Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni on keskivertoa älykkäämpi

Vierailija
20.01.2015 |

Haluatko kysyä jotain :D

Kyllä olen ylpeä!

Kommentit (141)

Vierailija
1/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:15"] [quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:07"]Mitkä ovat lapsesi vahvuudet? Entä heikkoudet? :) [/quote] papereissa nimettyjä on melkoisesti enkä jaksa luetella kaikkia. Mutta omakohtaisesti lyhyesti sanottuna. Vahvuus on nopea oppiminen, positiivinen elämänasenne ja sosiaalisuus. Heikkous on ehdottomasti omiin ajatuksiin katoaminen ja siten ympäristön hahmotushäiriö. Sekä pikkuvanhuus. T:ap [/quote]

"Ei myöskään sosiaalisia ongelmia sillä kuka nyt ei pitäisi tyypistä, joka on kiva kaikille. Muut lapset eivät vaan ymmärrä häntä eikä häntä kiinnosta leikkiä muiden kanssa, mutta häntä ei myöskään pidetä mitenkään ärsyttävänä. "

En tosiaankaan kutsuisi lastasi sosiaaliseksi näillä kriteereillä. Tarha/eskari on hieman eri asia kuin koulu ja koulumaailma. Tarhassa on aikuisia ohjaamassa leikkejä mutta koulumaailmassa ei ole. Mitä isompia lapsia sitä varmemmin poikkeavat saavat kuulla erilaisuudestaan vaikka se ei oikein olekaan. olisin ap:nä todella huolissani lapsen kaverittomuudesta. Harva tyttköön nörtistä tykkää.

[/quote] Miksi olisin huolissani? Jos ei koe tarvitsevansa kavereita niin ei se maailmaa kaada. Hän ottaa kuitenkin kontaktia muihin ja muut viihtyvät hänen kanssaan silloin, kun hän ottaa heihin kontaktia. T:ap

[/quote]

Pienille lapsille sopii tuollainen valikointi, koska he eivät huomaa tapahtumaa. Isommat eivät tuollaisesta on-off kaveruudesta välttämättä tykkää. Pari kertaa kysytään ja sitten se voi olla siinä. Ei soita kukaan ei kysy kaveriksi jne. Kyllä ne lapset ja nuoret huomaa ketä ei kiinnosta.

Vierailija
2/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskivertoa akateemisesti parempi taideaineissa ja uskonnossa. Muuten maailmani pyörii Harry Potterin ympärillä :)
-autistityttönen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:15"] [quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:07"]Mitkä ovat lapsesi vahvuudet? Entä heikkoudet? :) [/quote] papereissa nimettyjä on melkoisesti enkä jaksa luetella kaikkia. Mutta omakohtaisesti lyhyesti sanottuna. Vahvuus on nopea oppiminen, positiivinen elämänasenne ja sosiaalisuus. Heikkous on ehdottomasti omiin ajatuksiin katoaminen ja siten ympäristön hahmotushäiriö. Sekä pikkuvanhuus. T:ap [/quote]

"Ei myöskään sosiaalisia ongelmia sillä kuka nyt ei pitäisi tyypistä, joka on kiva kaikille. Muut lapset eivät vaan ymmärrä häntä eikä häntä kiinnosta leikkiä muiden kanssa, mutta häntä ei myöskään pidetä mitenkään ärsyttävänä. "

En tosiaankaan kutsuisi lastasi sosiaaliseksi näillä kriteereillä. Tarha/eskari on hieman eri asia kuin koulu ja koulumaailma. Tarhassa on aikuisia ohjaamassa leikkejä mutta koulumaailmassa ei ole. Mitä isompia lapsia sitä varmemmin poikkeavat saavat kuulla erilaisuudestaan vaikka se ei oikein olekaan. olisin ap:nä todella huolissani lapsen kaverittomuudesta. Harva tyttköön nörtistä tykkää.

[/quote] Miksi olisin huolissani? Jos ei koe tarvitsevansa kavereita niin ei se maailmaa kaada. Hän ottaa kuitenkin kontaktia muihin ja muut viihtyvät hänen kanssaan silloin, kun hän ottaa heihin kontaktia. T:ap

[/quote]

Pienille lapsille sopii tuollainen valikointi, koska he eivät huomaa tapahtumaa. Isommat eivät tuollaisesta on-off kaveruudesta välttämättä tykkää. Pari kertaa kysytään ja sitten se voi olla siinä. Ei soita kukaan ei kysy kaveriksi jne. Kyllä ne lapset ja nuoret huomaa ketä ei kiinnosta.
[/quote] No ei kyllä aikuisenakaan kaipaa, jollei lapsena :D

Vierailija
4/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen luultavasti jonkin sortin erityislahjakas. Koko ikäni olen saanut kuulla olevani älykäs ja keskivertoa fiksumpi. Tajuan asiat yleensä puolesta lauseesta. Se ei ole silti erityisesti helpottanut elämääni. Kävin ihan tavallisen peruskoulun ja lukion. En tehnyt läksyjä, mutta olin hyvä kouludsa, koska oppiminen kiinnosti minua ja asiat jäivät muistiini yhdeltä kuulemalta. Opiskelen yliopistossa, mutta minusta on tullut ikuisuusopiskelija. En osaa tehdä keskivertosuorituksia vaan joko yli- tai alisuoriudun. Minulla on diagnosoitu ADD-tarkkaavaisuushäiriö ja psykologi on arvioinut minut kielellisesti huippulahjakkaaksi. Koen, että lahjakkuuteeni nähden alisuoriudun koko ajan. Jos pystyisin keskittymään tasaisesti, olisin jo valmistunut.

Vierailija
5/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa että olen ap:n juttuja luettuani erittäin iloinen siitä että lapseni on älykkyydeltään hyvinkin pitkälti keskitasoa, mutta sosiaaliset taidot on huippuluokkaa. Nykyään sosiaalisuutta tarvitaan pärjätäkseen ihan kaikkialla ja hyvillä ihmissuhdetaidoilla pötkii jo erittäin pitkälle :)

Vierailija
6/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys edelliseen viestiin: sosiaalisesti erityisyyteni/erilaisuuteni on ollut taakka. Minua on kiusattu peruskoulussa ja lukiossa, vaikka minulla oli aina kavereitakin. Ja sorry tuo typo, puhelimella tulee helposti lyöntivirheitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:26"]

En tosiaankaan kutsuisi lastasi sosiaaliseksi näillä kriteereillä. Tarha/eskari on hieman eri asia kuin koulu ja koulumaailma. Tarhassa on aikuisia ohjaamassa leikkejä mutta koulumaailmassa ei ole. Mitä isompia lapsia sitä varmemmin poikkeavat saavat kuulla erilaisuudestaan vaikka se ei oikein olekaan. olisin ap:nä todella huolissani lapsen kaverittomuudesta. Harva tyttköön nörtistä tykkää.

[/quote]

Ei varmaan ole kovin sosiaalinen, mutta mitä väliä? Olen itse ollut tuollainen samanlainen nörttilapsi ja molemmat meidän lapset on myös. Erittäin hyvin on kaikki koulussa ja elämässä pärjätty, vaikkei olla juuri toisten ihmisten seurasta kiinnostuneita oltu. 

Vierailija
8/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:19"]Yleistän, koska rajat ovat joskus häilyvät. Esim lapsi, kenellä on autisminkirjon häiriö ja ADHD, on vaikea testeilläkään sanoa, mikä johtuu kummastakin. Lisävaikeuden tekee ADD, mitä ei aina edes huomata diagnostisoida, koska siihen ei liity ylivilkkautta. Terminähän tuo on jo poistumassa käytöstä ja tullaan puhumaan vain ADHD.sta ilman ylivilkkautta.  Näihin kaikkiin voi liittyä näitä piirteitä eli oppimisvaikeuksia, vaikka olisi älykäs. Joten olisi hyvä saada diagnoosi ajoissa, jotta voidaan hahmottaa, tarvitseeko lapsi erityistä struktuuria tai millaisia oppimiskeinoja. Monilla tällaisilla lapsilla on korkea älykkyys ja he pystyvät "huijaamaan" testissä tajuamalla äkkiä, mitä heiltä odotetaan. Siksi diagnoosit joskus viivästyvät. Nämä diagnoosit kulkevat aika liki ja jopa neuropsykiatrien on välillä vaikea rajata, mistä on kyse, koska "oireet" ovat lähellä toisiaan. Lisänsä voi tehdä taustalla pyörivä lukivaikeus tai esim. juuri kielenkehityksen häiriö. Juuri kirjakielellä puhuminen on yksi, mikä voi liittyä aspergeriin, mutta myös kielenkehityksen häiriöön. Lisäksi monilla lapsilla on useita eri piirteitä, vaikka diagnoosi tulee esim. vaikka ADD.lla. Silti hänellä voi olla aspergerpiirteitä, mutta pisteet eivät testissä täyty niin, että saisi diagnoosia. [/quote]

Adhdn oppimisvaikeudet johtuvat keskittymishäiriöistä. Joskus lukihäiriöstä. Mutta ei todellakaan voida verrata erityisenlahjakasta tarkkaavuushäiriöön. Toki myös autisminkirjolaisella voi olla adhd, mutta yksi ja sama ne eivät ole

[/quote]

Juuri näin. En tällaiseen roskaketjuun halua listata eroja, mutta ero on päivänselvä. Jos ammattilaisella menee puurot ja vellit sekaisin, se ei ole osoitus siitä ettei niiden välillä olisi selvä ero vaan siitä, että kaikilla ammattilaisilla ei välttämättä ole ammattitaitoa aivan kaikenlaisille asiakkaille. Kirjallisuutta on maailmalta saatavilla, jos osaamista haluaa laajentaa.

ADHD/ADD (2-7% lapsista) on niin paljon yleisempi kuin erityislahjakas (0,01-2% riippuen määritelmästä), että tietysti lääkärin on helpoin olettaa kyseessä olevan ADHD. Eli ADHD on se turvallinen olettama, joka menee aika harvoin pieleen.

Syy keskittymisen rajallisuuteen on näillä kahdella erilaisella ryhmällä joka tapauksessa toisistaan poikkeava ja sillä on ratkaiseva merkitys koulunkäynnin ja työuran tai akateemisen uran kannalta. Poikkeuksellisen lahjakkailla voi olla lisäksi ADHD, mutta yleisempää on että oletetaan olevan ja saatetaan tehdä myös virhediagnosi, jotka ovat näillä yleisempiä kuin oikeaan osuneet ADHD-diagnosit.

Samalla kun tässä ketjussa on puurot ja vellit sekaisin muutenkin, on jäänyt mainitsematta aika monella ADD:lla (tosiaan, nykyään sekin on luokituksessa ADHD:n yksi muoto) esiintyvä ylikeskittymisominaisuus, eli ei pysty siirtämään huomiotaan siitä mitä on kulloinkin tekemässä. Joku toinen voi kuunnella toimintaansa jatkaessaan nopean suullisen kommentin laittaessaan ruokaa tai lukiessaan uutisia lehdestä, mutta tämän lajin ADD ei ensin kuule mitä toinen puhuu ja sitten kun raja ylittyy, hänen on hyvin vaikea jatkaa siitä, mihin oli tekemisessään jäänyt. Sama koskee puheluita, työn tekeminen keskeytyy pahoin ja siksi jotkus ADD:t pitävätkin puhelimensa äänettömällä.

Asperger-piirteitä on kaikilla jonkin verran, eikä niissä ole kyse Aspergerista jos niitä ei ole "kattava kirjo". Niissä kuten monissa muissakin diagnosi-listoissa on oleellista kokonaisuus, ja välittyykö niistä kokonaisuutena oireisto vaiko ei. Kaikilla osuu muutama ominaisuus diagnosilistalta: listalla on mm. "matemaattisesti lahjakas", joten minäkin saan tästä ja muutamasta muusta kohdasta pisteitä (nettitestissä ei edes ole nollaa, vaan yksi piste tulee siitäkin ettei oiretta ole, joten jokainen saa itse asiassa jokaisesta kohdasta vähintään sen yhden pisteen) eikä kukaan sekottaisi minua Asperger-tyyppiseen ihmiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva juttu! Minä itse olen keskivertoa parempi kuski.

Lähde: Minä itse.

Vierailija
10/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:25"]

Hei,

minulla on myös lapsi, jonka ajattelin alle kouluikäisenä olevan erityisen älykäs. Koulumenestys oli sitten oikein hyvä mutta ei mitenkään erityisen loistokas. Lapsella oli ystäviä ja oli pidetty vaikka jotkut kyllä pitivät ja pitävät häntä oudosti ajattelevana. Kuitenkin kun lapsi oli teini-ikäinen, hänet tutkittiin. Tulos oli yli huomattavasti 130 (tarkkaa lukua ei alaikäisten kohdalla koskaan sanota, näin meille sanottiin, sanottiiin vain, että on huomattavasti yli; papereissa näkyi eri arvoja välillä 140-150).

Murrosikäiselle erityislahjakkuus voi olla haaste. Päässä pyörii niin monenlaisia ajatuksia, jotka ovat erilaisia kuin ikätovereilla.

Hyvä, että lapsesi erityislahjakkuus otetaan huomioon ja hän pääsee oppimaan oman tahdin mukaan. 

[/quote]

Niin ap:n lapsen pitäisi oppia paljon sosiaalisia taitoja jotta pärjaisi elämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tulee taas Scorpion.

http://m.mtv.fi/viihde/ohjelmat/scorpion

Vierailija
12/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on liian helppo kun tulee ysejä ja kymppejä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole puolet. Yleensä koulussa on 3 joilla ja yli 9 ja suurin osa 8 ja loput alle 8.

Vierailija
14/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:25"]Ei ole puolet. Yleensä koulussa on 3 joilla ja yli 9 ja suurin osa 8 ja loput alle 8.
[/quote) siis ka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:07"]Mitkä ovat lapsesi vahvuudet? Entä heikkoudet? :) [/quote] papereissa nimettyjä on melkoisesti enkä jaksa luetella kaikkia. Mutta omakohtaisesti lyhyesti sanottuna. Vahvuus on nopea oppiminen, positiivinen elämänasenne ja sosiaalisuus. Heikkous on ehdottomasti omiin ajatuksiin katoaminen ja siten ympäristön hahmotushäiriö. Sekä pikkuvanhuus. T:ap

[/quote]

"Ei myöskään sosiaalisia ongelmia sillä kuka nyt ei pitäisi tyypistä, joka on kiva kaikille. Muut lapset eivät vaan ymmärrä häntä eikä häntä kiinnosta leikkiä muiden kanssa, mutta häntä ei myöskään pidetä mitenkään ärsyttävänä. "

En tosiaankaan kutsuisi lastasi sosiaaliseksi näillä kriteereillä. Tarha/eskari on hieman eri asia kuin koulu ja koulumaailma. Tarhassa on aikuisia ohjaamassa leikkejä mutta koulumaailmassa ei ole. Mitä isompia lapsia sitä varmemmin poikkeavat saavat kuulla erilaisuudestaan vaikka se ei oikein olekaan. olisin ap:nä todella huolissani lapsen kaverittomuudesta. Harva tyttköön nörtistä tykkää.

Vierailija
16/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tavallista isompi penis

Vierailija
17/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:38"] [quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:25"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:22"] [quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:11"] [quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:07"] [quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:05"] [quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:49"] [quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:31"]Eli lapsi on autisti, joka menee pienryhmään tai erityisluokalle. Monella autistilla on erityislahjakkuus ja ap nyt takertuu tähän ja kuvittelee, että lapsi menee erityislahjakkaiden luokkaan, vaikka lapsi menee kehitysvammaisten kouluun. Tästä on lähellä esimerkki tuttavastani. Kehui aina, kuinka lapsensa on erityislahjakas. Oli tutkittu kovasti ja lapsella oli avaruudellinen hahmotus todella hyvä ja joku osa-alue muukin. En muista enää. Suositeltiin pienryhmään ja tehtiin Hojks, koska lapsi oli autisti ja hänellä oli vakavia oppimishäiriöitä. Mutta asiaa tuntematon sai äidin puheista kuvan, että lapsi on uusi Einstein ja huippuälykäs.  [/quote] No ei kyllä ole menossa kehitysvammaisten kouluun. Eikä hänellä ole minkään sortin oppimisvaikeuksia. Ei myöskään sosiaalisia ongelmia sillä kuka nyt ei pitäisi tyypistä, joka on kiva kaikille. Muut lapset eivät vaan ymmärrä häntä eikä häntä kiinnosta leikkiä muiden kanssa, mutta häntä ei myöskään pidetä mitenkään ärsyttävänä. T:ap [/quote] hän kehittyi normaalia hitaammin eikä eskarin syksyllä vielä puheesta saanut edes kunnolla selvää. Siksi hän päätyi puheterapeutille ja laajempiin tutkimuksiin. Nyt hän puhuu kirjakieltä ja lukee ja kirjoittaa sujuvasti. Hän siis oppi hetkessä, kun sai oikean avun. Syksyllä mietittiin pitäisikö kerrata eskari. Nyt mietitään pitäisikö hypätä ekan luokan yli. T:ap [/quote] ADD, autisminkirjo, kielenkehityksen häiriö ja monen muuhunkin kuuluu kielenkehityksen viivästyminen ja sen jälkeen kirjakielellä puhuminen. Myös tuo, ettei leiki toisten kanssa.  Lahjakkaalla autistilla tai ADD.lla on usein tapana seurata ympäristöään tarkkaan ja äkkiä oppivat mallin, miten toimitaan. Esim. leikeissä. Oppivat yhden leikin ja haluavat sitä leikkiä koko ajan, koska se on malliopittu. Samoin puhuminen on kirjakieltä, kun se opitaan. Edessä voi olla monenlaista. Joudutte perehtymään monenlaisiin erilaisiin oppimismenetelmiin, koska hyvä lukeminen ei esim. takaa sitä, että ymmärtää lukemansa. Voi osata laskuja erittäin hyvin, mutta ei hahmota sanallisia laskutehtäviä. Älykkyyttä on, mutta kokeista tulee nelosia. Suosittelisin tähän kunnon neuropsykiatriset testit, ennen kuin teet mitään ratkaisuja lahjakkaiden lasten koulujen kanssa tai luokkien ylihyppäämisten kanssa.  [/quote] Ensinnäkin keskittymishäiriö ja autisminkirjo ei ole yksi ja sama asia. Suosittelen, että perehdyt add:hen paremmin ennenkuin alat levittää tuota vääristynyttä tietoa totena. [/quote]   Missä väitin sellaista? Luin tekstin monta kertaa ja siinä ei missään lue, että keskittymishäiriö ja ADD on sama asia. Näytä kohta, niin voimme keskustella asiasta lisää. [/quote] anteeksi, kirjoitin väärin. Tässä väittämäsi: keskittymishäiriö ja autisminkirjo ei ole yksi ja sama asia. Missä kohtaa väitän näin [/quote] Siinä kohtaa, kun yleistät niiden oireet. Add on keskittymishäiriö eikä se automaattisesti tarkoita sosiaalisiaongelmia tai opittuja rutiineita. [/quote] Yleistän, koska rajat ovat joskus häilyvät. Esim lapsi, kenellä on autisminkirjon häiriö ja ADHD, on vaikea testeilläkään sanoa, mikä johtuu kummastakin. Lisävaikeuden tekee ADD, mitä ei aina edes huomata diagnostisoida, koska siihen ei liity ylivilkkautta. Terminähän tuo on jo poistumassa käytöstä ja tullaan puhumaan vain ADHD.sta ilman ylivilkkautta.  Näihin kaikkiin voi liittyä näitä piirteitä eli oppimisvaikeuksia, vaikka olisi älykäs. Joten olisi hyvä saada diagnoosi ajoissa, jotta voidaan hahmottaa, tarvitseeko lapsi erityistä struktuuria tai millaisia oppimiskeinoja. Monilla tällaisilla lapsilla on korkea älykkyys ja he pystyvät "huijaamaan" testissä tajuamalla äkkiä, mitä heiltä odotetaan. Siksi diagnoosit joskus viivästyvät. Nämä diagnoosit kulkevat aika liki ja jopa neuropsykiatrien on välillä vaikea rajata, mistä on kyse, koska "oireet" ovat lähellä toisiaan. Lisänsä voi tehdä taustalla pyörivä lukivaikeus tai esim. juuri kielenkehityksen häiriö. Juuri kirjakielellä puhuminen on yksi, mikä voi liittyä aspergeriin, mutta myös kielenkehityksen häiriöön. Lisäksi monilla lapsilla on useita eri piirteitä, vaikka diagnoosi tulee esim. vaikka ADD.lla. Silti hänellä voi olla aspergerpiirteitä, mutta pisteet eivät testissä täyty niin, että saisi diagnoosia. [/quote] Adhdn oppimisvaikeudet johtuvat keskittymishäiriöistä. Joskus lukihäiriöstä. Mutta ei todellakaan voida verrata erityisenlahjakasta tarkkaavuushäiriöön. Toki myös autisminkirjolaisella voi olla adhd, mutta yksi ja sama ne eivät ole [/quote] Nyt on pakko kysyä, onko sinulla lukihäiriö.  Edelleenkään en ole kirjoittanut missään, että ne ovat sama asia. Mutta jätän asian tähän ja en tuhlaa aikaani tyhjän jankuttamiseen. Kiitos kuitenkin lyhyestä ja ytimekkäästä vastauksestasi [/quote] Ei ole. Ja ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta en ymmärrä sitä, että yleistät keskittymishäiriön noin. Kun totuus on ettei adhd diagnoosiin kriteereissä edes ole mitään opittuja rutiineita. Adhd ei seuraile ympäristöään ja matki vaan elää hyvinkin impulsiivisessa ja vilkkaassa maailmassa. Myös add haaveilee päässään ennemmin, kun kiinnittää huomiota ympäristöön ja elää omilla ehdoillaan. Totta on, että add:ssä ja autismikirjossa on paljon yhtäläisyyksiä, mutta autismissa on merkittävästi enemmän haasteita sopeutua ympäristöön, kun Adhd:ssa. [/quote] Aika suoriksi kyllä vetelet nämä asiat :D Mutta ei siitä enempää. Korjaan ensin vain räikeimmät virheet. ADD ei elele omilla ehdoillaan ja ADHD ei elä impulsiivisessa ja mitä se nyt olikaan maailmassa. No se ja sama. Aihe on liian laaja käsiteltäväksi jossain viestiruudussa.  Näissä asioissa pyörii aika liki diagnoosit, ADHD, ADD, asperger, aistien yliherkkyys, lukihäiriöt, autisminkirjo, erilaiset oppimisvaikeudet, jopa ATNR ja STNR häiriöt erään koulukunnan mukaan.  [/quote] Onko sinulla Adhd? Tai add? Jos ei niin älä puhu asiasta mistä et voi tietää!

[/quote]

Ei, mutta kun olen tehnyt heidän, autistien ja muiden näiden diagnoosin omaavien ihmisten kanssa töitä 27 vuotta, niin jotain on jäänyt näppeihin.
[/quote] Niin tietysti :'D luulet tietäväsi mitä heidän päässään liikkuu, koska olet tehnyt töitä. NO ET TIEDÄ
[/quote] Mistä negapeukut? Se on ihan puhdas fakta ettei adhd:n ongelmia voi sisäistää ellei sitä diagnoosia ole ja silloinkin ihmiset on yksilöllisiä

Vierailija
18/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:07"]Mitkä ovat lapsesi vahvuudet? Entä heikkoudet? :) [/quote] papereissa nimettyjä on melkoisesti enkä jaksa luetella kaikkia. Mutta omakohtaisesti lyhyesti sanottuna. Vahvuus on nopea oppiminen, positiivinen elämänasenne ja sosiaalisuus. Heikkous on ehdottomasti omiin ajatuksiin katoaminen ja siten ympäristön hahmotushäiriö. Sekä pikkuvanhuus. T:ap

[/quote]

"Ei myöskään sosiaalisia ongelmia sillä kuka nyt ei pitäisi tyypistä, joka on kiva kaikille. Muut lapset eivät vaan ymmärrä häntä eikä häntä kiinnosta leikkiä muiden kanssa, mutta häntä ei myöskään pidetä mitenkään ärsyttävänä. "

En tosiaankaan kutsuisi lastasi sosiaaliseksi näillä kriteereillä. Tarha/eskari on hieman eri asia kuin koulu ja koulumaailma. Tarhassa on aikuisia ohjaamassa leikkejä mutta koulumaailmassa ei ole. Mitä isompia lapsia sitä varmemmin poikkeavat saavat kuulla erilaisuudestaan vaikka se ei oikein olekaan. olisin ap:nä todella huolissani lapsen kaverittomuudesta. Harva tyttköön nörtistä tykkää.


[/quote] Miksi olisin huolissani? Jos ei koe tarvitsevansa kavereita niin ei se maailmaa kaada. Hän ottaa kuitenkin kontaktia muihin ja muut viihtyvät hänen kanssaan silloin, kun hän ottaa heihin kontaktia.

T:ap

Vierailija
19/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:05"]

Tuosta tulee yleensä murosiässä ongelmia. Tuttavalla on ollut todella haastavaa pojan kanssa jo vuosia. Piru on irti kun lapsi hokaa alle 10 vuotiana olevansa vanhempiaan fiksumpi ja vanhemmat tuntuvat ihan mielettömän tyhmiltä ja yksinkertaisilta. Se ahdistaa lasta, koska hänellä ei ole itseään viisaampia joihi tukeutua-tuuliajolla.

En ole kateellinen.

[/quote]

Voin huippuälykkäänä allekirjoittaa kaikki siihen liitetyt stereotypiset ongelmat. Ilmaisia lounaita ei vain ole...

Vierailija
20/141 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lapsen ÄO:ta voidaan tutkia?
Entä voiko esim aikuisen nettitestillä arvioida?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi