Millainen nyhverömies näillä "virikeäideillä" oikein on?
Minulla on herännyt tämä kysymys kun luen näitä ketjuja äideistä, jotka pistävät esikoisen kokopäivähoitoon, esim klo. 7-17 miehen työmatkojen mukaan, ollakseen kotona vauvan kanssa.
Eikö näillä miehillä ole mitään sanottavaa asiaan? Ovatko he perinteisiä ns. elättäjämiehiä, joita ei lasten kasvatus edes kauhesti kiinnosta? Vai alistettuja siihen, että nainen saa päättää lasten asioista koska on äiti ja muka tietää aina paremmin?
Jos minun mieheni jäisi kotiin ja ilmoittaisi, että sinä sitten viet ja haet esikoisen joka päivä jotta minä saan nukkua päikkäreitä vavuan kanssa, haluaisin varmasti keskustella asiasta hieman tarkemmin. Enkä usko että miehenikään, todella rakastava isä, ihan purematta nielisi ajatusta että 2,5-vuotias tyttömme olisi pitkiä päiviä hoidossa jotta minä saan "lepohetkiä".
Millaisia ovat tuntemanne isät, jotka suostuvat tähän hoitorumbaan naisen äitiysloman aikana? Nössöjä, välinpitämättömiä vai tyhmiä?
Kommentit (72)
äidit aika uskomattomia nykyään. lapsi pitää tehdä vaikka niiden kasvattaminen ja hoitaminen ei kiinnosta. lapset sysätään jo alle 1 vuotiaina muiden hoidettaviksi kotoa pois :(
pelottaa millaisia ihmisiä aikuiset ovat 30 vuoden päästä, kun eivät kotona saa lapsina rakkautta vaan heidät hylätään heti :(
Vauva 4 viikkoinen ja olen rehellisesti sanottuna aivan paskana väsymyksestä. Vauva on kuitenkin jo numero kolmonen (ja viimeinen) ja siksi osasinkin jo etukäteen varautua helpottamaan elämääni seuraavin keinoin:
-mies tekee nelipäiväistä viikkoa, jotta saa olla kanssamme kolme päivää viikosta (mies eri paikkakunnalla töissä tämän vuoden, paha ajoitus, mutta mieheltä ei kysytty haluamisia)
-Käytämme eineksiä ja sukulaisia hyväksemme ruokailuissa (anoppi haluaa laittaa ruokaa meille, kiitos vain! : ))
-Kohta kolmevuotias kakkonen käy montessorileikkikoulua 3 kertaa viikossa, jotta voin ottaa päiväunet (tänään ei ole leikkikoulupäivä ja olen todella, todella väsynyt. Lattia tuntuu keinuvan jalkojen alla ja koko vartaloa särkee. Enkä todella ole mikään uusavuton, vaan normaalisti älyttömän energinen tyyppi, harrastan vaellusta ja kuntosalia, olen kova kokkaamaan ja ulkoilemme erittäin paljon koko perheen kanssa. TIesin vain jo etukäteen, että tätähän se tulee aluksi olemaan, kunnes helpottaa. Minusta on kummallista, että elämää ei saisi helpottaa äidin ja koko perheen hyvinvointia edistämään. Minä en ainakaan rupea marttyyriksi, kun apua on saatavilla.)
-6 v esikoinen on jo ekaluokkalainen täällä Irlannissa. Koulu aloitettiin 5-vuotiaana.
Mainitsen myös, että täälläpäin alkaa maksuton esikoulu 3-vuotiaille 5 kertaa viikossa ensi vuoden alusta lähtien. ; ) Meneekö kokonaisen sukupolven sisarussuhteet pilalle, kun 3 v:t työnnetään esikouluun virikehoitoon, vaikka äidit ovat vauvojen kanssa kotona. ; ) Ja 5-vuotiailta ei pahemmin kysellä, kun oppivelvollisuus alkaa ja isoon kouluun on mentävä. Kukaan ei tietääkseni ole koulusta pahemmin kärsinyt, päinvastoin. Iloisina nuo viskari-ikäiset täällä koulupuvut päällä leikkivät niin isoa poikaa ja tyttöä, ylpeinä ja tyytyväisinä. Läksyjäkin tulee ja luokkakoot ovat suuria.
Meilläpäin MLL:ää vastaava organisaatio kiitteli tuota hallituksen esikouluesitystä lapsimyönteiseksi ja painotti varhaiskasvatuksen tärkeyttä yli 3-vuotiaille.
Ymmärrän tavallaan nuo verorahapointit Suomen tilanteessa, mutta oikeasti minua järkyttää syvästi tuo toisten valintojen tuomitseminen ja nainen naiselle susi -mentaliteetti. Uskomattoman aggressiivisia hyökkäyksiä, mikähän asiassa noin hirvittävästi rassaa. Kuulostaa elämän ja kuoleman kysymykseltä joidenkin vastauksista päätellen.
Mikä sitten olisi Suomessa vaihtoehtona subjektiiviselle päivähoito-oikeudelle? Miettikää loppuun asti, mitä tapahtuisi, jos se purettaisiin? Minne rahat menisivät, montako päiväkotia suljettaisiin, kuka kyttäisi, kellä on oikeus hoitoon ja paljonko SE puolestaan maksaisi, jnejne.
jotka tienaavat pyyteettömästi rahat taloon miehen ollessa kotona, maksavat palkastaan hoitomaksut ja kuskaavat aamuin illoin isomman lapsen/lapset hoitoon, koska "tämä on meidän perheelle paras ratkaisu"?
Niinpä. Ei yksikään av-mamma suostuisi tähän, eikä minusta täysjärkinen mieskään, joten tätä harrastavien ukkojen on pakko olla jotenkin nössöjä.
teille leikkimään ja kotiinsa jokusen kerran kuukauden aikana.
Minä en ole perusKOTIäiti, mutta kyllä minua todella rassaa se, miten verovaroja käytetään väärin. Ei ole mikään puolustus se, jos mies tai ehkä jopa itse on joskus sen verran veroja maksanut, että hoito tulisi sillä katetuksi. Niiden rahojen kun pitäisi riittää paljoon muuhunkin kuin kotilasten turhaan hoitoon.
Sen verran pitäisi jokaisella olla omasta perheestä vastuuta, että maksaa lastensa harrastamiset itse.
Täällä yksi hoitovapaalainen n. 1v. vauvan kanssa kotona. Esikoinen, 5v, on osan viikosta osa-päivähoidossa tarhassa eli ei joka päivä. Oli samassa tarharyhmässä jo ennen vauvan syntymää ja jatkaa ensi syksynä samassa tarhassa eskarissa. Miksi mun olisi pitänyt viedä lapseni tutun päiväkodin pienestä ryhmästä (vain 13 lasta ko. ryhmässä) tuntemattomaan kerhoon vuodeksi? Ja samalla erottaa hänet parhaasta kaveristaan, joka on tosi tärkeä?
Päätös oli huolellisesti yhdessä miehen kanssa mietitty. Rahallisestihan tuo tulee aika kalliiksi: Päivähoitomaksun maksamisen lisäksi menetin kuntalisän. Onneksi kaikilla ei ole päätökset rahasta kiinni. Tällä laiskalla kotiäidillä kun käy siivoojakin. Pyykit, iso piha ja ruoka pitää hoitaa ihan itse.
Verorahoista on mulle ihan turha napista. Mieheni maksaa niitä varmasti tarpeeksi ja itsekin maksan sitten kun palaan kohtuu hyvin palkattuun vakituiseen työhöni. Mieheni ei ole myöskään pelkkä elättäjä vaan osallistuu paljon lasten kanssa touhuiluun ja kotiasioihin.
Kyllä se peruskotiäitiä näkyy rassaavan kun toiset tekee elämästään helpompaa niin, ettei tartte kiristellä pinnaa ja kytätä kateellisena toisten tekemisiä.
teille leikkimään ja kotiinsa jokusen kerran kuukauden aikana.
Minä en ole perusKOTIäiti, mutta kyllä minua todella rassaa se, miten verovaroja käytetään väärin. Ei ole mikään puolustus se, jos mies tai ehkä jopa itse on joskus sen verran veroja maksanut, että hoito tulisi sillä katetuksi. Niiden rahojen kun pitäisi riittää paljoon muuhunkin kuin kotilasten turhaan hoitoon.Sen verran pitäisi jokaisella olla omasta perheestä vastuuta, että maksaa lastensa harrastamiset itse.
Anteeksi, mutta mitä kirjoititkaan ?
Miten se verovarojen väärinkäyttö tähän subjektiiviseen päivähoitoon kuuluu kun se on ihan laissa määritelty?Eikö suomessa ole kaikilla päivähoito-oikeus?
...ja meiltä käy töissä sekä minä että mieheni.
Kyllä minua tuo virikehoito ärsyttää aivan tosissaan. Ei siinä mitään jos itse maksaisitte kersojenne turhat hoitopaikat kaikkinensa, mutta kun verovaroin kustannetut virikehoidot on aina muualta pois. Ja kuten joku jo mainitsi, ei päivähoito nyt ainoa verovaroin kustannettava asia ole, pitäisi niiden riittää muuhunkin.
Saatko kotihoidontukea, sekin on iso plussa teidän perheellenne subjektiivisen hoito-oikeuden lisäksi.
Miksi mun olisi pitänyt viedä lapseni tutun päiväkodin pienestä ryhmästä (vain 13 lasta ko. ryhmässä) tuntemattomaan kerhoon vuodeksi? Ja samalla erottaa hänet parhaasta kaveristaan, joka on tosi tärkeä?
Verorahoista on mulle ihan turha napista. Mieheni maksaa niitä varmasti tarpeeksi ja itsekin maksan sitten kun palaan kohtuu hyvin palkattuun vakituiseen työhöni. Mieheni ei ole myöskään pelkkä elättäjä vaan osallistuu paljon lasten kanssa touhuiluun ja kotiasioihin.
Kyllä se peruskotiäitiä näkyy rassaavan kun toiset tekee elämästään helpompaa niin, ettei tartte kiristellä pinnaa ja kytätä kateellisena toisten tekemisiä.
Helpommallahan sitä pääsee, kun antaa naisen pitää päänsä.
Millaisia ovat tuntemanne isät, jotka suostuvat tähän hoitorumbaan naisen äitiysloman aikana? Nössöjä, välinpitämättömiä vai tyhmiä?
Sitä voi noudattaa lain kirjainta viimeisen päälle, mutta toimia silti väärin. Jos tämä tuntuu oudolta, voi asiaa mietiskellä hiljaa itsekseen.
[/quote]
Anteeksi, mutta mitä kirjoititkaan ?
Miten se verovarojen väärinkäyttö tähän subjektiiviseen päivähoitoon kuuluu kun se on ihan laissa määritelty?Eikö suomessa ole kaikilla päivähoito-oikeus?
[/quote]
enkä niin sanonutkaan - sanoin että miehet ovat KESKIMÄÄRIN myönteisempiä päivähoitoa kohtaan.
Metkaa sinänsä, että julistat, etteivät kaikkia miehet kannata virikehoitoa. Ap lähtee olettamuksesta, että kaikki miehet VASTUSTAVAT virikehoitoa ja suostuvat siihen vain, koska ovat naistensa tossun alla.
Oikeasti ratkaisut enimmäkseen tapahtuvat perheen yhteispäätöksellä. Ja ylläri ylläri: joskus se voi olla MIES, joka tykkää, että lapsi hyötyisi kenties siitä, ettei ole äidin ja vauvan kanssa kotona.
Miesten näkökulmasta katsottuna naiset eivät ole ehkä niin autuaallisen ylimaallisia kasvattajia, että lapsi kärsii ollessaan heistä erossa ;-)
No ei taatusti kaikki miehet ole samaa mieltä virikehoidosta!
Taannoin oli olisiko ollut HS:n sivuilla vilkasta keskustelua, jossa miehetkin ihmetteli suuresti nykyajan kotona makaavia kotiäitejä joilla on muka pakollinen tarve päiväkodin palveluille
Miesten näkökulmasta katsottuna naiset eivät ole ehkä niin autuaallisen ylimaallisia kasvattajia, että lapsi kärsii ollessaan heistä erossa ;-)
]
Luokka on myös ihana. Yhteishenkeä löytyy, kaikki ovat samaa porukkaa.
Syksyllä säästetään ja luokkia yhdistetään. Oppilaat laitetaan sikin sokin.
Kukaan ei ajattele oppilaiden parasta.
Kotona olevat vanhemmat laitettava hoitamaan jälkikasvunsa itse!
Haluan ne rahat koululaisille!!
Siis mitä ihmettä mielestäsi kotona olevan vanhemman velvollisuuksiin kuuluu, jos sinusta esim. ulkoilu ja siivous + ruoan laitto on 50-luvun toimintaa? En minäkään laita kahta lämmintä ateriaa päivässä (yksi riittää) eikä ikkunoita varmaan tarvitse pestä joka päivä,mutta ihmettelen suuresti miten joku saa päivänsä kulumaan kotona jos ei edes perusaskareita jaksa tehdä! Saati että on sitten vaan se yksi vauva hoidettavana kun isompien kanssa ulkoilu on niiiin raskasta.
Minä teen kyllä paljon kotitöitä ja silti jää aikaa rentoiluun ja oleskeluun. Paljon hektisempäähän se elämä olisi jos kävisin töissä, kun ei ne kotiaskareet mihinkään katoa.