Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei ole kaksinen eskari meillä

Vierailija
02.04.2012 |

Eskarivuotta on jäljellä 2 kk.



Kukaan ryhmästä ei osaa lukea. Aivan normaalijärkisiä lapsia kuitenkin.



Eivät hiihtäneet kertaakaan. (Lunta oli.)



3 kertaa yrittivät luistella. Eka kerran meni pakkasrajan takia pieleen. Tämän ymmärrän. Toisella kerralla jossain pienempien ryhmässä oli aikuisvajaus ja sen takia eivät voineet mennä läheisen koulun kentälle. Pihalle pystyivät menemään. Kolmannella kerralla pääsivät jäälle asti toteamaan, että kenttää ei oltu aurattu.



Olemme hiihtäneet ja luistelleet lapsen kanssa itse. Mutta juttelin tutun koulunkäyntiavustajan kanssa meidän koulusta, ja hän sanoi että viime syksynä kouluun tuli ekaluokkalaisiam, jotka eivät ikinä olleet hiihtäneet. No, en ihmettele. Eivät ne hiihtäneet/luistelleet meidän pk:ssa sinäkään talvena.



Kaikki läsnäolevat vanhemmat toivoivat syksyllä pidetyssä eskarin vanhempainillassa hiihtoa ja luistelua...



Sanoisitko näitä asioita eskarin hoitajille palautteeksi?

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että ihailen ap:n "lehmänhermoja" tämänkin ketjun kivisateessa. Respect! :)

Vierailija
2/116 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun päättelykykysi ja ongelmanasettelusi on tätä tasoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun minulla on kuitenkin ollut tämä sama työ jo vuosia :).

En tee varsinaisesti tutkimusta, ja vaikka tekisinkin, yksityiselämän huolet/perhehuolet eivät kuulu opiskelualani pariin.

ap

kun päättelykykysi ja ongelmanasettelusi on tätä tasoa.

Vierailija
4/116 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä hermoja on koetelleet pahemmatkin jutut kuin av:n ilkeät asioidenvääntäjät.

ap

Täytyy sanoa, että ihailen ap:n "lehmänhermoja" tämänkin ketjun kivisateessa. Respect! :)

Vierailija
5/116 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap:n huoli on ihan aiheellinen. En ymmärrä, miksi epäkohtia ei saisi sanoa ääneen ja antaa rakentavaa palautetta.



Meidän päiväkodissamme 5-vuotiaat luistelivat 5 kertaa ja hiihtivät 4. Muutama suunniteltu kerta meni pieleen, kun oli tullut liikaa lunta yöllä. Pulkkamäessä (matkaa noin 300 metriä) kävivät kahdesti.



Tämän lisäksi heillä on ollut viskarikerhossa numeroita ja kirjaimia esiteltyinä. Niitä on saanut kopioida ja helppoja laskutehtäviä laskea (miten monta palikkaa on tässä pinossa yms). Eskariin siis menevät ensi vuonna. Toisaalta askartelua ei oikein ole ollut, mitään ei ole tullut kotiin asti koko vuonna, vain pelkkiä värityskuvia ja puuväripiirroksia. Nyt olivat kuitenkin askarrelleet rairuohopurkin ja ilmeisesti jotain pääsiäiskoristettakin.



Mitään näistä me vanhemmat emme ole pyytäneet vanhempainillassa toteutettavaksi.



Ap kertoo, että vanhempainillassa oli sovittu erikseen luistelu- ja hiihtokerroista. Se oli siis vanhempien toive. On aivan aiheellista antaa palautetta siitä, että vanhempien toiveita ei toteutettu, vaikka näin sovittiin alun perin. Lisäksi tänä talvena on ollut hyvät kelit, joten olisi luullut edes yhden luistelukerran onnistuneen.



Lukemaan oppiminen ei ole eskarin tavoite. Näin minullekin eskarinopet erikseen painottivat. Mutta käytännössä noin puolet oppivat lukemaan eskarivuoden loppuun mennessä, koska kirjaimet ovat kovasti esillä. On siis ihan loogista, että ap on huolissaan eskarin tasosta. Kun keskimäärin puolet oppivat lukemaan, vaikka lukemista ei erikseen opeteta, on aika häiritsevää, että ap:n lapsen eskarissa yksikään ei osaa lukea. Toisin sanoen kirjaimia ei ole tehty tutuiksi.



Eskarin tavoite on valmentaa lapsia koulua varten. Muutenhan lapset voisivat hyvin olla vain päiväkodissa tai kotihoidossa. Kertoo tosiaan aika paljon eskarin tasosta se, että ensin kysytään vanhempien toivomuksia mutta niitä ei toteuteta. Toivotaan, että niitä kirjaimia olisi ollut esillä edes sen verran, että ne useimmille on tuttuja.



On syytä antaa palautetta, jos haluaa tilanteen vastaisuudessa muuttuvan. Rakentava palaute on aina hyvä ratkaisu. Mielestäni ap voisi puhua eskariopen kanssa olevansa pettynyt, että lapset eivät käyneet ohjatussa liikunnassa (hiihto, luistelu) kertaakaan. On selvää, että vika on open halukkuudessa, ei säässä.

Vierailija
6/116 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli näemmä kokeeellinen kysymus; mitä me vanhemmat koimme eskarin tehtäväksi.



No, mehän halusimme lasten oppivan huolehtimaan itsestäään, jotta pärjäävät ekaluokalla kun ei olekaan ketään hyysäämässä ja huolehtimassa asioista.

Eli osaavat pukeutua, pakata reeppunsa ja toimia itsenäisesti. Opettelivat selviytymään koulunruokalassa tarjottimen ja ruokalinjaston kanssa.

Toki ovat opetelleet kirjaimiakin. Varsinaista eskaria on yksi päivä viikossa, muinaa päivinä liikuntaa ja kädentaitoja.

Eskari on opettanut kuuntelemaan, ottamaan vastaan ohjeita ja toimimaan ryhmässä.



Esikoista ei kirjaimet kiinnostaneet pätkääkään eskarissa, kouluun mennnessä osasi oman nimen kirjoittaa ja siinä taisi olla kaikki kirjaimet. Nyt porskuttaa erinomaisesti kolmosluokalla.



Eskarissa opetellaan leikin kautta yhteistoimmitaa, se on tärkeintä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/116 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla oli vielä surkeampi hoitopaikka.... Tsemppiä!

T: ap

Koko talvena eivät päässeet edes pulkkamäkeen. Mäki olisi ollut n 30 metrin päässä päiväkodista ei teiden ylityksiä. Edes sen vartaa eivät ole saaneet lapset retkeillä, että kävelisivät viereiselle mäelle.

4 h Eskariin kuuluu myös lepohetki ? olla pötköttelevät tunnin nukkarissa, lapsen mukaan kukaan 6 v ei nuku. Satua ei kuitenkaan lueta. Meidän lapsi kysyikin kerran " ovatko meidän eskariopet lasikoja kun eivät lue satua ".

Laiskoilta vaikuttavat muutenkin. Ei retkeilyä. hiitoa. luistelua, ei eskarikirjoja tai tehtäviä. Yhden ainotta askartealua lapsi ei ole vuoden aikana tuonut kotiin, eikä niitä ole ole edes pk:ssa jammassa. Juu.. olen kysynyt , etteikö joulna tai nyt pääsiäisenä ole askarraltu mitään aiheheeseen liittyvää. Ei ole. Ja jos ajattelee, ettei ko juhlia vois viettää kun on eriuskontokuntaan kuuluvia, niin kai sentään talvella olisi voinut edes yhden lumiukon askarrella ja keväällä vaikka perhosen.

Värityskuvia sen sijaan värittävät toisinaan, mutta esim vesivärejä eivät ole esille kaivaneet :/

Vierailija
8/116 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että laitoin sen lukemaan opettelun vain siksi, että se minusta kertoo aika lailla, kun yksikään ryhmästä ei osaa. En siksi, että se pitää opettaa.

Luulisi että helposti löytäisi korvaavan ajan luisteluun, kun jäät kuitenkin olivat olemassa kuukausia ja jääkenttä muutaman sadan metrin päässä. Hiihtolatu oli vielä lähempänä, ei edes yritetty mennä sinne.

Kaikki tämä kertoo imho yleisemminkin hoitajien viitseliäisyydestä.

Eskariin kuuluu liikuntaakin, ja kun ekalle menee tyyppejä, joilla ei ole koskaan olleet luistimilla tai ollut monoja jalassa, se haittaa koko ryhmää.

Hiihto ja luistelu ovat aika peruslajeja kuitenkin.

ap

Sitä varten on koulu. Eskari ei ole koulua eikä sen ole tarkoituskaan olla. Luistelu ja hiihto ovat juuri tuollaisia asioita, joihin olosuhteet vaikuttavat ratkaisevasti. En minäkään aina liikuntatunnilla ole voinut oppilaita luistelemaan viedä, koska jäätä ei tosiaankaan ole aurattu. Emmekä aina ole voineet hiihtämäänkään mennä, ensin ei ollut latuja, sitten oli karmeita kelejä yms. Jos tuollaisten asioiden vuoksi toteat, että eskarinne ei ole kaksinen, olet aivan pihalla koko asiasta. Eskari antaa lapsille monenlaisia kouluvalmiuksia, paljon tärkeämpiä kuin hiihto tai luistelu. Lukemaan opetellaan sitten ekalla, ei missään nimessä eskarissa. Se aika on leikin avulla oppimiselle ja omaehtoiselle tekemiselle. Terv. luokanopettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/116 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se vaan avaudu....

Ap on Vuoden Äiti ja apn lapsi osaa jo kirjaimet, tavaamisen ja numerot. Ap on myös tietysti viitseliäs äiti ja hän luistelee, hiihtää ja ui lapsen kanssa. Mutta mikä kumma on ap murhe? Maahanmuuttaja brittien puuttuva hiihtotaito ekaluokkalaisena?

Ap sä vaikutat todella epävarmalta, huonolla itsetunnolla varustetulta ikävältä ihmiseltä jolla on vahva tarve päteä. Ehkä sunkin lapselle tekee ihan hyvää oppia empatiaa ja auttamista niiden kirjainten jälkeen ja oppia että muualla maailmassa ei luistimien kiristäminen ole ihannoitava taito.

Vierailija
10/116 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille ei-luistelleille ja ei-hiihtäneille niin ei kullanmurusi taso laske liikaa!



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/116 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ei muuten taida tavata :). En ole ainakaan kuullut.



Haluaisin vaan, että eskarissa olisi myös liikuntakasvatusta koko ryhmälle, huolimatta mitä itse kukin tekee vapaa-ajallaan lastensa kanssa. Yhtenä ryhmän taitoja tasaavana elementtinä. Ja vielä syksyllä työntekijöidenkin mielestä luistelu ja hiihto kuuluivat eskariin.



Pidän siis noita työntekijöitä aika vähän viitsivänä ja että meininkinä on että mennään aina siitä mistä aita on matalin.



En aio pitää lastenkerhoa iltaisin, eikä se ole mun työtänikään, kuten taas eskarin toiminnan järjestäminen ja toteuttaminen on eskarin työntekijöiden työtä.



ap

Vierailija
12/116 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että natkutat täällä tuntitolkulla typeristä asioista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/116 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeämpiäkin asioita eskarissa on kuin nuo Ap:n luettelemat. Onko ryhmässä hyvä henki, osataanko olla ryhmässä, innostaako oppiminen? Lukemaan ei tietenkään ole tarkoituskaan opetella.

Vierailija
14/116 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

akateeminen työ. Riittää kun teen työni hyvin, se lopputulos mitataan, ei siihen kulututettu tuntimäärä.

ap

että natkutat täällä tuntitolkulla typeristä asioista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/116 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mielestäni nuokaan eivät ole kunnossa. Esim. yhden lapsen silmälaseista nälvitään jne.

Hyvä henki ei ainakaan ole. Kaipa osa osaa olla ryhmässä, kun ei ole valitettu juuri siitä.

Osan lapsista tiedän inhoavan niitä kirjatehtäväpäiviä ja aika runsasta askartelua. Omani tykkää niistä. Asiasta on siis keskusteltu vanhempainillassa.

ap

Tärkeämpiäkin asioita eskarissa on kuin nuo Ap:n luettelemat. Onko ryhmässä hyvä henki, osataanko olla ryhmässä, innostaako oppiminen? Lukemaan ei tietenkään ole tarkoituskaan opetella.

Vierailija
16/116 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään kuopus kertaakaan luistellut, mutta itse käytimme luistelukerhossa hallissa kerran viikossa ja muuten yleensä pari kertaa viikossa.



Hiihtänyt hän ei ole kertaakaan.

Vierailija
17/116 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapsen eskarissa aikanaan oli vuoden aikana käyty 3 kirjainta läpi, koulutaitoja ei harjoiteltu ollenkaan kiitos tollon wannabe-steiner-lto:n. Lapset sai valita, että "koulua" vai vapaata leikkiä. Arvaas kumman ne valitsi. Kokenut opettaja huokaili ekaluokan jouluna, ettei koskaan ole vielä saanut näin raskasta sakkia vedettäväkseen. "Koulutaidot" + osaaminen kirjainten jne osalta aivan surkealla tasolla. Onneksi meillä lasta itteens kiinnosti lukeminen, joten osasi melko hyvin jo kouluun mennessä.

Vierailija
18/116 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun tehtävänä ole lukemaan opettaminen, eikä eskarin.

Vierailija
19/116 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kouluvalmiuksina tulis lasten osata nimetä kirjaimet ja tuntea numerot. Sekä kyetä istumaan ryhmässä paikallaan, viitata jne. Kaikki nää jätettiin eskarissa opettamatta. Opettivat että saa tehdä mitä huvittaa, ei ole mitään sääntöjä eikä pakkoa tehdä mitään.



t.3

Vierailija
20/116 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä toivon nimenomaan eskarilta lämmintä turvallista pienimuotoista lapsen arkea.



Koulutaidot oppii kyllä. Meidänkin kolmasluokkalainen käy kaksikielistä koulua erittäin menestyksekkäästi, vaikkei hiihtänyt tai luistellut eskarissa kertaaakaan ja oppi lukemaan ja kirjoittamaankin vasta pitkälti ekalla luokalla.



Eskarin päätarkoitus on valaa lapseen hyvää mieltä ja hyvä itsetunto - ei piestä esiin taitoja väkisin.