(.)TAMMIMASUJEN MA-SU(.) VKO 51
Kommentit (102)
Sain viimeviikolla lähetteen äitipolille kun oli verenpaineet koholla ja pissassa heikko plussa proteiinia. Tänään oli verenpaineet hieman paremmat mutta pissassa edelleen se yksi plussa proteiinissa ja vielä lisäksi plussa sokereista! Jes... sehän tästä vielä puuttuikin.... Kokoarvio oli 2.3kg, eli ei onneksi mikään jättiläinen ole sieltä tulossa. Kaikki oli vauvalla hyvin ja seuraavan kontrolliajan sain heti tammikuun alkuun. Paineita ja sokereita täytyy kyllä neuvolassa seurailla koko ajan.
Kaikki joululahjat on mulla vielä ostamatta... APUA!!! Mitenköhän sitä ehtii.
Thilia-thalia ja masu 35+0
Pitkästä aikaan sain aikaseksi kirjotettua, ollu huonoja päiviä kun joutunu mennä tuolla kaupoilla ja sit levänny päälle kun on supistellu kunnolla. Eli loppua kohden painaa ja ahdistaa olo :(
Viime viikolla olin kokoarviossa ja "timantin" kooksi saatiin 2.4 kg.
huh, ajattelin jo että sf- mitan mukaan olisi iso tulossa.
 Eli ei siis Jadmiras huolta, vaikka tuntuu että masu on iso ni vauva ei välttämättä.
Meijän piti kans mennä tutustumaan uutena vuotena mut sain ajan jo ensi viikoksi, taitaa olla ruuhkasta siellä tammikuun puolella kun tutustumisryhmät jo täynnä..saas nähä törmätäänkö joskus siellä käytävillä :)
Pitäs tosiaan laittaa jonkin näkönen kassi valmiiksi, mitähän pientä evästä sinne ostaisi? mehukeittoa, myslipatukka tms. mitä te ootte kuskannu sinne evääksi vai ootteko pistäny tukihenkilön hakemaan kanttiinista sit jotain?
34+6
Eipä taaskaan mitään asiaa, mutta jos silti pari riviä..
*Krista* : Minä en aio ottaa mitään evästä synnytykseen. Kolmessa aiemmassakaan synnytyksessä ei ole ollut, eikä kyllä ole tullut nälkä mieleenikään - oksennellut olen. Synnytyksen jälkeen on heti kannettu tarjottimella nokan eteen teetä/kahvia, leipää, jogurttia.. ja ne on sitten kyllä tehnyt kauppansa.
Sairaalakassin pakkaamista olen miettinyt, mutta en ole päässyt vielä tuumasta toimeen. Enkä ota siitä kyllä mitään stressiä, vaikka ilman kassia lähtisinkin synnyttämään. Mies sitten saisi tuoda ne tärkeimmät perästä, kuten hammasharja, dödö, ja shampoo. Kotiutumisvaatteet olis kyllä hyvä edes jonnekin jo valmiiksi kasata, koska en ihan luota, että mies osaisi tuoda sopivat.. Vauvalle ehkä osaisi, mutta tuskin minulle.
Meilläkin kunta tarjoaa kaksi ultraa, mutta ei (ainakaan kaikille) mitään kokoarviota. Itse olen ainoastaan esikoisesta saanut kokoarvion, koska käytiin viikkoa ennen synnytystä ultrassa vauvan sykkeen takia (neuvolassa välillä yli 200, mutta kaikki kuitenkin ok). Tuokin oli tosi typerä arvio, koska muistaakseni lääkäri meinasi painoksi 3,4kg, ja poika syntyi tuosta viikon päästä, ja painoikin 4,1kg!
Joku kauhistelikin, että jos eka lapsi olisi yli 4kg.. Meillä esikoinen näistä kolmesta suurin syntyessään, siis 4,1kg (toka 3,6kg, kolmas 3,8kg), mutta kaikista kivuttomin synnytys, vaikka välilihaa leikattiinkin ja hiukan repesinkin..
Huomenna onkin taas neuvola, tulen sitten kertomaan tuoreet kuulumiset!
Minnikki ♥ tutteri 36
Nyt on ihan hyvä mieli.
Painoarvio kullanmurulle oli (vaan) 3kg!!Huh huh.
Kohdunsuulla hieman reunaa jäljellä,ja kohdunsuu parille sormelle auki,jipii!!Vois päästä jo kohta tosi toimiin.Kiva tietää et suppareilal on ollu jo vaikutuksia.Sanoi kyllä että voi mennä laskettuunaikaankin kun on jo useampi synnytys alla,mutta kysyi sitten kuitenkin et asunko kuinka lähellä.Arveli että sitten kun tulee,niin tulee taasen vauhdikkaasti,kun paikat jo valmistautuneet.
Seuraava käynti aika ois 31.12,mutta uskon että ei ole niin kauan herra yksiössään,aion kyllä siivota,saunoa ja sekstata ahkeraan jos ei mitään ala tapahtua=D
Käskivät lopettaa pitkävaikutteisen insuliinin ja lisätä ennen ateriaa otettavia.
Olikohan yhdeksäs vai kymmenes ultra,mutta kyllä se on aina ihanaa sinne kohtuun kurkata.Poju istuskeli siellä jalat ristissä ja tilaakin tuntui olevan,vaikkei minusta siltä tunnukaan.
Sydänkäyrää otettiin ja villi kaveri on edelleen!
Mukavaa päivän jatkoa kaikille,menen kahville,ja sitten vielä kaupoille.
Itsellä on ollu sellanen tunne kauan et syntyy 17.12,et se olis kohta käsillä...jänskää.
Kimmi
Minäkin haluaisin sinne koko arvio ultraan mutta viimeksi kun kysyin neuvolassa siitä niin täti vaan sano mulle että ei niin helpolla laita sinne ja mulla kun kaikki kunnossa ja sillain niin ei laita mua sinne :(  Noh en ole kylläkään ollut edellisissä raskauksissakaan siinä, painon oon saanut sit vasta tietää kun muksu syntynyt....
Eväät sairaalaan: Enpä oo ikinä ottanut mitään mukaan, ukko on sit vauvan synnyttyä käynyt läheisellä huoltsikalla hakemassa mulle sellasta mitä mun on tehnyt mieli..Esikoinen kun synty niin oli muuten mukana karkkipussi ja suklaalevy mutta ukko oli syönyt ne melkeen kokonaan ennen kun poika synty :) Oli lukenut akkareita ja mässäillyt...
Tänään oltaisi menossa lasten pikkujouluihin naapurin luokse, puurot ja tortut siis tiedossa illalla NAM..
Tällä viikolla minun pitäisi käydä verikokeessa kun mulla on itsellä vaihdettu verta verenmyrkytyksen takia, se on tehty joka raskaudessa kaksi kertaa ja tänään se taas tuli mieleen et sinne on pakko mennä, fiilis on kyllä sellanen ettei jaksaisi :(
Olis pe lääkäri ja sit alkaakin olemään näitä tarkastuksia joka viikko, saa tosiaan nähdä paljonko painoa tulossa viellä ennen laskettua..
Mulla myös kyjet ja alakerta aina iltasin ihan sika kipeenä, ei meinaa päästä liikkeelle ollenkaan ku kaikkin paikkoihin sattuu...
Joulun odotusta kaikille
T:Lootuskukkanen ja Aada rv 35+1
Meilläkin kunta tarjoaa vain kaksi ultraa eli np ja rakenne. Kokoarvioon pääsee jos alkaa sf mitta kovin nousta( jyrkästi ) ja vauva tuntuu isolta tms.. Itselläni oli tänään lääkärineuvola ja hän kokeili mahan päältä ja sanoi, että ihan normaalilta vaikuttaa. Edellisissä raskauksissa minulla ollut RD, eli vauvan kokoa seurattu loppuajasta äitipolilla. Nyt siis kokoarvioon en pääse, koska vauva kasvaa tasaisesti omalla käyrällään ja vauva tuntuu siis normaalilta. Vaikkakin edellisissä oli sokeri ongelmaankin. No mä luotan mun terkkaan, joka on 30 vuotta mahoja kokeillut, että kyllä hän sit laittaa sinne arvioon jos nyt alkaa vauva kovin kasvamaan tai tuntumaan isolta. Joka viikkohan sitä nyt sitten seurataan. Sf mulla oli nyt 31, että keskikäyrällä mennään.
Kimmi, varmasti kiva kun painoarvio oli vaan 3kg, kyllä sitä itsekin aina jännitti, minkälaisia arvioita sieltä tulee. Taidatkin olla eka joka lähtee synnyttämään ;O) Mulla oli paikat vaan hiukan pehmenneet, mutta kiinni. En osaa tätä vauvaa odottaakaan ennen laskettua, kun toisetkin menneet yli ja supistuksia ei ole ollut. Edellisissäkin alkaneet vasta kun tosi kyseessä. =)
mehiz 35+2
Pakko kommentoida noita kotiutumisvaatteita, kun esikoisen syntymä tuli eteen yllättäen niin eihän mulla ollut mitään itselle varsinkaan laitettuna -  vauvan vaatteet oli noin suurinpiirtein jossain hoitopöydän päällä pinossa. Mä lähdin sitten kotiin samalla hikisellä paidalla millä olin tullutkin ja mikä oli viikon ollut sairaalan pussissa, sairaalan sukissa ja alushousuissa kun mies vei likaiset pois synnytyksen jälkeen... Vieläkin huvittaa tuo tilanne :)
Vauvan painoista sen verran, ettei se massa kerro kaikkea, päänlaki on se tärkein. Esikoistahan meillä veikattiin "tosi isoksi" mutta tuskinpa lopulta olisi kasvanut niin isoksi kun oli silloin 38+ viikolla 3280g. Neuvolan vanha kätilö sanoi, että isot vauvat vähän itsekin "auttavat" syntymäänsä, pienet voi olla jopa vaikeampia ja ainakin meillä kävi näin, esikoisen synnytys oli paljon vaikeampi kuin toisen joka painoi 4100g. Tästä en oikeastaan osaa mitään ajatella, kun nyt ei 5-kiloinen olisi tällä kertaa.
Minulla olisi kanssa huomenna se äiitpolikäynti miehen kanssa, saa nyt nähdä päästäänkö ollenkaan sinne jos lapset on edelleen sairaina.
eikkuli
Kuten eikkulikin kirjoitti se päälaki on se ratkaiseva + hartiat. Meillä esikoisen 3325g ( 49cm) ja kuopuksen 4058g(53cm) päänympäryksessä oli vain 1cm eroa. Että vaikka painossa oli isompi ero, synnytys oli ihan ok molemmissa.  Sikälikin levollisin mielin olen,kun olen sen 4kg vauvan synnyttänyt niin tiedän sen sieltä mahtuvan. Ja eipä tuo nykypäivänä enää mikään hirmu iso vauva ole, siis 4kg.
Eväistä sairaalaan: mulla ei ole aiemmin ollut, enkä kyllä nytkään pakkaa mukaan. Muutenklin otan mahd. vähän tavaraa mukaan. OYS:ssa on saanut käydä syömässä runsaiden ruokailuaikojenkin välissä välipalaa ja mehua on saanut tehdä itselle kannuun huoneeseen. Mies on tuonut sitten karkkia tullessa vierailulle ja anoppi suklaata =). Tällä kertaa mulla olis toiveissa kotiutua niin pian kuin mahdollista. Toivotaan siis synnytyksen sujuvan normaalisti, että se olisi mahdollista. Sairaalakassiin pitää pakata ehdottomasti villasukat ( osastolla on öisin kylmä, hyvät tuuletukset ;o) ), huulirasva samoista syistä, pikkupullot shampoota,hoitoainetta ja suihkusaippuaa. Se on luksusta kun saa omilla tuoksuvilla aineilla pestä itsensä =).
Kotiinlähtövaatteet mulla on ollut samat,millä sinne olen mennytkin. Kotona laittanut puhtaat kamppeet päälle lähtiessä. Ainoastaan sukat,alushousut ja imetysliivit oon pakannut itselleni mukaan. Vauvalle laitan kaukaloon toppapuvun sisään vaatteet, saa mies sitten tuoda kun tulee meitä hakemaan.
Vauvalle pitäs pikkuhiljaa alkaa laittelemaan kaikkea valmiiksi. Tai kaivella pienet vauvan vaatteet laatikoista ja pestä niitä. Pinnasänkykin toimii eräänlaisena varastona..mutta jos joulun jälkeen alkas siihen hommaan.
mehiz 35+2
Kyl alkaa tosiaa jo vähä jänskättää ku ensimmäiset alkaa olla lähtökuopissa synnärille. Mä ajattelin kokeilla sitä 3 S:n taktiikkaa kans vuoden vaihteen jälkeen vaikka oonki peränpitäjänä listalla... eipähä lopu nää supistelut ainakaa keske sitte (toivon mukaa)!
Mä otin viimeks sairaakassii luumupilttii, luumuja pussissa ja pari suklaapatukkaa. Isännälle ne suklaat kelpas ja mä vetelin luumut synnytyksen jälkee. Pesuaineet, dödö ja harja on hyvä ottaa, sekä se huulirasva joka viimeks unohtu. Kotiutumisvaatteet haluun kattoo ite mukaa niinku viimeks ja vauvalle ajattelin laittaa kans puvun sisää kaukaloo vaatteet.
Ultraan piti meil päästä tänä vuonna maksutta kolme kertaa (joku "tarjous") mut en mä kai pääse siihe viimesee vaik oisin halunnuki :( Lääkäri oli kattonu neuvolan lähetettä ja todennu et eipä tässä nyt oo mitää minkä takia tarttis tulla. No ei sitte.
Harmittaa vaa ku en oo ku kerran käyny lääkäril koko raskaude aikana (rv 25) ja sillo oli kohdunsuu lyhentyny. Sen jälkee on supistelut lisääntyny ja muuttunu, ni ois ollu kiva tietää onke ne vaikuttanu mitenkää...
Esitietolomake on mekin täytetty ja palautettu jo synnäril aikaa sitte.
(.) heiluu. Nappula koittaa oikoa itteensä välil, alkaa kai puutumaa silläki jo pian paikat :) Alapäätä vihloo ja liitokset kipuilee mut yritän pysyy liikkees sinnikkäästi. Nukkuminen on mulla sujunu hiukan paremmin, olen onnellinen!
Sitä mukaa ku saan listalta vedettyä yli asioita joita pitää vielä tehä ennen joulua ja vauvaa, ni sitä mukaa siihen näyttää tulevan lisää muistettavaa :) Pari lahjaa uupuu kun ei millään keksitä isännän sisaruksil mitää (10 ja 17). Anoppi sanos, et ne haluu sen uuden pleikkarin yhteiseks, mut mä sanoin et voi ostaa ihan ite niin kalliit lahjat!
Nyt mä lähen taas höpisemästä, ei näitä varmaa ikin jaksa kukaa ees lukee (!?) ku on nii turhan päiväst...
Rauhallista joulun alusta,
Marlene ja Nappula rv 33+4 (kai)
ps. pakko hehkuttaa ku isäntä tulee torstaina ni on sitte yli 2vko meiän kaa koto, ihanaa!! :)
Äh miten tylsää kun ei sais paljon mitään syödä. En kyllä ala nälässäkään olemaan sen takia, että vauva mahtuisi johonkin normaalimittoihin!
Verensokeri huitelee mitätahansa 4 ja 10 välillä.
Viime viikolla kokoarviossa, oli silloin 3,1 kg (rv 34+3).
Sf-mitta oli tänään huikeat 38,5 ja raskausviikkoja 35+1.
Ei ne usko kun sanoin että suvussa on ihan yleistä viiskiloset vauvat. Ja esikoinenkin oli 4,3kg ihan ilman diabetestakin.
Painoa on tullu jo kivat 20kg, vaikken ole mielestäni edes mässäillyt (toisin kuin esikoista odotaessa...). En sit tiiä mihin ne on menny, kun en ole niinsanotusti lihava. Mitä nyt maha kuin norsulla! Turvotusta on kyllä ihan kohtuullisesti.
No, vauvalla on kaikki hyvin: raivotarjonnassa kelluu, liikkuu tosi paljon. Istukka on siellä missä pitääkin ja niin pois päin.
Kohta en enää jaksais odottaa! Tänään sain laiteltua suurimman osan vauvan vaatteista ja vaipoista ja muista valmiiksi. Huomenna on vielä viimeinen tentti koululla, ja sitten voinkin huokaista.
T. Iiriskukka, rv omien laskujen mukaan perjantaina 36.
Krista81:
En mä mahan koon takia, sf mitta on kuitenkin mennyt aina keskikäyrillä, mutta se, että olen syönyt aivan tuhottoman paljon kaikkea, jossa on paljon sokeria ja rasvaa...Pelkään, että vaikka mahani on suht pieni, niin vauva olisi iso..Kaverini kun sai juuri vauvan viikolla 37, niin sen koko oli 3560kg ja 51cm. Kaveri söi myös paljon näitä rasvaisia ja sokerisia juttuja. Jos se vauva olisi ollut vielä sen kolme viikkoa kaverini mahassa, olisi se mennyt reippaasti yli neljän kilon..
Ite oon pakannu kassin jo valmiiksi ja herkut myös, tosin luulen, että ne herkut tulee muutamaan otteeseen ostettua uudelleen. :D Ostin kuivatettuja luumuja, lakuja ja pillimehuja.
Josko täällä nyt sitten ehtis käymään useammin lukemassa teidän juttuja.
Raivostuttava viimeinen viikko töissä takana, selvisin ilman sairaslomapäiviä koko raskauden ja sitten pomo ei ees antanut mun ottaa vapaata kahta viimeistä työpäivää, vaikka mulla oli kesälomaa jäljellä. Oltas lähetty etelään, kaikki oli järjestetty ja viimeisenä kysyin pomolta ja siihen se sitten tokas ettei. Töitä mulla ei tosiaan ollu enään muutamaan viikkoon. No jäi sen verran paha mieli, etteipä oo enää mitään velvollisuudentunnetta palata sinne, se on hyvä.
Valmennukset alkaa oleen käytynä ja ne on ollu ihan ihan turhia, ainut uus asia oli, ettei sais mennä saunaan ennen kun jälkitarkastus on tehty. Tosin tein galluppia, eikä kukaan ollut tuota toteuttanut.
Laskin eilen, että 12 tuttua tällä hetkellä raskaana tai sitten just saanut lapsen, joku ihme vauvabuumi meneillään, vaikka ystäväpiirissä ei pieniä lapsia ennestään juuri ole.
Marie 34+3
Valvoin kolmeen..en  jotenkin vaan malttanut nukkua,ja tein suunnitelmia(paperille) nuorempi tyttö heräili ja on nyt kotona kipeenä,kun vanhempi pääsi kouluun.
Mies on lievässä flunssassa ja niin raisittava,että ajattelin mennä itekseni jos nyt lähtee synnytys käyntiin ;o Että aikuinen kehtaa kitistä.Lapet on paljon reippaampia sairastajia,ja tosiaan kun itellä on kaikenlaista vaivaa ollut,ja flunssakin tulee pikkuhiljaa oireet pahenee.enkä ole koskaan ollu mikään valittaja,niin ei jaksaisi kuunnella tuota isoa vauvaa!!
Limatulppa tuli viime yönä,supistelee,hyvin epäsäännöllisesti ja tosi harvoin,mutta sillai oikeasti.Tulee yksi sellanen oikeen tuntuva suppari ja sitten ei mitään,mutta kyllä se tästä lähtee.Niille ketkä ei limatulppaa ole nähneet,niin sen erottaa muista vuodoista usein veriviiruista,lima on venyvää,kirkasta tai sameaa,melko sitkeää,ei välttämättä sellanen klöntti,tosi mielenkiintoista,eikö?!Sanotaan että viikon sisällä syntyy,kun tulppa tulee,aijemmin on käynyt aina näin,tarkemmin en muista,pitää tänään luntata.
Nyt on tullut kolme supparia tässä istuessa,harmi vaan että ovat niin laimeita,ei näillä vielä tosi toimiin päästä,toisaalta mun pitäisi vielä pakata 5 lahjaa,ja siivota,sitten eikun menox! =)
Mukavaa keskiviikkoa mammoille mahoineen!
Kimmi ja poju 38 tasan
Lupaavalta kuulostaa! Taitaa tulla jouluksi teille vauva...Oispa kiva, niin pääsisit niistä insuliineistakin samalla. Onhan sulla viikkojakin jo viittä vaille täydet =) Mikähän siinä muuten on, etä miehet sairastaessaan on niiin kipeitä että.. Mun kaverin mies on just sellainen sängynpohjalla valittava, oma mies ei niin paha. Hän kyllä on muutenkin niin harvoin kipeenä, mutta sitten kun on niin on myös kunnolla.
Jadmirakselle, että niiden herkkujen syöntiä kyllä nyt kannattaa vähän pienentää, nämä loppuviikothan sitä vauvaa kasvattaa eniten. Jos se vauvan koko huolettaa. Sellanen karkkipäivä kerran viikkoon on hyvä sääntö ( siitä kyllä itsekin lipsun, että sovitaanko 2 karkkipäivää ;o) ). Ja tietenkin sitä rasvaista ruokaa kannattas välttää, tekee salaattia tai muuta kevyttä tilalle, hedelmiä makean nälkään ja kävelyllä (pienilläkin) kannattaa päivittäin käydä. Saa vauva ja myös sinä itse raitista ilmaa. Eihän se vauva tosiaan niistä sokereista ja rasvasta mitään hyvää saa, turhaa kerää vaan painoa.  Eihän tässä enää montaa viikkoa onneksi ole odotusta jäljellä =).
Itse tosiaan koitan syödä "terveellisesti" viikolla ja sitten viikonloppuisin vähän herkutellaan hyvällä ruualla ja niillä nameilla...  ja nyt tulee vielä joulukin. Onneksi tuo maha ei jaksa vetää enää niin paljon ruokaa kuin ennen raskautta.
juu, lasten kanssa kohta ulkoilemaan.
mehiz 35+3
rupesi ihan jänskättämään Kimmin puolesta. Mulla kun on limatulppa irronnut niin samana päivänä ovat vauvat syntyneet. Mutta tosiaan siihen kuulemma voi mennä viikkokin. Toivottavasti kuitenkin on nopeaa toimintaa ettei sinun tarvitse suppareissa kärvistellä montaakaan päivää.
Minäkin synnytin viime yönä, peräti toinen tällainen synnytysuni. Nyt meni lapsivedet (ei ole spontaanisti koskaan menneet) ja kun heräsin niin piti oikein tarkistaa että onko sänky kuiva vai ei, niin toden tuntuinen se uni oli. No sitten valvoin tosi pitkään kun ei uni enään tullut, olo on muutenkin öisin jo melko tukala kun ei tahdo sopivaa asentoa löytyä, ja kun kääntyy niin lonkat ja masu paukkuu sekä rutisee...ehkä ei enään kovin montaa viikkoa tarvitse kärsiä...odotellaan.
Nyt lähdetään reippailemaan...täällä sataa lunta :D
Mukavaa päivää kaikille
JB72 & KeKe....olen jo viikoista seonnut.
On se tosiaan jännää, kun vauvoja alkaa tupsahtelemaan maailmaan. Hassua. Näköjään ei kuitenkaan ole ihan sisäistänyt ajatusta, että kohta vaavi on ulkona masusta. Uskomatonta. Nythön on tosiaa suht. kätevästi kulkenut tuossa mukana. Onnea Kimmille loppumetreille.
Munkin käyrät on ollut koko ajan yläkäyrällä ja jopa sen päällä, mutta eipä kukaan ole mistään kokoarviosta puhunut. Ja ny meni viimeinen lääkärikäyntikin. Eli ei tullut siltäkään mitään lähetettä sitten pyydettyä. vähän jännittää kun oltiin miehen kanssa reilusti yli nelikiloisia. Jos se vaikka on periytyvää. Ja ultrassa päänympärys on merkitty aina isommaksi kuin viikkojen mukaan pitäisi olla. Noh, onneksi on tämmönen synnyttäjän lantio, varsinkin kun kohta 20 lisäkiloa on tullut täyteen :/
Itkuhälytintä oon nyt alkanut metsästämään. Paria philipsin oon katsellut, mutta niiden ohjeissa sanotaan, että vauvan yksikkö pitäisi olla vähintään metrin päässä vauvasta, eikä esim samassa sängyssä. Vähän outoa kun nimenomaanhan kai tuosta häläristä olisi apua, kun vauva nukkuu ulkona vaunuissa. Onko tietoa, että onko kaikissa sama juttu? Ja mikä olisi hyvä.
On se kumma, kun nämä lomapäivät menee kuin siivillä, enkä saa mitään tehtyä. Auttais varmaan jos ei roikkuis kaikkia päivä netissä ;) Nyt pitää kyllä ottaa itseä niskasta kiinni ja lähteä vähän asioille.
Aliisa ja 35+5
Vau, kimmillä on jo jännät paikat. :)
Hirveästi samoja juttuja mielessä ja teon alla kuin muillakin. Maha on toiminut oikein hyvin yllättäen nyt monta päivää. Herkuista yritän pidättäytyä mahdollisuuksien mukaan, ku se vauvan koko mietityttää itseänikin. Meillä tarjotaan kunnassa kolme ultraa, maanantaina siis synnytystapa-arvio, missä tehdään koko arvio. Ja hullulta tuntuu, että tässä oikeasti voi joutua synnyttään milloin tahansa. Ja nyt on se 36 ohi, joten saa synnyttää omassa lähisairaalassa, ei tarvi oyksiin lähteä. :)
Vauvan vaatteita vielä osa pesemättä, sänky petaamatta, pari tuttipulloa ja tuttia ostamatta, kuten myös omat imetysliivit ja imetyspaitoja, mutta muuten alkaa olemaan hommat kasassa. Kuhan sais tän joulun tässä viettää rauhassa ja mielellään sen uuden vuodenkin, sitten saa poju vaikka tulla.
Mua jännittää synnytyksestä ihan tyhmät asiat...suolen ja rakon toiminta esimerkiksi. Ja oma jaksaminen, koska kunto on ihan nollassa, ku ei oo yhtään kärsiny lenkkeillä, ku heti on supistellut. Ja sekin jännittää, että tiedän, että tammikuussa tulee paljon vauvoja täällä ja vain kaks synnytyssalia, niin sekin mietityttää, että jos oiskin niin täyttä sairaalassa, että joutuis jossain komerossa synnyttään. :D
Nyt poika myllää siihen tahtiin, että se tahtoo ylös tästä kovalta tietokonetuolilta.
Mukavaa viikon jatkoa kaikille!
Amelie ja pikku-ukko rv 36+1
Minäpä kans uskaltaudun kirjoittelemaan, kun kumminkin parikin kertaa päivässä käyn tätä pinoa lukemassa, kun päivät kotona möllötän!=)
Mulla on alkanut olla vaikka sun minkälasita vaivaa nyt loppuraskausdesta.. supistelee herkästi(tosin supistellut jo puolen välin jälkeen jatkuvasti), vauva painaa niin kivasti tuonne alas, että kävely on ku ankalla, kivoja liitoskipuja on ja sängyssä kääntyminenkin välillä yhtä tuskaa ja sit on pitänyt vielä tässä viikon sisällä käydä kahden tunnin välein yöllä vessassa! Että mun puolesta sais jo baby syntyä, kun käy niin tukalaksi nämä viimiset viikot, vaikka oikeesti oon sitä mieltä et syntys vasta tammikuussa, kun kovasti meinaan joulun viettoon lähteä 300km päähän.. vähän jänskättää miten sitä jaksaa/pystyy istua!=)
Meillä on jo babya varten aikalailla kaikki valmiina! Pinnis ja hoitopöytä koottu ja pikkuvaatteet pestynä hyllyillä ja kaikki hankinnatkin kutakuinkin tehty.. itkuhälytin nyt vielä puuttuu ja sitteri, mut sen aiko kuulemma anoppi hommata, ja jotain pientä rasvaa sun muuta uupuu vielä, mut ne kerkee!
Mua vähän harmittaa kun ei päästy perhevalmennuksiin ollenkaan kun olin kipeenä toisella kerralla ja toisella mies ei saanut työvuoroa vaihdettua ja en rohjennut mennä yksin. Vaikka kaverit on kyllä sanonut että ei siellä mitään uutta tule kyllä.. ite kun oon kans terveysalalla töissä niin samat jutut on kuulema koulussa käyty aikoinaan, kutakuinkin, mut silti ois kiva ollut olla paikalla! Niin ja synnärille päästään tutustumaan vasta 7.1, kun kaikki ryhmät oli niin täynnä. La ois sitten jo 17.1, että voi olla hyvin mahdollista et jää tutustumatta.
Tämmöstä sekavaa löpinää täältä!
UlMa&poju 35+4
Kimmin lähestyvää synnytystä jännitellään täällä. :)
Ite oon kanssa nähny mitä oudoimpia unia synnytyksestä ja muusta. Olen  nähnyt unta, että saan tyttövauvan, jolla on todella pitkä ja paksu tumma tukka, synnytyksen jälkeen äitini omi koko vauvan.
Toisessa unessa olen taas saanut poikavauvan, mutta tästä unesta en muista enempää.
Sitten olen nähnyt unen, että sain kolmoset, kaksi tyttöä ja yhden pojan ja niille mietin sitten nimiä.
Viime yönä näin unta jostakin pahvilaatikosta, josta selvisi, että saanko tytön vai pojan. Laatikosta piti repäistä joku muovi pois, jonka alta paljastui joko vaaleanpunainen tai vaaleansininen viiva, jossa luki nimi. Itselleni tuli sitten ne kummatkin viivat, eli olisi tarkoittanut sitä, että olisin saanut kaksoset. Mutta olin saanut unessa aiemmin keskenmenon, jossa toinen vauva oli poistunut kohdustani, ja olin unohtanut ilmoittaa siitä minnekään, joten en siis edelleenkään tiennyt, että kumman saan. :D
Tota limatulppaa mietein viime yönä, että mistä sen tunnistaa ja erottaa normaalista valkovuodosta, mutta täällähän jo vastattiinkin kysymykseen ennen kuin ehdin edes kysymään. :)
Yöllä muuten supisteli aika kovastikin välillä, teki oikein kipeääkin välillä...Yleensä on alkanut supistelemaan, jos kävelee ripeää tahtia, mutta nyt alkaa supistamaan jo helpomminkin..
En muista kysyinkö jo aiemmin, mutta onko täällä muita, jotka menevät 30.12 tutustumaan Lohjan synnärille?
Jadmiras ja pikkuinen 35
Kangasalla kuuluu kunnalliseen palveluun automaattisesti vain yksi ultra. Me maksettiin np-ultra rv 11 itse, omavastuu muistaakseni 51 euroa.
rv 19 kävin kunnallisessa ultrassa, jossa katsottiin rakenteet ja sain vielä kokoarvioultrankin, kun sf-mitta oli yläkäyrällä, mutta lapsi oli ultran mukaan jopa keskimääräistä pienempi.
Se on aina lääkärin harkinnassa määrääkö hän kokoarvioultran vai ei. Osassa paikkakuntia se kuuluu automaattisesti kaikille, silloin heille tarjotaan kunnan puolesta 3 ultraa. Suurin osa tarjoaa kaksi ultraa eli tuon np-ultran rv10-13 ja sitten rakenneultran rv 18-20.
Kannattaa tosissaan vertailla yksityisten lääkäreiden hintoja. np-ultrassakin hintaerot olivat suurimmillaan Tampereen seudulla 60 euroa.
Meillä tuota esitietolomaketta ei täytetä edes ennen synnytykseen menoa. Voithan sä soittaa neuvolaan ja kysyä siitä. Näissä on paikkakunta- ja sairaalakohtaisia eroja. Sinänsä olisi hyvä, kun näissä olisi vakiintuneet käytänteet, joista ei poikettaisi.