Onko täällä jo muita helmivauvaa 2010 odottavia?
Kommentit (89)
Päivitän esittelylistaa HELMIVAUVA 2010 otsikon alle vaikka n. viikon välein, ok?
Mä äänestän HELMI nimeä :)
KesäEemeli rv. 6+2
jeah, helmeltä tuo muru vielä vaikuttaa tuolla masussakin :D
HELMI nimi on jees.
5+2
Vihdoinkin neiti nukkuu ja äipällä on hetki aikaa olla netissä :) Viikonloppuna oli 1v. juhlat ja ne meni oikein kivasti..mutta yllättävän raskasta hommaa! Olin ihan kuollut illalla ja nukahdin heti neidin jälkeen!
Onko kellään muulla ollut niukkaa tiputteluvuotoa? Mulla on nyt noin 3pvää tullut hailakkaa punasta (valkovuodon mukana) niukkaa vuotoa.. siis ihan vaan kun vessassa on käynyt, niin paperiin jää vähän punaista (ei siis valu sen enempää). Soitin jo neuvolaan ja kysyin, niin kertoivat, että ihan normaalia on pieni NIUKKA vuoto ja saattaa kestää viikoilla 12 asti! Sanoin vaan, että jos 12vkolla asti kestää, niin tulen hulluksi ennen sitä. Kokoajan vaan pelkään, että kohta sieltä tulee ihan kunnon vuotoa ja sitten tietää, että siinä meni! Mutta onneksi nyt vielä on vuoto ollut todella minimaalista ja muita kipuja yms. ei ole ilmennyt! Esikoisen kanssa ei ollut ennen synnyttämään lähtemistä mitään vuotoa, niin siksi laittaa vähän sydämmen hakkaamaan. Mutta kertokaa, jos jollain on jotain vastaavaa nyt tai ollut??? :)
Terkuin SK (rv6)
Plussasin 4.6..
Meillä ennestään tyttö-00
poika-01
tyttö-03
poika-05
Viidettä siis odotellaan!
ihanaa odotusta kaikille!
nimimerkillä Taita
sopii hyvin :) Onhan nää meidän masumurut varmasti jokaiselle todellisia helmiä!
Viikonloppu meni tosiaan töissä ja eile poika jo vähän osoittikin mieltään kun äiti oli luurannut poissa kotoa =/ hetkeen ei suostunut ollenkaan syliin, vain isin syli kelpasi mutta onneksi meni aika pian sitten ohi. Nyt viikko taas kotosalla ja vkloppuna sitten taas uudestaan..
Oireilua ei edelleenkään sen enempää, mitä nyt hajuaisti on terävöitynyt aika kiitettävästi ja vasemman puolen alavatsan muljahtelut on siirtyneet oikealle ja ylemmäs. Jano vaivaa edelleen jatkuvasti ja veden juomisen seurauksena vessa on mun erittäin hyvä kaveri :)
SK: mulla oli poikaa odottaessa kerran tuota punaista vuotoa (oisko ollut noin vkolla 9 jos en ihan väärin muista) ja se oli kyllä ihan hirveetä =/ mutta tosiaan oli kuulemma ihan normaalia ja menikin sitten onneksi ohi.
Tervetuloa taas uusille helmille!! :)
Mulla oli muuten kanssa ekaa odottaessa täysin hukassa kaikki termit la:sta rv:ihin jne.. Puolet viesteistä meni aluksi ohi kun en tajunnut, että mistä puhuttiin :) Ja kun tuntui että kaikki MUUT tiesi kyllä niin eihän sitä kehdannut kysyäkään ettei ihan tyhmäksi olisi luultu =D=D
...ja mies ei muuten VIELÄKÄÄN tajua miten esim. oma rv5+5 voikin olla 6. viikko :D vaikka siis yritin selittää sitä sille suunnilleen koko edellisen raskauden ajan.. miehet ;D
evian rv5+5
Aamupäivällä oli eka neuvolakäynti. Papereiden täyttöä, esitteitä, lähtöpaino ja verenpaine. Siinä se. Verikokeisiin lähete kun tuolla neuvolassa ei labraa ole. Mutta niin tulin pahalle mielelle kun kuulin että säästöleikkuri on iskenyt noihinkin käynteihin.
Esikoiseni vasta vuoden vanha ja siis viime vuonna käytiin kerran kuussa neuvolassa, nyt seuraava käynti on VASTA viikolla 20!! Sinne on ikuisuus. Tiedättekö muut miten usein teillä käydään neuvolassa odotusaikana? Onko tämä koko Helsingin vai vaan meidän alueen toimintatapa? Ei siis tarkailla pissaa sitä ennen, ei kuule sydänääniä (tämä on suurin murhe) ja omaa painoakin pitää seurata vain kotona :( Lääkäri on vasta joskus pitkän ajan päästä kun se vuosi sitten oli eka kerran jo viikolla 11! Nyt vaan odotellaan eka ultra-aikaa kuin kuuta nousevaa. Naistenklinikka kutsuu sinne n. 10-12 viikoilla. Kylläpä harmittaa.
Esikoisen kanssa käytiin samalla reissulla lääkärissä kun on allergiaepäiyt heränneet. Maha aivan löysällä jo usean viikon ja atooppista ihottumaa levinnyt selkään ja jalkoihin. Olen aivan kuutamolla näistä allergia asioista kun mitään ei tähän mennessä ole ollut ja nyt yhtääkiä on alettava kartoittamaan ruoka-aineita. Tuntuu loputtomalta suolta. Allargiasairaalan jonoon laittoivat mutta sinne pääsy voi kestää ja kestää.. Onneksi poika ei mahaansa eikä iho-oireita kuitenkaan valita. Katsellaan kuinka asia etenee vai onko tämä jostain muusta kuin ruusta johtuvaa.
Vähän huono aloitus viikkon mutta eikähän tämä tästä!
KesäEemeli rv. 6+3
..kun väsyttää.. Vielä muutama tunti töissä, ennen kuin pääsee oikaisemaan.
Mun alkuraskaus on ollut aika rajua, vaikka viikkoja ei ole kuin 5+6. Vai johtuuko se vaan iästä, etten ole enää parikymppinen? Koko viikonloppu meni selviytymiseen, väsymyksen ja pahoinvoinnin takia. Olen yökkinyt pöntöllä tänäkin aamuna jo pari kertaa, tuntui, et en töihin selviä. Etova olo alkaa jo aamuyöllä ja kestää illalla nukkumaanmenoon asti. Kauhulla ajattelen, et tää voi vaikka pahentua tästä vielä!!!
Oletteko muuten kertonut kellekkään raskaudesta? Me ei, eikä kerrotakaan, jos ei ole pakko. Takana kaksi peräkkäistä keskeytynyttä keskenmenoa, joten en haluaisi joutua selittelemään ihmisille. Jos ultrassa näkyy elävä sikiö, niin ehkä sit vois kertoo lähipiirille. Töissä en aio kertoo, ennenkuin elokuussa (jos pystyn pitämään piilossa..).
HELMI-nimi on hyvä! Kannatetaan!
Ja onnea kaikille uusille plussanneille!! Tarrasukkia matkaan!
vuma rv 5+6
Hei kaikille!
Plussasin 4.6. ja esikoista odotellaan.
Ikää minulla on 20v. ja miehellä 25v. ja viikkoja kai 4+4 laskettu aika olis näillä näkymin 11.2.2010
T. Helmimasu88
Huoh että kuvottaa! Ei tällasta ollu ekassa raskaudessa, koko ajan on paha olo, ei kyllä okseta, mikään ei maistu (mikä on vaan hyvä kun on edellisenkin rakauden kiloja mukana :D). Ja väsyttää.
Mutta on se vaan kiva kasvatella masua :D
Helmet on hyvä nimi.
Saska83 rv 5+3
???? siis mitä?! Seuraava neuvola vasta vkolla 20??? Ja ITSE pitää seurata raskautta siihen asti? Entä ne pissatestit, ainakin meillä niitä vahdattiin ekassa raskaudessa enemmän kuin mitään muuta.. Oon kyllä kuullut, että toisen kanssa neuvolassa ei käydä yhtä usein kuin ensimmäisen kanssa (jos siis tietty kaikki kunnossa) mutta toi kuulostaa jo aika kamalalta =( VARSINKIN just se, ettei edes sydänääniä saa kuulla aiemmin =(
En tiedä vielä, miten usein tai harvoin käyntejä on nyt mutta toivon totisesti että useammin kuin teillä siellä. Pojan kanssa aluksi käynnit oli parin kuukauden välein, sitten kuukauden, kahden viikon ja viikon välein.. Ens viikon tiistaina on mulla eka neuvola, sitä odotellessa siis :) Aikaa varatessa terkka jo sanoikin ettei edes yritetä ekalla kerralla kuunnella sydänääniä kun on niin alussa silloin vielä (nlassa on doppleri jotain ajalta nakki.. :)
Jotain mun piti kommentoida, mutta kun ei muista että mitä :D Tää kotona vietetty vuosi on tehnyt musta melkein dementikon.. =/
Jos alustavaan laskelmaan on uskomista, niin la on 6.2.10 :) Eka neuvola käynti vielä edessä päin ja kun esikoinen kyseessä, niin kaikki tunteet on uusia ja jotkut jopa pistää mietityttämään.. Esim, onko kaikki ne nipistelyt ihan normaaleja, vaiko ei..
Neuvolan sain varatuksi 24.6. ja ultra on vasta heinäkuussa.. Päiväkerrallaan mennään eteenpäin :)
.. edelliseen..
nimim: Sara
tulokas on esikoinen
vanhempien iät nyt 28 ja 29 (vauvan synnyttyä 29 ja 30)
rv 5+3
la (alustavasti) 6.2.10
neuvola aika on tosiaan n. rv 8 ja ultraan pääsen vasta rv 10 (= 9+3)
Pahentunu vaan 2vko:n ajan tämä etumuskipu.. huonoa oloa ei kuulu O.o .... tuntuu etten olisikaan paksuna,apuwa!
Olen aikamoisen herkkä kaikille fiiliksille ja siksi pelkään YHÄ vaikka testi positiivinen että itse itselleni keksin näitä oireita :D
- hajuaisti kuin vainukoiralla
- tajuton väsymys,hohhoiiii zzZZzzz
- jano ja sen myötä vessajuoksut
- tissit räjähtämässä! (ei ollu ekassa raskaudes)
- kummat nippailut äkkinäisiä liikkuja
tehessä,masussa siis..
Oon jotenki niin neuvolakammoinen että olen venyttänyt sinne soittoa ...En ole lähtöpainoltani mikään keijukainen :D Ja viime raskaudessaki sain kuulla kunniani ku mässäilin suklaatia yms.
Onnea minunki puolesta uudet plussailijat!!
Vumalle heti alkuun kysymys et mille viikoille ehdit odotella noissa keskeytyneissä keskenmenoissa. Minulla myös sellainen takana, joten varovaisesti olen kertonut raskaudesta. Vain minun paras ystäväni tietää meidän lisäksi.
On kyllä jo mennyt säästöt vähän liian pitkälle siellä etelässä. Kait ne olettaa että kaikki käyvät silloin 12 viikon tietämillä np-ultrassa ja siellä havaitaan sit jos jotain ongelmia on. Mut tässä ihminen joka ei ole käynyt noissa ultrissa yhtään kertaa, enkä ole vielä varma menenkö nyttenkään.
Helmimasu: minulla myös hajuaisti nousee potenssiin tuhat raskausaikana. Viimes mies sanoi minulle että voisit mennä tulliin nuuskimaan ihmisten laukkuja, vainukoiraksi! Viime raskaudessa mua jopa ällötti mieheni haju. Ei mikään hien tai muu haju vaan sellaisen jokaisen ihmisen ominaishaju. Ei voinut edes hänestä hakea lohtua siihen kamalaan kuvotukseen kun ei saattanut olla hänen lähellään.
Pahoinvointi ilmoittelee jo välillä et tulossa ollaan. Täytyy nauttia tästä ajasta kun sitä ei vielä ole. Olenkin aloittanut massiivisen kodin siivouksen kun tiedän että sitten menee puolitoista kuukautta etten jaksa mitään ylimääräistä tehdä. Juuri tuossa kalenteria tarkkailin et koko loppukesä nyt juhannuksesta lähtien menee siihen pahoinvointiin aina elokuulle asti.
Mutta aion taistella ja kestää, on tämä niin toivottu keskenmenon jälkeen. Toisille lapsille ei kerrota enneku tytöt itse huomaa.
Mutta nyt kahville kun sekin vielä maistuu...
Tervetuloa joukkoon kaikki uudet plussanneet.
Ai niin, olisko järkevää tehdä joka viikolle oma pino, eivät kasvais niin pitkiksi, olis helpompi lukea.
Iuiu ja seitsemäs sydämensärkijä 4 plus 6
mä hyppään kanssa varovaisesti mukaan.
testin tein viime perjantaina ja kaksi viivaa ilmestyi tikkuun. Laskettu aika siis oletetusti helmikuussa, tosin ei mitään hajua mistään päivistä.
Tammikuulta takana on yksi keskenmeno (ihan alkuvaiheen sellainen). Sen jälkeen kierrot on olleet ihan sekaisin. Tänään soittelin juuri tästä syystä neuvolaan...sain ekan ajan jo ensi viikon keskiviikolle. Terkka oli sitä mieltä, että viikkoja olisi vähän enemmän kuin nyt oletetaan (sainhan tuon plussankin testiin jo muutamaa päivää ennen oletettua kp1) ja oireita on ollut jo pidempään.
edellisen kunnon vuodon perusteella olisi terkan mukaan jo rv7+5.
noh ultrassa se selviää...itse uskon kyllä, että laskettu aika pysyy helmikuun puolella.
niin ja siis kolmatta lasta odotellaan. Kaksi poikaa löytyy ennestään (10/04 ja 03/06)
-Jiina-
Ihanaa huomata, miten monta meitä on jo kasassa ja uusia tulee!! Aika mataa eteenpäin, ultraa odotellessa. Viikon päästä tietää, asuuko tuolla mun sisällä kukaan...
Vasta sitten uskallan hengittää ja olla enemmän raskaana. Ainoita oireita tällä hetkellä on kamala kestoväsymys, jano ja pissatus ja ajoittaiset alavatsakivut. Mulla oli esikoisesta tissit alkuraskaudessa niin kipeät, että heräsin kipuun öisinkin ja nyt ei ole mitään... en kyllä muista, missä vaiheessa se alkoi.
Neuvola on kesäkuun lopulla. Itsekin asun E-suomessa ja jännään, miten tuo neuvolaseuranta toteutuu. Kuka se oli, kenellä on vasta viikolla 20 seuraava käynti - minkä kaupungin alueella näin on?
http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/terveyspalvelut/perusterv…
STM:n mukaan äiti käy raskauden aikana neuvolassa 11-15 kertaa..
Tuo taitaa kyllä olla suositus. Ja uudelleensynnyttäjäthän käy harvemmin neuvolassa, kuin ensikertalaiset. Pyllystä tuollainen touhu on silti! Mutta tärkeintähän on, että viikosta 20 eteenpäin ja loppuraskaudessa seuranta on säännöllistä, harvemmin ne verenpaineet yms aiheuttaa ongelmia alkupuoliskon aikana.
Todellakin aika matelee kun odottelee sitä ultraa. Pitkät viikot edessä.
Helsingissä (näin oletin että koko kaupungissa) siis on nyt kuulemma tämä uusi käytäntö että vasta viikolta 20 aletaan seuramaan raskautta ja tämä kuulemma myös ensimmäistään odottavilla! Aivan älytöntä! Itse onneksi odotan jo toista mutta todellakin kaipaisin ennemän neuvolakäyntejä minäkin. Jos jotain huolta ilmenee niin saa toki soittaa ja mennä käymään.
Mutta ei kai tässä nyt muu auta kun mennä sinne silloin kun pääsee.
Päivitin esittelylistaan uudet ja järjestin listan la:n mukaan. Onnea uusille plussanneille :) !
KesäEemeli rv. 6+5
"Oikeus äitiysavustukseen on Suomessa asuvalla odottavalla äidillä, jonka raskaus on kestänyt vähintään 154 päivää ja joka on käynyt neuvolassa tai lääkärissä terveystarkastuksessa ennen 4.
raskauskuukauden päättymistä."
Meinaako ne lätkästä jo ekalla neuvolakäynnnillä kaikki kelan paperitkin käteen, vai oliko se paljonkin jälkeen 20 viikon kun noita haettiin...?
Mulla itsellä on 1.nla viikolla 8+ ja seuraava onkin pimennossa tuohon käyntiin asti. :0
Huhhuh, kun jännää tämä raskaana olo. Tänään sain verikokeen tuloksen, HCG oli 135. Kuulemma ihan normaali lukema näin alkuvaiheessa (rv4+3 otettiin verikoe).
KesäEemeli: todella karua, että viikolla 20 vasta aletaan seurata. Tuntuu uskomattomalta. Voikohan olla jotain kesälomista johtuvaa... Mulle puhelimessa sanoivat, että neuvola-ajat ovat kesällä tiukilla ja että kannattaa olla nopea, jos meinaa aikoja saada.
Luin, että n.80-90 euroa maksaa ultra yksityisellä, siis kelakorvauksen jälkeen. Tekis mieli mennä, vaikka itsellä ensimmäinen neuvolakäynti on "jo" viikolla 8 ja ensimmäinen ultra "jo" viikolla 12. Tuntuu hirveän kaukaisilta nuo ajat, haluaisin ultraan heti kun mahd.! Olisi kiva saada varmuus, että siellä tosiaan kasvaa pikkuinen.
Evian, kiva kuulla etten ole ainoa, joka ollut alussa vähän hukassa kaikkien raskaustermien kanssa ;) Aika nopeesti tähän pääsee onneksi sisälle, kiitos netin ihmeellisen maailman. Mulla on kyllä kohta jo informaatioähky, niin paljon olen googlettanut kaikkea raskauteen liittyvää!
Vuma: jaksamista pahoinvoinnin suhteen, toivottavasti ei ainakaan pahene! Mulla on pientä pahoinvointia uniaikaan, eli näen tosi yököttäviä unia ja oon herännyt oksettavaan tunteeseen. Ei kuitenkaan mitään konkreettista pahoinvointia, siis VIELÄ.
Muuten on selkeät raskausoireet, pidän niistä viikkopäiväkirjaa :) Kivut ovat samanlaiset, kuin olis menkat alkamassa. Sitten rinnat tosi raskaan tuntuiset, kipeät ja kylmänarat. Mielitekoja on paljon. Tekee mieli maksaa, harmi kun sitä ei saa syödä. Ihanin raskausoire on onnellisuus :) Oon onnellinen ihan kaikista oireistakin, tulisipa lisää vaan, vaikka sitä pahoinvointiakin ;)
Olen niin innoissani, että kerroin raskausuutisista jo 3:lle ystävälle. Vähän harmittaa että kerroin, yksi nimittäin on vähän epäluotettava. Mutta pakko on ollut jonkun kanssa tämä asia jakaa. Miesystävälle kerron perjantaina...ei mitään aavistusta miten tulee reagoimaan. Varmaan hiljaiseksi menee...
Onnea kovasti kaikille uusillekin plussanneille!
T: Mielikki, rv 4+5
Täälläkin OYS synnärin käyttäjä :D Mulla poitsu 9/2004 ja nyt odotellaan 5+1 viikoilla.. LA olis kai 5.2.2010.
Mulla oireiluna ihan karsea PALELu..hrrr... ja metallin maku suussa ni ei mee se kahveekaan alas.
t.HelmiMasu81