Lapseni on keskivertoa älykkäämpi
Kommentit (141)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:35"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:11"]Mitä hän nyt sitten osaa? [/quote] Haluatko muotoilla tarkemmin kysymyksesi? Hän osaa ihan samoja asioita, kun muutkin, mutta onko nyt jotain tiettyä mitä haet? T:ap
[/quote]Sinun vanhempasi eivät ilmeisesti voineet ylpeillä edes keskivertoälykkäällä lapsella jollei teitä ole useampia.
Onko lapsesi erityisen hyvä jossain, lukemisessa, matematiikassa, loogisessa päättelyssä jne.
[/quote] No tuo on selvinnyt jo aiemmin. Ei mielestäni ole kovin älykästä kysellä samoja asioita uudelleenkaan. ;)
T:ap
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:35"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:14"] [quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:11"]Mitä hän nyt sitten osaa? [/quote] Haluatko muotoilla tarkemmin kysymyksesi? Hän osaa ihan samoja asioita, kun muutkin, mutta onko nyt jotain tiettyä mitä haet? T:ap [/quote]Sinun vanhempasi eivät ilmeisesti voineet ylpeillä edes keskivertoälykkäällä lapsella jollei teitä ole useampia.
Onko lapsesi erityisen hyvä jossain, lukemisessa, matematiikassa, loogisessa päättelyssä jne. [/quote] No tuo on selvinnyt jo aiemmin. Ei mielestäni ole kovin älykästä kysellä samoja asioita uudelleenkaan. ;) T:ap
[/quote]Laiskuutta. Kovin hajanaisesti jakelet tietoasi ollaksesi Einsteinin biologinen vanhempi.
Helvetin ilkeitä ihmisiä tällä palstalla.
Ap.lle ja muutamalle mukavalle vastaajalle hyvää yötä :)
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:57"]Keskivertoa huomattavasti älykkäämmät lapset ovat usein huonokäytöksisiä nuijia. En lähtisi herkästi keulimaan aiheella. [/quote] Mistähän ihmeestä olet tuollaisen kuvan saanut? Meidän poika on erittäin hienostunut pienimies. Ongelmia tulee lähinnä silloin, kun hänen pitää tehdä niinkun muut sillä hän elää mielellään omassa universumissaan päänsä sisällä. T:ap
[/quote]
Jos tämä lapsinerosi elää omassa universumissaan päänsä sisällä vielä täysi-ikään tullessaankin, hänestä tulee tutkimuskierroksen päätyttyä sairaseläkeläinen suunnilleen 19-vuotiaana, diagnoosinaan skitsofrenia.
Niin minäkin. Mutta eipä siitä mitään hyötyä ole koskaan ollut. Lähinnä päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:43"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:35"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:14"] [quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:11"]Mitä hän nyt sitten osaa? [/quote] Haluatko muotoilla tarkemmin kysymyksesi? Hän osaa ihan samoja asioita, kun muutkin, mutta onko nyt jotain tiettyä mitä haet? T:ap [/quote]Sinun vanhempasi eivät ilmeisesti voineet ylpeillä edes keskivertoälykkäällä lapsella jollei teitä ole useampia.
Onko lapsesi erityisen hyvä jossain, lukemisessa, matematiikassa, loogisessa päättelyssä jne. [/quote] No tuo on selvinnyt jo aiemmin. Ei mielestäni ole kovin älykästä kysellä samoja asioita uudelleenkaan. ;) T:ap
[/quote]Laiskuutta. Kovin hajanaisesti jakelet tietoasi ollaksesi Einsteinin biologinen vanhempi.
[/quote] Minä en pidä lukemista tai matematiikan taitoa alle kouluikäisenä minään suurena älyn määreenä. Siksi en tuollaista edes viitsi mainita. Olen kyllä selittänyt mielestäni ihan selvästi, että kogniitiiviset taidot on tutkimusten mukaan erityisen hyvät.
Onnea muksulle ja teille koko perheelle. Mua jäi vielä askarruttamaan että miksi halusit tästä kertoa..? Toki varmaan tiesit että sellainen tulkitaan helposti ylpeilyksi eikä sellaista käytöstä yleensä hyvällä katsota ihmisryhmissä. Ihmiselo ja elämänpolulla onnistuminen, hyvän ja täyteläisen elämän eläminen on niin paljon muutakin kuin älykkyys. Kannattaa pyrkiä kehittämään omaa ja lapsensa persoonallisuutta monipuolisesti, lukemalla erilaisia kirjoja, keskustelemalla, käymällä taidenäyttelyissä ja konserteissa, kenties jonkun taiteen harrastaminenkin olisi hyvä vaihtoehto. Urheiluakaan ei sovi unohtaa (siis liikunnallisuutta), ja ihmissuhteissa on "lukutoukkaa" hyvä innostaa ja rohkaista, myös siten, että ei tuo esille miten erinomaisen älykäs se oma kultakimpale onkaan vaan korostaen miten kaikilla on omat vahvuutensa ja että elämän riemu syntyy yhteisöllisyydestä ja jakamisesta.
Omasta taustasta sen verran että omat muksut ei ole (kai) mitenkään erityislahjakkaita, tosin musiikkia harrastavat melko "tosissaan" ja keskimmäinen alkoi koulun vuotta aiemmin, monistakin syistä johtuen, on pärjännyt siellä ihan muiden tahdissa ja molemmat isommat opiskelevat painotetulla luokalla (musiikki). Näen että elämämme on ihan tavallista eikä lahjakkuuskysymykset ole pöydillä oikeastaan ikinä. Jos jotain elämässä haluaa saavuttaa (taitoa, tietoa..) on älykkyys tai lahjakkuus vasta alkua. Kovaa työtä ja omistaumista sekä kärsivällisyyttä tarvitaan. Good luck1
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:08"]Minun lapseni on ääliö. Tänään se kaivoi nokkaansa ja katseli ulos kun sanoin joulupukin tulevan. Mitä siitä katsoi vaan seinää kohden ei ikkunaa. No rakas hän on.
En usko hänen voittavan mitään tai jos voittaa niin se laitospaikka loppuelämäksi.
[/quote]
*reps*
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 01:05"]Onnea muksulle ja teille koko perheelle. Mua jäi vielä askarruttamaan että miksi halusit tästä kertoa..? Toki varmaan tiesit että sellainen tulkitaan helposti ylpeilyksi eikä sellaista käytöstä yleensä hyvällä katsota ihmisryhmissä. Ihmiselo ja elämänpolulla onnistuminen, hyvän ja täyteläisen elämän eläminen on niin paljon muutakin kuin älykkyys. Kannattaa pyrkiä kehittämään omaa ja lapsensa persoonallisuutta monipuolisesti, lukemalla erilaisia kirjoja, keskustelemalla, käymällä taidenäyttelyissä ja konserteissa, kenties jonkun taiteen harrastaminenkin olisi hyvä vaihtoehto. Urheiluakaan ei sovi unohtaa (siis liikunnallisuutta), ja ihmissuhteissa on "lukutoukkaa" hyvä innostaa ja rohkaista, myös siten, että ei tuo esille miten erinomaisen älykäs se oma kultakimpale onkaan vaan korostaen miten kaikilla on omat vahvuutensa ja että elämän riemu syntyy yhteisöllisyydestä ja jakamisesta.
Omasta taustasta sen verran että omat muksut ei ole (kai) mitenkään erityislahjakkaita, tosin musiikkia harrastavat melko "tosissaan" ja keskimmäinen alkoi koulun vuotta aiemmin, monistakin syistä johtuen, on pärjännyt siellä ihan muiden tahdissa ja molemmat isommat opiskelevat painotetulla luokalla (musiikki). Näen että elämämme on ihan tavallista eikä lahjakkuuskysymykset ole pöydillä oikeastaan ikinä. Jos jotain elämässä haluaa saavuttaa (taitoa, tietoa..) on älykkyys tai lahjakkuus vasta alkua. Kovaa työtä ja omistaumista sekä kärsivällisyyttä tarvitaan. Good luck1
[/quote] Kiitos :)
Halusin keskustella aiheesta, sillä tunnen olevani asian kanssa aivan yksin. Vastikään oli iso palaveri missä lapseni koulua mietittiin ja se miten tuntemattomat aikuiset puhuvat kuinka eivät ole koskaan kohdanneet vastaavaa eivätkä tiedä mihin kouluun ja millaiseen opetukseen lapseni voitaisiin laittaa sai minutkin tuntemaan itseni hyvin avuttomaksi. Ehkä vähän pelottaakin millainen elämästä tulee, kun lapsi kasvaa. Ja etenkin mietin sitä sosiaalista puolta. Hän ei tarvitse kavereita eikä ole kiinnostunut toisista lapsista juurikaan.
Itsekkin olen musiikkiluokan käynyt ja myös koulussa hyvin pärjännyt, vaikkakin turhauduin herkästi. Minä en ole kuitenkaan erityisen älykäs ja tunnen välillä jotkut asiat liiankin monimutkaisiksi :D
Olen kyllä itsekkin sitämieltä ettei älyä pidä korostaa erityisesti, mutta en halua myöskään vähätellä lapseni taitoja ja minusta on väärin, että toiset saavat vapaasti kehua pikkuisiaan, jotka teki kakan pottaan, mutta, kun minä sanoin, että 2vuotias lapseni auttoi minua rajentamaan tuhannenpalan palapeliä olin ylimielinen :/
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 01:16"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 01:05"]Onnea muksulle ja teille koko perheelle. Mua jäi vielä askarruttamaan että miksi halusit tästä kertoa..? Toki varmaan tiesit että sellainen tulkitaan helposti ylpeilyksi eikä sellaista käytöstä yleensä hyvällä katsota ihmisryhmissä. Ihmiselo ja elämänpolulla onnistuminen, hyvän ja täyteläisen elämän eläminen on niin paljon muutakin kuin älykkyys. Kannattaa pyrkiä kehittämään omaa ja lapsensa persoonallisuutta monipuolisesti, lukemalla erilaisia kirjoja, keskustelemalla, käymällä taidenäyttelyissä ja konserteissa, kenties jonkun taiteen harrastaminenkin olisi hyvä vaihtoehto. Urheiluakaan ei sovi unohtaa (siis liikunnallisuutta), ja ihmissuhteissa on "lukutoukkaa" hyvä innostaa ja rohkaista, myös siten, että ei tuo esille miten erinomaisen älykäs se oma kultakimpale onkaan vaan korostaen miten kaikilla on omat vahvuutensa ja että elämän riemu syntyy yhteisöllisyydestä ja jakamisesta.
[/quote] Kiitos :)
Halusin keskustella aiheesta, sillä tunnen olevani asian kanssa aivan yksin. Vastikään oli iso palaveri missä lapseni koulua mietittiin ja se miten tuntemattomat aikuiset puhuvat kuinka eivät ole koskaan kohdanneet vastaavaa eivätkä tiedä mihin kouluun ja millaiseen opetukseen lapseni voitaisiin laittaa sai minutkin tuntemaan itseni hyvin avuttomaksi. Ehkä vähän pelottaakin millainen elämästä tulee, kun lapsi kasvaa. Ja etenkin mietin sitä sosiaalista puolta. Hän ei tarvitse kavereita eikä ole kiinnostunut toisista lapsista juurikaan.
Itsekkin olen musiikkiluokan käynyt ja myös koulussa hyvin pärjännyt, vaikkakin turhauduin herkästi. Minä en ole kuitenkaan erityisen älykäs ja tunnen välillä jotkut asiat liiankin monimutkaisiksi :D
Olen kyllä itsekkin sitämieltä ettei älyä pidä korostaa erityisesti, mutta en halua myöskään vähätellä lapseni taitoja ja minusta on väärin, että toiset saavat vapaasti kehua pikkuisiaan, jotka teki kakan pottaan, mutta, kun minä sanoin, että 2vuotias lapseni auttoi minua rajentamaan tuhannenpalan palapeliä olin ylimielinen :/
[/quote]
Sun varmaankin tukea lapsesi sosiaalisia taitoja, koska älykkyyden lisäksi ja miltei sitä tärkeämpääkin on esim.työelämässä sosiaaliset taidot. Muista antaa lapsesi olla lapsi ja kannusta häntä siihen, ettei elämä mene suorittamiseksi.
Moni huippulahjakas omaa myös autistisia piirteitä. Olisiko siinä yksi syy mahdollisiin sosiaalisiin ongelmiin.
Viisaat vanhemmat laittavat erityislahjakkaankin tavalliseen kouluun ainakin aluksi, koska sosiaalisiakin taitoja tarvitaan.
Eikö lukeminen tyydytä lapsen tiedonjanoa? Itse luin paljon alle kouluikäisenä. Tietosanakirja oli välipalaa syödessäkin pöydässä lukemisina :D
Suosittelen lapselle shakkikerhoa, niistä löytyy yleensä älylle tekemistä. Oma poika voitti jo pikkupoikana sukulaismiehen shakissa. Tosin ei itse käynyt shakkikerhossa.
Meidän perheessäkin on erityislahjakkuutta, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole kukaan edennyt pitkälle esim. tieteen maailmassa. Osalla on hidasteena lukivaikeutta, osalla ADHD:ta.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:02"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:56"]Millaisia vaikeuksia sinulle on koitunut keskivertoa älykkäämmän lapsesi takia?
[/quote] Hän haluaa tietää kaiken ja myös kertoo kaiken. Hän ei näe ihmisissä mitään pahaa ja siksi on helposti hyväksikäytettävissä ja myös lähtee herkästi tyhmyyksiin mukaan.
Hän tarvitsisi kokoajan aikuisen seuraa, koska ei viihdy lasten kanssa. Lapset eivät ymmärrä hänen monimutkaista tapaansa selittää asioita jne
Siinä nyt muutamia ongelmakohtia :)
[/quote]
Sinulla saattaa olla uuden ajan kristallilapsi. Googleta.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 02:27"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:02"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:56"]Millaisia vaikeuksia sinulle on koitunut keskivertoa älykkäämmän lapsesi takia? [/quote] Hän haluaa tietää kaiken ja myös kertoo kaiken. Hän ei näe ihmisissä mitään pahaa ja siksi on helposti hyväksikäytettävissä ja myös lähtee herkästi tyhmyyksiin mukaan. Hän tarvitsisi kokoajan aikuisen seuraa, koska ei viihdy lasten kanssa. Lapset eivät ymmärrä hänen monimutkaista tapaansa selittää asioita jne Siinä nyt muutamia ongelmakohtia :) T:ap [/quote] Sinulla saattaa olla uuden ajan kristallilapsi. Googleta.
[/quote]
Nämä kristalli-, aura- ja energiajutut ovat antikristillistä ja demonista okkultismia. Lienevätköhän nämä kyseiset lapset riivattuja?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:50"]
Ai te halusittekin vain pilkata. Ei ole helppoa olla erityisen lahjakkaan lapsen vanhempi ja ajattelin, että, jos jotain aihe kiinnostaisi. t:Ap
[/quote]Omani on lahjakas. Ei siina mitaan Ei-helppoa ole. Omani on oppilas paikallisen koulun gifted and talenteduokalla. Han on myos student council president, ja akateemisen tiimin yksi kuudesta henkilosta.
Ihanaa etta lapsen koulun kaynnista ei tarvitse huolehtia! Olen aarimmaisen ylpea pojastani, mutta minulla on myos kolme muuta lasta jotka ovat omalla tavallaan lahjakkaita! Kaikilla omat vahvuutensa, en jaksaisi muille brassailla, etenkin mun tiedan itse kuinka siunattu olen lapsillani....
Ps. Mita vaikeaa ap on olla lahjakkaan lapsen vanhempi? Meilla se vain helpottaa arkea....onpahan minullakin joku joka auttaa esim elektroniikan ymmartamisessa!!!! olisi vaan kiinnostavaa kuulla.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:55"]Millä tätä on tutkittu? [/quote] kogniitiiviset tutkimukset on tehty. Ja tutkimuksia on tulossa lisää sillä tutkijakin oli hämmentynyt tuloksista. Käyrien mukaan lapseni visuaalinen ja looginen päättelykyky ylittää erityislahjakkuuden rajan reilusti. Joten lapsi oppii nopeasti uutta kokoajan. T:ap
[/quote]Kuinka vanha on lapsesi?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:56"]Mutta ihan oikeasti, tiesitkö että puolet lapsista on keskivertoa älykkäämpiä? [/quote] No ei kyllä ole :D mistä moinen käsitys?
[/quote]
Öh, kai sulle on tuttu tuo keskiverto-käsite?
[/quote]
Ymmärtääkseni esim. älykkyydessä keskiverto määritellään normaalijakauman kautta, jossa noin puolet ihmisistä osuu ominaisuuden suhteen jakauman keskikohdalle. Määritelmästä riippuen voi karkeasti sanoa että noin puolet ihmisistä on älykkyydeltään keskivertoja, ja n. 25% keskivertoa älykkäämpiä. Jakauman keskiarvon kummallekin puolelle kyllä jää 50% populaatiosta. Saa korjata jos keskiverto on väärä sana tässä.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:54"]Kai hehkutat sitä lapsellesikin ja luot paineita ? Missä asioissa hän on älykäs? [/quote] Ei hän tunne paineita. Hän elää omassa maailmassaan pohtien ja visioiden. Hän menee erityisluokalle, koska hänelle perus opiskelu ei anna riittävästi haasteita. Hänelle suunnitellaan oppimäärä ihan uusiksi sillä hän osaa jo huomattavasti enemmän, kun muut lapset esikouluiässä. Ap
[/quote]
Hän menee erityisluokalle. Millaiselle? Onko syynä, ettei selviyyisi sosiaalisesti tavallisessa luokassa?
En ole koskaan kuullut erityslahjakkaiden erityisluokasta Suomessa
Kova on lapsella tie. Jos nyt ei leiki toisten lasten kanssa eikä jutut muutenkaan täsmää ikäistensä kanssa niin koulumaailma voi osottautua kovaksi. Eikä auta vaikka hyppäisi luokkia ylikin, jos sosiaaliset taidot ovat olemattomat. Melko todennäköistä että joutuu vielä kiusatuksi. Opettajilla ei ole resursseja kuin ehkä hiukan eriyttää opetusta ylöspäin. 9 vuotta on kuitenkin on oltava pääasiallisesti nuorten ja lasten parissa suurimman osan päivästä.
Jos alussa leimautuu jo omituiseksi niin siitä leimasta on vaikea päästä eroon. Ja jos vaikka hyppäisi tokalle luokalle on luokalla jo tietynlaiset kaveripiirit olemassa ja niihin ei olemattomilla sosiaalisilla taidoilla
pääse sitään.
Ap:nä olisin todella huoliss lapsesta.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:16"]Mitä hän osaa paremmin kuin muut samanikäiset? Minkä ikäinen hän olikaan?
[/quote] 6vuotias on.
Ei hänen taitonsa arjessa vielä näy. Mitä nyt piirtää monimutkaisia kaavioita mistä aikuinenkaan ei ymmärrä, mutta hän yrittää kuitenkin selittää mitä on piirtänyt. Hän osaa tehdä suuriakin palapelejä ja on kiinnostunut asioista. Lukee tietokirjoja ja katsoo dokumentteja. Kertoo monimutkaisia tarinoita ja mielikuvituksensa on ääretön. Ennenkuin hän puhui hän esitti visuaalisesti joko piirtämällä tai käsin kuvailemalla mitä tarkoitti.