Esikoishaaveilijoiden kesä :)
Kommentit (270)
Heipä hei kaikille!
Ajattelin taas pitkästä aikaa kirjotella. Esikoishaaveilija täälläkin. Ikää minulla 21 ja miehellä 22, syksyllä mittariin pyörähtää taas lisää. Yhteistä taivalta takana reilu kaks vuotta. Vauvasta on puhuttu enemmän ja vähemmän pitkin suhdetta. Minulla ollut krooninen vauvakuume, joka välillä putkahtanut pintaan kovinkin voimakkaasti.
Nyt sitten päätettiin yhdessä tuumin, että vauva saa tulla. Pilleriliuska loppui ja tää viikko oli taukoviikko pillereiden syönnistä. Nyt en sitte niitä enää alakaan syömään! Olo on mitä omituisin; kauhistunut, innostunut, jännittynyt ja kaikin puolin sekava. Tekisi mieli ostaa kaikki pienet vaatteet ja pehmolelut kaupoista ja neuloa haalarista lähtien. Sukkia, peittoja ja lapasia on jo yksi laatikollinen tullut tehtyä parin vuoden aikana =D. Ja miksi joka puolella on vauvoja ja raskaana olevia naisia?!? Mies sekoaa kohta, kun en muusta puhukaan...
Mutta, olen täällä nyt mukana ja yritän seurailla teidän muiden yrittämistä kannustaen. Eniten itseä pelottaa, ettei sitä lasta alakaan kuulua kuukausiin. Kokemusta kun on jo siitäkin, kun meinasi käydä vahinko (unohdin pillereitä liuskasta) ja sitten alkoikin menkat...Miksi se tuntui niin pahalta, vaikka ei edes ollut todellakaan tarkoitus lasta tehdä. Mutta, koetan olla sekottamasta päätäni tän asian kanssa.=)
Aloin syömään multivitaa, jossa on myös foolihappoa, maaliskuun alussa. Greippimehua on tullut juotua ja nyt en osaa päivääni aloittaa ilman sitä. Tässä kuussa otin myös käyttöön ovistestit. Ahkeria ollaan oltu makuuhuoneessa. Nyt kiinnostaa ovuloinko ollenkaan. Mielestäni olen keväällä muutamassa kierrossa tuntenut oviksen.
Yrityksestä kerroin heti muutamille ystävilleni ja nyt kaikki läheisimmät tietävätkin jo. Miehen ystäville ei olla mitään kerrottu, vaikka kovasti kyselevät. Nyt vähän harmittaa että olen kertonut, kun yritystä on takana jo reilu 8kk ja koko ajan kysellään että miten sujuu.. Toisaalta mulla on ollut aina kova vauvakuume, niin ei tullut kenellekään yllätyksenä.
Äidille ja siskolle kerroin maaliskuussa kun oltiin reissussa ja koko ajan kattelin vaan vauvojen vaatteita yms. :) Mitään en ole kuitenkaan vielä uskaltanut ostaa.
-Esmeralda
p.s. Tinttuliinalle vinkiksi kun on Englannissa, niin ostin Asdasta foolihappoja, maksoi n. 2 puntaa, joten ei kallista.
Pakko päästä purkamaan tuntojaan johonkin :D Mentiin juuri naimisiin ja päätettiin että nyt saa luvan tulla jos on tullakseen.(minä 25 ja mies 26v ja yhyteistä taivalta takana 4v saman katon alla) Häämatkalla jo kuukautiset olivat ekassa kierrossa myöhässä melkein 2 viikkoa kun ne on aina olleet ilman ehkäisyäkin kellon tarkat... Silloin tein ekan testin noin 2kk sitten ja miinusta näytti... Olin iloinen että ei ollut vielä heti plussaa, mutta mies oli surullinen... Olin kuin klapilla päähän lyöty... En minä ole mikään vauvakuumeilija koskaan ollutkaan mutta päätös tehtiin ja nyt yritetään...
Ensimmäisten mensujen jälkeen alkoi minullakin sitten kova yritys kun huomasin että se mies oikeasti haluaa sen taaperon. Seuraavia mensuja edelsi sitten kaikki mahdolliset kuvitellut raskausajan oireet mitä vaan saattoi tulla... ja menkathan sieltä sitten pamahti :)
Nyt tässä kierrossa on mennyt reilu viikko ovulaatiosta ja NYT mulla on kutku mitä tarkottaa se että sen vaan tietää kun on raskaana... Ei mulla ole mitään ns. "oireita" joita viimeksi kehittelin vaan nyt on vaan outo fiilis... olo....
Viikko vielä odottelua ennen kun pääsee leikkimään pissaleikkejä.. (jee) Olen hieman ehkä ymmälläni jos ei olis tärpännyt, mutta negaa henkisesti odotan.
Lisä boonuksena ja jännärinä tässä on minun pumppuni joka takoo reilua 20 000 lisälyöntiä vuorokaudessa. Aloin tämän "lisääntymiseen valmistautumisen" jo silloin kun hääpäivä päätettiin eli toista vuotta sitten. Olen tiennyt että ei tiuku tanssi ihan valssin tahtiin vaan enemmänkin rumbaa joten hankkiuduin vuoden lääkärijuoksukierteeseen, jotta ei tarvii sitten maha pystyssä juosta testistä toiseen.
Taustalla siis pumppuvikaa ja kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kumpikaan ei pitäisi olla mikään mahdoton este, mutta toki ilman niitä saattaisi olla parempi :) Joskus jopa mietin olenko jalostuskelpoinen yksilö... ei varmaan passaa miettiä :)
Tuntuu, että homma ei etene yhtään, vaikka varmasti ihan odotetustihan tämä menee... yritystä vasta takana maaliskuusta asti (eli kait yk5), mutta alkaa jo pikkuhiljaa kärsivällisyys loppua. Vaikka kuin yrittää pysyä rauhallisena, niin silti stressaa... :)
Eikä todellakaan auta se, että jokainen kaveri myös lisääntyy. Vaikka kuin on onnellinen heidän puolestaan, ei mahda mitään sille, että miettii milloin on se oma vuoro.
Miehen sain "taivuteltua" lapsen tekoon pelkällä ajatuksen kypsymisellä. Hänelle ehdoton edellytys oli naimisiin meno jo ennen yrittämistä, joten sekin tuli sitten hoidettua. Nyt kun sais hänet vielä ymmärtämään, että peiton heiluttelua on harrastettava vähintään joka toinen päivä, että pelkkä "kerta viikossa" ei riitä. Ei tällä iällä, kun 30 on tullut jo lasiin molemmilla. Mutta yritäpä saada se mies ymmärtämään, ja samalla pitää sänkyhommat mahdollisimman stressittöminä. Mahdoton yhtälö, sanon minä :D
Onneksi täältä saatu vertaistuki auttaa! Että jatketaan harjoituksia, vaikka kesä vähän näyttää nyt viilenneen!
Meillä ihan päinvastoin kun itse voisin olla harrastamatta seksiä ihan kokonaankin... Se homma vaan ei ole koskaan kiehtonut jostain syystä, mutta miehen mieleen toki olisi vaikka joka päivä ja monta kertaakin. No nyt kun on sitten hydraulisille harjoituksille oikein syykin ilmassa, on hän sitten muistuttelemassa harjoittelun ja varsinkin siitoskauden seksin harrastamisen tärkeydestä. Meillä ajatus kai sai sanallisen muodon minun suussani, mutta ei sitä miestä tarvinnut kahdesti mukaan leikkiin kysyä. Häät oli hyvä ajankohta heittää jakopääntiivisteet historiaan (=ehkäisyrengas äitini nimeämänä)
Tänään tais taas "tunne" muuttua ihan vaan suomalaisittain pask´taudiks... Kuten jo on aiemmin tuhansia kertoja todettu... HITTO KUN TÄN PYSTYIS VAAN UNOHTAMAAN ja sitten jossain vaiheessa vaan toteis että kah kehveliä sitähän ollaan paksuna... Mut ei kun lasketaan päiviä ja pällistellään kalenteria päivittäin pakon omaisesti... Vielä viikko menkkojen alkuun.... yms. Toisaalta löytää tässsä itsestään ihan pirusti uusia piirteitä :D
Hei!
Voinko liittyä joukkoon?
Eli täällä 20-vuotias tyttönen, joka yhdessä kihlattunsa (25v) kans haaveilee omasta esikoisestaan. Ehkäisy on jätetty pois 03/09 ja mennään "tulee sitten ku on tullakseen" periaatteella. Vielä ei ole tärpänny, joten vaavikuume senku kasvaa koko ajan.
Asumme siis Kuopiossa, yhdessä ollaan oltu 2,5v joista kohta vuosi kihloissa.
Täälläpäs on ollut vilkasta, niin minäkin intoudun kirjoittelemaan. :) Tervetuloa jälleen uusille. :) Olisko ideaa koota esittelyt kaikista tähän meidän omaan pinoon? Vaikka itse ainakin oon tuolla 2010-kuumeilijoiden esittelyissä.
Minä alotin foolihapon samaan aikaan, kun yritys alotettiin. Ihan sillä periaatteella, et tuleepahan tehtyä jotain raskautumisen hyväksi ja eipähän tarvi miettiä jälkikäteen ettei ois tehny mitään vauvan hyväksi, kunhan joskus raskautuu. Syyttelisin meinaan kovasti itseäni jos joku kehityshäiriö lapselle tulis, eteenkin kun mulla ei aina oo tuo ruokavalio riittävän monipuolinen.
Jos joku ei halua syödä sitä tablettina, niin hyviä foolihapon lähteitä ravinnossa on:
-vihreät vihannekset, persilja, lehtikaali, kukkakaali
-palkokasvit
-soija
-paprika
-kokojyvävalmisteet, leseet
-vehnänalkiot
-useat hedelmät
-mustikka ja muut marjat
-hiiva
-munankeltuainen
-maksa
-munuaiset
(http://www.tohtori.fi/?page=6746948&id=8846885)
have: A-vitamiinin saantiin tulee kiinnittää huomiota, koska se vaikuttaa sikiön kasvuun ja kehitykseen. Liikasaantiin saattaa liittyä epämuodostuma- ja keskenmenoriski, mut toisaalta pitäsi kuitenkin saada riittäviä määriä...maksaruokia ja maksamakkaraa ei mun käsityksen mukaan suositella raskaana oleville.
Me ei oo kerrottu yrityksestä kenellekään, kumpikaan ei halua. Kaverit kyselee jo nyt, et koskas meille tulee lapsia. Vasta yks kaveri kysy, kun heillä on yrityksessä toinen, et josko meille olis tulossa perheenlisäystä ennen heitä. Mun mielestä nuo utelut on, niin ahdistavia et oon päättäny, et kerron vasta sitten, kun on jotain kerrottavaa. Äiti kyllä tietää, et me joskus halutaan lapsia, kun vuosi sitten pyysin ittelleni oman vanhan äitiyspakkauksen, kun olin kaverina varastoa järjestelemässä. Äiti vaan osaa onneks olla kyselemättä mitään. :)
terkuin menkkojen alkua kovasti odotteleva ray (kp29)
Karmee väsymys ja uupumus.. plääh.. Nyt vaan odottelen, josko täti muuttuis ihan kunnolliseksi ja loppuiskin joskus.. Pääsis hommiin :D ja taas jännäileen.. se on paljon kivempaa aikaa kun tää negojen jälkeinen hissuttelu..
ray: Tosi hyvä idea toi esittelyjen koonti! Mä voin muokata tota ekaa viestiäni, lisäillä siihen esittelyt.. Mitäs siihen laitettais sitten? Iät, yk:t, paikkakunta...mitäs muuta viel?
Outii, jota ei huvita just nyt yhtään mikään, plääh.
niiskuneiti : tottakai voit, tervetuloa vaan kuten muillekkin uusille :)
ray: mä just eilen kans mietin että ois kiva ku tehtäis esittelyt meistä niin sais vähän aina katella että kauanko kukanenki on ollu tääl ettei tarvi selata kaikkia viestejä läpi :) ja muutenki oishan se mukava !! :)
outii : voisko olla ennemminki yk:n tilalta että koska yritys on aloitettu, koska muuten niitä pitäis kokoajan olla muuttamassa sitte myöhemmin :) ja sit oisko hyvä vaik mitä vm yrittäjät ja miehet on, niin sitäkään ei sitte tarvis muutella jos vuosia tulee lisää :) vai mitäs ootte mieltä??
Tääl vaavikuume pysyny suht. aisoissa. Työkaverit vaan kiusailee melkein joka päivä ku tietää että poden vauvakuumetta, mut mukavahan se vain on =)
Nautinnollisia päiviä ja täti pysy poissa kaikilta =D
MonnnYY
Täällähän on käyny kauhee kuhina!!
ON: elikkäs kyllä se oli lauantai kp 1, viime yö oli jotain ihan hirveetä. Sattu niin paljon mahaan, että oli varmaan verrattavissa synnytykseen. Ihan oikeesti. Tän päivän olen ollu sitten ihan poikki. En vaan ole päässy sohvalta ylös. Mies rukka hoiti koko yön ja yritti helpottaa oloa ja lähti vielä neljään töihin. Puol neljä olin mie nukahtanu. Nyt meen nukkuu..
Reetu1
Monny: kyllä kyllä, fiksumpaa olisi laittaa ne vm:t ja aloitus ajankohta:)
Jospa laitan omani tuohon, muut seuratkoon esimerkkiä ;)
Reetu1: Voi auts :( Toivottavasti pian helpottaa.. ja toivottavasti ei kauaa tarvitse tädin takia potea..jonkun muun takia mieluummin :)
Outii..odottaa..odottaa.. kp 6, eikä loppua näy.
Heippa ! Ehkäisyrengas jätetty helmikuun alussa pois, tasasta yrittämistä siitä lähtien, "tulee jos tulee" meiningillä. Ei olla laskeskeltu päiviä, yrityksiä, oviksia jne. Kiertoja oon laskenut ja nehän nyt on pomppinut 24-32pv, mikä on mulle ollut ihan outoa. Rengasta käyttäen aina 28pv. Olo koheni henkisesti huomattavasti hormonaalisen ehkäisyn pois jätettyä. Kuitenkin tuli pillereitä, laastaria ja lopuksi rengasta käytettyä 8 vuotta...
Jokin aika sitten sain tietää kohdunsuulla ja kohdussa olevan jotain vikaa, tutkimuksissa käyty nyt huhtikuusta lähtien. Kolposkopiaa, sisäistäultraa jne.. Ensiviikolla nyt sitten leikkaus, jonka yhteydessä otetaan pipellet-näyte. Lääkärit eivät muuta osaa sanoa, kuin että kudoksessa muutoksia, yhden asteen päässä syövästä... Tässä on hyvä kuumeilla ja toivoa, että on vielä toivoa tulla raskaaksi...
Plussa-tuulia ja positiivista energiaa kaikille äidiksi haaveileville ;)
-jennu
outii : lisäiletko
monnY, pk-seutu,
minä -87, mies -84,
yritys aloitettu helmikuussa -09
(tuohon toiseen esittelypinoon olin vahingossa laittanut et maaliskuussa, vaik helmikuussa se alko oikeasti)
ja
jennu1 : tervetuloa kasvavaan joukkoomme ;)
ja täytyy toivoa sulle tsemmpiä leikkaukseen. Mulla yhdellä kaverilla todettiin kans kohdunkaulan syöpä (onneks suht. ajoissa) ja sillä tais olla kaks hoitokäyntiä että sitä kohdunkaulaa kait jotenki leikattiin. Niin pari viikkoa hoitojen loppumisen jälkeen hän huomasi olevansa raskaana :) että ei se ole mikään este, pieni hidaste vain ehkä ;)
plussatuulia kaikille!
happY monnY
(mulla ovis on jo ovella, vois tikutella kohta) =)
Nyt kyllä julmasti katkaisen positiivisten viestien ketjun, koska oon niiiiiiiin pahalla tuulella. Jostain syystä mielialat heittelee ihan härän takapuolta, eilen purskahdin melkein itkemään, kun kotona oli liian sotkuista, enkä olis jaksanu siivota. Hieno homma!
Tänään taas sitten huimaa niin että oon jo törmänny pari kertaa seinään ja pahantuulisuus sen kun kasvaa. Oikein kerrassaan perus PMS-oireita, joten menkkoja tässä sitten odotellaan. Raskautumisen suhteen ei mikään kauhee paniikki, jos menkat tuleekin, lähinnä vaan tää etukäteisoireilu ottaa päähän. Hitto että on kiva olla nainen!
Tämän V***tuksen vastapainona unimaailma onkin sitten ollu ihan hullua: näin viime yönä unta meidän ostaston mieslääkäristä! Arvaatte varmaan, ettei uni ollu millään tapaa siveellinen ja nyt oon ihan posket punasena häpeästä omassa työhuoneessa piilossa. Huhhuh! Järkyttävintä on, että se tunne mikä unessa oli (flirttiä, kiinnostuksen heräämistä, ensimmäiset kosketukset jne jne) ei meinaa mennä hereilläkään ohi ja aattelen vaan sitä unta sydän hakaten melkein koko ajan. Tsiisus. Pitää varmaan hakee sairaslomaa henkisiin syihin vedoten ja lukittautua visusti kotiin neljän seinän sisälle! =)
Tää on oikeesti ihan hullua tämä elämä ilman tuota hormonaalista ehkäsyä! En oo ikinä ensinnäkään ollu näin kiinnostunu seksistä ja muutenkin tunteet on ihan hirveen selkeitä ja VOIMAKKAITA! Tällä hetkellä tietysti tämä ketutuksen määrä vois olla vähemmän voimakas, mutta noin muutoin nautin kyllä olostani ja elämästäni täysin rinnoin!
Voisko joku kuitenkin jo plussailla? Olis niiiiiin kiva kuulla positiivisia uutisia jostain suunnasta.
Tsemppiä ja ilosia (ehkä myös yhtä eroottisia) päiviä kaikille hullussa tunnemyräkässä eläville elämäntilannesiskoille! =)
Outii lisäiletkö:
IntoPiukka Itäsuomesta
Minä vm -80, mies -81
Yritys aloitettu kesäkuussa -09
Outii, lisaatko minut kanssa:
Tinttulina '78, mies '79
Englanti
Yritys alotettu 3/09
Thanks! :)
"Yrittajan" viestit sai mut naurusta pakahduksiin!! Tervetuloa mukaan, loistava tyyli sulla kirjottaa! Huumori kukkii, se on hyva. =) (sita tassa hommassa nimittain tarvitaan... ;) )
Aie: Samoissa mennaan, meilla kanssa viides yk menossa. Viime kuussa mulla oli kanssa menkkojen alkaessa tollanen tunne. Vaikka tosiaankin siis VASTA viides yk menossa!! Tiedan siis milta susta tuntuu, kun odottavan aika on NIIN pitka, mutta samalla havettaa, kun on kuitenkin niita, jotka ovat yrittaeet NIIN paljon pitempaan... :/
Esmeralda: Kiitti vinkista!! Asda on kylla huippuhalpa! Just ostin allergialaakkeita, niin 30 tabletta oli noin 2 ekee!! :O
Reetu: hyva etta ne menkat nyt vihdoin alko (siis kun et raskaanakaan kerta ollut..)!! Sullahan venyi ihan mahdottoman pitkaksi tuo viime kierto!
Tanne ei ihmeita. Vapaapaivaa viettelen ja lomaa odottelen! Ensi viikolla paasee Suomeen! Toivottavasti saat muuttuisivat taas vahan lampimammiksi, niin paasis oikein uimaan!! :)
Taalla olis vissiin taas "kriittinen aika" kasilla loppuviikosta/ens viikon alusta. Etta eikun tuumasta toimeen! ;)
Salmiakista ja Fazerin suklaasta haaveileva Tinttis :) (niin ja lomasta tietty...)
Outii, tässä meidänkin infot
Mä -83, mies -84
yritys aloitettu 04/09
Joo, ens viikolla pitäis olla ovis, joten kai tässä vaan henkisesti valmistaudutaan kunnon vaakamamboiluun :D tylsää tää odottaminen, vaikka voihan sitä elämäänsä elää ilman "odottelua", mut jännästi vaan pyörii nää asiat koko ajan mielessä, ÄRSYTTÄVÄÄ!!
Onkos kellään muulla samanlaisia kaksisuuntaisia ajatuksia ku mulla?! Välillä osaan ottaa ihan iisisti ja ajatella järkevästi, ja välillä oon ihan epätoivon partaalla ja ihan varma siitä että meillä menee toooooosi pitkän ennen ku tuun raskaaksi...
Tuntuu ihan tyhmältä..
Ja silti... Nyt on ihan hyvä fiilis ja tunne, että kunhan vaan ahkerasti tässä kuussa heilutellaan peittoja ni tuun ihan varmasti raskaaks!!
Pitäis kai varata aika lääkäriin ja kai sitä hankkia lääkitys.. :D :D
Venla: Mä olen kans välillä ihan ok ja jeesjees ja sit välillä poraan kun ei meille kuitenkaan koskaan tuu vauvaa ja kierto on sekasin ja yhyyy :D Rankkaa puuhaa tämä..henkisesti ainakin. (Ja tosiaan yk2 menossa..)
Oon nyt päättänyt ottaa kaiken ilon irti ja tehnyt jo ekassa yk:ssa miljoona raskaustestiä.. Tilasin myös Kaksplussan (en tiä onkse ees hyvä!?!?) Ja tänään tuli eka lehti.. Jotenkin nolottaa.. ja voih, ostin myös tänään mamma-paidan..sellaisen jossa on masulle tilaa.. (No jos tätä tahtia syön sipsejä niin varmaan se on kohta muutenkin hyvä, jos ei pullaa saada uuniin.).
Toivottavasti tällainen aikainen valmistautuminen ja hössötys ei tuo huonoa onnea :( Toisaalta en jaksa olla kauhean varovainen ja skeptinen..Haluan että tää puuha on hauskaa..
Noniin..kauhea seli seli taas :D
Kierrossa menossa edelleenkin tihuttelutiputtelu..viikko takana tätä..saa nähdä koska loppuu vai jatkuuko näin. Koska oviksesta ei mitään hajua niin täytyy olla tasaseen tahtiin peiton alla..(Mies sanoi, että sopii kyllä hänelle :D)
Hauskaa loppuviikkoa ja plusplusplussaa kaikille :)
Outii kp7/42
Tässä meidänkin esittelyt:
Esmeralda, PK-seutu
minä -81, mies -79
yritys aloitettu 11/08
Alkuvuodesta jouduin syömään aika paljon särkylääkkeitä, joissa luki että vähentää hedelmällisyyttä.. Toivottavasti tämä odottamisen odotus loppuisi jo pikkuhiljaa..
Nyt tikutin siis ekaa kertaa ovista ja se löytyi maanantaina. Ollaan oltu ahkeria ja nyt on piinaavat 2 viikkoa ennen kuin pääsee tekemään testiä. Odotukset ei ole kyllä mitenkään kovin korkealla, kun en halua taas pettyä. Välillä olen ihan sinut tämän asian kanssa että tässä kestää ja välillä olen ihan helisemässä että eikö se vauva koskaan tule... Juuri kun oltiin aloitettu yritys ystäväni kertoi tulleensa raskaaksi. Nyt hänen vauvansa jo syntyy. Missä meidän baby viipyy? :)
Esmeralda
Ohhoh, ollaanpa täällä oltu aktiivisia! Ihanaa, kun saa lukea kohtalotovereiden kuulumisia.
Tässä esittely:
deeli86, pk-seutu
minä 86, mies 85
yritys aloitettu 01/09
Mieli ollut maassa pari päivää, enkä ole koko vauvajuttua paljon jaksanut ajatella. Minulla myös semmoinen fiilis (niin kuin monella muulla tuntuu olevan), ettei varmaan tärppää piiitkään aikaan. Saas nähdä.
Että näin pirteetä vaihteeksi.
t. kurjalla päällä oleva deeli, kp 8/24-39
No nyt ne sitten tuli.. menkat siis.. 6 viikkoa kesti.. No sit pääsee kohta taas uudelle yritykselle.. :)