Olemmeko tiukkapipoisia vanhempia?
Veljeni ja vaimonsa pitävät minua ja miestäni äärimmäisen tiukkapipoisina vanhempina, esimerkkeinä:
- lapset 1v, 5v ja 7v menevät joka ikinen ilta nukkumaan samoilla tutuilla rutiineilla klo 20.00 (poikkeuksia tästä äärimmäisen harvoin, ehkä 2-3 kertaa vuodessa) ja tämä koskee myös kesäloma-aikoja kun mökkeillään veljeni perheen kanssa ja hänen lapsensa (aika samanikäisiä) saavat valvoa mihin asti haluavat kesälomalla.
- isommille lapsille on määritelty nk. ruutuaika per päivä, koskee sekä tietokone- että tv-aikaa ja on yhteensä 1h/lapsi. Pienin ei tietenkään telkkaa edes katso. Muun ajan (kuin lastenohjelmat) telkkari pysyy aina kiinni. Olemme usein sanailleet veljeni kanssa, kun heillä telkkari on elävänä tapettina auki kaiken iltaa ja lapset näkevät vierestä uutisia ja jenkkisarjoja, mitä vain sieltä sattuu tulemaan.
- isommilla lapsilla on karkkipäivä kerran viikossa ja tarkka määräys paljonko sitä karkkia saa silloin syödä (1€ irtokarkkeja tai vastaava).
- 7v pojan täytyy tulla iltaisin kotiin viereisestä puistosta viimeistään 19.00, vaikka futismatsi tms olisikin vielä kesken.
No, av-raati, olemme totaalisia natsivanhempia? Veljeni mielestä kyllä. Varmaan muitakin vastaavaia esimerkkejä olisi. Miten on? Niin, ja miksi, olisi kiva kuulla perusteluja miksi nämä meidän mielestä turvaa luovat säännöt ovat joistakin liioiteltuja.
Kommentit (273)
Minäkin ihmettelin että pitääkö ap noita rajoina? Nehän on vaan tuollaisia rutiineja.
Minäkin miellän rajoiksi oikean ja väärän opettamisen, toisen kohtelemisen, vastuun opettamisen, käyttäytymistavat jne. Ylipäätään arvomaailma ja muut ei niin konkreettiset asiat on sitä kasvattamista.
Muutoin voi ottaa vähän löysemmin, mutta noista rajoista ei liueta.
sekaisin?
Meilläkin on tiukat rajat. Selkeät säännöit sen suhteen miten toisia ihmisiä kohdellaan, miten käyttäydytään julkisilla paikoilla, mikä kuuluu hyviin ja huonoihin tapoihin, mikä on kenenkin vastuu ja velvollisuus jne. Rajat on ja niistä pidetään.
Rutiinit ovat sitten eri juttu. Moni täällä kehuu ap: ta, että hyvä kun pidät lapsilla rajoja?! Ei kai nukkumaanmenoaika ja rajattu karkkimäärä sitä ole?
Itse asiassa, itse en ainakaan saa mitään kuvaa siitä, minkälainen kasvattaja ap on, paitsi että hän noudattaa tiukasti aikatauluja ja tiettyjä rutiineja sen suhteen milloin syödään, kuinka paljon jne. Siitä minkälaisia rajoja lasten kasvatuksessa hänellä on, en ole saanut mitään kuvaa.Itse en ymmärrä tuollaista kellon mukaan elämistä. Tietyt rytmit meilläkin on, mutta jos huvittaa niin niistä joustetaan, se ei ole pahaksi.
osui ja upposi ;D. t. 176
Oletko neuvolassa sanonut että sinusta rutiinit sontaa? :D
Se, että meillä alle kouluikäset tulee kuudelta sisälle, ei tarkoita että kouluikäsenä sama jatkuu.
Entä kun lapsesi on yläasteella, onko säännöt samat vai joustatko?
Olen varma että jos menisin johonkin äiti- leikki-ikänen leirille, niin sielä ei kukuttaisi nuotiolla ysiin saakka! :DSamaten minusta on kyseenalaista miksi YSTÄVÄT ei voisi kunnioittaa perhettä jolla rutiinit. Jos sinulle on se ja sama mihin aikaan syötte niin miksi se haittaa syödä aikasemmin että kaikki syö aikasemmin? Siinähän jäätte valvomaan mahat täynnä jos haluatte!
Jos leikki-ikäseni on mukana, ne ei valvo puoleenyöhän niinkuin teijän isommat lapset. Ens viikonloppuna on toinen samaa vaativa perhe? Miten pitkään tarttee sitten antaa rutiinien mennä sormien välistä katsottuna? Tämä on jokasen perheen valinta..
Saatetaan antaa joskus olla mutta meillä lapset tarttee kunnon yöunet. Jos 3- vuotiaamme nukahtaa tänään klo 23 niin herää aamulla klo 6, mutta arvaa millanen kiukkupussi se on?
* Vastaavasti myöhään valvovat jos herää klo 9? Kun meillä herätään klo 6. Saadaanko me vetää koko lauma hereelle silloin VAI pitääkö kenen "joustaa"?
-Rutiinien tarkotus on juuri tasapainottaa päivä: VAIKKA EI HUOMENNA MENE MIHINKÄÄN!!Oma kokemus on että paras hetki lopettaa leikki on kun se on hauskaa, ei odottaa että se on tylsää! Tämä opetettiin joskus kerhonohjauksessakin.. :D
Jos sinulle ei ole iso asia että lapsi valvoo kymppiin, niin minulle se on! Korjaan: lapselleni se on.
En laita lastani harrastukseen jos se alkaa klo 18 ja loppuu 19.30 jos kotiin tarttee lähteä klo 19.. Silloin tarttee muuttaa rutiini, ottaa toinen harrastus, aikasempi alkava vuoro tms. Joskus voi jäädä pidemmäksi ajaksi johonkin mutta ei tälläsellä voi leikkiä.Minulla on lapsena ollut kotiintuloaika koululaisena pikkukakkosessa. Sen jälkeen ei olla lähdetty takasin ulos vaan jäädään kotiin rauhoittumaan. Kesäsiirtolassa tuli lapsena viihdyttyä hyvin muutaman viikon jaksoja, minut on valittu kaks kertaa kolmesta mm. leirin urheilijana.
Enkä muista että kesäsiirtolassa oltaisiin valvottu kovin myöhään. Hauskat ja hyvät muistot oli! :DTuntuu että nykysin ekaluokkalaisia pidetään niin isoina ja annetaan isoja vastuita. Kun oikeasti: sen ikänen leikkii vielä barbeilla!
Taisin olla 108
ehkä pieniä lievennyksiä, tv on auki esim. tanssii tähtien kanssa aikana, nukkumaan mennään vähän myöhemmin, mutta käytännössä aina samaan aikaan, samoin toimenpitein. Uutisia ei katsota lasten nähden, ei mylskään kuunnella radiosta. Ja 3,v vuotias vasta ihmettee muiden karkkipäivää, pari kertaa on kysynyt, että milloin se on ja kun on just oikeana päivänä sattunut kysymään, on pienen karkin saanut.
Perusasioita elämässä, perusturvallisuutta tuomaan. Maalaisjärki rules ja mukavaa kevättä sulle ja perheellesi.
hirteen vetäisin itseni jos tyttäreni tulisi raskaaksi teini-iässä, kuten sinä.
Itse sieltä jotain kivität!
Mutta se että en tajua miksi meidän tarttee "joustaa" menemällä nukkumaan klo 23 jos valallisesti nukutetaan lapset 20. Jos lapseni kuitenkin herää klo 6.
Joustatko SINÄKIN perheinesi ja heräät klo 6 kun minun lapseni?
Eikö se ole vaan reilua?
Joskus muistan lapsena tilanteen että piti odottaa hiljaa että viimeset herää, onko nää niitä jokka ihmettelee kun muut ei jousta??
Jos rutiinina nukahdetaan aikasempaan niin se ei ole sinulta pois. Lapseni tekee niin, eikä ne siitä kärsi.
Te jokkut olette vaan niin saamarit kuhnareita että kaiken tarttee mennä niinkuin teillä kotona TAI lapset "kärsii".
Niin, mitä mieltä neuvola on siitä ettei lasta laiteta nukkumaan ajoissa vaan annetaan valvoa kuten aikuiset?
183
He ovat sellaisia raivostuttavan kunnollisia ihmisiä, jotka tekevät asiat just niinkun ne pitäisi tehdä. Tallaiset ihmiset on hyviä virkamiehiä, ja tuollaisen säntillisen ja pedanttisen ihmisen haluaisin tekevän vaikka hissini lujuuslaskelmat. Tulevatpahan tehtyä säntillisesti ja joka sääntöä noudattaen. Ystäväkseni tuskin AP:tä haluaisin, sillä ainakaan minä en jaksaisi tuollaista minä-tiedän-mikä-on-parasta asennetta.
Toivottavasti AP:n perheessä kaikki ovat samanlaisesta muotista tehtyjä sillä jos tuollaiseen perheeseen syntyisi räiskyvä iltavirkku voisi AP:ltäkin mennä rutiinit rikki.
OIkeasti minusta noin tarkka rutiinien noudattaminen on aika neuroottista. Ap:n tapaisilla ihmisillä nuo rutiinit ovat kehittyneet suojamekanismiksi alati muuttuvaa maailmaa vastaan: hän voi paeta "pelottavaa" maailmaa noiden ankarien rutiinien taakse.
tosin tuossa tekstissäsi ja periaatteissanne oli hyvääkin paljon. Varsinkin tuo että televisio ei ole auki jatkuvasti. Ja että lapset eivät katso televisiosta aikuisille suunnattuja ohjelmia ja mainoksia ollenkaan. PLUSSA siitä!
Mutta kellonajat on mun mielestä asia, joista voi joustaa ja pitääkin pystyä joustamaan. Ajattele ap mieluummin niin, että poika ensin pelaa sen futispelin loppuun ja tulee sitten kotiin. Meillä 1v ja 4v menee nukkumaan sitten kun väsyttää. Yleensä 21:00 - 22:30 välisenä aikana. Toisina päivinä väsyttää enemmän kuin toisina. Menetkö sinäkin ap kellontarkasti nukkumaan sitten kello 22:05 joka ilta??
Miltä sinusta tuntuisi jos itse joutuisit noudattamaan lapsillesi asettamiasi sääntöjä ja rajoja? Mietipä asiaa siltä kannalta ennenkuin asetat lapsillesi niitä millintarkkoja rajoja... Älä vaadi lapsiltasi enempää kuin itseltäsikään!
Toki nukkumaanmenossa voi lomalla joustaa, mutta nukkuvatko lapset aamulla sen pitempään; lapsikohtainen asia.
oikea ja väärä kuin se, että kellosta katsotaan, koska on aika tehdä jotain.
Eli rutiinit oli hyvinkin tarkat kun lapset olivat pieniä. Samat asiat toistuivat päivittäin ja iltahommat tehtiin määrätynlaisesti. Mutta kelloa ei kyllä katsottu, eikä lapsia haettu pihalta kesken pelin pois, koska kello nyt sattuu just olemaan 19.00.
Vastakohtana ei sitten ole kuitenkaan se, että televisio olisi ollut jatkuvasti päällä ja megapusseja syöty karkkia. Televisio oli joskus päiväkausia kiinni. Ei lapsia niin kiinnostanut kun oli muuta mielekästä tekemistä. Karkkipäivän karkitkin vaihtui joka viikko sen mukaan, mitä satuttiin ostamaan. Ei laskettu centin päälle, saako tämän tikkarin vai pitääkö ottaa tuo halvempi.
Tällä kasvatuksella tuli lapsia, jotka tulevat itse kotiin ajoissa, koska tietävät sen olevan itselle parhaaksi. Lukevat kokeisiin, koska tietävät sen itselle olevan parhaaksi. Eivät syö makeaa paljoa, koska tietävät sen olevan itselle parhaaksi.
Ei siksi, että kellonviisarit on nyt juuri tätä aikaa ja nyt täytyy tehdä sitä, tietämättä edes syytä.
Koulussa kehuvat vielä, että ovat harvinaisen kilttejä lapsia. Jopa yläastelainen ei viihdy illalla ulkona, vaikka kellonajoista ei ole keskusteltu. Tietää itse, että koeviikolla luetaan kokeisiin ja tehdään läksyt. Olen odotellut sitä kauheaa uhmaa ja ovien räiskintää ja rajojen kokeilua, mitä kuulemma murrosikä on. Mutta ei sitä ole kuulunut. Luulenpa, että osasyy tähän on se, että lasta on kuunneltu, eikä vain katsottu kelloon ja ärähdetty, että "nyt sisään siitä ja iltapala ja sänkyyn ja rutinat pois".
Pojallani on kaveri, joka oli ekaluokkalaisena ihan sätky sen kellonsa kanssa. Ei osannut rauhoittua kylään kun koko ajan vahtasi kelloa ja säpsi, ettei vain myöhästy kun äiti muuten raivostuu. On nykyään aika neuroottisen oloinen muutenkin. Ja kumma kyllä, tämä kellopoika kärähti 6.lla luokalla tupakanpoltosta ja myymälävarkaudesta. Nykyään ei enää paljoa kotonansa viihdy vaan luuhaa koko ajan kavereidensa kotona. Eli tulee kylään jo heti suoraan koulusta ja illalla kun äitinsä soittelee, haistattelee paskaa ja hänet saa isäntäperhe meilkein heittää illalla ulos, että pääsee hänestä eroon.
Rutiinit nyt toki kuuluu jokaiseen perheeseen. Mutta en minäkään ymmärrä tuota hysteeristä kellon tuijottamista ja joustamattomuutta. Se ei tee kenestäkään hyvää kasvattajaa, että seuraa sekuntiviisaria ja sen mukaan ohjaa lapsiaan. Enneminkin pitäisi keskittyä siihen, että lapsi oppii moraalin ja sen, että toisia ei kiusata ja hommia tehdään siksi, että ne on hänelle itselleen hyväksi. Ei siksi, että äiti on päättänyt, että kloi 19 tullaan sisälle kun näin on aina tehty.
Natsi olet :-) Jos se teillä toimii, niin mikäs siinä. Mutta en yhtään ihmettele, että veljesi kanssa tulee sanomista tästä, olisihan se mukavaa istuskella kesäiltaa yhdessä eikä jättää kaikkea kesken klo 20. Vaikka ymmärtäisikin perustelut ja sen, että lapsi on muuten seuraavana päivänä väsynyt, jne.
Sinänsä rutiinit on hyvät, joustamattomuus ei. Minusta sekin on ok, jos ap. omassa perheessään päättää olla joustamatta (vaikka en usko, että se on lapsille hyväksi) mutta se ei, että kuvittelee oman tapansa olevan ainoa oikea. Tästä kertovat ap:n kommentit, vaikkapa se "lapsiperheille sopiva ruoka-aika". Meillä on 3-lapsinen perhe ja syömme illallista n. klo 20. Se on meille sopiva. Mutta en pidä sitä yleistotuutena, kaikille ainoana sopivana aikana.
on 19:45 - 20 :30, se on vähän myöhään, mutta parempi silti että pääsee uimakouluun, kuin että olisi varmasti ajoissa sängyssä.
Ap, herää tähän maailmaan!!!!!
huh huh...Ehkä kannattaisi äänestää jaloillaan. Missä lapset pannaan opettelemaan uintitaitoja noin myöhään? Oikein järjen ja lasten parhaan riemuvoitto.
On tämä kyllä uskomatonta, en olisi arvannut, että perusjutut on ihmisiltä näin hukassa. Keskustelun aloittaneen päivärytmi ja rutiinit on hyviä, monella muulla keskustelijalla on kyllä aika pahasti pallo hukassa.
Suoraa hyökkäystä ap:tä kohtaan ja joka toisessa viestissä julistetaan millainen luonne/kasvattaja/ihminen ap on. Ap on kirjoittanut muutaman rivin elämästään, muut tietävät hänestä sen perusteella heti kaiken ja tuomitsevat. Olettepa te hyviä tulkitsemaan ja lukemaan rivien välistä.
Outo pino siinäkin, että yleensä löytyy kaksi leiriä jotka sotivat keskenään. Nyt on kaksi puolta, jossa "massa" kivittää liki yksin olevaa ap:tä (liki 200 viestiä, mitenkähän moni niistä on ap:n...). On tullut se vaikutelma, että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa, miksi muuten näin ylimitoitettu puolustautuminen.
No, minä taas olin ap:n kanssa samaa mieltä rutiineista.
On tullut se vaikutelma, että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa, miksi muuten näin ylimitoitettu puolustautuminen.
No, minä taas olin ap:n kanssa samaa mieltä rutiineista.
[/quote]
Juuri näin.
teidän tiukkapipoisuus kostautuu viimeistään silloin
Koulupäivinä tiukat nukkumaanmeno ajat onvat OK. Mutta että lomallakin samanlaista...huh huh voin kuvitella minkälainen perhe teillä on !! Mies taitaa olla tossun alla (hän tuskin tuollaisia sääntöjä on keksinyt)
Ette te niin täydellisä ole kuin kuvittelette, mielestäni tuo kuvaa vain j apelkästään teidän vanhempien mukavuuudenhalua, onhan se kiva saada "omaa aikaa" illalla lasten ollessa nukkumassa.
enemmän joustoa kuin ap:llä. Minusta lopputulos on ollut pelkästään positiivinen. Muksu on kaikenlaisissa asioissa joustava, nyt sen vasta tajuaa.
mutta minusta ap on oikeilla linjoilla. Meillä toimitaan lähes samoin. Esimerkiksi eskarilaisen ja koululaisen aamut ovat ihan erilaisia kun mennään ajoissa nukkumaan. Futispelistä voi hyvin lähteä, kun tietää että seuraavana päivänä pääsee taas :-) Lomalla toki vähän joustetaan esim. nukkumaanmenoaika venyy klo 21:een kun on yleensä 20.15, mutta peruskaava on sama. Ja kyllä, 2-vuotias nukkuu päiväunia, joku on silloin aina kotona, meille voi toki tulla eikä kaikkien tarvitse päivystää kotona sitä varten.
Rutiinit on hyvästä, kaikkihan se tietävät.
Pilkunnussinta sen sijaan ei, ei edes näin tärkeässä asiassa kuin rutiinit.
Rutiineilla on myös kannattajansa - onneksi - vaikkei sitä tästä ketjusta uskoisi.
On tullut se vaikutelma, että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa, miksi muuten näin ylimitoitettu puolustautuminen.No, minä taas olin ap:n kanssa samaa mieltä rutiineista.
Juuri näin.
sekaisin?
Meilläkin on tiukat rajat. Selkeät säännöit sen suhteen miten toisia ihmisiä kohdellaan, miten käyttäydytään julkisilla paikoilla, mikä kuuluu hyviin ja huonoihin tapoihin, mikä on kenenkin vastuu ja velvollisuus jne. Rajat on ja niistä pidetään.
Rutiinit ovat sitten eri juttu. Moni täällä kehuu ap: ta, että hyvä kun pidät lapsilla rajoja?! Ei kai nukkumaanmenoaika ja rajattu karkkimäärä sitä ole?
Itse asiassa, itse en ainakaan saa mitään kuvaa siitä, minkälainen kasvattaja ap on, paitsi että hän noudattaa tiukasti aikatauluja ja tiettyjä rutiineja sen suhteen milloin syödään, kuinka paljon jne. Siitä minkälaisia rajoja lasten kasvatuksessa hänellä on, en ole saanut mitään kuvaa.
Itse en ymmärrä tuollaista kellon mukaan elämistä. Tietyt rytmit meilläkin on, mutta jos huvittaa niin niistä joustetaan, se ei ole pahaksi.