Saako taloyhtiö kieltää ovikoodin luovuttamisen ruokalähetille?
En nyt ymmärrä. Rappukäytävän ilmoitustaululle oli tullut tiedote että ovikoodia ei saa antaa ulkopuoliselle ja tilaaja hakee lähetyksensä alaovelta. Ei ole suoraan mainittu siis ruokalähettejä, mutta ilmeisesti koskee nyt niitäkin. Minä olen olettanut että koodin voi antaa, koska pääseehän rappuun myös esimerkiksi postinjakajat.
Nyt korona-aikanahan ainakin woltilla on ollut käytäntönä kuljetus ilman kontaktia, jättävät siis tilauksen ovelle, soittavat ovikelloa ja häipyvät. Se on ollut oikea introvertin taivaanlahja. Eihän tämä kuitenkaan onnistu jos pitää mennä alaovelta tilaus hakemaan, vai siihen kylmään ja märkään maahanko se pakkaus lasketaan?
Mikä pointti koko ovikoodissa on jos sitä ei saa antaa käytännössä kenellekään? Talon omat asukkaat kuitenkin varmaan kulkevat avaimilla tai niin ainakin itse teen. Aina on riski että joku yksittäinen ihminen käyttää koodia väärin. Paljon turvallisempi oli mielestäni vanha systeemi, eli ovisummeri. En ymmärrä miksi se piti mennä vaihtamaan.
Kommentit (55)
Meidän taloyhtiössä yritettiin kieltää ovikoodin antaminen myös sukulaisille :D
Mikä mahtaa olla rangaistus tuosta rikoksesta? Ei mikään, joten teet kuten parhaaksi näet.
Ei lukenut rangaistuksesta mitään, mutta en halua kerrostalokyttääjien silmätikuksi.
Kyllä mä ainakin jatkaisin ihan rauhassa ovikoodin antamista. On nimittäin valtava etu juuri siitä, ettei tarvitse pukeutua ja lähteä alaovelle vaan lähetykset ja paketit tulevat kotiin saakka. Millä mandaatilla tuollainen päätös ja kielto on tehty? Mielestäni sinulla ei ole velvollisuutta noudattaa mielivaltaisesti keksittyä kieltoa.
Mikäli ovikoodia ei saisi kenellekään kertoa, siitä ei tosiaan olisi mitään hyötyä, kun talon asukkaat kulkevat avaimilla.
Meidän talossamme on ovikoodi. Tuskinpa kukaan asukas käyttää avaimia, en ole ainakaan nähnyt, vaan kaikki käyttävät ovikoodia. Ovikoodia ei pidä antaa juuri kenellekään, esimerkiksi vain perheenjäsenille. Ovikoodista ei ole mitään hyötyä, jos sitä jaetaan puolelle kaupunkia.
No tietenkään ovikoodia ei jaeta ruokalähetille tai vastaaville. Luulisi kaikkien sen ihan maalaisjärjellä tajuavan.
En tajua, luuletteko, että joku lähtee ruokalähetiksi siksi, että voisi sitten mennä maleksimaan vieraisiin rappuihin?
Hah mä annan kyllä ovikoodin woltille. En mee alas hakemaan darrasena safkoja. Mummot iniskööt!
Ei tietenkään voi mitenkään tehokkaasti kieltää. Tottakai voi antaa kaikenlaisia kehotuksia tai ohjeita, mutta jokaisen oma asia on, miten niitä noudattaa.
Summerit oli kamalia. Asunnottomat soitteli niitä jatkuvasti ja herätti kaikki asukkaat, kun ne halusi päästä lämpimään rappukäytävään nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossamme on ovikoodi. Tuskinpa kukaan asukas käyttää avaimia, en ole ainakaan nähnyt, vaan kaikki käyttävät ovikoodia. Ovikoodia ei pidä antaa juuri kenellekään, esimerkiksi vain perheenjäsenille. Ovikoodista ei ole mitään hyötyä, jos sitä jaetaan puolelle kaupunkia.
Rappukäytäväkin luetaan yksityistilaksi. Ilkivallan satuessa tiedetään ketkä ananeet koodin ulkopuolisille.
Ovisummeri on kätevä ja sen saa pois päältä. Ihme että teille on tullut pelkkä koodi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiössä yritettiin kieltää ovikoodin antaminen myös sukulaisille :D
Ovikoodia ei pitäisi antaa myöskään talon asukkaille, jotka lähettelevät hymiöitä palstalle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rappukäytäväkin luetaan yksityistilaksi. Ilkivallan satuessa tiedetään ketkä ananeet koodin ulkopuolisille.
Kuka sen tietää, ja mitä sillä tiedolla tekee?
Eihän sitä kieltää voi, eikä sellaisia kieltoja ole mitään järkeä laatia, joita ei voi tehokkaasti valvoa.
Noin muuten olen kanssasi ihan samaa mieltä, nämä ovikoodit ovat kovasti yleistyneet (olen kotihoidossa töissä, niin aika monissa taloissa käyn). Summeri edellyttää sitä, että joku päästää siinä hetkessä sisälle, mutta ovikoodeja voi jäädä lojumaan ties kenelle epärehelliselle ex-vuokralaiselle ryyppysakkeineen. Tässä ovikoodisysteemissä turvallisuus on aika näennäistä.
Maahan se ruoka on laskettava rivi- ja omakotitalossakin. Kirjoitat viestiin, että tulet ala-ovelle, niin todennäköisesti lähetti soittaa sulle.
jos sulla on korona ja et voi olla ihan vama ettet törmää naapureihin et saa mennä rappukäytävään, eli miten saat ruokaa ovelle?
Vierailija kirjoitti:
No tietenkään ovikoodia ei jaeta ruokalähetille tai vastaaville. Luulisi kaikkien sen ihan maalaisjärjellä tajuavan.
Kenelle sitä ovikoodia sitten saa jakaa? Jos pitää tupaantuliaiset 20 ihmiselle, niin saako kaikille antaa ovikoodin? Saako sen antaa vakisiivoojalle? Saako sen antaa lapsen kaverille, joka käy kylässä monta kertaa viikossa?
Rajanveto on hyvin vaikeaa, ja siksi tuollaisia sääntöjä ei voi pitävästi asettaa. Käytännössä jokainen jakaa jatkossakin ovikoodia ihan miten lystää, myös wolttikuskeille ja bilekavereille.
Niin, mistäköhän mahtaisi moiset kiellot tulla