Mikä on epäonnistunut kasvatuksessa, jos 13-vuotias menee mukaan juomakokeiluun
Kommentit (49)
että "ilman alkoholia ei voi olla kivaa"
Juomakokeiluissa on välillä ns. huonon perheen lapsia..välillä hyvien..vaikea sanoa tietämättä millainen perhe kokeilijalla on..itse en mennyt noin nuorena juomakokeiluihin mukaan, mutta yksi siskoistani meni..ja hyvästä perheestä ollaan..rajoja ja rakkautta..ei alkoholismia tai väkivaltaa vaan ihanat ja kannustavat vanhemmat..
Yksi tuttuni meni huumekokeiluihinkin ja tällä taas liiankin kurinalainen lapsuus..uskovaiset vanhemmat, jotka eivät antaneet lastensa tehdä oikeastaan yhtään mitään...rajansa rajoillakin..
juopottelemaan 13-vuotiaana. Ja minulla on ihana perhe, on ollut hyvä kasvatus ja kur
kohdillaan. Kotona ei todellakaan ole viinan kanssa läträtty. Ystävät houkuttelivat (hyviä ja kilttejä ihmisiä hekin, hyvistä perheistä) ja minä menin mukaan. Join ehkä lasillisen viiniä, en ollut OIKEASTI humalassa, mutta tekohiprakassa. Oli kivaa, viehätti kun se oli kiellettyä. Oli jotenkin olo että on niiiiiiin iso ja teini.
Eli ei välttämättä yhtään mikään ole mennyt pieleen. Lapset kokeilee kavereiden houkuttelemana vaikka sun mitä. Ja hyviä ihmisiä heistä silti kasvaa. Älä ole liian huolissasi. Vain jos lapsi/nuori juo oikeasti niin että humaltuu (ei kykene pitämään huolta itsestään eikä kavereista) kunnolla, olisin tosi huolissani.
...ja osaan hankala kasvatuksella vaikuttaa..
mutta esim väärät kaverit, ei kannustettu pienempänä jonkun mielekkään tervehenkisen harrastuksen pariin, kotona nähnyt että alkon ottaminen on must, tai sit ei oo ikinä kotona nähnyt mitä se on joten pakko selvittää..
Mulla ainakin yksi merkittävä innoittaja juomakokeiluun teininä oli se, ettei mun vanhemmat juoneet ikinä. Ehkä kerran vuodessa joivat yhden olutpullon puoliksi. Alkoholi oli siis jotain, jota kalkkis-vanhemmat ei "uskaltaneet" käyttää, joten piti itse yrittää olla vähän coolimpi..
11v Hesan keskustan kasvatti kun otin ekat kännit. Nyt hyvässä asemassa oleva lähes 50v 4:n lapsen äiti:)
kannattaa muistaa se, että kotikasvatus ei paljon paina, kun teini haluaa tulla kaveriporukassa hyväksytyksi!
Tästä on lastenpsykiatriassa osa asiantuntijoista jopa sitä mieltä, että kaveriporukan paine on MERKITTÄVÄMPI nuoren arvomaailmaan vaikuttava tekijä kuin kasvatus.
Eli teoria menee niin, että lapsi/nuori on valmis muuttamaan kantojaan hyvinkin radikaalisti päästäkseen ihailemansa porukan jäseneksi ja tullakseen hyväksytyksi. On sitten kyse luokasta, jengistä tai vaikkapa harrastussakista.
Eli tarkkailkaa, millaisessa seurassa lapsenne kulkee!
lähes alkoholiton. Äitini joi lasillisen viiniä jouluna, isä pullollisen olutta ruuan kanssa silloin tällöin. Eikä silti opetettu mitään alkoholikielteisyyttä sen enempää kuin ihannointiakaan. Hyvän mallin sain mutta kokeilut oli kokeiltava. Samaan aikaan oli myös huumeita helposti saatavana mutta eipä tehnyt edes mieli kokeilla. Kyllä ne rajat täytyy omasta itsestä lähteä.
8
ei ala polttaa tupakkaa, juoda alkohlia ja hillua yömyöhään kylillä. Hirvittää katsoa kuinka täällä meilläkin noin 13-vuotiaat ovat yömyöhään kaupungilla ja sitä pidetään "normaalina". Myös 15-vuotias serkkuni polttaa ja juo ja vanhemmat eivät sano siitä mitään. Irc-galleroihin laitetaan kamalia kuvia ja niillä vain kehuskellaan ja vanhemmat eivät sano mitään, vaikka lapsi haisee tupakalta ja on viikonloppuyöt ulkona.
Kyllä kaikki lähtee kasvatuksesta ja siitä, että lapsi opetetaan kunnioittamaan itseään eikä aloita huonoja elintapoja.
Itse luin kirjoja kotona ja harrastin liikuntaa sekä joskus kävin elokuvissa. En juopotellut enkä tupakoinut kiitos hyvän kasvatukseni. Minulle oli kasvatettu hyvä itsetunto, että osasin arvostaa itseäni enkä alkaa tupakoivaksi alkoholistiteiniksi.
Oma lapseni on vasta 2-vuotias, mutta olen täysin varma, ettei tule hillumaan kaupungilla kaljapullo kädessä vaan hankkii terveet harrastukset ja elämäntavat.
Sääliksi käy lastasi jos olet noin mustavalkoisesti ajatteleva ihminen.
Minä join itseni ihan kunnon känniin. Ja mokasin pahemman kerran. Opin läksyni.
kuten monet ovat jo todenneet, sinun kasvatuksessasi ei välttämättä ole vikana yhtään mikään.
Yrittäkää jo hyvät ihmiset ymmärtää, ettei kasvatus ole nykypäivänä vain vanhempien asia - halusivat he sitä tai eivät. Opettajat, media ja yhteiskunta kasvattavat myös, media todella paljon.
Terveisin
13-vuotiaana ekat kännit vetänyt ja hyvässä perheessä kasvanut - eikä muuten mennyt piloille noista ekoista känneistä (vaikka näin jälkeen päin ajatellen ne olisi toki voinut jättää myöhemmäksi)!
Sitten olet helisemässä.
Oma lapseni on vasta 2-vuotias, mutta olen täysin varma, ettei tule hillumaan kaupungilla kaljapullo kädessä vaan hankkii terveet harrastukset ja elämäntavat.
Itse olin 18 v ennen kuin olin humalassa ensimmäistä kertaa. Vanhempien alkoholin käyttö aivan normaalia.'
Minulla oli tiukat kotiintuloajat ja vanhempani halusivat tietää, missä ja kenen kanssa olen. Kaduilla ja kaupoissa lorvimisesta ei pidetty.
Kunnioitin vanhempiani, jote tottelin heiltä saamiani käskyjä vaikka joskus ottikin aivoon.
Jälkikäteen olen kiitollinen siitä, että meillä oli kuri ja rajat olemassa. Olen aina tuntenut olevani rakastettu ja turvassa.
Edelleen muistelen lämmöllä tuota aikaa teininä, meillä oli loistava kaveriporukka, mitään pahaa ei sattunut eikä kaveria ikinä jätetty. Minulla oli myös rakastava koti ja erityisen läheinen suhde äitiini. Pidin tarkasti huolen ettei äiti tiennyt mitä perjantaisin puuhattiin, hän olisi ottanut sen todella raskaasti.
Alkoholistia minusta ei tullut. Nykyään kolmekymppisenä olen humalassa ainoastaan pari kertaa vuodessa.
ihan niinkuin sinä pystyisit määräile´mään miten joku elämässään tulee toimimaan???
Vai luulitko että joku oikeesti kasvattaa lapsensa esim. juopoksi?? Tietysti näitä hälläväliä tyyppejä on niin kuin sinunkin suvussasi mutta entäs nämä jotka tulevat normaali oloista... voi jjeesus sä et tiedä mistään mitään..
ei ala polttaa tupakkaa, juoda alkohlia ja hillua yömyöhään kylillä. Hirvittää katsoa kuinka täällä meilläkin noin 13-vuotiaat ovat yömyöhään kaupungilla ja sitä pidetään "normaalina". Myös 15-vuotias serkkuni polttaa ja juo ja vanhemmat eivät sano siitä mitään. Irc-galleroihin laitetaan kamalia kuvia ja niillä vain kehuskellaan ja vanhemmat eivät sano mitään, vaikka lapsi haisee tupakalta ja on viikonloppuyöt ulkona.
Kyllä kaikki lähtee kasvatuksesta ja siitä, että lapsi opetetaan kunnioittamaan itseään eikä aloita huonoja elintapoja.
Itse luin kirjoja kotona ja harrastin liikuntaa sekä joskus kävin elokuvissa. En juopotellut enkä tupakoinut kiitos hyvän kasvatukseni. Minulle oli kasvatettu hyvä itsetunto, että osasin arvostaa itseäni enkä alkaa tupakoivaksi alkoholistiteiniksi.
puolustelee "ei ole kasvatuksessa mitään vikaa", mutta samalla unohdetaan se, että jos vanhemmat todella olisivat kiinnostuneita lapsensa elämästä niin miettisivät myös sitä missä lapsi on viikonloppuiltaisin! Tai tupakointi, millainen vanhempi on sellainen, joka ei haista lapsensa tupakointia?? Olen opettajana koulussa ja todellakin se lapsen tupakointi haisee, vaikka kuinka yrittävät kurkkukarkkeja syödä ennen tuntia ettei haisisi. Koulusta laitamme tupakkalappuja oppilaiden kotiin, mutta silti vaan lapset polttaa. Olen huomannut, että he joiden vanhemmat välittävät niin heidän lapsensa eivät ole yömyöhään kaupungilla (ainakaan joka viikonloppu). Täytyy ihmetellä millainen vanhempi ei huomaa lapsensa tupakointia ja sitä, että lapsi on kaikki perjantai-illat pois kotoa. Sitten vaan todistellaan, että ei lapsi juo eikä polta ja jos juokin niin ei johdu kasvatuksesta. Niinpä niin, olisiko aiheellista miettiä lapsensa liikkumisia. 13-vuotiaan paikka kun ei ole torilla juopottelu klo 23 aikaan.
että vanhempien on toki helppoa sanoa, että kasvatuksella ei ole juomisessa mitään tekemistä, sillä jos he myöntäisivät, että olisi, niin huomaisivat itsekin miten löyhäperäisesti huolehtivat lapsistaan.
mietin tässä, että onko lapsellasi ollut liikaa vapautta ja vastuuta liian nuorena kun pitää jo 13v juoma kokeiluita alottaa.
Onko kaikki pienemmät uhmaamiset käyty läpi jo alle 10v?
Omani eivät ole vielä alkoon sekaantunut vaikka osa jo vuosia vanhempia. 15v hyvin onnellinen kun saa nykyään kattoa telkkaria 22 asti. Siinä on uhmaa jo riittävästi. Ei kuvittelekkaan, että voisi illalla kylällä hyppiä. Kavereita saa meille tulla ja niitähän meillä piisaa illat pitkät.Toki varmaan alkoonkin sekaantuu, mutta on jo vanhempi ja järkevämpi kuin 13v. Esikoinen joi ekan kerran 17v.
Meillä on hyvin kasvatetut lapset, nykyisin heistä jo 3 aikuisia ja kyllä he ovat kokeilleet alkoholia ja tupakkaa varmaan meidän tietämättämme:) Mutta siinä olet oikeassa että jos lapsi kasvaa arvostamaan itseään ja muita niin nuo kokeilut eivät vie huonoille teille.
Lycka till!
itsekin ensimmäisen kerran kavereiden kanssa juomassa kun oltiin 12v. Ihan hyvistä perheistä kaikki oltiin ja kunnollisia kaikista kasvoi. En nyt tarkoita, että asia on ihan ok. Mutta kuitenkin ihan normaalia, ei kannata ylireagoidakaan.