Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13 vuotiaan oikeus valita

Vierailija
18.12.2007 |

Antaisitko 13 vuotiaan valita täysin itse valinnaiset aineet yläasteella??? Meillä 13 haluaa valita kaikki valinnaiset linjalla kotitalous, musiikki ja liikunta. Toki hyviä aineita kaikki, mutta itse olisin tyrkyttämässä jotain lukuainetta mukaan hyvin lukuaineissa pärjäävälle.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne valinnaisaineet on tarkoitettu siihen että ne " keventäisivät" pakotettua lukujärjestystä ja että (edes) ne aineet olisivat mieluisia OPPILAALLE eikä vanhemmalle.



Kotitaloutta ei voi opiskella enää lukiossa, kuten ei käsitöitäkään. Lisäksi kumpikin on kivoimpia kouluaineita mitä löytyy.

Vierailija
2/67 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pienen populaation maassa kilpailla edes koulussa mistään. Valitaan helpoimpia aineita, ja syyllistetään vanhemmat, jotka haluaisivat lapsistaan tulevan isoina jotakin. Muissa maissa lapset tottuvat jo pienestä pitäen opiskelemaan koulussa jotain saavuttaakseen.



Komppaisin ap:tä siinä, että kyllä vanhempien täytyy voida sanoa oma painava sanansa lapsensa kurssivalinnoissa! Elämä ei ole pelkkää leikkiä eikä hauskanpitoa. Se on myös velvollisuuksia ja työtä. Ja olen varma, että jokainen täyspäinen lapsi myös ymmärtää, jos asia hänelle oikein selitetään.



Itse laitan lapseni yläasteella matikkapainoitteiselle linjalle, koska silloin ovat useammat ovet jatko-opiskelua ajatellen avoinna. Kieliä täytyy myös osata, mutta niitä voi onneksi opiskella myös iltaisin varsinaisen koulupäivän jälkeen. Turhanaikaisia aineita, kuten liikuntaa ja kotitaloutta voi harrastaa vapaa-aikana ihan tarpeeksi. Niistä voitaisiinkin ensimmäisenä supistaa tarvittaessa resursseja koulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painostamalla tuloksiin, kyse on vielä lapsista!



Toivottavasti lapsesi on ap yhtä mieltä siitä, että hänestä tulee uraohjus ja hänen elämässään ei tarvitse osata taitoaineita, eikä laittaa ruokaa. Hänestähän tulee Suomen tietoviisas ja puhuu sujuvasti 20 kieltä!



Oikeasti! Miettikää nyt mitä vaaditte niiltä murrosikäisiltänne! Todella haastavaa aikaa muutenkin hormonaalisesti, luulis kaikkien raskaanaolleiden tietävän miten hormonit voivat vaikuttaa!



Jos pakotatte valitsemaan sen helvetin saksan niin onnitelkaa sitten itseänne kun ei voimia riitä muuhun! Kyllä minäkin olen kielellisesti lahjakas, mutta ei todellakaan ollut saksan luku mitään helppoa!



Toivoisin melkein, että ap:n lapselle tulisi selkeitä vaikeuksia! Ei ilman motivaatiota opi mitään! Oppimisen halun on lähdettävä itsestä!



Köksässä ja liikunnassa opitaan muuten niitä elämässä kaikkein tärkeimpiä eli vuorovaikutustaitoja! Pelkkää kirjaa lukemalla ei nämä taidot kehity ja jää monessa menestymättä!

Vierailija
4/67 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on vanhemmat " ohjanneet" kouluasioissa. Ja hyvä niin.



Olisin halunnut yläasteen jälkeen mennä ammattikouluun johonkin asentajalinjalle, koska se olisi ollut coolia;) No menin sitten lukioon ja olisin valinnut lyhyen matikan, koska se olisi ollut iisiä;) No, otin sitten pitkän ja kirjoitin siitä L:n.



Ehkä mä olen ollut erityisen lapsellinen mutta olen kiitollinen äidilleni ettei antanut mulle täyttä päätäntävaltaa.

Vierailija
5/67 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Kieliä täytyy myös osata, mutta niitä voi onneksi opiskella myös iltaisin varsinaisen koulupäivän jälkeen. Turhanaikaisia aineita, kuten liikuntaa ja kotitaloutta voi harrastaa vapaa-aikana ihan tarpeeksi. Niistä voitaisiinkin ensimmäisenä supistaa tarvittaessa resursseja koulussa.

Vierailija
6/67 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Toki jos on oikeita ongelmia, kuten lukihäiriö tai keskittymishäriö, ei lukuaineet käy. Mutta omituista, jos on normaaliälyinen, että ei viitsi valita MITÄÄN lukuainetta. Laiska."



Millä lailla ihminen on laiska jos valitsee ei-lukuaineita valinnaisaineiksi? Kyseinen ihminen voi vaikkapa vapaa-ajallaan lukea kaiken aikaa, harrastaa esimerkiksi kielten (sellaisten joita ei koulussa tarjolla) opiskelua kansalaisopistossa tms. Tai yksinkertaisesti paneutua pakollisiin oppiaineisiin enemmän kuin muut. Esimerkiksi kielten opetus on koulussa kuitenkin aika suppeaa, jos tahtoo oikeasti niitä oppia kunnolla ja esim. kielten historiasta, pitää siihen käyttää omaa aikaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/67 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvähän se on se Japanin esimerkki, laitetaan vaan lapset hirveään koulurääkkiin pienestä pitäen ja tuloksena on että maassa on yli miljoona hikikomoria ja vielä enemmän neetoja. Ja itsemurhat ja lasten masennus todella yleisiä yms.

Vierailija:


Ei tarvitse pienen populaation maassa kilpailla edes koulussa mistään. Valitaan helpoimpia aineita, ja syyllistetään vanhemmat, jotka haluaisivat lapsistaan tulevan isoina jotakin. Muissa maissa lapset tottuvat jo pienestä pitäen opiskelemaan koulussa jotain saavuttaakseen.

Komppaisin ap:tä siinä, että kyllä vanhempien täytyy voida sanoa oma painava sanansa lapsensa kurssivalinnoissa! Elämä ei ole pelkkää leikkiä eikä hauskanpitoa. Se on myös velvollisuuksia ja työtä. Ja olen varma, että jokainen täyspäinen lapsi myös ymmärtää, jos asia hänelle oikein selitetään.

Itse laitan lapseni yläasteella matikkapainoitteiselle linjalle, koska silloin ovat useammat ovet jatko-opiskelua ajatellen avoinna. Kieliä täytyy myös osata, mutta niitä voi onneksi opiskella myös iltaisin varsinaisen koulupäivän jälkeen. Turhanaikaisia aineita, kuten liikuntaa ja kotitaloutta voi harrastaa vapaa-aikana ihan tarpeeksi. Niistä voitaisiinkin ensimmäisenä supistaa tarvittaessa resursseja koulussa.

Vierailija
8/67 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lasten kanssa on jo etukäteen puhuttu paljon kaikenlaisista asioista. Mielestäno tämä kuvaa tätä suomalaista tapaa jättää lapset oman onnensa nojaan, että saa valita itse. Yhdessä olisi hyvä valita ja neuvotella mikä olisi kannattavaa. Itse en ainakaan halua siirtää vastuuta yksin lapsen harteille. Liian suuri vastuu ja henkinen tunne siitä, että on omillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/67 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiparka!



Itse laitan lapseni yläasteella matikkapainoitteiselle linjalle, koska silloin ovat useammat ovet jatko-opiskelua ajatellen avoinna. Kieliä täytyy myös osata, mutta niitä voi onneksi opiskella myös iltaisin varsinaisen koulupäivän jälkeen. Turhanaikaisia aineita, kuten liikuntaa ja kotitaloutta voi harrastaa vapaa-aikana ihan tarpeeksi. Niistä voitaisiinkin ensimmäisenä supistaa tarvittaessa resursseja koulussa.

[/quote]




Vierailija
10/67 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettuani kaikki viestit ja juteltuani tytön kanssa rauhassa oli helpompi tehdä alustava ratkaisu. Murrosikäisen karjuessa ja polkiessa jalkaa on vaikea ajatella rauhallisesti.



Meillä on tilanne, että tyttö lukee jo nyt kolmea kieltä; englantia ja saksaa pitkänä. Sovimme siis, että tämän vuoksi ottaa valinnaiseksi kaksi taitoainetta. Toivottavasti ne tuovat sitä jaksamista mm. noiden kielten opiskeluun.



Silti olen sitä mieltä, että vanhemmilla on vielä velvollisuus puuttua tämän ikäisten valintoihin. Mutta vanhemmatkin tarvitsevat välillä tällaisia hyviä mielipiteitä laidasta laitaan kuten tänään sain osatakseen auttaa lasta tekemään viisaan valinnan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/67 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten koulussa vuotta kohti valitaan kuusi kurssia valinnaisaineita. Uusi kieli vie kaksi kurssia, mutta muuten valinnaiskurssit ovat pääasiassa yhden tai puolen kurssin mittaisia. Eli sen kielen lisäksi mukaan voi hyvinkin ottaa vaikka yhden koko kurssin mittaisen ja kaksi puolikasta liikuntakurssia jolloin on kaksi kolmasosaa vuodesta kolme ylimääräistä tuntia viikossa liikuntaa. Ja vielä jää tilaa esimerkiksi puolikkaan kurssin pituiselle tähtitiede kurssille, toiselle puolikkaalle kotitaloutta, jossa keskitytään itsenäisen opiskelijaelämän taloustaitoihin, puolikkaan kurssin mittaiselle moponkorjaus kurssille ja yhdelle puolikkaalle bändisoittoa. Näin niin kuin esimerkiksi (juuri ihmetellään oman seiskaluokkalaisen kanssa mitä valitsisi.)

Vierailija
12/67 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aijon antaa oman seiskaluokkalaiseni valita ihan mitä haluaa. Jos on kerran valinnan mahdollisuus niin pitää sitten valita se mikä kiinnostaa ja missä viihtyy!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/67 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka opiskelee, valitsee. Et voi oman mieles mukaan tyrkyttää.

Vierailija
14/67 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaa ainakin elämän eväitä kun osaa itse hääriä ja tehdä..liikuntaakin on kouluissa liian vähän ja se edistää terveyttä.. musiikkiakaan ei opeteta enää kuin vähän, saa koulustakin nauttia.. tyttöhän sen käy, et sinä. Anna vapaus valita..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/67 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäisi tosin siltä, että pakottaa ei tarvitse vaan perusteluilla olemme saaneet uskomaan, että olisi syytä ottaa yksi kieli valinnaisiin. Muun suhteen ei minusta nyt niin väliä ole. En tiedä pakottaisimmeko valitsemaan sitä kieltä, jos perustelut eivät olisi menneet läpi, mutta mahdollisesti.

Vierailija
16/67 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kostautuu vanhemmille; pinnataan, saadaan juuri ja juuri vitosia.. En suosittele. Jospa ei halua opiskella lukuaineita? Silloin ei voi pakottaa!

Vierailija
17/67 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin suositellut tytölle atk:ta. Kotitaloutta en suosittele sen perusteella, että on jo useamman vuoden laittanut hyvin ruokaa ja leiponut enkä usko kotitalouden jatkossa tuovan tytölle mitään uutta sillä saralla.



Liikuntaa harrastaa vapaa-ajalla neljä kertaa viikossa. Musiikissa on taasen hyvin keskinkertainen.



Minusta olisi ollut reilua, että vanhemmat valitsee yhden ja lapsi toisen. Tytön kohdalla haluaisin rohkaista häntä valitsemaan myös ei niin perinteisiä " tyttöjen aineita" .

Vierailija
18/67 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli melkein nuo samat valinnaisaineet, paitsi liikunnan tilalla saksa (josta ei sitten mulle ollut kyllä mitään hyötyä).

Vierailija
19/67 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset


Hän on se joka koulua käy, eivät vanhemmat. Ja sikäli mikäli lapsi menee lukioon, niin siellä hän voi halutessaan aloittaa kolmannen kielen.



On aika raskaita koulupäiviä jos lapsi opiskelee vain lukuaineita...



+kannattaa muistaa, että siitä lapsesta saattaa tulla aikuisena myös vaikkapa personal trainer tai kokki;)

Vierailija
20/67 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin sitä alistetaan lapsi ja saadaan hänelle viha teitä kohtaan. Onnittelut vaan teille!

Fletch:


Näyttäisi tosin siltä, että pakottaa ei tarvitse vaan perusteluilla olemme saaneet uskomaan, että olisi syytä ottaa yksi kieli valinnaisiin. Muun suhteen ei minusta nyt niin väliä ole. En tiedä pakottaisimmeko valitsemaan sitä kieltä, jos perustelut eivät olisi menneet läpi, mutta mahdollisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi