(.)TAMMIMASUJEN MA-SU(.) VKO 51
Kommentit (102)
Taitaa tosiaan Kimmi poksahtaa ekaks, vaikka mistäs sitä tietää.. =)
Neuvola oli tänään, ja kaikki onneksi ok! Pissa oli puhdas, ja verenpainekin hyvä, vähän alhaisempi kuin viimeksi, nyt 121/71. Sain pelkoni raskausmyrkytyksestä pyyhittyä pois mielestäni. Tosin sain kyllä uuden pelon, kun mainitsin jalkasärystäni. Jos se on joku laskimotukos tms!? Kokemuksia? No, huomenna on lääkäri, joten pitää siltä kysellä asiasta. Ei kyllä ole paras lääkäri, koska on englantilainen, ja puhuu huonoa suomea.. usein on vaikea päästä samalle aaltopituudelle keskusteluissa. Nivusissa myös kipua niin, että varovasti pitää nousta ja liikkua..
Syke vauvalla oli nopeampi kuin ennen, 145-160, mutta oli hänellä vauhtiakin. Sf-mittaa tuli nyt viikossa vain 0,5cm lisää, nyt 31,5cm, mutta ihan ok sekin kuulemma..
Nyt alkoi särkeä toistakin jalkaa, lepo ei tee hyvää - pitäisi olla jatkuvasti liikkeessä, mutta sitten on nuo nivuset kiusana.. huoh.. no, eihän tässä enää joulukuuta ole jäljellä kuin 2vk, ja sen jälkeen saa kyllä tää syntyäkin jo!
Minnikki ♥ tutteri 36+1
pinnalliset laskimotukokset näkyvät ulospäin, ainakin minulla siinä on keskellä sellainen kipeä patti josta sitten lähtee pintaverisuonia. Mulla tukokset ovat kummassakin jalassa polven alapuolella sisäsivuilla sekä vasemassa jalassa on toinenkin melko lähellä ensimmäistä. Hirudoid forte auttaa (äippäpolin ylilääkäri suositteli) ja tukisukat sekä liikunta ja se että nostaa jalkoja ylöspäin, mullakin ne olivat tosi kipeät ja kävin niistä lääkärissä kun pelkäsin veritulppaa. Mutta se tulee kuulemma pohkeeseen eikä ole pinnallinen ja on sitten aivan kamalan kipeä että eron kyllä huomaa. Aika hyvin olen nyt pärjännyt, suonikohjut kyllä ovat valtavat ja tässä odottelen että lopputulos parantaisi vaivat.
JB72
Olen yrittänyt jalkojani tutkailla, mutta en ole huomannut niissä mitään näkyvää, tai löytänyt yhtä kipeää kohtaa, vaan särky on sekä nilkassa, että tuossa puolisääressä, edessä/ulkosyrjällä enempi. Suonikohjujakaan ei vielä ainakaan ole minulla ole ollut.
Edesauteltiin synnytystä,ja sainkin aikaiseksi aivan sairaan kipeät supparit,epäsäännölliset vaan,mutta huh huh,nyt sitä taas muistaa mihin ollaan menossa!
Limatulppaa on tullut koko päivän lisää.Luin kaksplussalta et sitä ois kaikenkaikkiaan kananmunan verran,aika paljon!
Siivosin koko keittön,pesin uunin takaa ,lattiat ja kaikki,supisteli ihan! hirveästi mutta jatkoin vaan,supistelut laimeni harmi vaan yötä myöten ,mutta jotain on saatu aikaiseksikin,ainakin keittiö kiiltää,ja huomenna uus yritys.Mä vaan niin luulin et 17.12 se sieltä syntyy,sentään melekin lähti synnytys käyntiin arveltuna päivänä,mutta ei tässä kyllä varmaan enää montaa päivää mene.
Pakkasin sairaalakassin loppuun eilen,siellä on;
imetysliivit ja suojat
lasit ja piilaritarpeet
harjat yms. hygieenia jutut
kamera (akku täynnä ja tilaa kuville=)
rahapussi
puhelin ja laturi
vihko ja kynä (mies aina kirjoittelee tapahtumia ylös ja sitten itse jatkan osastolla)
tutti
lapaset vauvalle (ollu aina tarpeen)
neuvola+insuliini kortit
renniet
vitamiinit
olikohan ne siinä
periaatteessa kamera on vaan tärkeä,muut ehtii myöhemminkin,jos jollekulle hätä tulee!
Kotiintulovaattet on pussissa jonka mies tuo samalla kun kaukalon ja vauvan kamppeet
Joko mä kirjoittelin siitä että tuonne ksks sairaalaan ei pääse kun oman perheen lisäksi isovanhemmat käymään,muille ehdoton kielto,oli laput ovilla!
Ihan hullua että siskoni ei voi tulla vauvaa katsomaan,no ehtiihän se kottinkin,mutta jos diabetesvauvan kanssa siellä ollaan kauemmin,niin olis kyllä kiva nähdä siskoakin!
Huomenna uudet aikeet...siis tänään...
kimmi ja poju rv 38+1
Tsemppiä Kimmille koitokseen! Pidän peukkuja jotta kaikki menee mallikkaasti! Kirjoittelen oma napa -stooria myöhemmin.
Curious 34+2
Onko kenelläkään ollut ihan kauhee yskä?? Mikä auttaa siihen? Olen tässä kaksi viikkoa yskinyt ja nyt alkaa oleen puhti pois ihan senkin takia.Resilar ei auta :( Kylkiin ja alavatsaan sattuu ihan sikana ja välillä jopa lorahtaa housuun pissa kun ei pysty pidättelemään :(
Sitten meidän pikku ukko on alkanut valvomaan öisin siis viimekin yönä heräsi klo 12 ja nukahti uudelleen vasta klo 3...en oikeesti tajua miten voi olla rytmit noin sekasin...nukkuu päivisin lyhyet unet.Valvominen alkaa ottaa voimille ja sen kyllä huomaa koska mulla on pinna ihan koko aika kireellä...
Mulle on muuten iskenyt uusi himo nimittäin rusinat :) ja vispipuuro hyvä yhdistelmä kun molemmat kerää vatsaan ihan sikana ilmaa..
Aika jännää muuten tuo kielto ovella että kuka saa tulla kylään sairaalaan :/ en oo ennen kuullutkaan sellasesta. Mun luona jorvissa on käynyt ihmisiä jopa vierailuajan päätyttyä mutta silloin ollaan menty telkkuhuoneeseen ettei ketään oo häirinnyt asia....
Eipä mulla muuta nyt yskien siivoilemaan ja laittamaan ruokaa
T:L & A rv 35+3
Tuosta vierailuajasta. OYS:ssa oli v 05 ja 07 sellainen, että vain vauvan isä ja sisarukset + isovanhemmat sai vierailla ja vain vierailuaikana. Minusta se oli hyvä systeemi, meitäkin oli parhaillaan 4 äitiä vauvoineen 3 hengen huoneessa, siellä kun ois rampannut vieraita vielä kaikilla niin eipä ois omaa rauhaa juurikaan ollut.
Mutta toiset tykkää, että käy porukkaa ja toiset sitten ei. Tuo on sellainen kaikkia tyydyttävä ratkaisu, että vierailuaikana vaan saa käydä.
mehiz 35+4
Mun sisko, joka on farmaseutti, vannoo höyryhengityksen nimeen. Se on hänen mukaansa ainoa keino, joka oikeasti auttaa yskään. Väittää vielä, ettei yskänlääkkeellä ole mitään vaikutusta. Kuulema vaihtelevalla menestyksellä yrittää olla myymättä yskänlääkettä apteekin asiakkaille... :o) Joten sitä voisit Lootuskukkanen kokeilla. ;-)
Ja oman kokemuksen mukaan kannattaa juoda normaalia enemmän, niin irtoaa paremmin. ;-)
Mulla on ehottomasti kaikki kaasua muodostavat ruoka-aineet pannassa, en yksinkertaisesti kestä sitä kun vatsa turpoaa kivikovaksi palloksi. Vispipuuro onkin nannaa, mutta ei....
Kävin eilen lääkärissä. Kohdunkaula oli yli 3 cm kuten aiemminkin, mutta puolipehmeä, joten toiveissa on, ettei tämä raskaus kestäkään 42 viikkoa! Ou jee! Lääkäri jopa sanoi, että jos alkaa supistelemaan, niin kannattaa levätä etteivät paikat kypsy ennenaikaisesti. Ainakin sinne viikolle 37 kannattaisi odotella. Sitten taidan minäkin siirtyä siihen tehostettuun SSS-ohjelmaan. ;-) No lääkäri oli ihmeen kovakourainen, ja olin kipeä koko eilisen päivän, tänään on ollut jo vähän parempi. Vauva oli sattumankaupalla rt:ssä, vaikka tuntuu heittävän vielä kuperkeikkaa.
Mulla muuten se ylimääräinen yksityinen ultra maksoi kelan korvauksen jälkeen 74 euroa, joten taitaa tosiaan olla hinnoissa eroja. Myös täällä keskussairaalassa on tiukat ohjeet vierailijoista: isä ja sisarukset saavat perhehuoneessa vierailla vapaasti, useamman henkilön huoneissa oli muistaakseni jokin suositus. Isovanhemmat saa tavata tietyissä tiloissa, muita ei kai sitten ollenkaan.
Curious
SatKs:ssa muistaakseni myös ohjeet vierailusta, että vain vauvan isä ja sisarukset saa käydä katsomassa + vierailuaikana isovanhemmat, mutta ei ketään muita. Minusta ihan hyvä, koska tosiaan yhdessä huoneessa voi olla 4 äitiä vauvoineen. Siellä kun on kuitenkin tarkoitus levätä ja tutustua uuteen tulokkaaseen, niin ehtii niitä vieraita sitten nähdä kotonakin. Minä en halua edes näitä vauvan sisaruksia sairaalaan (jos vaan parilla päivällä sairaalassa selviän, hope so!), koska minulle jäi niin hirveät traumat viime kerrasta.. Kyllä ne pärjäävät täällä isin kanssa, tai jos mummo saa töistä lomaa, niin mummon seurakin kelpaa paremmin kuin hyvin.
Minäkin olen niin monesta suunnasta kuullut, että yskänlääkkeistä ei tosiaan ole mitään apua, että en sellaisia enää meille osta. Itselläni sellaiseen yskänpuuskaan (jossa ei siis saa sanaa suustaan, vedet lentää silmistä jne.) auttaa mynthonien/muiden väkevie pastillien pureskelu!
Jänskättää vähän tämän päiväinen lääkäri.. Palailen varmaan illemmalla kertomaan kuulumiset. On muuten aika ajoissa nyt tämä (jopa jo toinen, ja samalla viimeinen) lääkäri. Viimeksi oli vasta rv38+2 ja muistan hyvin kuinka tuolloin lääkäri pelästyi, ja tokaisi, että "älä nyt vielä tähän synnytä!". =) En kyllä tiedä, että miks noin meinas, koska äsken kortista tarkistin, niin tilanne oli silloin pehmeä, auki 1cm ja kaulaa 1cm, että eihän se nyt vielä paha ole.. Niin, ja tuo syntyi sitten tuosta viikon päästä, rv39+3.
Jep, mutta nyt syömään, ja kuopus päiväunille ennen lääkäriä!
Ainiin, Kimmille kärsivällisyyttä! ;) Itelläni ei ole missään kolmessa raskaudessa limatulppaa näkynyt, joten en sitä nytkään odota (tästäkin on monia mielipiteitä, että onko moista edes olemassa..).
Minnikki ♥ tutteri 36+2
taysissa saa isä ja vauvan sisarukset vierailla koska vaan ja muut vierailuajalla. Kovasti vaihtelua noissa. Sinänsä oon tyytyväinen, koska vierailuaika päättyy klo 18:30 muistaakseni, niin mun ei tarvitse välttämättä odottaa appivanhempia vierailulle, koska anoppi ei voi ennen aikojaan lähteä omasta firmasta.
Ehtivät sitten käymään meillä kotona.
Miten te olette varustautuneet vieraisiin, jotka tulevat kotiin? Minun oli tarkoitus leipoa pakkaseen mutta se on ainakin vielä jäänyt. selkä väsyy kovasti kun puuhaa keittiössä ja tosiaan vauvan ei tarvis syntyä tämän vuoden puolella. Koirakin on menossa hoitoon vasta ihan 30.12.
Vauva on nyt 1,5 vuorokauden sisään alkanut painaa nivusiin tosissaan.. Kyllä tämän kanssa vielä hyvin elää, mutta tuskin olo tästä ainakaan helpottuu.
Kimmille tsemppiä, kuulostaa kyllä lupaavasti siltä, että olet pääsemässä tositoimiin varmaan aika pikaisestikkin.
Meillä synnärille päsee vapaasti vierailemaan isä ja sisarukset. Isovanhemmat pääsevät vierailuajalla joka oli muistaakseni tunnin ja muiden vierailijoiden pääsy osastolle on kokonaan evätty. Vauvan kanssa voi näitä vieraita sitten mennä tapaamaan osaston ulkopuolella olevaan aulatilaan jos haluaa.
Itse en piittaa laisinkaan vierailijoista,joten riittää, että mies ja lapset pääsevät paikalle ja noissa lapsissakin on joskus ihan liikaa:).
Viimeksi meninkin monesti lasten kanssa kahvilaan ja jätin miehen hoitelemaan vauvaa, sai sekin sitten ihan rauhassa tutustua uusimpaan tulokkaaseen. Jos mahdollista niin meidän sairaalassa usemman lapsen äideille on annettu yhden hengen huone ihan muiden äitien
rauhaa ajatellen ja toiveissa on, että sellaiseen pääsisin nytkin.
Lootuskukkaselle paranemisia. Itsekkin olen saanut opastusta, että yskänlääkkeistä ei ole mitään merkittävää apua (varsinkaan näistä miedoista, joita nyt raskauden aikana saa käyttää). Höyryhengitys ja lämpimän juominen ajavat kuulemma saman asian.
Muillekkin "vaivaisille" jaksamisia. Onneksi ainakin raskausvaivoista kärsivillä ei ole enää kovin pitkä aika palkinnon noutamiseen:).
Oma napa voi hyvin, nyt on viime päivinä tuo ryöjän
kinttu vähän vihotellut monen päivän paremman jakson jälkeen. Tänään meinasin lähteä käymään uimassa, saas sitten nähdä mitä kroppa tykkää siitä.
Mulla vauvan liian kasvun kanssa ei ole tällä kertaa mitään huolta päin vastoin. Esikoinen kyllä painoi syntyessään melkein 5kg, joten isostakin vauvasta/sen synnyttämisestä alateitse on kokemusta.
En kyllä pidä sitä(kään) synnytystä minään kauheana kokemuksena, vaikka toki rankempaa se oli kuin kuopuksen synnyttäminen kun hän taasen painoi vain 2700g.
Mut nyt täytyy lopetella ja lähteä laittamaan pikkuväkeä päiväunille.
Leppoisaa päivää kaikille:)
t:KainoElvi ja kamu 33+6
Itse täällä istun taas silmät ristissä huonosti nukutun yön jälkeen..Aina menen siinä 12 aikaan sänkyyn, mutta saan unta vasta 3-5 aikaan. Aamulla herään 12 aikaan TODELLA väsyneenä..Mun pitäis kerran laittaa herätys vaikka seittämäksi, niin ehkä saisi illalla aikaisemmin unta..
Raskausarvet mahassa kutisee pahemmin kuin koskaan, eikä mikään rasvaaminen auta. Enkä tahtois verillekään niitä raapia..
Esitietolomakkeen kävin eilen hakemassa neuvolasta ja sain sen täytettyä.:)
Voi vitsit, vkl pitäis mennä pikkusiskoa hoitamaan, kun porukat lähtee reissuun toiselle puolelle suomea. Mitenkähän mahdan pärjätä tän ison mahan kanssa siellä..En pysty enään yhtään kumartelemaan, joten vaipan ja vaatteidenvaihto ei taida sujua ihan ongelmitta..
Sairaalakassi on nyt pakattuna ja sen sisältö on tällainen:
*Neuvolakortti
*Puhelin + laturi
*Itselle vaihtovaatteet kotiinlähtöä varten
*Imetysliivit ja suijia
*Puhtaita alusvaatteita + sukkia
*Tossut
*Siteitä
*Hygieniatuotteet (mm.):
-Omat shamppoot
-Hammasharja ja tahna
-Hiusharja + pinnejä
-Naama-ja käsirasva
-Dödö
-Huulirasva
*Kamera + pattereita
*Vauvalle tutti
*Eväitä (mm.)
-Pillimehuja
-Luumuja
-Lakuja
-Suklaata
*Itselle lukemista
Ihan varma en oo, oliko tossa nyt kaikki, koitin kyllä miettiä tarkkaan, että puuttuuko tuosta jotain. :)
Nyt ruuanlaittoon. Jaksuja kaikille masuille ja mammoille. :)
Jadmiras ja vaavi 35+1
Kimmillä alkaa tosiaan olla jännää :) Meillä esikko syntyi rv38+3 ja odottelen tätäkin varmaan samoihin aikoihin... Katsotaan niin päättääkin kölliä 2 vk yli lasketun ;)
Oli eilen ihan järkky ilta, kun venäytin selän huonosti istuessa esikkoa nukuttaessa. Oli niin kipeä, ettei mikään asento eikä venytys oikein tuonut helpotusta. Lopulta soitin lääkärimiehelle, että auttaisikohan panadoli mitään. Meiltä löytyi onneksi Panacodia ja otin sitten sitä. Sen avulla pääsin sitten lopulta nukkumaan. Alkoi ennen vaikuttamista olla jo aika sietämätön olotila... Mut onneksi aamulla ei ollut enää mitään.
Maanantaina oli lääkärineuvola ja oli paikat vielä kiinni. Kohdunkaula oli lyhentynyt ja pehmennyt kyllä, eli jotain pientä on supparit tehneet, mutta ihan normaalin rajoissa. Mut mikään ei vielä viitannut piakkoin tapahtuvaan synnytykseen. Muutenkin kaikki oli ihan ok. Varsin epämukavalta tuntui kyllä ronkkiminen... Tiistaina kävin sitten yksityisessä neuvolassa ja siellä ultrattiin. Kyllähän se typyn sukupuoli siellä selvästi näkyi :) Oli painoarvio kuulemma 2380g nyt, mikä taulukon mukaan vastaisi 3100-3200g painoa laskettuna aikana. Kuulostaa ihan hyvältä, vaikka voihan arvio toki heittää paljonkin... Mut nyt voin alkaa pestä odottamassa olevat tyttövaatteet valmiiksi :).
Vielä yritän täällä työpisteessä jonkin verran viihtyä, mutta aika vähäiseksi jää aina tekeminen... :/ Sitä lopputyötä pitäisi siis vääntää. Joulun ajattelin kylläkin levähdellä. Voihan se olla, että vauvakin tulee jo heti uuden vuoden alussa. Puuttuvat hankinnat odottavat vieläkin. Missähän välissä niitä hoitelisi...?
Esikkoa kävi Oys:ssa katsomassa isovanhemmat ja miehen täti miehineen. Ainoastaan mies oli paljon paikalla itse huoneessa, mutta muiden kanssa oltiin osaston aulassa. Kaveri kävi myös katsomassa, mutta hänen kanssa mentiin sitten kahvioon juttelemaan, eli pois osaston tiloista. Samainen ystävä tulee tällä kertaa myös synnytykseen, eli luulisin että saa tulla sitten osastollekin katsomaan. Suosittelen muuten lounaalla syömässä käymistä ravintola Kotkassa, jos jaksaa sinne mennä. Paljon parempaa ruokaa oli, kuin osastolle tuotu. Pyysin itse vaan ajoissa ruokalipun sinne (ja osastolle ei sitten tuotu minulle ruokaa) ja käytiin siellä sitten miehen kanssa. Eka päivänä kyllä taisi mies pukata pyörätuolissa sinne. Hoitajat katsoivat vauvan perään sen aikaa. Pitää muistaa tälläkin kertaa pyytää tuo ruokahomma.
Mut hyvää viikkoa kaikille!
- Salsatar ja Typy rv 35+2
Vitsit, Kimmi jos olet vielä siellä, niin koita nyt ottaa ihan rauhallisesti - vauva pian luulee että on joku hätä eikä lähdekään ihan hevillä syntymään ;) Mulla vuoti viimeksi limatulppaa 5 päivää. Oli juuri tuollaista kun kuvailit ja kiihtyi vaan loppua kohti. Eka kerralla meni noin 3 viikkoa, silloin ei tullut veriviiruista vaan semmoinen kananmunan kokoinen klöntti kerralla. Mutta kyllä sinä ennen joulua kannat jo vauvaa sylissä :)
Meilläkin mies nyt ilmoitti tänä aamuna sairastuneensa tähän koko perhettä vaivanneeseen flunssaan. Tuli juuri töistä ja nukkuu olohuoneen matolla viltin alla... Ilmoitin kyllä että armoa ei anneta, mä oon sairastanu viikon ja siitä huolimatta saanut täällä jotain aikaan. Mies on ollut terve sen viikon eikä ole rikkaa ristiin laittanut (mainittakoon että tänään sillä oli aikeita auttaa siivouksessa). Joulusiivot siis pahasti kesken, tänään raivasin lastenvaatekaappeja (me on saatu paljon käytettyjä vaatteita ja täytyy sanoa, että niiden kanssa on oma työnsä, varsinkin kun säästää seuraavalle vielä).
Eilen käytiin yhdessä äitipolilla, oli se pelkopolin jatkokeskustelu. Nyt tuli vähän parempi mieli, oli eri kätilö. Synnytyssali oli jotain kahden edellisen sairaalan väliltä, tuskinpa siellä niitä palmuja paljon ehtii katselemaan... Tuli jotenkin semmoinen tunne kun näki ne pikkuvaipat siellä pinossa että tahtoisin jo päästä mahastani! Toisaalta ei huvita ajatella koko synnytystä. Kätilö oli kyllä siitä ihana, että suositteli oikein minulle sitä jakkaraa, jonka olen siis jo kokenutkin hyväksi ponnistusvaiheessa, varsinkin kun minulla supistukset on aina heikentyneet lopussa niin että omilla voimilla olen lapset punnannut ulos kehon juuri auttamatta. Toivottavasti pääsen myös sitten sille jakkaralle!
Eilisen reissun ajan supisteli ahkerasti varsinkin automatkoilla. Tänäänhän mulla olisi ollut viimeinen työpäivä, joten enpä tiedä kuinka työmatkat olisivat tähän asti sujuneet! Mutta huomisesta lähtien olen siis virallisesti äitiyslomalla :)
Oma napa tuntuu pingottuneen kovasti, koko aamun vaatteita lajitellessa tuntui painetta jonnekin peräsuolen tienoille - eikä ollut kakkahätäkään kyseessä. Joten saapa nähdä... sanoin eilen sille kätilöllekin että minusta on koko ajan tuntunut ettei tämä mene loppuun asti. Saa nyt sitten nähdä.
Mutta nyt pitäisi kiskoa mies ylös ja uutta sänkyä, joka siis tuli tänään, kasaamaan :) toivottavasti se on hyvä, sillä niskat alkaa olla taas aivan solmussa...
eikkuli 34+6
Vielä kun mies saisi kannettua patjat yläkertaan... siltä käy kuin etanalla tämä homma :P
*tuulettaen*
eikkuli
Täällä silmät ristissä yritän heräillä kahvin voimalla....tai olisi edes kahvia...täytyy tyytyä korvikkeisiin kun tavallinen närästää vietävästi. Pikkuinenkaan ei olisi tahtonut herätä, myllertää nyt niin että kyljet paukkuu ja supistelee kovasti...toivon ettei käänny ympäri.
Onneksi koulu loppuu huomenna, niin saa aloittaa sitten ensi viikolla rauhallisissa merkeissä. Paitsi että heti maanantai aamuna on neuvola kello 9. Mutta esikko lupasi olla poikien kanssa kotona sen aikaa, niin pääsen ihan yksikseni (jee äidin omaa aikaa).
Tänään pitäisi raahautua kauppaan, kieltämättä tuo ostos hysteria ahdistaa. Mutta pakko se vain on mennä, osan ruuista ajattelin hankkia tänään ja loput sitten maanantaina...ja sen jälkeen en mene kauppaan kuin pakosta, onneksi siwa on lähellä ;)
eikkulille onnea uudelle sängylle, toivottavasti nukutti makeasti :D
Jaahas nyt täytyy jo rientää, muuten on päivä puolessa ennen kuin ehdimme minnekkään.
JB72 & KeKe rv 34 tasan...tarkistin raskauskiekosta.
Jippii, taas on viikonloppu alkamassa, ja yksi viikko päättymässä! =D
En sitten jaksanut enää eilen tulla lääkärikuulumisia kertomaan, koska olin niin pettynyt siihen käyntiin. Klo oli 14.30 kun jätin auton lääkärin parkkiin, ja klo 14.42 olin jo takas autossa, joten siinä ei nokka kauaa tuhissut! No, lääkäri tuli melkein jo heti ovella vastaan, ja kyseli, että mullako oli aika (aikani oli 14.40). Joo, ja sitten mentiinkin huoneeseen, lääkäri heti kertoi, että koko talossa ei toimi tietokoneet, mut onneks mulla oli neuvolakortti mukana ja käynti terkalla just keskiviikkona. Keskiviikkona terkka kauheesti kyselikin näistä mun nivuskivuistani, sekä varsinkin jalkasärystä (missä kohtaa, minkälainen kipu jne..), ja sanoi, et katotaan mitä lääkäri sit sanoo, et osaa paremmin auttaa. Lääkärille näistä mainitsin, niin sehän tokas vaan, että "joo, ne on ne liqmentit, mitkä siel venyy ja kipuilee" (niinkuin viimeksikin mainitsin, niin on englantilainen, eikä kyllä päästä samalle aaltopituudelle!). Jalan särkyyn ei kommentoinut oikein mitään, vaikka olin varautunut, että tutkii koko jalan ja kertoo laskimotukosista jne.. Mutta ei. Housut pois vaan, niin katsotaan masun tilanne, sekä sisäinen tutkimus. Kohdunkaula hiukan pehmentynyt, mutta kiinni ja pituuskin vielä 3cm, joten eipä paljoa ollut tapahtunut, mutta eihän se välttämättä mitään meinaa, sanoi lääkärikin, mutta veikkas, et ehkä ei tämän vuoden puolel synny.
Mulla synnytykset olleet suht vauhdikkata, esikoisen synnytys pisin, 6h (josta 4h sairaalassa, supistelut alkoivat heti kivuliaina ja säännöllisinä), joten uskon, että kaikki tapahtuu nytkin suht ripeästi - ekoista kipeistä supistuksista saadaan lähteä kohti sairaalaa, ajomatkaa reilu 30min (kameratolpat kyllä hidastavat.. tai ei välttämättä, viimekskin kamera räpsähti, mut saatiin lopulta sakot anteeksi kun kerran vauva syntyi noin 3h kuvan räpsähtämisestä ;).
Nyt aamupalalle, jos tästä karseesta tuolista vielä ylös pääsee. Jalkaakin särkee taas jo heti aamusta. Yöllä kun heräilin, mietin, et pitäiskö vielä hommata tukisukat jostain, jos niistä olis apua särkyyn. Toisaalta en enää viittis sellasia hommata, kun ovat ilmeisesti kalliitkin, ja loppusuora kuitenkin jo menossa.., mut silti viel monia päiviä, ehkä viikkoja.. =/
Minnikki ♥ tutteri 36+3
Onko teillä muilla millaisia ongelmia nukkumisen kanssa? Mä en toissa yömä nukkunut kuin ehkä kolme kertaa 15 minuuttia, enkä päivälläkään saanut unta. Viime yönä nukuin noin 6 tuntia putkeen mikä on aika ruhtinaallinen määrä. Kiukun määrä on suunnaton, kun koko ajan on yliväsynyt olo eikä unikaan tule sen takia.
Muuten vointi hyvä täällä.
Kimmi ilmeisesti on lähtenyt synnytyspuuhiin, kun ei ole vuorokauteen näkynyt. Hurjan jännää. Yksi tuttavani juuri sai tytön 36+0 viikoilla. Itselläni on semmoinen olo, että tämä poitsu antaa odotuttaa itseään hieman yli lasketun ajan.
Joo, sitä minäkin ajattelin, että onkohan Kimmi tosiaan päässyt jo "tositoimiin". Toivottavasti kaikki sujuu hienosti!
Mulla oli uudelleen nukahtamisen ongelmaa vielä pari viikkoa sitten, mutta pääsin siitä onneksi eroon. En tiedä mikä siihen varsinaisesti auttoi, mutta nyt vähennän juomista iltaa kohden, ettei tarvitse herätä yöllä vessaan. Ja jos vaikka heräänkin, en mene (jos ei ihan pakottavalta tunnu). Tällä systeemillä nukun yleensä hyvin, mitä nyt herää kääntämään kylkeä, mutta saan heti unen päästä kiinni. Ja unirytmin yritän pitää säännöllisenä, en yleensä nuku päiväunia, tai jos nukun, niin vain tosi lyhyet (30 min(). Olen tuolle unihommalle vähän yliherkkä, sillä viimeksi mulle puhkesi psykoosi synnytyksen jälkeen, ja omien muistikuvien mukaan se alkoi juuri siten, ettei nukuttanut yöllä ja aloin puuhastelemaan kaikenlaista silloin kun olisi pitänyt nukkua. Muutaman päivän kun valvoo putkeen niin eihän siitä hyvä seuraa... Nyt sitten tiedän miten tärkeää tuo uni on.
Curious
Itse kävin eilen katsomassa työkaverini 1.5 vkoa vanhaa vauvaa,oli kyllä suloinen ja niiiin pieni....Ja siltikin mietin,että miten mahtuu masussa olemaan sellainen 3.5-kiloinen....
Itseäni ihmetyttää,etten ole nähnyt vauvaunta kuin kerran,sekin oli heinäkuussa.Meille syntyi unessa tyttö,jolla oli kampurajalat....Ja siihen sitten totesin,että arvasinhan että jotain "vikaa" vauvassa on,ei meille voi 3 tervettä lasta syntyä varsinkin kun näillä "vanhoilla päivillä" vielä iltatähti päätettiin hankkia....Olisi ihana nähdä lisääkin unia nyt,kun synnytys lähestyy!!
Nukkuminen öisin on käynyt tukalaksi.Heräilen monen monta kertaa,kun asento ei ole hyvä.Tykkään normaalisti nukkua vatsallani,mutta nyt ei mikään asento miellytä ja vessassakin täytyy ravata....Eli aamupäivät kuluvat lähinnä kotona nuokkuessa kun lapset on koulussa ja eskarissa.Näin Joulun alla kun olisi paljon muutakin puuhaa....Mutta minkäs teet!
Mies kokosi hoitopöydän pari iltaa sitten ja nyt on toinen koneellinen vauvapyykkiä pyörimässä pesukoneessa.Ihanaa,kun saa laitettua vaatteet ym. paikoillleen.Nyt kun olen kaikki vaatteet haalinut kasaan,niin huomaan,että meillä on ihan hirveesti taas liikaa vaatetta vauvalle.Kirppareiltahan olen lähes kaikki hankkinut,muutamaa velourpukua lukuunottamatta,jotka on ollut PAKKO ostaa uutena,kun on olleet niiiin ihania....Toisaalta on myös sellaisia vain tytölle tai pojalle käyviä vaatteita noissa hankkimissani,jotka sitten voin vauvan synnyttyä kiikuttaa itse takaisin kirpparille,riippuen vauvan sukupuolesta...
Mutta nyt esikoinen 9v odottaa ompelukoneen äärellä apuani,hän kun toi tänään koulusta jonkun keskeneräisen käsityön kotiin,joka pitää saada valmiiksi pikkusiskolle (6v) joululahjaksi!!
T:kotiäityli + masukki rv 33+5