Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoäiti julkaisee lasteni kuvia facessa ilman lupaa

Vierailija
02.05.2014 |

Ja siis jakaa kaikille 500 kaverille ilman mitään yksityisrajoituksia. Olen sanonut asiasta monta kertaa mutta ei kunnioita rajaa ja jatkaa julkaisemista ja sanoo vaan että nämä on hänen kuviansa ja on hänen ilo ja oikeus jakaa omien lastenlastensa kuvia. Ja hän kun tietty saa huomiota facessa kuvien takia.

 

Mitä tekisitte?

 

Olen viittä vaille kieltää lapsista kuvien ottaminenkaan kun ne kuitenkin joutuvat nettiin. :( 

 

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on netissä (fb) kuvia sekä vaippahousuvauvasta että herkästä tuttipullohetkestä. Kuvassa olen minä itse, kun siskoni kuvat jostain kätköistä löysi ja sinne latasi. Ei haittaa yhtään. Ei haittaa vaikka nykyinen pomoni näkisi ne ja huomaisi että meikäläinenkin on joskus viillettänyt pamperssit ojossa.

Vierailija
62/78 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä sinisilmäisiä ihmisiä. Ette taida tietää pedofiilien yleisyydestä ja toimintatavoista mitään. Siis nimenomaan kannattaa varoa missä ja miten lasten kuvia levittelee ja jakaa. Holtittoman mummon ei kannata antaa jatkaa toimintaansa ollenkaan! Sitä paitsi fiksu ihminen kunnioittaa toisen toiveita, jos asia on ap:lle ongelma, mummon olisi kunnioitettava ap:n näkemystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää joskus katsomassa noilla yleisemmillä kuvavitsisivustoilla, paljonko lasten kuvia siellä pyörii erilaisissa vähemmän mairittelevissa yhteyksissä. Ne kuvat on takuuvarmasti lähteneet alkujaan kiertämään ihan vain pienessä piirissä. Ei siihen tarvita kuin se yksi ääliö tuttavapiirissä niin vaikkapa pullean kuusivuotiaan poikasi hämmästynyt ilme on netissä nähtävillä maailman tappiin asti.

Vierailija
64/78 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ihan oikeasti, mitä vahinkoa hän sillä saa aikaan? 

 Joku näkee lapsesi kuvan, so what? Näkeehän kaikki lapsesi tuolla ulkonakin, kadulla, valvontakameroissa, ihan joka puolella. Mutta mitä siitä? Jakaako hän henkilötunnuksetkin ja kotiosoitteen? Tuskin.Kukaan ei oikeasti ole kiinnostunut lapsistasi tai heidän kuvistaan. "

 

Laki takaa myös lapselle oikeusturvan, johon kuuluu yksityissuoja. Se on yksiselitteinen.

 

Moni ei näytä edes ymmärtävän, mitä julkinen kuvien välittäminen tarkoittaa. Kuvat leviävät sekunneissa miljoonien ihmisten käyttöön. Ja on täysin mahdollista, että ne päätyvät sairaiden ihmisten käyttöön - pornosivuille, lapsikaupan materiaaliksi, pedofiileille jne. usein muokattuna. Eikä niitä ikimaailmassa saada mitätöityä.

 

Puhumattakaan lapsen turvallisuudesta ja tietojen väärinkäytöstä, sillä sairaita on maailma täynnä.

 

 Lapsen täyttäessä 18-vuotta, mahdollisesti vanhempien on varauduttava korvausvastuisiin, sillä vain yksi kuva netissä, voi pilata lapsen ura tai koulutusmahdollisuudet.

 

On täysin edesvastuutonta levittää kuvia puolustuskyvyttömistä lapsista, oli kysymyksessä lapsen omat vanhemmat, isovanhemmat tai muut aikuiset, joista viranomaiset muistuttavat jatkuvasti.

 

Kuvien levittäminen julkisesti, ilman lupaa, on rikos ja rankaistava teko.

Vierailija
65/78 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on juuri sitä lapsen identiteetin varastamista tai sitä että lapselle luodaan netti-identiteetti ... Tätä tekevät muutkin kuin mummot, jopa lasten vanhemmat. Ei tajuta että ne kuvat on aina saatavissa . Jos ei pedojen niin tulevien koulukiusaajien erinomaista materiaalia.

Vierailija
66/78 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta saa sewllaisen käsityksen että häpeätte omia vaippakuvia??? Mitä väliä sillä on, jos lapset on lapsia?? Mua ei ainakaan haittaa penniäkään että musta on netissä, ja muuaalla vaikka millaisa kuvia. Olen ollut lapsi mallina, onko se teistä järkyttävää? koskaan en ole ajatellut että olisi jotenkin noloa että kuvani ovat olleet levityksessä.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/78 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mun kaverin lapsen kuva pöllittiin ja jaettiin jollekin ihan härö sivuille. Lapsesta miljoona kommenttia. Osa ihan häoriintyneitää. Ei millään saa sitä kuvaa pois muista nettipalveluista. Ihan hirveetä. Joku kaveri sen eteenpäin jakoi ja latasi sit ulkoomaisoille sivuille.

 

Ikinä ei mun lasten kuvia nettiin."

 

Aivan, ei edes poliisit tai muut viranomaiset saa kuvia pois, kun ne on kerran laitettu, vaikka kuinka olisi halua. Nuoren elämä voidaan täydellisesti tuhota, jos lapsi on kuvassa tunnistettavissa. Nettimaailma ei tosiaan ole mikään lintukoto ja siksi viranomaiset varoittelevat jatkuvasti, mutta tieto ei vain mene perille.

Vierailija
68/78 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain hullulla hysteerikko vanhemmalla useampi tietokone kun alapeukkua tulee niin perkeleesti kaikkiin kuvien julkaisua melko neutraalina asiana pitäviin kommentteihin. En olisi uskonut että näin iso prosentti av-mammoista on näin kajahtaneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/78 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 20:59"]

Ajattelin aiemmin kuten moni muukin täällä: ketä oikeasti kiinnostaa mun lapsen kuvat.... Mulla oli lapsi mun kanssa profiilikuvassa. Kerran oli täysin vieraalta mieheltä tullut inboxiin todella sairasta läppää lapseeni liittyen. Herätti.

[/quote]

 

höpö höpö

 

Vierailija
70/78 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

käykö joku täällä monologia itsensä kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/78 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:17"]

Kertokaapa minulle, miksi joku pedofiili haluaisi jonkun "pipopäässämummunkulta" -kuvan profiilikseen. Ja jos kuva jossain pedo-sivulla olisi, niin siellä olisi varmaan aika monta muutakin asiallista lasten kuvaa ja loppujen lopuksi... Mitä haittaa? (jos unohdetaan pedofiiliuden yleinen ällöttävyys)

 

Te olette epäluuloisia hysteerikkoja. En vieläkään tiedä yhtään syytä, miksen voi julkaista lapsistani asiallisia kuvia FB:ssä (julkaisen aika vähän, mutta muutamia olen laittanut vuosien saatossa). Ja täällä osa porukasta haluaa niin kovin korostaa, ettei ketään kiinnosta toisten lasten kuvat. Onpa ilkeästi sanottu. Kyllä mua kiinnostaa. Ei siinä mielessä, että niitä tulostelisin, mutta en koe mitenkään negatiivisestikaan. Ja tykkäämiset on ihan siinä aitoja kuin muutkin tykkäämiset. Onhan se hauska nähdä, kun jonkun lapsi on kasvanut tai alkaa näkyä vanhemman piirteitä jne.

[/quote]Mun mielestä sä voit omista lapsistasi levittää mitä kuvia haluat, sähän siitä päätät. Mä haluan myös päättää itse mitä kuvia (jos mitään kuvia) omista lapsistani haluan levittää. Sitä päätöstä ei todellakaan tee mummu tai vaari tai kukaan muukaan sukulainen tai ystävä.

Vierailija
72/78 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupea napsimaan isoäidistä erittäin epäedullisia valokuvia ja kaikki vaan facebookiin jakoon isoäidin sivulle, jos sitten ymmärtäisi yskän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/78 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummohan villinä siellä "don't tell me what to do!"

Vierailija
74/78 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde: Yle

Poliisi kehottaa varovaisuuteen lasten kuvien jakamisessa internetissä. Sosiaalisessa mediassa tai vaikka perheblogissa jaetut kuvat voivat päätyä esimerkiksi lapsipornosivuille.

 
Poliisi suosittelee varovaisuutta lasten kuvien jakamisessa internetissä

Sosiaaliseen mediaan, kuvasivuille tai blogeihin laitetut kuvat saattavat päätyä esimerkiksi pedofiilisivustolle
Varsinkaan lasten kylpy- tai muita alastonkuvia ei pidä jakaa netissä

Yhä useammat vanhemmat lataavat jälkikasvustaan estoitta kuvia nettiin. Perheen lomamatkat, lapsen kasvu, syntymäpäivät ja kouluunmeno ikuistetaan valokuviin, jotka jaetaan sosiaalisessa mediassa, blogeissa ja kuvasivustoilla.

Ei kannattaisi, sanoo nettipoliisi Pia Katajala.

Päijät-Hämeen poliisilaitoksella vanhempana konstaapelina nettipoliisin tehtäviin erikoistunut Katajala huomauttaa, että viattomassa tarkoituksessa nettiin laitetut kuvat voivat päätyä mihin tahansa. Kyse ei ole pelottelusta vaan niin on käynytkin.

Katajala kertoo esimerkin noin vuoden takaa.

- 14-vuotiaan suomalaistytön Facebookiin laittamat tanssikuvat ja -videot oli imuroitu toiselle sivustolle. Tyttö oli tuskin ymmärtänyt, että kuvat voivat joutua alamaailman sivuille, joissa myydään lapsipornoa ja huumeita.

Katajala suosittelee harkitsemaan tarkoin, mitä henkilökohtaisia kuvia nettiin kannattaa laittaa tai laittaako lainkaan.

- Olen jättänyt kaikki kuvat yksityiselämästä laittamatta verkkoon. Vaikka kuvat poistaisi omalta sivulta, ne on voitu imuroida toisaalle.

Jos jälkikasvusta välttämättä haluaa julkaista kuvia, niissä lapsilla on ainakin syytä olla vaatteet päällä.

- Nakukuvat kiinnostavat tietynlaisia ihmisiä. Ei varmasti tunnu kivalta, jos viattomat perhekuvat löytyvät pedofiilisivulta, Pia Katajala muistuttaa.

Keskustelija voi syyllistyä rikokseen

Vastikään Facebookissa kiersi ilmoitus, jossa etsittiin kahta kadonnutta lasta. Lasten isä oli jättänyt lapset palauttamatta äidille tapaamisen jälkeen.

Nakukuvat kiinnostavat tietynlaisia ihmisiä. Ei varmasti tunnu kivalta, jos viattomat perhekuvat löytyvät pedofiilisivulta

– Pia Katajala

 

Ilmoituksessa näytettiin kuvin ja kerrottiin sanoin lasten tuntomerkit ja nimet, samoin isän tiedot. Etsintäkuulutuksen laatija pyysi jakamaan ilmoitusta eteenpäin ja ilmoittamaan mahdollisista havainnoista.

Nettipoliisi Pia Katajalan mukaan vastaavia ilmoituksia ei voi estää, mutta ei hän niiden jakamiseen kannustakaan. Kuvan jakamisen seuraukset voivat olla yllättävät. Esimerkiksi kuvaa koskevaan keskusteluun osallistunut sivullinen saattaa syyllistyä vahingossa rikokseen kuten kunnianloukkaukseen.

- Jos etsitään kadonnutta, on mahdollista, että esimerkiksi lapset kaapannut henkilö voi nurkkaan ahdistettuna tehdä jotakin peruuttamatonta. Vaikka ihminen toimisi kuvan jakaessaan hyvää hyvyyttään, siitä voi seurata odottamattomia reaktioita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/78 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täälläpä on käyty keskustelua. Ilmiannoin jokaisen kuvan mutta ne ovat yhä siellä. Tein raportin myös facen kautta että nämä ovat minun alle 13v. lapsiani ja nämä kuvat ovat heidän yksityisyyttään vastaan. Ovat yhä siellä.

 

Tää on tosi ärsyttävää, niin ja vaikka ne kuvat ei minnekään päätyisikään isoäidin käytös on musta tosi törkeää. Missä kunnioitus siitä että nämä ovat MINUN lapsiani? No, tais mennä isoäidiltä kuvanottamislupa sitten.

 

Tosi hankala kontrolloida tätä tilannetta kuvien kanssa yleensäkin. Kuka tahansa voi todellakin ottaa (teidänkin) lapsista kuvia vaikka puistossa tai synttärikutsulla ja ladata ne nettiin eikä mitään ole tehtävissä.

 

ap

 

Vierailija
76/78 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:51"]

Kuvien levittäminen julkisesti, ilman lupaa, on rikos ja rankaistava teko.

[/quote]

 

Totta. Pitää vaan muistaa, että oikeudet kuvaan omistaa kuvan _ottaja_ ja hän saa vapaasti päättää kuvan levityksestä, edellyttäen että kuvan sisältö ei täytä kunnianloukkauksen tunnusmerkistöä.

 

Vierailija
77/78 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 07:17"]No täälläpä on käyty keskustelua. Ilmiannoin jokaisen kuvan mutta ne ovat yhä siellä. Tein raportin myös facen kautta että nämä ovat minun alle 13v. lapsiani ja nämä kuvat ovat heidän yksityisyyttään vastaan. Ovat yhä siellä. 

[/quote]

Hyvä, että olet toiminut. Facebookilla on kuitenkin miljoonia käyttäjiä, kuvien poistoon menee viikkoja.

Aikoinaan kun anoppi vihasi minua, se jakoi nettiin mun ja poikansa lasten kuvia. Ilmoitin, että kuvat lähtee tai teen rikosilmoituksen ja niin kuvat lähti. Ja olisin tehnyt rikosilmotuksen, ei ollut pelkkä ukaasi. Kyllä pienten lasten kohdalla täytyy kunnioittaa vanhempien päätöksiä. Monetkin kuvat voi olla aikuisista suloisia ja lapsista noloja - voivat aiheuttaa jopa kiusaamista.

Näen työni puolesta mitä kaikkea pahaa nettiin laitetuista kuvista voi seurata: hullut tekee feikkiprofiileita ja esittelee lapset ominaan, ehkä äidin ja lasten kimppakuvat esittelee vaimonaan ja lapsinaan. Lasten kuvia päätyy pornosivuille ym jakoon. Söpöillä blogikuvilla myöhemmin kiusataan ja kiristetään. Minua hirvittää kaikki lastensa kuvia nettiin työntävät ihmiset: MIKSI ne kuvat on pakko työntää nettiin? Miksei riitä, että ne on koton albumissa / koneella? Hakeeko aikuiset ihmiset jotain suosiota lastensa kustannuksella? Kun ei omat rahkeet riitä, ratsastetaan söpöjen lasten kuvilla? Tätä samaa tehtiin ennen somea: lapset pistettiin soittamaan pianoa tai pelaamaan futist vaikka kersaa ei olis pätkääkään kiinnostanut, mutta sillä maineella mentiin.

On munki lapsista kuvia netissä. Esim päiväkodin juhlissa otetut kuvat on takuulla levinnyt muiden vanhempien toimesta, vaikka päiväkoti on kieltänyt kuvien julkaisemisen somessa. Mutta mä vertaan niitä lehtikuviin: mun lapset ei ole kohteena vaan taustalla. Siinä on vissi ero.

Ja kysymys teille kaikille, jotka laitatte lastenne kuvia nettiin: OLETTEKO KYSYNEET LAPSELTA, mitä hän itse ajattelee kuvien jakamisesta tuntemattomille ihmisille?

Hyvä ap, kiellä mummolta kuvaaminen, jossei muu auta. Mullakin on nykyään ok välit anopin kanssa, hän sittemmin myös tajusi ettei saa laittaa noita meidän lapsia nettiin ja kunnioittaa meidän päätöstä. Muista lapsenlapsista jakaa yhä kuvia mielin määrin. Jokainen perhe määrittää itse omat rajansa.

Vierailija
78/78 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

"Kuvien levittäminen julkisesti, ilman lupaa, on rikos ja rankaistava teko.

[/quote]

 

Totta. Pitää vaan muistaa, että oikeudet kuvaan omistaa kuvan _ottaja_ ja hän saa vapaasti päättää kuvan levityksestä, edellyttäen että kuvan sisältö ei täytä kunnianloukkauksen tunnusmerkistöä."

 

Olet väärässä. Oikeudet kuvaan on kuvan ottajalla, mutta sen levittäminen julkisessa mediassa on kieletty ja rankaista teko, jos kuvan henkilö on tunnistettavissa,  ellei kysymyksessä ole jo ennestään julkisuuden henkilö esim. työn puolesta, joka on tehnyt itse aloitteen oman naamansa levityksessä julkisessa mediassa.  Pelkkä henkilön tunnistavuus kuvassa riittää, eikä  kunnianloukkausta tarvita. Ennakkotapauksia on korkeinoikeus pullollaan.

Jos henkilö on alaikäinen kriteerit ovat vielä tiukemmat.   

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi