Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen nyhverömies näillä "virikeäideillä" oikein on?

Vierailija
05.05.2009 |

Minulla on herännyt tämä kysymys kun luen näitä ketjuja äideistä, jotka pistävät esikoisen kokopäivähoitoon, esim klo. 7-17 miehen työmatkojen mukaan, ollakseen kotona vauvan kanssa.

Eikö näillä miehillä ole mitään sanottavaa asiaan? Ovatko he perinteisiä ns. elättäjämiehiä, joita ei lasten kasvatus edes kauhesti kiinnosta? Vai alistettuja siihen, että nainen saa päättää lasten asioista koska on äiti ja muka tietää aina paremmin?

Jos minun mieheni jäisi kotiin ja ilmoittaisi, että sinä sitten viet ja haet esikoisen joka päivä jotta minä saan nukkua päikkäreitä vavuan kanssa, haluaisin varmasti keskustella asiasta hieman tarkemmin. Enkä usko että miehenikään, todella rakastava isä, ihan purematta nielisi ajatusta että 2,5-vuotias tyttömme olisi pitkiä päiviä hoidossa jotta minä saan "lepohetkiä".

Millaisia ovat tuntemanne isät, jotka suostuvat tähän hoitorumbaan naisen äitiysloman aikana? Nössöjä, välinpitämättömiä vai tyhmiä?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus mitä mulkkuja täällä on taas kohottamassa itseään. Menkää mammat hoitamaan niitä mukuloitanne, älkääkä täällä roikkuko haukkumassa muita. Mitä helvettiä se teille kuuluu, laittaako joku lapsensa virikehoitoon? Syitä on monia uupumuksesta ja masennuksesta alkaen ja teillä ei ilmiselvästikään ole harmainta hajua saati minkäänlaista ymmärrystä näistä syistä. Lapsia on myös erilaisia ja joidenkin lasten kanssa arki voi todella olla monin verroin raskaampaa kuin toisten. Sitähän tällä palstalla ei myöskään ole koskaan tajuttu.

Turha tulla myöskään ynisemään tänne jostain virikehoidon kustannuksista yhteiskunnalle, voin vannoa että ellei se teidän ukkonne elätä teitä, niin käytätte yhteiskunnan verovaroja huomattavasti enemmän kuin ne harvat virikehoitoa hyödyntävät äidit. Ja mikäli elättää, niin sitä vähemmän teillä pitäisi olla pokkaa tulla tänne louskuttamaan leukojanne. Virikehoito on edelleenkin marginaalinen hoitomuoto. Antaisitte jo ihmisten elää ja eläisitte sitä omaa elämäänne.

Helvetti, että minua oksettaa teidän kaltaisenne korppikotkat, jotka perse leviten istuvat koneella syyllistämässä ja alentamassa kanssasisarianne. Kyllä nainen on naiselle susi, ei voi muuta sanoa. Häpeäisitte!! Omaa lastani hoidan toistaiseksi kotona ja voi olla, että vaikka useampia pukkaisi, niin en silti veisi virikehoitoon. En silti tule tänne jumalauta jeesustelemaan ja kiillottamaan omaa kruunuani siitä, kuinka hoidan lapseni ja kotini ja kuinka muidenkin pitäisi toimia samalla tavalla. Hankkikaa nyt herranen aika elämä itsellenne, niin ei tarvitse kytätä muita. Olette kyllä säälittäviä tapauksia.

Vierailija
42/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä se teille kuuluu, laittaako joku lapsensa virikehoitoon?

Jos edes suurin osa näistä vätyksistä vaan menis töihin tienaamaan lisää niitä veroeuroja ihan itse (kaikilla se ei ole niin, että vain mies tienaa perheessä!!!) Sun tekstistä kun sai sellasen käsityksen, että vaihtoehdot naisella ovat kaikkien lasten kotona hoitaminen ja vain osan hoitaminen kotona. Mutta kun on olemassa se kolmaskin vaihtoehto: lapset hoitoon ja itsekin töihin.

Meillä ei muuten mies ymmärtäisi ollenkaan sitä, että jäisin kotiin hoitamaan lapsia kotihoidontuelle, saati sitten sitä että veisin äitiyslomalla vanhemman lapsen hoitoon. En tosin olisi kumpaakaan tekemässäkään.

Mieheni ei ole lapsikielteinen, vaan haluaa pitää osan vanhempainvapaastakin syksyllä, jolloin minä palaan töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus mitä mulkkuja täällä on taas kohottamassa itseään. Menkää mammat hoitamaan niitä mukuloitanne, älkääkä täällä roikkuko haukkumassa muita. Mitä helvettiä se teille kuuluu, laittaako joku lapsensa virikehoitoon? Syitä on monia uupumuksesta ja masennuksesta alkaen ja teillä ei ilmiselvästikään ole harmainta hajua saati minkäänlaista ymmärrystä näistä syistä. Lapsia on myös erilaisia ja joidenkin lasten kanssa arki voi todella olla monin verroin raskaampaa kuin toisten. Sitähän tällä palstalla ei myöskään ole koskaan tajuttu.

Turha tulla myöskään ynisemään tänne jostain virikehoidon kustannuksista yhteiskunnalle, voin vannoa että ellei se teidän ukkonne elätä teitä, niin käytätte yhteiskunnan verovaroja huomattavasti enemmän kuin ne harvat virikehoitoa hyödyntävät äidit. Ja mikäli elättää, niin sitä vähemmän teillä pitäisi olla pokkaa tulla tänne louskuttamaan leukojanne. Virikehoito on edelleenkin marginaalinen hoitomuoto. Antaisitte jo ihmisten elää ja eläisitte sitä omaa elämäänne.

Helvetti, että minua oksettaa teidän kaltaisenne korppikotkat, jotka perse leviten istuvat koneella syyllistämässä ja alentamassa kanssasisarianne. Kyllä nainen on naiselle susi, ei voi muuta sanoa. Häpeäisitte!! Omaa lastani hoidan toistaiseksi kotona ja voi olla, että vaikka useampia pukkaisi, niin en silti veisi virikehoitoon. En silti tule tänne jumalauta jeesustelemaan ja kiillottamaan omaa kruunuani siitä, kuinka hoidan lapseni ja kotini ja kuinka muidenkin pitäisi toimia samalla tavalla. Hankkikaa nyt herranen aika elämä itsellenne, niin ei tarvitse kytätä muita. Olette kyllä säälittäviä tapauksia.

Vierailija
44/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päättää teitä koskevista asioista?

Mieskö nössö, jos haluaa helpottaa lastensa äidin elämää? Give me a break!

Vierailija
45/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulihan se verorahakommentti sieltä.

Kerros mulle lukuja sitten, kun olet niin huolissasi tuosta verorahojen käytöstä: paljonko vuodessa virikehoitoa tuetaan verorahoin ja verrokkina vaikkapa luvut siitä, paljonko verorahoilla paikataan äitien uupumuksesta johtuvia sairaanhoito- ja lääkekuluja. Pistä nyt vielä vaikka jotkut irrelevantit luvut ihan vertailut vuoksi: paljonko verorahoilla vaikkapa siivotaan puistoja ja tuetaan julkista tai yksityistä liikennettä (esim. työmatkailijoille). Älkää nyt hyvät mammat jaksako esittää, että virikehoidon kustannukset olisi tälle yhteiskunnalle mitään muuta kuin pikkuhiluja kaikkiin muihin verovaroilla tuettaviin asioihin verrattuna. Ihan oikeasti. Tarkistakaa ne faktat.

Pahoittelen, jos tekstistäni sai sen kuvan, etteikö äiti voisi käydä töissä. Tottakai voi. Itse päätin venyttää hoitovapaata siihen saakka, kunnes lapsi osaa edes puhua, ennenkuin palaan työhöni. Kyse ei ole siitä.

Tässä minua vituttaa tämä ihmeellinen lynkkausmieliala. En vaan kertakaikkiaan jaksa käsittää, miten tällaiset muiden ihmiset henkilökohtaiset ratkaisut voivat kaivaa toisten napaa niin jumalattomasti. Olen pöyristynyt tästä muiden naisten ja äitien lyttäyksen määrästä. Ja tosiaan, tuo verovarakommentti on niin alkeellista argumentointia, etten jaksa edes puida sitä sen enempää.

Vierailija
46/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä minua vituttaa tämä ihmeellinen lynkkausmieliala. En vaan kertakaikkiaan jaksa käsittää, miten tällaiset muiden ihmiset henkilökohtaiset ratkaisut voivat kaivaa toisten napaa niin jumalattomasti. Olen pöyristynyt tästä muiden naisten ja äitien lyttäyksen määrästä. Ja tosiaan, tuo verovarakommentti on niin alkeellista argumentointia, etten jaksa edes puida sitä sen enempää.

Vierailija
47/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ja ihan samaa ihmettelin...

Ettäkö mies sanelisi minulle koska minun on mentävä töihin ja laitettava lapset hoitoon, tai että minun olisi hoidettava lapset kotona ja niinkuin joku kirjoitti niin päivän aikana pitäisi ehtiä sitten vielä ulkoilemaan isompien lasten kanssa puistossa että saisivat kontaksetja kun päitähoito on straight from hell ja sitten siinä vauvaa hoidellessa laittaisin kaksi lämmintä ateriaa, askartelisin, pesisin ikkunat, lattiat, pyykit ja tiskit.. ?????

Herranen aika, elättekö jossain rinnakkaisuniversumissa jossa 50-luvun ihanteet ja 10h enemmän vuorokaudessa???

Vierailija
48/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päättää teitä koskevista asioista?

Mieskö nössö, jos haluaa helpottaa lastensa äidin elämää? Give me a break!

Onko lasten asiat siis vain naista koskevia asioita? Minusta ne koskevat koko perhettä, ja välittävällä isällä on varmasti mielipide, jos lasta pidetään turhaan hoidossa. Totta kai autetaan toinen toista, mutta jos lähtökohta on aina vaan äidin elämän helpottaminen lasten kustannuksella, tulee siihen puuttua.

Te, jotka kauhistelette, että mieskö päättää naisen töihin menosta jne. niin mikä siinä on kauheampaa kuin siinä, että nainen päättää? Nimittäin jos nainen ilmoittaa että ei mene töihin ja haluaa osan lapsista päivähoitoon,niin silloinhan nainen tosiaan päättää asian yksin. Ei kukaan näistä virikemammoista katselisi miestä joka ei tuo rahaa taloon mutta hoitomaksut kyllä pitää maksaa kun ei jaksa kuin yhtä kakaraa kerrallaan...

Vierailija
49/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka kauhistelette, että mieskö päättää naisen töihin menosta jne. niin mikä siinä on kauheampaa kuin siinä, että nainen päättää? Nimittäin jos nainen ilmoittaa että ei mene töihin ja haluaa osan lapsista päivähoitoon,niin silloinhan nainen tosiaan päättää asian yksin. Ei kukaan näistä virikemammoista katselisi miestä joka ei tuo rahaa taloon mutta hoitomaksut kyllä pitää maksaa kun ei jaksa kuin yhtä kakaraa kerrallaan...

Yhteisistä yhdessä. Mutta ei yksikään mies kyllä ainakaan mulle sanelisi, mitä mun tulee äitiyslomalla jaksaa.

Vierailija
50/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka ei mielestään tarvitse äitiyslomalla kuin nuuhkia vauvaa

Vierailija
51/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka ei mielestään tarvitse äitiyslomalla kuin nuuhkia vauvaa

Vierailija
52/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tällainen virikehoito on täysin ylimääräistä ja turhaa kulua. On aivan eri asia, mikäli äiti tarvitsee päivähoitopaikan mielen- tai muista terveydellisistä syistä, sitä ei kutsuta virikehoidoksi. Nyt, kun kuntien taloudellinen tilanne on tällainen kuin tällä hetkellä, niin säästökohteiksi on heitetty mm. päivähoitoryhmien kokoja. Omassa kaupungissani on päätetty, että kaupungin päiväkodit ovat kesällä kiinni ainakin 6 viikkoa. Ei tällaisia säästökohteita ole ennen ollut (ainakaan edellisen laman jälkeen), mutta kun subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen ei jostain ihmeen syystä uskalleta puuttua.

Tiedät itsekin, että on mahdotonta löytää euromääräisiä laskelmia siitä, kuinka paljon subjektiivinen päivähoito-oikeus maksaa. Mutta ihan pieni summa se ei ole, koska yksi hoitopaikka maksaa keskimäärin 800 euroa kuukaudessa.

Aivan yhtä paljon minua ärsyttää rahan tuhlaaminen pakolaisiin ja juoppoihin sossun tukien kautta, kuten myös ihan elämäntapatyöttömät ym. laiskat, jotka elävät työssäkäyvien siivellä, mutta tässä keskustelussahan aiheena oli päivähoitoasiat...

Vierailija
53/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iOmassa kaupungissani on päätetty, että kaupungin päiväkodit ovat kesällä kiinni ainakin 6 viikkoa. Ei tällaisia säästökohteita ole ennen ollut (ainakaan edellisen laman jälkeen), mutta kun subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen ei jostain ihmeen syystä uskalleta puuttua.

[/quote]

Noilla kahdella asialla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Päiväkoteja on taatusti sen verran auki, että kaikille tarvitseville on hoito tarjolla. Meidän lapsen päiväkoti on aina ollut kiinni 6 viikkoa kesällä. Tulevana kesänä se on poikkeuksellisesti kiinni vain himpan yli 4 viikkoa.

Vierailija
54/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on viskari? Ja ei, älkää vaan alkako selittämään, että se on joku tekemällä tehty 5-vuotiaille tarkoitettu virikehoito tms. !

Vierailija
55/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on 5-vuotiaiden hoitoryhmä päiväkodissa. En tajua, miksei enää ole esim. 3-5 v. ryhmää vaan 5-vuotiaatkin on jo erotettu pienemmistä. Ehkä tää on tätä tehokkuuden ihannointia, kun pitää vähän eskariakin jo omalla tavallaan aikaistaa.

Ainakin meidän pian 5 täyttävä menee hoitotätien mukaan viskariryhmään.:)

Vierailija
56/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että viisivuotiaat tekevät yhtenä aamupäivänä viikossa "viskaritehtäviä" sillä aikaa kun neljävuotiaat leikkivät omia leikkejään.

Ne tehtävät on sellasia että pohditaan vaikka terveellistä ruokavaliota tai tehdään sellasia pikku tehtäviä joita lasten tehtäväkirjoissa usein on.

Vierailija
57/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksei ne liity toisiinsa? Kuinka paljon sinulla on älliä päässäsi, kun pystyt päättelemään, ettei kunnalle päivähoidosta aiheutuvat kulut voi vaikuttaa siihen, miten pitkään päiväkoteja pidetään kesällä kiinni?

Kun itse tunnut omaat uskomattomat määrät älliä, niin kerro minulle tyhmälle, miten päivähoidon kustannukset eivät ole riippuvaisia siitä, kuinka paljon lapsia on päivähoidossa.

Ja tuo ei muuten pidä paikkaansa, että kaikille sitä hoitoa löytyy takuuvarmasti. Tiedän eräänkin perheen, jossa vanhemmat ovat vuorotöissä, eikä heille sopivaa päiväkotia ole tänä kesänä täällä koko kesää auki.

Vierailija
58/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo ei muuten pidä paikkaansa, että kaikille sitä hoitoa löytyy takuuvarmasti. Tiedän eräänkin perheen, jossa vanhemmat ovat vuorotöissä, eikä heille sopivaa päiväkotia ole tänä kesänä täällä koko kesää auki.

Ei kun riittävän korkealle taholle vaatimaan lakisääteistä oikeutta.

Vierailija
59/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, miten turhaa hoitoa voidaan väkisin puolustella. Kun lapset ovat niin onnettomia, etteivät tutustu keneenkään toiseen lapseen jos eivät ole virikehoidossa. Miten se muihin tutustuminen ja virikkeellisyys on ratkennut aikana ennen subjektiivista päivähoito-oikeutta, on niitä kotiäitejä aiemminkin ollut.

Tähänkin vaivaan auttaa subjektiivinen päivähoito-oikeus. Ei kun riittävän korkealle taholle vaatimaan lakisääteistä oikeutta.

Vierailija
60/72 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi hoitovapaalainen n. 1v. vauvan kanssa kotona. Esikoinen, 5v, on osan viikosta osa-päivähoidossa tarhassa eli ei joka päivä. Oli samassa tarharyhmässä jo ennen vauvan syntymää ja jatkaa ensi syksynä samassa tarhassa eskarissa. Miksi mun olisi pitänyt viedä lapseni tutun päiväkodin pienestä ryhmästä (vain 13 lasta ko. ryhmässä) tuntemattomaan kerhoon vuodeksi? Ja samalla erottaa hänet parhaasta kaveristaan, joka on tosi tärkeä?

Päätös oli huolellisesti yhdessä miehen kanssa mietitty. Rahallisestihan tuo tulee aika kalliiksi: Päivähoitomaksun maksamisen lisäksi menetin kuntalisän. Onneksi kaikilla ei ole päätökset rahasta kiinni. Tällä laiskalla kotiäidillä kun käy siivoojakin. Pyykit, iso piha ja ruoka pitää hoitaa ihan itse.

Verorahoista on mulle ihan turha napista. Mieheni maksaa niitä varmasti tarpeeksi ja itsekin maksan sitten kun palaan kohtuu hyvin palkattuun vakituiseen työhöni. Mieheni ei ole myöskään pelkkä elättäjä vaan osallistuu paljon lasten kanssa touhuiluun ja kotiasioihin.

Kyllä se peruskotiäitiä näkyy rassaavan kun toiset tekee elämästään helpompaa niin, ettei tartte kiristellä pinnaa ja kytätä kateellisena toisten tekemisiä.