Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

40vSynttärit - saako pyytää ihmisiltä lahjaksi rahaa kutsussa? Ja miten minimoida alkoholilahjat

Vierailija
06.05.2009 |

Laitoin itse synttäreistä jo eri ketjun, mutta lahja-asia on vielä asia erikseen.

Jotain kivaa pitäisi keksiä 40v. lahjaksi, varmaan jotain vähän "isompaa".

Ajattelin uutta moottoripyörää - jonka hän siis saisi itse ostaa, mutta saisi korvamerkityt rahat siihen.

Jos järkkään yllätysjuhlat ravintolassa (mikä jo sinänsä aika kallista), niin oisko tosi törkeetä laittaa kutsuun teksti:

"Jos olet ajatellut muistaa xxx jotenkin, niin oiva tilaisuus on osallistua moottoripyörärahastoon, koska mikäpä tälle miehelle osuvampi lahja kuin uusi prätkä mitä hän jo ruinannut muutaman vuoden, kaikki pienetkin summat aina 1 eur alkaen tervetulleita. :).

Tilinro on...,

laita minulle nimesi ja mahd. haluamasi lyhyt onnitteluteksti, niin kerään kaikki yhteen isoon korttiin, joka annetaan juhlassa.

Mutta tämä ei ole pakollista eikä tärkeää - paras muistaminen on, jos pääset paikalle, koska seurallisena miehenä xxx rakastaa ystäviä!"

Kutsu olisi siis minulta miehen kontakteille ja meidän tutuille, mies ei tiedä siitä mitään - eli sikäli hän ei ole itse rahaa pyytämässä.

EN myöskään haluaisi, että ihmiset tuo hänelle paljon alkoholia, kuten käy taatusti, jos ei ole muuta lahjavinkkiä annettu.

(Hänellä ollut alkoholiongelmaa joitain vuosia sitten ,joka varmaan helposti riistäytyy taas kohtuukäytöstä, jos alkoa liikaa tarjolla/kaapissa...

Mutta ois varmaan tyhmää ja holhoavaa myös laittaa kutsuun "ei alkoholia lahjaksi". ??

(Moni ei noista ongelmavuosista tiedä, ja turha sinänsä asiaa kaivella ja enää kuuluttaa.)

Ja jos en kerää vähän lisärahaa prätkään noin, niin tavallaan se prätkäbudjetti osin menee juhlien järjestämiseen... mutta mitä mä sitten keksin lahjaksi jos en sitä prätkää???

(Ja sen hän saattaa päättää ostaa kuitenkin.)

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(paitsi tuo "kaikki pienetkin summat aina 1 euro alkaen tervetulleita" on mielestäni tökerö). Mutta voisitko ajatella ennemmin laittavasi jotenkin niin, että "annat mielelläsi lahjavinkkejä" ja sitten kun ystävät ottavat yhteyttä puhelimitse tai sähköpostitse, niin selittäisin prätkäjutun ja siinä olisi helppo epämuodollisemmin vihjata myös tuosta alkoholista.

Vierailija
2/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli että pienikin summa on tervetullut, mutta ei mitenkään pakollinen. Tuo alkoholi juttu onkin sitten ongelmallisempi, koska tosiaankin olisi hieman tökeröä kutsussa ilmoittaa, että alkoholia ei lahjaksi. Toisaalta pullolahjojen määrääkin varmasti karsisi se, että on ilmoitettu mahdollisuus osallistua prätkärahastoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai he miehesi tuntevat ja osaavat itsekin välttää alkoholilahjoja?

Vierailija
4/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

riskit on

- jos joku soittaa niin vaikea puhua jos mies kuulee, ollaan paljon yhdessä perheenä (paitsi kun hän on töissä)

- ja sitten sille kysyjälle voi tulla fiilis että on "pakko" antaa rahaa, jos ei mulla oikeen oo mitään muuta vinkkiä antaa kuin tuo yhteislahjaan osallistuminen, kun en itsekään muuta keksi. Jolloin kysyjä saattaisi tuntea itsensä vielä enemmän pakotetuksi antamaan rahaa, kuin että se on tuotu jo kutsussa esille ja jätetty sitten oman ratkaisun teon varaan.

Siksi ajattelin laittaa tuon pienestä summasta vihjaavan tekstin, että ihmiset tosiaan tajuaisi että vaikka 10 eur voi laittaa - ettei he heti luule että on pakko laittaa joku 50-100 eur, koska tiedän että joillakin meidän tutuilla on heikko rahatilanne.

(Esim. muutamat isot tuttavaperheet, joiden ravintolaruokiin tulee menemään mun bujdetista ainakin 150 eur/perhe, mutta en todella odota että he laittaisivat lahjaan noin paljon rahaa :).

Mutta silti olisi mun mielestä parempi saada heiltä esim. joku 20 eur ihan "rahana" kuin joku pullo tai muut hömpötysjuttu.

(Tavaraakin meillä on ihan tarpeeksi ja liikaa, kaikkea mahdollista.)

ap

Vierailija
5/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdolliset muistamiset tilille _ _ _ - _ _ _ jonka tuoton xx saa käyttää pitkään havitttelemaansa prätkään.

Vierailija
6/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko se sulta ruinannut tuota prätkää vai mitä?

Olisko haaveillut tms. parempi sana?

Vierailija
7/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ajatus ehkä tuli esille.

Anna vinkkejä - mikä tuossa oli kamalaa? AJatus ylipäänsä vai lausemuotoilut vain vai mikä?

MUUTEN - karsiikohan tuollainen teksti osallistujamäärää?? Eli ottaakohan joku hernettä nenäänsä ja jättää tulematta???

(4 - ajattelin pyytää lähituttuja ja jotain miehen työkavereita nyk. ja ent. ja jotain vanhoja koulukavereita ehkä - ja tod.näk. kukaan ei kyllä tajua ettei alkoa kannattaisi kauheasti tuoda. Ja pullo pari vielä oiskin ok, mutta kohta sitä tuo muuten kaikki...)

ap

Vierailija
8/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjapullojen sijasta voit osallistua xx:n prätkärahastoon, tilinumero on ...

Vierailija
9/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdolliset muistamiset tilille _ _ _ - _ _ _ jonka tuoton xx saa käyttää pitkään havitttelemaansa prätkään.

Onhan muuten ap:n miehellä todella sitten varaa hankkia se prätkä? On jotenkin noloa, kun kerätään rahaa johonkin tarkoitukseen, jota ei sitten koskaan toteuteta. Eikä kuitenkaan kukaan voi järkipäissään ajatella, että vieraat kustantaisivat koko prätkän.

Vierailija
10/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihda tosiaan tuo ruinannut vaikka hinkunut, himoinnut, haaviellut jne.

Vierailija
11/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaarittelu mua tökki, ei asiasisältö.

Anna vinkkejä - mikä tuossa oli kamalaa? AJatus ylipäänsä vai lausemuotoilut vain vai mikä?

MUUTEN - karsiikohan tuollainen teksti osallistujamäärää?? Eli ottaakohan joku hernettä nenäänsä ja jättää tulematta???

(4 - ajattelin pyytää lähituttuja ja jotain miehen työkavereita nyk. ja ent. ja jotain vanhoja koulukavereita ehkä - ja tod.näk. kukaan ei kyllä tajua ettei alkoa kannattaisi kauheasti tuoda. Ja pullo pari vielä oiskin ok, mutta kohta sitä tuo muuten kaikki...)

ap

Vierailija
12/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vaihtoehto on laittaa vaikka "possu" juhlapaikalle (vaikka prätkänmuotoinen, löytyy varmaan kultasepänliikkeistä) ja ilmottaa kutsussa, että semmoinen löytyy ja siihen voi käydä tipauttamassa lahjansa. Näin kukaan ei tiedä, kuinka monta euroa kukin antaa (ei tarvitse kenenkään myöskään nolostua, jos laittaa pienen summan).

Vierailija
13/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisimman lyhyt viesti sopisi minulle, mutta minä en pienistä loukkaannu muutenkaan. Parempihan se on antaa rahaa johonkin mieluiseen, kun ostaa jotain turhaa.

Laittaisin sen "Paras muistaminen on, jos pääset paikalle, koska seurallisena miehenä xxx rakastaa ystäviä!" heti kutsun jälkeen ja sitten kertoisin prätkärahastosta ja muista tiedoista

Vierailija
14/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
15/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntymäpäivät, johon teimme tälläisen tekstin.

Jos haluat osallistua yhteislahjaan, joka toteuttaisi xxx pitkäaikaisen haaveen: Etelänmatkan, voit osallistua parhaaksesi katsomalla summalla tilille xxxx-xxxx Hankimme yhteiskortin, johon voit laittaa nimesi ennen juhlien alkua.

Vierailija
16/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin siis antaa hänelle sitten jonkun tietyn summan millä hänen pitäisi se pyörä saada, riippumatta siitä tuleeko lahjoituksia 100 eur vai 1000eur - eli pistetään omista loput.

Mutta kaikki avittaisi tässä, koska olen kotona ja varsinaisesti ihan ylimääräistä rahaa ei ole, ja tuo juhlakin maksaa...

(Mutta ois ihan tylsää jättää juhlat pitämättä ja antaa vaan lupaus ostaa uusi pyörä. Tosin me tehdään kyllä myös 40v matka, sillä varjolla sain etelänmatkan puhuttua meille :)

Siis meidän yhteisistä rahoista nää kaikki toki lopulta menee, mutta minä meillä vastaan siitä, mihin rahat käytetään, ja että ne riittää.)

ap

Onhan muuten ap:n miehellä todella sitten varaa hankkia se prätkä? On jotenkin noloa, kun kerätään rahaa johonkin tarkoitukseen, jota ei sitten koskaan toteuteta. Eikä kuitenkaan kukaan voi järkipäissään ajatella, että vieraat kustantaisivat koko prätkän.

Vierailija
17/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on parempi kuin säästöpossu juhlapaikalla, koska jos mitään tietoa yhteislahjasta ei ole annettu, niin suurin osa on ehtinyt jotain ostaa.

Itse olen tosi tyytyväinen jos kutsussa on joku ehdotus lahjasta. Ihmisille joilla on jo jokseenkin kaikkea on niin kovin vaikea ostaa lahjaa.

Mutta turhat jaarittelut pois. Eli lyhyestä virsi kaunis.

Itse muotoilisin jotenkin näin: Paras lahja on jos pääset tulemaan, sillä ystävät ovat xx:lle tärkeitä. Mahdolliset muut muistamiset tilille _ _ _, jolla xx ostaa prätkän.

Vierailija
18/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lause-ehdotuksia, joilla saan tekstin muotoiltua vähän paremmin, ettei tule könkköjaaritus, kuten mun eka luonnos oli.

Ja ilm. kukaan ei pitänyt itse ideaa mauttomana.

Ja siis "uusi" pyörä tarkoittaa, että hän voi sitten myydä nykyisen ja ostaa vähän uudemman / paremman nykyisen tilalle :), eli siihen tarttee välirahaa.

ap

Vierailija
19/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta possu juhlapaikalla on parempi kuin tilinumero, mutta possun olemassaolosta pitää kutsussa mainita. Joitain häiritsee jos lahjan saaja tietää kuinka paljon on rahaa laittanut ja osaa hävettää jos laittaa vähemmän kuin muut. Mutta kerää ihmeessä rahaa tähän ostokseen. Minäkin mieluummin osallistun järkevään kimppaan kuin mietin pääni puhki turhuuksia.

Vierailija
20/24 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se edes houkuta laittamaan tilille mitään. Tuo yksi valmis ehdotus oli hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme