Olisitko erossa 1-vuotiaasta 4 yötä?
Miehellä ois tiedossa keväällä 4 yön Prahan työreissu. Avec-matka. En millään raaskisi olla erossa silloin 1 v 2 kk lapsesta. Pääsisi mummolle hoitoon 4 v isoveljen kanssa. Ei ole ennen ollut mummolassa yötä. Isoveli on ollut aiemmin useasti 1-2 yötä kerrallaan. En millään raaskisi jättää "vauvaa" hoitoon. Olenko ihan hakoteillä? Matka olisi ihana, vain nimellisesti työmatka. Ennemminkin työporukan huvittelumatka. Työporukka on mulle ennestään tuttu ja mieluisa. Mitä teen? Mielipiteitä! Itsellä ristiriitaiset tunteet ja alustavasti vastasin ei. Vaikka mieli tekis... Nyt olen hoitovapaalla ja lasten kanssa kotona kaikki päivät.
Kommentit (40)
on huipputärkeää. Lapset eivät kärsi mummolassa olosta jos mummola muuten on kiva/sopiva paikka lapsille. Meillä suomalaisilla on tämä syyllistämisen kulttuuri hioutunut huippuunsa, ja on ikävää että vanhempien oma aika nähdään aina negatiivisena asiana. Onnellisimmat lapset elävät taatusti perheissä joissa vanhempien parisuhde on kunnossa.
noin "pitkäksi" aikaa.
Olen itse lähdössä kahdeksi yöksi ja minusta se on ok!
Ja olinkin 8kk:n ikäisestä erossa viikon loman ajan. Ja meni enemmän kuin hyvin; vauvasta ja isoisästä (hoitajasta) tuli samalla ikuiset bestikset. Näin vuosien jälkeen lapset menevät edelleen sinne riemuissaan hoitoon.
En myöskään ole koskaan perustanut näistä yö/vuos-jutuista. Mun mielestä kannattais miettiä enemmän sitä minkälainen oma vauva on, jos sillä tuntuu olevan jotain eroahdistusta niin sitten en jättäis. Yks yö kokeeksi ennen reissua antais varmaan suuntaa.
Äidit niin helposti takertuu lapsiinsa ja unohtaa kaiken muun!
muuta kuin aivan pakottavista syistä kuten sairaus tmv.
Yhden yön voisin olla erossa tuon ikäisestä. Se Praha on kuitenkin siellä paikallaan vielä vuosien päästäkin :)
neljää en. Varsinkaan kun on kyse ulkomaille lähdöstä.
Varsinkin, kun tuttu hoitopaikka ja isoveli mukana.
En oikein tajua, mikset halua lähteä, eihän ole kyse kuin 4 yöstä!
En varmaan raaskisi, kaksi ehkä menisi. Tai en tiedä menisikö sitäkään :D
Meillä esikoinen on vasta pari viikkoa ja odotan jo kauhulla että koskahan kykenen ensimmäistä kertaa olemaan toisesta erossa suihkua pidemmän ajan...
Tulisi liian ikävä. Mutta ei se lapsi siitä rikki menisi.. että jos haluat lähteä niin siittä vaan, varsinkin kun on hyvä hoito tiedossa.
ajatuskin tuntuu pahalta. Yhden yön voisin olla noin pienen luota poissa. Uskon myös, että noin pitkä ero äidistä on pahaksi noin pienelle. Minusta se yö per ikävuosi -sääntö on aika hyvä.
Samoilla linjoilla itsekin. En millään pysty kuvittelemaan olevani erossa vauvasta noin pitkään huvin vuoksi. 1 yö olisi eri asia. Mies vain kovasti ihmettelee. Vaikka ihana isä ja mies onkin. Ei ymmärrä tätä meidän symbioosia. Ensi syksynä molemmat lapset menee vuorohoitoon, silloin joutuvat pakostakin olemaan yötä hoidossa. Mutta nyt en raaski! Vaikka olisi ihana lähteä reissuun...
1,5-vuotiaasta erossa neljä yötä, mutta tuon ajan lapsi oli isänsä kanssaa kotona. Kenenkään muun hoiviin en olisi raaskinut jättää enkä raaskisi vieläkään, mutta...
Jos isoäiti on läheinen ja kuitenkin isosisaruskin on, jättäisin lapsen hoitoon, jos vain oma sydän kestää.
Miettisin vain että miten vauva voi. Vaikka siis järki sanoisi että vauvalla olisi kaikki hyvin. En tiedä että kärsisikö meillä enemmin äiti vai vauva...
Olen mielestäni ihan normaalijärjellä varustettu kotiäiti. Esikoisen jouduin jättämään 7 kk:n ikäisenä mummum ja vaarin hoteisiin viideksi yöksi, koska 300 km:n päässä olevalla rakennuskohteellamme oli akuuttitilanne. Hyvin selvittiin molemmat. Lapsi oppi tuona aikana konttaamaankin :) Mielestäni lapselle ei ainakaan jäänyt asiasta mitään traumoja. On nyt ihan reipas kohta 4-vuotias ja jää edelleen mielellään yökylään mummoloihin.
Nyt meillä on myös tyttö 1 v. 1 kk:tta. Hänkin jäi ekan kerran mummin hoiviin 10 kk:tta vanhana kahdeksi yöksi, kun tarvitsin hieman nukkumismahdollisuutta. Eipä ole hänkään mitenkään negatiivisesti tuohon reagoinut.
Minun mielipiteeni on, että lapsesta voi olla erossakin. Se voi tehdä myös ihan hyvää. Kaiket päivät kotona olevalle äidille on ihan hyväksi päästä hetkeksi "lomalle". Ei lastensaaminen tarkoita sitä, etä niiden tarpeet tulevat kaikkien edellä. Tuo voisi olla myös loistava tilaisuus panostaa myös parisuhteeseen. Meillä ainanki se oli tuossa vaiheessa vähän tahmeaa, kun miehestä tuntui, että höösään vain lasten kanssa ja hänet on jätetty "oman onnennsa nojaan".
Jokainen tietty tekee omat ratkaisut, mutta joskus on kyllä ihan hyvä raaskia.
1,5-vuotiaasta neljä yötä juurikin Prahan reissun takia. Oli ainoassa paikassa mihin olisin voinut jättää, läheisellä mummulla. Oli ollut muutamia yksittäisiä öitä aiemminkin. Kaikki meni loistavasti. Mutta ihan tapauskohtaista tuo on. Jos epäröit, voihan tuo olla vielä liian pitkä aika.
Jossain oli ohje, että yhtä moneksi yöksi voi jättää, kuin miten monta vuotta lapsi on. Eli yksivuotiaan voi jättää hoitoon yhdeksi yöksi...
Kokeilisin nyt etukäteen viemällä pienokaisen yhdeksi yöksi mummolle yökylään ennen tuota 4 yön reissua. Mikäli kaikki menee hyvin ja lapsonen on mummolassa aivan mielissään, niin kehottaisin kyllä lähtemään:) Sekä sinulle itsellesi että parisuhteellenne tekisi varmaan hyvää viettää yhteistä aikaa miehesi kanssa ilman lapsia. Ja kun mahdollisuuskin on noin mainio:)
Itselläni on nyt nelikuukautinen kotona ja mieheni on ehdottanut, että menisimme sitten keväällä/kesällä viikonlopuksi kaksin kylpylään (lapsi isovanhemmille, joiden kanssa viihtyy ja joita näkee varmaan 5krt/vk ja on oltu koko perhe usein yökylässäkin). Itse koitan kovasti suunnitella sopivaa vk-loppua, kun mieli tekee kovasti lähteä, mutta en siltikään pysty päättämään, mikä vk-loppu lähdettäisiin. Juuri lapsen "hoitoon" jättäminen mietityttää. Tiedän silti, että tarvitsemme kahdenkeskistäkin aikaa, joten olen päättänyt, että lähdemme ennen minun töihin paluuta..
Käytiin miehen kanssa ihan kahdestaan lomareissulla Tallinnassa.Meillä on kolme lasta jotka olivat sen ajan mummun ja siskoni luona hoidossa.Kaiken lisäksi edellisenä päivänä poika tuli kipeäksi,korvatulehdus mutta kyllä se mummukin osasi päivystyksessä käyttää ja lääkettä antaa:) Reissu oli aivan mahtava! En kadu että lähdin.Ikävä tietenkin oli mutta ei sitä kerennyt siellä miettimään kun oli niin paljon tekemistä koko ajan. Minä kannustan kyllä rohkeasti sinua lähtemään jos vain yhtään mietit että olisi kyllä kiva!Niin kuin yksi sanoikin niin nyt olisi hyvä aika myös paneutua parisuhteeseen,tekee varmasti molemmille hyvää ja mieskin olisi varmasti iloinen;) Lapset ei siitä vahingoitu jos olet muutamankin yön heistä erossa jos heillä on tuttu ja turvallinen hoitaja ja sinulla vahva side lapsiisi. Toivottavasti löydät mieleisen ratkaisun jota et kadu jälkeenpäin oli se kummin hyvänsä!:)
Yksikin yö on minulle liikaa erossa 1,5-vuotiaastani.
1-vuotiaasta lapsestani, ihan jo siitä syystä, että imetän edelleen. Olen varma, etten voisi, vaikken imettäisikään. Mustakin se yksi yö per ikävuosi on ihan hyvä nyrkkisääntö siihen, kauanko lapsi voi olla jonkun muun kuin vanhemman hoidossa.