40vSynttärit - saako pyytää ihmisiltä lahjaksi rahaa kutsussa? Ja miten minimoida alkoholilahjat
Laitoin itse synttäreistä jo eri ketjun, mutta lahja-asia on vielä asia erikseen.
Jotain kivaa pitäisi keksiä 40v. lahjaksi, varmaan jotain vähän "isompaa".
Ajattelin uutta moottoripyörää - jonka hän siis saisi itse ostaa, mutta saisi korvamerkityt rahat siihen.
Jos järkkään yllätysjuhlat ravintolassa (mikä jo sinänsä aika kallista), niin oisko tosi törkeetä laittaa kutsuun teksti:
"Jos olet ajatellut muistaa xxx jotenkin, niin oiva tilaisuus on osallistua moottoripyörärahastoon, koska mikäpä tälle miehelle osuvampi lahja kuin uusi prätkä mitä hän jo ruinannut muutaman vuoden, kaikki pienetkin summat aina 1 eur alkaen tervetulleita. :).
Tilinro on...,
laita minulle nimesi ja mahd. haluamasi lyhyt onnitteluteksti, niin kerään kaikki yhteen isoon korttiin, joka annetaan juhlassa.
Mutta tämä ei ole pakollista eikä tärkeää - paras muistaminen on, jos pääset paikalle, koska seurallisena miehenä xxx rakastaa ystäviä!"
Kutsu olisi siis minulta miehen kontakteille ja meidän tutuille, mies ei tiedä siitä mitään - eli sikäli hän ei ole itse rahaa pyytämässä.
EN myöskään haluaisi, että ihmiset tuo hänelle paljon alkoholia, kuten käy taatusti, jos ei ole muuta lahjavinkkiä annettu.
(Hänellä ollut alkoholiongelmaa joitain vuosia sitten ,joka varmaan helposti riistäytyy taas kohtuukäytöstä, jos alkoa liikaa tarjolla/kaapissa...
Mutta ois varmaan tyhmää ja holhoavaa myös laittaa kutsuun "ei alkoholia lahjaksi". ??
(Moni ei noista ongelmavuosista tiedä, ja turha sinänsä asiaa kaivella ja enää kuuluttaa.)
Ja jos en kerää vähän lisärahaa prätkään noin, niin tavallaan se prätkäbudjetti osin menee juhlien järjestämiseen... mutta mitä mä sitten keksin lahjaksi jos en sitä prätkää???
(Ja sen hän saattaa päättää ostaa kuitenkin.)
Kommentit (24)
että minkä verran olet kutsumassa vieraita ja paljonko arvelet tarjoiluiden kustantavan? Minulla on kohta sama edessä...
Ihanaa, kun jotkut laittaa ihan suoraan mitä toivotaan. Rassaa, kun joiltain kysyy vinkkiä eikä saa yhtään mitään vastausta. Sitten sitä hankkii jotain ja jälkeenpäin saa kuulla, ettei se kovin mieluisa ollutkaan. Pyrin hankkimaan lahjakortin, mutta joskus sekin on hankalaa. (Esim. eräs sukulainen, joka asuu todella korvessa ei harrasta oikein mitään, ei käy missään, ei lue, ei kalasta, ei metsästä, ei matkusta. Hälle aina tosi vaikeaa keksiä mitään.)
Eli ehdottomasti kannatan sitä, että ilmoitetaan jos on joku tuollainen kohde.
Mahdollisimman lyhyesti kutsuun. Ja just noin kuten joku ehdotti, että pullojen sijasta...miten se nyt menikään ;-)
varmaan jotain 30-50, en vielä ole päättänyt rajausta oikein, että ketä kutsua, ketä ei.
Menut on alk. 27 eur/henk. jos tarjoaa ruoat (ei pelkkää kahvitusta).
+ sitten juomat päälle. Mutta varmaan teen niin että vain tervetuliaismaljan ja ruoan kanssa 1-2 kaatoa kustannan, kai se ois ok että loppuillasta kukin maksaa itse??
ap
Saat sitten varmemmin ne pienetkin summat.
Kutsukorttiin tietysti maininta, että lahjapullojen ja synttärikorttien sijasta juhlapaikalla säästöpossu ja suuri kortti mahdollisia onnitteluja ja muistamisia varten.