Lapseni paras kaveri on varas. Miten menetellä, kun varastaa meiltä koko ajan?
Hän on 8-vuotias, kuten lapsenikin. Varastaa jotain pientä. Olen pitänyt taukoa meille tulemisessa ja puhunut hänen vanhempiensa kanssa kahteen kertaan vakavasti. Olen myös puhunut tuon lapsen kanssa. Aina selittää varkauden jonkinsorttiseksi vahingoksi. Milloin milläkin tavalla. (Tavara pudonnut leikissä itsestään taskuun. Tms.) En tiedä, varastaako muilta kavereiltaan.
Pitkän tauon jälkeen on ollut meillä tänään leikkimässä ja taas varasti. Hermot menee, mitä teen? Onko toivoton tapaus?
Kommentit (44)
Etenkin kannattaa muistuttaa lapselle että se joka valehtelee ja varastaa, ei ole luotettava, ja että kaveri voi valehdella monesta muustakin asiasta.
Ehdottaisin että lopetatte lapsen ottamisen kylään, leikkikööt pihassa lapsenne kanssa. Ja jos otatte kylään, niin ilmoitat jo ovella että varastaminen on rumaa ja väärin, ja että voi tulla sisälle leikkimään sillä ehdolla että sinä tarkastat repun ja taskut ennen kuin lähtee kotiin, koska hän on varastanut teiltä niin monta kertaa ettet voi luottaa siihen että hän nyt ei varastaisi.
tuo lapsi pystyy valehtelemaan minulle samalla silmiin katsoen. Uskomatonta minusta.
Se vaatteiden tarkastaminen on sikäli hankalaa, että tuo varas voi alkaa pitää sitä kuin jännänä pelinä. Eli kätkee paremmin joka kerta tai vie leikin tiimellyksessä vaikka ulos jonnekin jemmaan, mistä sitten käy myöhemmin hakemassa. En kehtaa sentään esim. pikkareiden sisältä alkaa tarkastaa. Suuhunkin voi laittaa jotain pientä.
ap
Jos "varastetut" tavarat ovat arvottomia pikkuesineitä joita edes oma lapsesi ei kaipaa, niin miksi teet asiasta niin ison numeron? Jos "varkaan" vanhemmat eivät huomioi lasta tarpeeksi, voisiko varastelu olla tapa saada huomiota ihan kaikilta?
Varastaminen on tietysti väärin, mutta minusta tunnut nyt tehneen asiasta suuremman kuin alunperin oli kyse.
minunkin lapseni alkaisi varastella, niin alkaisin aina tutkia hänen taskunsa ja varastaminen loppuisi siihen. Eli tässä iässä olisi helppoa, mutta jos tuo toinen jatkaa "uraansa", niin kohtahan se jo varastaa kaupoista. Teinien touhuja onkin jo vaikeampi seurata.
Hankala on tuommoisen kaverin kanssa.
ap