Ruotuväessä väitetään: Todellinen maanpuolustus löytyy Pride-kulkueesta
”Pride sai minut tajuamaan, mistä maanpuolustuksessa on todella kyse.” Näin kirjoittaa Ruotuväen kolumnisti Toivo Aalto tuoreessa kirjoituksessaan, jossa Pride-tapahtuma nostetaan keskeiseen rooliin suomalaisen maanpuolustustahdon selittäjänä.
Tilaa Posi TV – tuellasi riippumaton suomalainen uutisointi jatkuu myös tulevaisuudessa.
Ruotuväessä julkaistun kolumnin mukaan kirjoittaja havahtui pohtimaan, miksi olisi valmis puolustamaan Suomea. Vastaukseksi ei lopulta noussut kotimaa sinänsä eikä edes omat läheiset, vaan Pride.
”Pride sai minut lopulta tajuamaan, mistä maanpuolustuksessa on todella kyse. Emme puolusta ihmisiä, vaan arvoja ja kulttuuria.”, Aalto kirjoittaa.
Kirjoittajan mukaan juuri vapaus, tasa-arvo, ihmisoikeudet ja yhdenvertaisuus muodostavat perustan, jonka vuoksi Suomea kannattaa puolustaa. Hän myös esittää, että maanpuolustustahdon ja tasa-arvon välillä saattaa olla yhteys, koska Suomi sijoittuu korkealle molemmissa kansainvälisissä vertailuissa.
Kolumnissa Aalto kirjoittaa myös, että ”Ulkoisilta uhkilta on aivan turha suojautua, jos maamme sisällä on turvatonta.”
Aallon mukaan todellinen maanpuolustus tarkoittaa ennen kaikkea oikeudenmukaista kohtelua, ihmisoikeuksien vaalimista ja yhteiskunnallisen turvallisuuden rakentamista.
Mainos
Vaikka kyse on selvästi kirjoittajan omasta mielipidekolumnista eikä toimituksen uutisjutusta, moni saattaa hieraista silmiään ajatukselle, että Pride-kulkueesta löytyy vastaus kysymykseen, miksi Suomea puolustetaan aseellisesti.
Kolumnissa kirjoittaja kertoo osallistuvansa lauantain Pride-kulkueeseen läheistensä kanssa ja päättää tekstinsä toteamukseen:
”Muita pitää kohdella oikeudenmukaisesti taustoista riippumatta, ja siten vahvistaa kansallista yhtenäisyyttä ja luottamusta. Sitä on todellinen maanpuolustus.”
Ruotuväki julkaisee sekä uutisia että mielipidekirjoituksia. Kyseessä oleva teksti on kirjoittajan oma näkemys, eikä sitä ole esitetty Puolustusvoimien virallisena kannanottona.
Tilaa Posi TV – tuellasi riippumaton suomalainen uutisointi jatkuu myös tulevaisuudessa.
Kommentit (28)
Onpa vasemmistolainen mielipide. Ja vähättelee meitä konservatiivisia maanpuolustajia.
Tjaa. Miettisin kyllä pari kertaa rintamalle lähtöä jos pitäisi sitä nahkaremmissä seisoskelevaa Pentti-Eerikaa mennä puolustamaan.. Tai Mahmudia.
Vierailija kirjoitti:
Onpa vasemmistolainen mielipide. Ja vähättelee meitä konservatiivisia maanpuolustajia.
Puolustaisit suomalaisia valikoiden?
Kieltämättä maanpuolustuksessa varmaan auttaa jos maa tuntuu kansalaisista puolustamisen arvoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa vasemmistolainen mielipide. Ja vähättelee meitä konservatiivisia maanpuolustajia.
Puolustaisit suomalaisia valikoiden?
Ilman muuta.
Vierailija kirjoitti:
Tjaa. Miettisin kyllä pari kertaa rintamalle lähtöä jos pitäisi sitä nahkaremmissä seisoskelevaa Pentti-Eerikaa mennä puolustamaan.. Tai Mahmudia.
Ei heitä sinne mennäkään puolustamaan, vaan vapautta olla oma itsensä ja vapautta erilaisiin arvoihin (oli se sitten konservatiivisuutta, liberaaliutta tai mitä tahansa muuta).
Pride ja ma mutus on saanut minut sekä eroamaan kirkosta, että käymään siviilipalveluksen. Ei tämä maa ole enää itsenäinen eikä puolustamisen arvoinen. Opintojen jälkeen odottaa muutto ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Jos kristillinen heteronormatiivinen tapa elää olisi ainoa sallittu tai oikea tapa elää elämänsä, niin mitäs tässä sitten puolustautumaan Venäjältä. Heidän alaisuudessan juuri noin täälläkin elettäisiin.
Täsmälleen. Miksi silloin vastustaa sitä mitä vieras valta haluaa?
Patriootti puolustaa vapautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa vasemmistolainen mielipide. Ja vähättelee meitä konservatiivisia maanpuolustajia.
Puolustaisit suomalaisia valikoiden?
Tuo ruotuväen kolumnisti näyttää puolustavan
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä maanpuolustuksessa varmaan auttaa jos maa tuntuu kansalaisista puolustamisen arvoiselta.
Meillähä on just siks asevelvollisuus eikä vapaaehtoisarmeija jotta omolla mielipiteillä ei ois mitään merkitystä
Todellisia maamme urheita puolustajia. Nenärenkaat ja tatuoinnit. Oliko mus limeita sankoin joukoin mukana?
jotenkin niin lapsellisen läpinäkyvää aina tää aivopesu
Vierailija kirjoitti:
Pride ja ma mutus on saanut minut sekä eroamaan kirkosta, että käymään siviilipalveluksen. Ei tämä maa ole enää itsenäinen eikä puolustamisen arvoinen. Opintojen jälkeen odottaa muutto ulkomaille.
Mene vaan ulkomaille, ei sota yhtä miestä kaipaa. Mene mihin tahansa ja kohtaat mellakoita tielläsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä maanpuolustuksessa varmaan auttaa jos maa tuntuu kansalaisista puolustamisen arvoiselta.
Meillähä on just siks asevelvollisuus eikä vapaaehtoisarmeija jotta omolla mielipiteillä ei ois mitään merkitystä
Varmasti motivaatiolla on silti merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Pride ja ma mutus on saanut minut sekä eroamaan kirkosta, että käymään siviilipalveluksen. Ei tämä maa ole enää itsenäinen eikä puolustamisen arvoinen. Opintojen jälkeen odottaa muutto ulkomaille.
Ma mutus saa sinut ryhtymään ma muksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaa. Miettisin kyllä pari kertaa rintamalle lähtöä jos pitäisi sitä nahkaremmissä seisoskelevaa Pentti-Eerikaa mennä puolustamaan.. Tai Mahmudia.
Ei heitä sinne mennäkään puolustamaan, vaan vapautta olla oma itsensä ja vapautta erilaisiin arvoihin (oli se sitten konservatiivisuutta, liberaaliutta tai mitä tahansa muuta).
Totta. Mutta haluavatko ne puolustajat puolustaa tällaista "vapautta"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa vasemmistolainen mielipide. Ja vähättelee meitä konservatiivisia maanpuolustajia.
Puolustaisit suomalaisia valikoiden?
Tuo ruotuväen kolumnisti näyttää puolustavan
Tahallaan väärin luettu. Vapauden puolustaminen on sen puolustamista, että yksi saa olla vanhoilliskonservatiivi ja toinen homoseksuaalinen liberaali. Siitä mielipiteessä oli kysymys.
Priden taustavoimat eivät tunnusta suomen valtion jatkuvuutta.
Jos kristillinen heteronormatiivinen tapa elää olisi ainoa sallittu tai oikea tapa elää elämänsä, niin mitäs tässä sitten puolustautumaan Venäjältä. Heidän alaisuudessan juuri noin täälläkin elettäisiin.