Olisitko erossa 1-vuotiaasta 4 yötä?
Miehellä ois tiedossa keväällä 4 yön Prahan työreissu. Avec-matka. En millään raaskisi olla erossa silloin 1 v 2 kk lapsesta. Pääsisi mummolle hoitoon 4 v isoveljen kanssa. Ei ole ennen ollut mummolassa yötä. Isoveli on ollut aiemmin useasti 1-2 yötä kerrallaan. En millään raaskisi jättää "vauvaa" hoitoon. Olenko ihan hakoteillä? Matka olisi ihana, vain nimellisesti työmatka. Ennemminkin työporukan huvittelumatka. Työporukka on mulle ennestään tuttu ja mieluisa. Mitä teen? Mielipiteitä! Itsellä ristiriitaiset tunteet ja alustavasti vastasin ei. Vaikka mieli tekis... Nyt olen hoitovapaalla ja lasten kanssa kotona kaikki päivät.
Kommentit (40)
No aivan takulla menisin! Neljä yötä on lyhyt aika ja hoito on hyvä. En usko tuollaisiin säätöihin että "yksi yö yhtä ikävuotta kohden"... Mitä nuorempana lapsi oppii olemaan muiden ihmisten kanssa (siis olettaen että nämä muut ihmiset ovat sellaisia joihin voi luottaa ja jotka pitävät lapsesta hyvää huolta), sitä ulospäinsuuntautuneempi siitä tulee. Kaikki ystäväni joilla on lapsi ja luotettavat vanhemmat, ovat laittaneet pikkuisen hoitoon jopa viikoksi ja tehneet kahden kesken matkan. Eikä siinä ole ollut minusta mitään outoa, ja lapset ovat olleet hirmu tyytyväisiä kun olen vierestä seurannut.
Jos et itse halua lähteä, niin älä tietenkään sitten lähde. Mutta lapsi pärjää isovanhempien luona aivan varmasti. Äidin ei tarvitse olla lapsen kanssa yötä päivää joka hetki ennen kuin se menee kouluun. Jos haluatte olla, niin be my guest, mutta älkää syylistäkö niitä, jotka jättävät lapsensa yöhoitoon ja ottavat itse vähän omaa aikaa itseleen ja parisuhteelle (tekee muuten aika hyvää olla välilä ihan vain kaksin miehen kanssa).
jolle siis yksikin yö liikaa erossa 1,5-vuotiaasta.
Tarkoitukseni ei ollut syyllistää ketään. Aivan varmasti hyvässä hoidossa tuon ikäinen pärjää 4 yötä. Minäkin uskaltaisin vanhmepieni hoitoon pojan jättää vaikka viikoksi, mutta en halua. Haluan mielummin viettää itse aikaa lapseni kanssa ja reissussa kuitenkin vain murehtisin ikävää lapseeni.
Eli ap jos itsestäsi tuntuu että reissuun haluat lähteä, ja pystyt siellä olemaan miettimättä kokojan ajan mitä lapselle kuuluu, niin lähde ihmeessä! :)
lapsesi pärjäävät varmastri hienosti mummolassa! Ja TE saatte ihanaa yhteistä aikaa joka varmasti jäänyt minimiin pientenlasten kanssa. Älä murehdi sinulla on vaimona ja äitinä velvollisuus myös pitää omaa elämäsi ja parisuhteesi kunnossa. Ihanaa reissua, toivon oikeasti että lähdet.
T.Äiti jolla juuri samanikäiset lapset kun ap.lla.
Itse tein lomareissun mieheni kanssa kun esikoinen 8 kk. Kolme yötä oltiin ja vauva mummulla.
Jos mahdollista niin mummuhan voisi tulla teille niin pieni saisi olla kotona.
oon aika pitkälti yrittänyt pitää sellaisen nyrkkisäännön mielessä, että yö/ikävuosi on sopiva aika olla erossa lapsesta. Meillä se on ainakin ollut ihan pätevä juttu. Joku vanhempi neuvolantäti kai aikoinaan sen kertoi.
lähtis. 1-vuotiaan voi jättää 1 yöksi. En tosin ole vielä jättänyt 4-vuotiastakaan mihinkään yli 1 yöksi. Mutta siis se on ihan selkeä asiantuntijoiden laatima nyrkkisääntö, että yö per ikävuosi.
että nää jotka ei jättäis on niitä, joilla
a. ei edes ole koskaan mahdollisuutta lähteä ilman lapsia lomalle
ja
b. ei ole niin hyvissä väleissä mummon kanssa, että vois sinne jättää.
Itse vastaan, että voisin jättää, koska meillä mummo on lapsille tosi läheinen. Asuu muutaman kilometrin päässä. Ja lapset on jo olleet siellä paljon hoidossa ihan vauvasta asti, muutamia tunteja vain tosin kerrallaan. Eivät edes huomaa, kun äiti livahtaa ovesta, tosi hyvin viihtyvät mummon kanssa, koska eivät pidä tätä vieraana, vaan erittäin läheisenä perheenjäsenenä.
Tietysti, jos olisi sellainen mummo, jota lapset näkee tyyliin kolme tuntia kerrallaan vain kerran viikossa, niin sitten en jättäisi... Mutta riippuu ihan lasten ja mummon suhteesta, jos ovat läheisiä, sitten tietysti.
En mäkään lähtisi millekään vapaa-ajan reissulle.
Tai korjaan, voisin ehkä harkita lähteväni jos mieheni jäisi kotiin lasten kanssa. Mutta ainakin meillä mummula olisi liian vieras paikka, vaikka mielellään ja usein vierailemme.
Jos olisi sellainen tilanne, että hoitaja asuisi samassa taloudessa, niin sitten.
Synnyttämässä olen ollut 2 yötä kun esikoinen oli 1 v 9 kk. Aika hämillään tuo oli siitäkin kokemuksesta vaikka kaikki oli ihan hyvin mennyt.
että nää jotka ei jättäis on niitä, joilla a. ei edes ole koskaan mahdollisuutta lähteä ilman lapsia lomalle ja b. ei ole niin hyvissä väleissä mummon kanssa, että vois sinne jättää. Itse vastaan, että voisin jättää, koska meillä mummo on lapsille tosi läheinen. Asuu muutaman kilometrin päässä. Ja lapset on jo olleet siellä paljon hoidossa ihan vauvasta asti, muutamia tunteja vain tosin kerrallaan. Eivät edes huomaa, kun äiti livahtaa ovesta, tosi hyvin viihtyvät mummon kanssa, koska eivät pidä tätä vieraana, vaan erittäin läheisenä perheenjäsenenä. Tietysti, jos olisi sellainen mummo, jota lapset näkee tyyliin kolme tuntia kerrallaan vain kerran viikossa, niin sitten en jättäisi... Mutta riippuu ihan lasten ja mummon suhteesta, jos ovat läheisiä, sitten tietysti.
Lapsia on neljä ja isovanhemmat hoitavat heitä päivittäin. Matkalle pääsemme kun vain sovimme ajankohdan. Syksyllä menemmekin korkeintaan neljäksi yöksi, kun pienin on vähän yli 2v.
mut näytti siltä että suurin osa kai vastasi ei olisi erossa.
Mutta minä vastaan että olisin. Voithan nyt jo ennnen matkaa antaa lasta yöksi isovanhemmille, että tottuu, niin lapsi kuin mummu ja pappa. Sit voi koittaa jo kahtakin yötä. Usko pois, kyllä ne isovanhemmat osaavat lapsesi hoitaa.
Lähde ihmeessä matkalle, ja nauti ajasta puolisosi kanssa!
Täähän on metka sivusto. Kaikki on niiiin vauvaa niiiiin vauvaa että. Normaalit ei-hurahtaneet vähintään naureskelisivat näille tyypeille. "En todellakaan lähtisi mihinkään, kaikkihan sen tietää, että yksi yö yksi vuosi." :D Heheheh. Ihania sääntöjä teillä.
Sanoisin kysymykseen, että kuulostaa siltä että kysyjä ei itse pysty olemaan erossa lapsestaan. Ja bileet menevät pieleen, kun yksi ikävöi kotiin. Mieskään ei varmaan voi nauttia lomasta jos vaimo on allapäin. Eli ei kannata silloin lähteä.
puheena, ja suurinosa on heti tyrmäämässä ajatuksenkin lapsen jättämisestä mummolle! Jos olisin ap niin varmasti lähtisin reissuun ihan parisuhteenkin takia. Ja meillä ei ainakaan yli yksi vuotias ole enään vauva, vaan pieni taapero joka syö itse ja on reipas muutenkin :) ihanaa lomaa ap.lle,nauti neljä päivää on kuitenki aika lyhyt aika ja tulette molemmat vanhemmat iloisempina ja jaksavampina takaisin pieneltä hengähdyshetkeltä :)
sairaalareissu tai jtn sen tapaista!
Olen mielestäni ihan normaalijärjellä varustettu kotiäiti. Esikoisen jouduin jättämään 7 kk:n ikäisenä mummum ja vaarin hoteisiin viideksi yöksi, koska 300 km:n päässä olevalla rakennuskohteellamme oli akuuttitilanne. Hyvin selvittiin molemmat.
Siis joiko vauva viela rintamaitoa? Kyselen vaan itseni vuoksi, kun vauvani on nyt melkein 8kk ja on mahdollisuus olla "matkoilla" yksi vuorokausi.
isommista lapsista 4 yötä, ja se tuntui olevan aikalailla maksimi kaikkien osapuolten kannalta (vaikka matka olikin hieno).
..osalle tulee varmaan olemaan tosi vaikeeta päästää lapset aikuisina kotoa pois kun noin kiinni lapsissaan on..
Itse lähden New yorkkiin ensi kuussa,matkalla olen 5päivää.Ja tytölläni ikää silloin 9kk.
En itse jättäisi käyttämättä tuollaista matka tilaisuutta ja todella tärkeää aikaa kahden mieheni kanssa/ ystävien kanssa.
Lapset pärjäävät kyllä ja kävisin tiivisti ennen matkaa mummilassa kyläilemässä että paikka ja mummi olisivat myös pienimmälle mahd.tuttuja.
Itsekin olen ollut 5 yötä erossa silloin 4v ja 7kk ikäisistä, kun olimme häämatkalla. Kaikki meni hienosti. Lapset eivät tuosta mitenkään muuttuneet ja matkastakin pystyin nauttimaan. Samalla lailla stressasin ennen matkaa, mutta ihan turhaan! :)