Esikoishaaveilijoiden kesä :)
Kommentit (270)
...kertoisivatkin ihania plussa-uutisia. bd bd
Tuli mieleen, kun eilen luin Hesarin verkkosivuilta uutisen foolihapon positiivisesta vaikutuksesta raskautta yritettäessä / raskaus aikana, että onkos kukaan muu aloittanut foolihapon tai jonkun muun vitamiinilisän nauttimista?
Ja jos tuo mainitsemani artikkeli kiinnostaa, niin tässä vielä linkki siihen: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Raskautta+suunnittelevien+naisten+ka…
-ray
ray: Minä aloin heti syömään foolihappoa kun päätettiin, että vauva saa tulla.. syön kyllä muutenkin vitamiineja, eli tuo oli vaan pieni lisä aamulla. Valitsin sellaisen missä ei ole A-vitamiinia.. enkä myöskään syö sellaista monivitamiinia, jossa A:ta on..
jepujee, hauskaa loppu viikkoa kaikille :)
vehnäalkioöljyä, tiettyjä seksiasentoja, seksiä tiettyinä päivinä, ovulaatiotestejä, greippimehua, raskausvitamiineja, muita vitamiineja, liikunnan lisäystä, terveellisempää ruokavaliota, alkoholin käytön vähentämistä.Kaikkea on kokeiltu. :D
Reetu1
Ja tervetuloa, uudet kuumeilijat!
Ihanaa, kun joku kirjoitti tosi positiivista viestiä vaihteeksi! Oikein tuli hyvä mieli... Iloisella asiallahan tässä liikutaan (vaikka tulee välillä otettua turhan vakavasti....).
Ihanaa, kun tänne on taas kirjoiteltu viime päivinä niin paljon
Foolihaposta oli taas puhetta. Sitä olen napsinut vapusta lähtien, lisäksi jotain e-vitamiini-kalaöljykapseleita (joissa ei ole a-vitamiinia). Lähinnä popsin noita sillä asenteella, että tarvitsen muutenkin vitamiineja, joten miksipä ei sitten noita siinä missä jotain muitakin.
Yrityskierto numero 6 alkoi sopivasti kuun ensimmäisenä päivänä. Menkat tulivat 38. päivänä - eli vaikka kierto olikin pitkä, niin pysyi se vielä "normaalin rajoissa".
Tällä kertaa minullakin on aika positiivinen suhtautuminen tähän "yrittämiseen". Takana on tosi rankka kevät, ei mikään ihme siis ettei ole tärpännytkään. Nyt olen onneksi jo muutaman viikon ollut oma itseni, ehkä tästä selvitään (työpaikkalääkäri tyrkytti jossain vaiheessa jo mielialalääkitystä, onneksi ei tullut tarvetta aloittaa niitä!). En yleensä ole mitenkään taipuvainen masennukseen, mutta useiden sattumien summana "alkuvuosi" tähän asti on ollut tosi rankka. Vaikka iloistahan tämän pitäisi olla, kun on näin suuri päätös tehty! Mutta nyt siis aurinko paistaa tähänkin risukasaan...
Tämä on kyllä vallan ihana paikka saada vertaistukea. Joskus mietin, ettei tämä täällä kuumeilu varmaan auta asiaa, mutta tuskin se raskautumisen todennäköisyyttä vähentääkään. :)
Nyt kun täti tuli kylään, niin mies tuossa kyseli, voiko hän mitenkään esim. ruokavaliolla vaikuttaa siihen, että raskautuisin helpommin. Taitaa raukalla olla vauvakuume. Satuinkin sitten bongaamaan artikkelin (oliko se Hesarissa), jossa sanottiin, että jos mies ejakuloi päivittäin, niin siitiiöt ovat mahdollisimman hyväkuntoisia ja raskauskin todennäköisempää. Sanoinkin hänelle, että miehet eivät joudu mitään ikäviä asioita tekemään, kun taas naisten tulisi syödä hyvin ja tarkkailla painoaan jne (omat elintapani ovat onneksi aina olleet melko hyvät, etten todellakaan ole joutunut muuttamaan ruokavaliotani tms).
Tästä tuli taas ihan kilometriviesti, sori vaan. Hypätkää yli, jos kyllästyttää..:) Oikein paljon plussatuulia ja roppakaupalla positiivista mieltä teille kaikille!
terkuin deeli yk 6 kp 3/24-39
Deeli86: aikas ihana mies sulla ku kyselee tuollein :)
mullakii ku meinaa välillä karata mopo käsistä tään kuumeilun kanssa ni yritän aina muistaa että onhan ne naiset vuosisatojen mittaan tulleet raskaaksi ilman kaikenmaailman ovulaatiotestejä jne.. Yhtään niitä konsteja väheksymättä (kokeilin itsekin viime kierrossa :D) mutta pointti siis siinä että yrittäisin itsekin olla stressaamatta! :)
Välillä tulee masis itsellekii et miksi toiset tulee raskaaksi tyyliin pelkän ajatuksen voimalla kun toiset joutuu yrittämään vuosia! Itselläni ei sinänsä pitäisi vielä paniikki iskeä kun neljäs yrityskuukausi lähti käyntiin, mutta tiedetäänhän me kaikki kuumeilijat että kuume on vaan niiiiiin kova :)
On tää kyllä ihana ku voi täällä purkaa sydäntään.. Miehellekään en viitsi koko ajan vouhottaa asiasta ja kenellekään ulkopuoliselle en halua yrittämistämme paljastaa...
Entä te kenen joku läheinen tietää yrityksestä? Tuleeko siitä ylimääräisiä paineita vai helpottaako puhua jollekin oikeasti ja suoraan?
Iloista kesänjatkoa kaikille!
Venla yk4 kp 8/32-39
Liityn joukkoon haaveilioiden. Pillerit jätin pois toukokuun puolessa välissä, jonka jälkeen tuli tyhjennysvuoto.. Nyt sitten ei menkkoja ole kuulunut ja testittänyt olen ahkerasti, mutta turhaan.. Olen syönyt pillereitä n. 8v, joten vähän sillä mielellä että tuskin ihan heti nappaa, ollaan. Silti sitä kummasti "salaa" toivoo et jos sittenkin jo nyt.. Onko kokemuksia pitkään pillereitä syöneet, kuinka kauan kesti ennen kuin tuli luomumenkat? Tiedän että yksilöllistä, mutta kiva kuulla kokemuksia..
-sissi-
tervetuloo uusille kuumeilijoille, kiva aina kasvattaa porukkaa ja iloita kun joku siirtyy o-puolelle =)
deeli86 : Kiva kuulla että aurinko paistaa sullekkin, sama homma täällä! Tää on niin ihanaa muutenki tää kesä ku pääsee touhuilee kaikkea mukavata ja nauttia elämästä vaikkei vielä oiskaan raskaana, ei se niin harmita ku talvella =)
venla: Mein yrityksistä ei tiedä ku sisko ja pari kaveria, mutta oon noillekki kavereille sanonu että ei varsinaisesti yritetä (vaikka oikeasti tietysti yritetään) mutta että ei käytetä ehkäsyy. Jotenki tuntuu että ei viitti puhuu asiasta ku sit alkaa vaan ärsyttää ku kaikki alkaa kyselee että joko yms.. Niin ei halua lisäpaineita =)
reetu1: joko? mie niin piän peukkuja että pääsisit kuitenki o-puolelle :)
Täällä ei mitään uutta, normaaleja näitä "välipäiviä" ovista odotellessa. Oon ite kans kokeillu niitä foolihappovalmisteita, mutta vahingossa unohtunu vähä syödä niitä, ja ku kuitenki nekään ei kauhean halpoja ole, niin miten sit jos niitä joutuuki syömään monta kuukautta tai jopa vuotta... Se vähän mietityttää, mutta ei kait niistä haittaakaan ole... :)
Mutta mutta, kuulemisiin taas ja hauskaa viikonloppua kaikille. Ja plussatkaa ;)
Monny ---> yk 6, kp 9/27-30
Foolihaposta vielä: Ne on kyllä melko kalliita..mutta tosiaan ei niistä haittaakaan ole :) Ja tutkimusten mukaan vaikuttais aika isostikin johonkin ( en nyt just muista mihin) sikiön kehityksessä..Jos jotenkin siihen voin vaikuttaa, niin ihan mielelläni sen teen..
Venla: Mä olen kertonut parhaille ystävilleni, mutta en äideille, isille tai muille sukulaisille.. Ja jos joku tuttu on kysynyt vauvoista niin en ole mennyt kieltämään, että ei olisi mitään menossa:) Ystäville kerroin siksi, että haluan jakaa ilot ja surut. Etenkin ne surut, sillä jos esim menisi kesken alussa tms niin en kestäisi olla kertomatta ja puhumatta..Tarvitsen edes pienen tukiverkon. Miehen kanssa tietty puhutaan kaikesta. Äideille yms kerrotaan vasta sitten kun on oikeasti jotain kerrottavaa, muuten ne jännäis ja hermoilis liikaa..ja kyselis ja kaikkee.. Olen jo päättänyt miten sitten joskus tää asia heille kerrotaan :)
ON: Täti on niin niukka, että en oikein tiedä onko menkat vai ei.. Jos tänään vielä yhtä vähäistä tämä vuoto niin huomen aamulla teen vielä varmuuden vuoksi testin. Vatsa on turvonnut pallo ja todellakin toivoisin, että siel ois vauva eikä vaan sipsii :D
Outii yk2, kp3/43?
Venla: aluksi kerroin vain parille parhaalle kaverille, mutta ajan kuluessa on tullu lipsauteltua ja pienellä kylällä juttu on alkanu kiertää. :/ Ei kiva kun muutenkin ihmiset on tullu sanoo, että tehkee lapsi (ku niitä on aika paljon nyt tutuilla, että saisivat leikkikavereita). On tehny välillä mieli ärähtää, että ei kaikkinen tapauksissa vauvoja "vaan tehdä".
ON: kiitos peukkujen pitäjille, mutta taitaa o-puoli taas jäädä. On nimittäin sama tilanne kun Outilla. Eilen taas nega ja tänään rusehtavaa valkovuotoa.
Reetu1 kp 1/30 tai kp 42/30 :D Ei voi tietää kummin. On se vaikeeta olla nainen. :D
Nyt on pakko kysyä ku kaikki puhuu tuosta foolihaposta! Miten se siis edistää raskaaksi tulemista? Siis miten vaikuttaa? Syödäänkö sitä tabletteina... Voipi olla tyhmiä kysymyksiä mut mä en oo alkuunkaan näistä perillä :D
Entäs miks ei saa syödä A-vitamiinia? Mä syön ihan muutenkin monivitamiineja ni onko ne nyt jotenkin huono juttu ku niissä on tuota A:ta?
Kiitos jos viitsitte valistaa tietämätöntä :D
Venla
Venla: Lue artikkeli hesarista http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Raskautta+suunnittelevien+naisten+ka…
en tiedä vaikuttaako niinkään raskaaksi tulemiseen, vai enemmänkin siis sikiön kehitykseen.
Syön foolihapponi Pirkan omega-3 muodossa :)
A-vitamiinista en muista mitä haittaa on.. hmh..
muoks. googlettelin tietoa A-vitamiinista. Jos sitä saapi liikaa, voi lapselle tulla pieniä epämuodostumia..
Edellinen viesti jäi kesken. Mutta siis niin olisi myös kiva tietää mistä tuota foolihappoa saa? Niin ja tosiaan a-vitamiinistako on haittaa?miksi?
On:nyt menossa puoliväli kiertoa ja peittoja on heiluteltu;D Mutta jos kuukautisista ei olisi 2 viikkoa olisin ihan varma että olen raskaana kun on kaiken näköistä oiretta. Mutta testejäkin jo tilailin, että pitää katsoa koska uskaltaa ensimmäisen kerran testailla:)
Niin täältäkin tervetuloa uusille!:)
Ja nyt toivotaan oikein plussarikasta heinäkuuta!:) Toivotaan että mahdollisimman moni pääsee o-puolelle.
On vain pakko kertoa teille kaikille, ku niin ihme juttu sattu! :D
Ku mun äiti on aina ollu vastaan sitä että aletaan tällä iällä ja näin lyhyellä suhteella tekee lapsia. Ja sanonu monet kerrat että ei halua vielä mummoksi yms. VAikka oon sanonu sille että on vauvakuume, mutta en todellakaan yrittämisestä mitään ku tiedän et se alkais höpöttää että kannattaa miettiä vielä yms...
Niin tänään se soitti, ja jutteli ensin kaikkea muuta, ja sit lopuksi vain sano että "oon miettiny ja puhunu parhaiden kavereiden kans että oishan se kuitenki jännä jos teille tulis vauva niin ottaisin sen aina hoitoon ja sitten nukkuisin sen kans tuola parisängyssä ja ai että meillä ois mukava ja voisin sitten soittaa että nyt saatta tulla hakkee tän takaisin..." ja naureskeli vain sen jälkeen.. =D menin ihan hiljaseksi ja sanoin äkkiä vain jotain että no eihän sitä tiiä tai jotain... ;)
Tosi outoa kyllä, oon vieläki ihan hämmentyny ku se on aina ollu niin sitä mieltä että täytyy monta vuotta seurustella ennen ku alkaa niihin hommiin ja olla vakituinen työ ja vaikka mitä... =D
Mites muuten teidän muiden äidit / isät on mieltä vauvahommista, niinku ovatko puhuneet? Mulla on muutama kaveri, jonka vanhemmat on jopa ehdottaneet että tekisivät lapsen että he saisivat hoitaa... Aika jännä mut kai se vanhemmillekki voi iskeä se vauvakuume ;D
Iloisin, todella iloisin terkuin
Monny
Moi,
Elikkäs olen 23 vuotta ja mies 27, yhdessä ollaan oltu neljä vuotta. Vauvaa olen vakavissani haaveillut vuoden, pillerit jätetty pois helmikuun -09 lopussa ja kaikki ehkäisy lopettu 2kk sitten (silloin kun miehenkin lapsi haaveet nousi kunnolla esiin). Tätä keskustelua olen taustalla seurannut ja jännittänyt muiden puolesta.
Ja vähän vielä lisää mun kropan kiukkuilusta.. Kierto on ollut hyvin epäsäännöllinen teini vuosina, mutta pillereillä olivat säännölliset. Pillerit oli käytössä 3vuotta. Ensimmäinen luomukierto oli 36päivää, seuraavaa 44 päivää ja huhuu missä se täti nyt viipyy?! tätä kiertoa kestänyt jo 56 päivää ja negatiivisä testejä saanu joka viikko, viimeksi eilen, nyyh :( Eli joku hormooni häiriö ilmeisemmin. Toisin jos jonkunmoista raskautumis oiretta kyllä ollu, lämmöt ollu n. viikon (sen ajan olen mitannut ahkerasti) korkeella 36,8-37,4, normaalisti lähempänä 36,0, koko ajan olen ollut oudon väsynyt, ruskeata tuhruvuotoa tuli päivinä 45-46 (toivoin sen kovin olevan kiinnittymisvuoto) + muita lukuisia kuiviteltuja oireita... huoh ja siis testin mukaan en ole raskaana.
Reetu1: Loppuko vuoto vai tuliko täti? mulla oli viime viikolla sama tilanne ku sulla: outo rusehtava vuoto, eikä menkat sittenkään alkanu vaikka jo vähän juhlin, et uus yritys pääsis käyntiin, mut ei. Gynen varasin itselleni, mut seuraava vapaa aika meni elokuun lopulle, huoh, inhottavaa epätietoisuutta. En kuulemma ole kiireellinen tapaus..
Outii: Alkoko menkat vai onks joku yleinen ihme vuotojen kuukausi menossa monellakin?
Sissi: Mulla meni ekoihin luomu menkkoihin 36päivää, mut tosin epäsäännöllinen kierto pillereitä ennen..
Monny: Hassu sun äiti, sillä on ihan selvästi vauvakuume. Jospa se on eka toivonnu että haluut nopeemmin vauvan jos se oikein toppuuttelee, mut ei malttanu enää ku ei lapsenlasta alkanu kuuluu :) Mun äiti ei oo mitään toivetta lapsesta esittäny mut, aina silloin tällöin tulee puhelua miten se on löytänyt jotain mun vauvajuttuja ja kyselee halutaanko me ne meidän lapsille.
Monny: Mun äiti on puhunut lapsenlapsista ties kuinka kauan :D Ei tosin silleen painostavasti, onneksi. Isä (mörökölleistä mörököllein) sanoi, että sitten käyvät useammin kun on lapsenlapsia (asutaan siis parin tunnin päässä vanhemmista), aika ihanaa kuulla tommosta :) Luulenpa, että mieheni vanhemmat järkyttyvät hiukan..tai ovat huolissaan siitä kuinka pärjäämme.. siellä on lapset saatu myöhemmin, kun on työt ja kaikki muukin kunnossa. Me tehdään tää homma nyt tällä omalla tyylillämme.
Tekisi niiiin paljon mieli kertoa äidille..
Jad86: Tervetuloa! Enpä tiedä..kyllä koko ajan pient vuotoo, mutta ei kunnolla, eikä kunnon kipuja niin kun yleensä.. Tosin ehkä tää pillerittömyys vaikuttaa ja muuttaa asioita.. Testasin tänään varmuuden vuoksi ja negaa tuli.
Nyt siis vaan odottelen, että alkais ihan kunnolla, tai sitten loppuis ja pääsis yrittää taas :)
Tuntuu, että joka puolella on ihania vauvamasuja, vauvoja, vaunuja ja vauvanvaatteita.. Kuinka tässä malttaa odottaa.. huokaus.
outiiiiiiii kp4(?)/43 tai jotain, ota tästä sitten selvää.. ja yk2
Hih! Minäpä kävin sitten tänään ostamassa Omega 3- tabletteja, joissa siis myös foolihappoa :D Kiitos kaikille jotka valistitte tietämätöntä! Eipähän noista haittaakaan voi olla :)
Mä tiedän että mun vanhemmat olisvat oikein mielissään mikäli ilmoittaisin olevani raskaana! Veljelläni on jo lapsi, joten eivät järkyttyisi ollenkaan. Luulen että äitini toivoisi minun jo hankkivan perhettä (ei siis tiedä että kovasti yritetään), mutta onneksi ei ole alkanut painostaa! Antaa meidän rauhassa tehdä omat ratkaisumme!
Nyt oon kyllä jotenkin hyvillä mielin tään yrittämisen kanssa!! Ajatelkaas, vaikka meillä kaikilla menis puoli vuotta yrittämiseen (mikä tuntuu pitkältä ku kaikki haluis raskautua heti) niin se on kuitenkin lyhyt aika ku ajattelee loppuelämää!! Mä yritän näin tsempata itseäni olemaan stressaamatta!! ;)
Sit joku kyseli noista menkoista et miten ovat tasoittuneet pillereiden lopettamisen jälkeen. Itselläni melko normaalista tasoittui heti, ja viimeeksi kun tuli ylipitkä kierto, olen lähes varma että se johtui stressistä ja siitä että halusin niin kovasti olla raskaana (hitto mulla oli kaikenmaailman raskausoireetkin :D)
Sit tiedän yhden kaverin kellä tuli vähän aikaa säännöllisesti ja sit lähti heittämään häränpyllyä... ELI on kyl tosi yksilöllistä! Mä siis lopetin pillerit jo vuodenvaihteessa ja sen jälkeen ollu kierto 31-41 päivää (tuo 41 oli yksi superkierto, keskimäärin ollu 32 päivää)
Tulipas tekstiä... huh! Mut siis tsemppiä kaikille ja plussia kehiin :)
Venla
Taallahan on ollut sutinaa! Muutamaan paivaan en ole kerennyt koneelle...
Kovasti paljon tervetuloa uusille kuumeilijoille! :) Jospa teidan mukana nyt tulis ne plussatuulet tahankin pinoon!
Venla kyseli ollaanko kerrottu ihmisille, tai siis etta miten ihmiset on reagoinut jne. Ma en oo viela kertonut muuta kuin yhdelle kamulle. Kovastihan nuo ihmiset aina kyselee ja ma oon niin huono valehtelija, niin varmaan ovat arvanneet, etta yritys on paalla. Mutta en myonna mitaan! ;) Ihan just siis vaan sen takia, et ei sit tulis mitaan paineita. Mutta eiko oo arsyttavaa, miten ihmiset kyselee!! :O
Ma aattelin, etta jos ei vuoteen ala kuulua, niin sit varmaan rupeen kertoon ihmisille, koska sitten sita tukea tarttee.
Monny: Hauska kylla tuo teidan aiti! :) Omasta aidistani tiedan, etta kovasti odottaa vauvauutisia. Mutta eri maissahan me asutaan, etta varmaan sit joskus tulee olemaan aika vaikeeta, kun ei naakaan lapsenlastaan kovin usein... Mutta varmaan ei malta odottaa millon saa kutsua itseaan mummoksi! :)
Tosiaan taitaa olla menossa joku megapitkien kiertojen kuu! Itsellanikin oli paivan pitempi kierto kuin normaalisti... Saas nahda piteneeko tuo kierto pitenemistaan...
Pistanpa ny minakin tassa esittelya menemaa kaikille uusille... Elikkas mulla ikaa 31v ja miehella 30v. Englannissa asutaan ja ensimmaisesta lapsesta haaveillaan. Yk 5 lahti kayntiin viime viikolla. Siinapa kai tarkeimmat! :)
Mulla muuten kanssa kaytossa foolihappo ja omega3. Helmikuusta asti olen saannollisesti kayttanyt, etta kalliiksihan tuo tulee... Mutta jos nyt tosiaan se raskaus jossain vaiheessa alkaa ja silla saa vahennettya sikion epamuodostumisriskia, niin menkoon! On se sen arvoista! :)
Tallaista taalla tanaan... Mukavaa viikkoa kaikille!
Tinttis Yk5, kp10/31-32
Olen ollut vähän aikaa taka-alalla, ku ei ole juuri mitään uuttakaan tapahtunut. Nyt alkaa jo toden teolla kypsyttämään, kun menkat on toooodeeella myöhässä (ja testit näyttänyt negaa) kp 77! Pillereiden lopettamisen jälkeen (ennen vuoden vaihdetta) kierrot vain pidentyneet 40-50. Verikokeet tehty (kaikki ok) ja lähete lapsettomuushoitoihin epäsäännöllisen kierron takia. Huomenna ajattelin kuitenkin soittaa yksityiselle. Onko muita samassa tilanteesa olevia? Joo tulevat isovanhemmat on kait kuumeissaan, mutta minkäs mahdat. Eipä niillekään jaksa alkaa tilannetta selittämään. Toivottavasti joskus voidaan heille iloisia uutisia kertoa.
Muiden puheista "viisastuneena"pitää varmaan lähtee joku päivä foolihappo ostoksille:)
Meillä tietää mun muutama kaveri tai siis parhaat kaverit(muutama)ja lähinnä siksiki tietää että oon niin kauan ennemmin potenu vauvakuumetta että oli jossain vaihees odotettavissa tää yritys. Niin ja sit mun äiti tietää tai siis ei oo koko ajan tienny mut ku mulla oli keskenmeno niin se vei mua sairaalaan ku piti sillon heti mennä suoraa gyneltä ja mies oli töis eikä sitä sieltä saanu kii. Elikkäs siis silloin kerroin äitille. Kyl se kans haluais et eka opiskelen(yks ammatti kyl jo on)ja sellasta mut ei se varmasti pahaksi pistäis vaikka vauva ny tuliski;)tykkkää lapsista hirveesti ja äitillä kans kestäny kauan lasten saanti niin on siksikin jokseenki myös hyvä tuki:)ja veljellä on jo 1 lapsi...Mutta siis mulla ei mitään haittaa siitä et moni tietää eipä ne usein kysele et joko ku tietävät et luultavasti sitte kerron..ja mulla ku kyl pitää olla laaja tukiverkko jonka kans saa höpöttää:)
Tulipas taas pitkälti yhteen pötköön. Ei oo toi kielioppi oikeen mun heiniä:D
Ihanaa ku ootte kaikki niin innoissanne. Saatte muutkin taas innostumaan. :) Ei ole vieläkään alkanu, joten huomenna uusiks testiä tekemään. Tänään kyllä vihlo kovastikin mahaan, ku jotu ruumillista työtä tekemään. Saas nähdä alkaako vai ei.
Reetu1