Jari Sinkkosen opit ovat hanurista.
En IKINÄ suostu allekirjoittamaan väitettä, että poikien pitää saada tapella koska se on heille sisäsyntyistä. =P
Kommentit (100)
Mutta _tappelu_ on jo ihan eriasia, minusta.
Meillä ainakin pojat on taistelemassa jatkuvasti, muttei tappelemassa. Nytkin nuo menee miekkojen kanssa pitkin pihoja.
Eikö sitten tyttöjäkin tulisi kannustaa ottamaan nyrkit kehiin, kun naapurin Jessica vie barbienuken?
ap
sellaisen kahinan ja painimisen (jossa toiseen ei satu) olen hyväksynyt. Ainakaan meidän perheen tytöillä ei tällaista nahisteluvaihetta ole koskaan ollut (mutta kieli ja kynnet ovat olleet sitäkin terävämmät).
Olen ymmrtänyt tuon Sinkkosen ohjeen siten, ettei niitä miekkailu-ja taisteluleikkejä voi, eikä kannata edes yrittää estää. Sen sijaan pojillekin tulee opettaa, ettei toisia saa edes leikin varjolla satuttaa tai että taisteluleikkejä saa leikkiä vain sellaisten kanssa, jotka haluavat itsekin olla niissä mukana.
Ja kuten tiedät ne leikkitappelut päätyvät hyvin usein oikeiksi nujakoiksi heti, kun joku vähän osuu, toinen voittaa tms. En yksinkertaisesti niele käsitystä siitä, että poikien "reilu kahakointi" toisin sanoen välien selvittely nyrkein on vain pakko hyväksyä. No Way.
Minä en ainakaan ehtisi tehdä mitään muuta kuin estellä jos sille linjalle lähtisin... Ja evoluution kannalta ne "taistelutaidot" ovat hyvinkin tärkeitä taitoja. Ehkä tänä päivänä niitä ei paljon tarvita, mutta sitäpä ei tiedä milloin kehitys kehittyy taas niin pitkälle että miehet saa taas tapella ihan vaan hengissä pysyäkseen.
Nahistelu on suotavaa, tappeleminen ei. Ja aikuisten tulee valvoa että siitä ei tule jälkimmäistä. Kaikille lapsille tämä nahistelukaan ei sovi.
Niin minäkin lapsena siskoni kanssa.
nainen 27 v
on riippuvainen biologisesta sukupuolesta? Minä uskon kyllä vahvasti, että yksilöt on yksilöitä, toiset aggressiivisempia kuin toiset, riippumatta sukupuolesta. Ja tuo evoluutiolähtökohta nyt on täysin naurettava. Väkivalta on kulttuurisesti paheksuttava ja epäsuotava ominaisuus, joka on karsittava. Ihan sama kutsutaanko sitä "taistelutaidoksi" vai väkivallaksi.
heillä on elimistössä sitä kuuluisaa mieshormonia testosteronia ja välillä täytyy saada purkaa aggressioita, ja välillä ne purkautuvat poikien väliseä nahisteluna. Itse en ihan vähällä puutu poikien välisiin nahisteluihin paitsi jos sen näyttää menevän oikean tappelun puolelle, se on eri asia ja siihen pitää tietysti puuttua. Mutta kaikki pienten poikien väliset kahinat EIVÄT siis ole oikeaa tappelua. Minusta Sinkkonen on harvinaisen järkevä ihminen nykyajan vastuuttomien tai muuten vaan ääliöiden vanhempien vastapainoksi.
Vaikka olisinkin erimieltä ei se tarkoita että meist kumpikaan on väärässä. Tuokin lause on täysin otettu irti yhteydestä.
En IKINÄ suostu allekirjoittamaan väitettä, että poikien pitää saada tapella koska se on heille sisäsyntyistä. =P
on riippuvainen biologisesta sukupuolesta? Minä uskon kyllä vahvasti, että yksilöt on yksilöitä, toiset aggressiivisempia kuin toiset, riippumatta sukupuolesta. Ja tuo evoluutiolähtökohta nyt on täysin naurettava. Väkivalta on kulttuurisesti paheksuttava ja epäsuotava ominaisuus, joka on karsittava. Ihan sama kutsutaanko sitä "taistelutaidoksi" vai väkivallaksi.
Hehheh. Ei sille kuule muuta lähtökohtaa ole kuin evoluutio... Aggressiivisuus ominaisuutena olisi hävinnyt jos se ei olisi evoluution kannalta jossain määrin hyödyllinen. Ja psykopaateillekin on ollut evoluutiossa paikkansa. Kylmä harkinta kriisitilanteessa on ilmeisesti pitänyt hengissä vähintään yhtä hyvin kuin tunteista lässyttäminen.
itse vastustan tappalemista, mutta itseään pitää/pitää osata puolustaa, jos joku hyökkää päälle, oli kyseessä tyttö tai poika... jostain syystä nuo pojat tosiaan harrastavat noita miekkailu yms taisteluleikkejä, enkä ole niitä kieltänyt, kunhan kukaan ei vahingoitu (eli esim. metalliputkilla ei saa huitoa tietenkään). Tuntuu tosiaan kuuluvan tuohon fyysiseen liikkumiseen ihan olennaisena osana. Vihapäisään tappeleminen ei mielstäni ole edes sama asia.
Mutta kyllä mun mielestä tytöillekin tekisi hyvää oppia vähän kyynärpäätaktiikkaa ja taklaamista ihan konkreettisesti, niin sitten aikuisena työelämässä homma voisi onnistua psyykkisellä tasolla paremmin...
omaa elämänkatsomustani tukevaa tekstiä.
Mutta Keijo Tahkokalliota en voi sietää. Kerran olen joutunut tilaisuuteen jonne Keke oli kutsuttu esitelmöimään. Niskakarvat nousi sen jutuista pystyyn ja ärtyneenä poistuin kotiin.
Kyllä meillä ainakin pojat painivat ja taistelevat milloin mistäkin asiasta ja olen käsittänyt että on aivan normaalia.
Jos huomaan että meno menee jo liian rajuksi eikä ole enää leikinmakua mukana niin laitan peli poikki.
Äiti joka kieltää sen lapseltaan on hakoteillä.
Lasta pitää kasvattaa käyttämään miekkaa oikein ja oikeissa tilanteissa ja poikien on saatava painia, näin sanoi mulle tayssin neurologi.
Jotenkin säälin äitejä, jotka eivät osaa olla poikien vanhempia.
ja sinä täysin väärässä. Kannattaisi lukea kunnolla, niin ymmärtäisit lukemasi oikein.
kuulostaa siltä, että ap on lukenut ilman ymmärrystä. Tappelu on täysin eri asia kuin nahistelu. Minulla on kaksi poikaa ja he painivat ja nahistelevat - ja tietävät tarkoin, mikä siinä on kiellettyä ja mikä voi satuttaa. Ja välttävät näitä.
Jos pojilta kiellettään nahistelu, tulee tytöiltä kieltää se bestis-asetelma. Koska sehän on väärin, että liittoudutaan jonkun kanssa eikä hyväksytä muita leikkiin.
Toki vanhempien täytyy vahtia ettei tappelussa mennä liian pitkälle ja tule pahoja vammoja. Mutta minä ainakin olen kiitollinen että tappelin lapsena veljeni kanssa. Opin olemaan tarvittaessa aggressiivinen ja puolustamaan reviiriäni. Toki en aikuisena tee sitä enää nyrkeillä, mutta kyllä minut olisi jo tuhat kertaa poljettu maan rakoon jos ei minussa olisi sitä annosta aggressiivisuutta sisällä ja jos en uskaltaisi sitä myös tarvittaessa käyttää!!!
t. viiden lapsen mamma, jota taatusti voisi luonnehtia kiltiksi ihmiseksi
pitään antaa tapella. Eiväthän he muuten oppisi selviämään tästä raadollisesta elämästä, jossa kyynärpäätaktiikka on ainoa oikea selviytymisemuoto taistellessa itsekkäitä ihmisiä vastaan.