hakkerillahan tulee varmaan mieleen nähtyään mun profiilikuvan (missä ei muuten ole lasta), että haa! Tuolla tyypillä on varmaan lasten kuvia seinällään, hakkeroinpa tuon tilin! Niinkö?
[/quote]
Ei, kyllä ne niiden "ohjelmat" ovat hieman kehittyneempiä, jottei tarvitse jokaisen tiliä erikseen läpi käydä.
"Vääntäkääpä mulle rautalangasta. Jos jakaa lähipiirilleen (esim. nyt vaikka isovanhemmille, tädille, parille parhaalle ystävälle) fb:ssa kuvan lapsestaan, niin täytyykö nyt niin hirveästi mitään pedoja pelätä? Jos täytyy, niin minkälaisia ihmisiä teidän lähipiirissä onkaan! Mä kyllä voin ihan täysin luottaa lähipiiriini, etteivät he jaa mihinkään lataamiani kuvia ilman lupaa."
Tässä yksi esimerkki, joka on tullut tuomioistuimen ratkaistavaksi:
Ja tapahtui Suomessa, Kymenlaaksossa.
"Eteläisestä Kymenlaaksosta oleva, lukuisten ihmisten kotielämää netissä haittaohjelman avulla vakoillut 80-luvulla syntynyt mies saa syytteet Kymenlaakson käräjäoikeudessa.
Miehen hallusta löydettiin yli neljä miljoonaa tiedostoa, jotka sisälsivät uhrien koneilta tallennettuja valokuvia, ruutukaappauskuvia ja web-kamerakuvia....
Kihlakunnansyyttäjä Ville Urpomäki päätti nostaa syytteen miestä vastaan muun muassa vaaran aiheuttamisesta tietojenkäsittelylle, törkeästä...
Mies teki erityisesti nuorille naisille suunnattuja www-sivuja, joilla hän tarjosi ladattavaksi...
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 11:29"]
Vääntäkääpä mulle rautalangasta. Jos jakaa lähipiirilleen (esim. nyt vaikka isovanhemmille, tädille, parille parhaalle ystävälle) fb:ssa kuvan lapsestaan, niin täytyykö nyt niin hirveästi mitään pedoja pelätä? Jos täytyy, niin minkälaisia ihmisiä teidän lähipiirissä onkaan! Mä kyllä voin ihan täysin luottaa lähipiiriini, etteivät he jaa mihinkään lataamiani kuvia ilman lupaa.
[/quote]http://www.iltalehti.fi/digi/2011012613075333_du.shtml
Pätkä tuon linkin sisällöstä:
"Nettideittipalvelu Badoo.com on tällä hetkellä kuuma puheenaihe Facebookissa. Badoo-vastaiseen Facebook-ryhmään on liittynyt tämän jutun kirjoitushetkellä 1 854 ihmistä.
Iltalehden Badoo-aiheisen nettikyselyn perusteella osa käyttäjistä on ottanut yhteyttä poliisiin huomattuaan, että heidän Facebook-profiilinsa tietoja on kaapattu Badoon treffi-ilmoituksiin.
Ilmoitusten joukossa on myös lapsia, jotka hakevat palvelussa aikuista miesseuraa."
Ensinnäkin, muistatteko sen pojan joka kuoli lumilinnan romahdettua? Sen kuva on nyt netissä ja sitä jaetaan "hauskana" meeminä. Kuvitelkaa kuinka valtavan hauskaa olisi jatkuvasti törmätä oman kuolleen lapsen kuvaan nettivitsinä?
Toisekseen, se mitä ihmiset eivät tunne tajuavan, on se kuinka laajalle kuvat leviävät. Jos niitä ennen jaettiin muutamalle sukulaiselle, niin nyt teoriassa miljoonat ihmiset voivat nähdä ne. Ja niiden miljoonan ihmisen joukossa hyvinkin saattaa olla pahasti häiriintyneitä ihmisiä. Joku pedofiili voi etsiä juuri tietyn näköistä uhria ja se saattaa olla juuri teidän lapsenne. Niin kannattaako nyt mainostaa netissä, että sinä pedofiili, hei, meillä on juuri se mikä tekee fantasioistasi totta?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 11:29"]
Vääntäkääpä mulle rautalangasta. Jos jakaa lähipiirilleen (esim. nyt vaikka isovanhemmille, tädille, parille parhaalle ystävälle) fb:ssa kuvan lapsestaan, niin täytyykö nyt niin hirveästi mitään pedoja pelätä? Jos täytyy, niin minkälaisia ihmisiä teidän lähipiirissä onkaan! Mä kyllä voin ihan täysin luottaa lähipiiriini, etteivät he jaa mihinkään lataamiani kuvia ilman lupaa.
[/quote]Eipä siitä ole kauaakaan, kun jokin bugi poisti hetkellisesti kaikki salaukset Facebookin sivuilta ja kaikkien kaikki tiedot oli ihan julkisesti näkyvissä.
"Vääntäkääpä mulle rautalangasta. Jos jakaa lähipiirilleen (esim. nyt vaikka isovanhemmille, tädille, parille parhaalle ystävälle) fb:ssa kuvan lapsestaan, niin täytyykö nyt niin hirveästi mitään pedoja pelätä? Jos täytyy, niin minkälaisia ihmisiä teidän lähipiirissä onkaan! Mä kyllä voin ihan täysin luottaa lähipiiriini, etteivät he jaa mihinkään lataamiani kuvia ilman lupaa."
"Fb omistaa kaikki sinne laitetut kuvat - se saa tehdä niillä mitä tahansa. Ne kuvat näkyy siellä senkin jälkeen kun isoäitiä ei enää ole, ellei isoäiti ehdi poistaa/salata kuvia ennen delaamistaan. Oon käsittäny et kuolintodistus pitää lähettää jenkkeihin, jos halutaan poistaa edesmenneen henkilön tiedot."
"Missä tynnyrissä te nuoret elätte? Nykymummot lienee virkeitä kuusikymppisiä ja useimmat toimistotöitä tehneet tottuneita tietokoneen käyttäjiä. Jos on paljon jossain seuratoiminnassa ja harrastaa, kavereita kertyy. Tietokoneita ei keksitty 2000-luvulla, vaan paljon aiemmin. Minä olen mummoikäinen, tosin lapsenlapsia ei vielä ole. Minulla on tietotekniikan alan koulutus ja olen pitänyt itseäni ajan tasalla jatkuvasti kouluttautuen. Teidän mummoajatuksenne ovat aika jämähtäneitä, jonnekin 60-luvulle tai 70-luvulle nähdäkseni. "
Joo,mutta kun monet mummot ovat jymähtäneet omalle aikakaudelleen eli lerppujen ja korppujen maailmaan, jotka säilytettiin lipaston laatikossa ja tieto pysyi siellä. Internett tuli kansan keskuuteen vasta 2000-luvulle ja niin kuin tästäkin keskustelusta käy ilmi, ettei moni edes näytä ymmärtävän mitä kuvien levittämisestä julkisessa mediassa voi seurata.
Tuskin siellä mummokerhoissa mitään valistusta annetaan, mummot vain kilpailevat lapsenlapsistaan, onneksi jo koulussa lapset saavat valistusta ja suurin osa heistä ovat jopa valveutuneita, toisin kuin isovanhempansa tai jopa omat vanhemmat.