Kuka maksaa, jos naapuri sulkee oven ja avaimet ovat sisällä?
Kuvitteellinen tilanne: Minä käyn viemässä pyykkini alakerran yhteiseen pyykkitupaan ja jätän asuntoni oven auki, että pääsen sinne takaisin sisälle. Naapuri sattuu kulkemaan ohi, huomaa avonaisen oveni ja hyvää tarkoittaen sulkee sen lukkoon. Asun yksin eikä asunnossa ole sisällä ketään, kuka oven voisi avata. En voi päästä sisälle esim. parvekkeelta tai ikkunasta, ja vain talonmiehellä on vara-avaimet. Maksaa kuitenkin 50€, jos hänet soittaa ovenavaajaksi, ja naapuri kieltäytyy maksamasta, koska "ei ole hänen ovensa eikä HÄNTÄ kiinnosta, saadaanko se auki". Mitä tehdä? Kenen velvollisuus on maksaa? Kuka käytännössä tulee luultavasti joutumaan maksajaksi?
(Niille, jotka haluavat vastata: "Jos noin pelottaa niin ota avaimet pyykkitupaan mukaan" tai "ihan sama koska minun elämäni nyt ei ole yhdestä viisikymppisestä kiinni enkä tajua miten te jotkut jaksatte nipottaa", minä pidän kyllä avaimeni pyykkitupareissuilla mukana ja maksaisin mielelläni vaikka kaikkien maailman ihmisten laskut, jos itselläni vain olisi varaa. En nyt tarkoita sitä, millä varotoimilla tältä tilanteelta voisi varmimmin välttyä. Haluan tietää ihan vain tietämisen ilosta, että miten tällaisessa tilanteessa tulisi menetellä.)
Kommentit (106)
tilannetta ei tapahdu ikinä, sillä pyykkitupaan on ovet lukossa, ja tarvitsee niitä kotiavaimia siihen
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:55"]
Vitun idiootit, kerrostalot on lukossa ulkopuolelta eli asunnon oven voi jättää kaheks minuutiks. Ei kahessa minuutissa ehi ryöstää kämppää tyhjäks :D:D:D Naapuri maksaa koska sen pitäs huolehtia omista asioista, joskus asunnon ovi täytyy pitää auki. Huolestua saa sit jos sama ovi on auki pitkään.
[/quote]
Miten niin? Tiedät jokaisen Suomen kerrostalon käytännön? Ainakin tässä meidän taloyhtiössä ulko-ovet ovat auki (=lukitsematta) päivisin klo 7-21. Taloyhtiö sijaitsee Helsingissä.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:47"]
Voi hyvät ihmiset, yritin tuossa viestin lopussa selventää ): Sanoinhan, että tämä on itselleni kuvitteellinen tilanne. Näin on kuitenkin varmasti joskus käynyt, eikä tämä ole teoriassa mitenkään mahdoton tapahtuma. Jos noin tapahtuu, niin ei siinä vaiheessa enää auta haukkua tyhmäksi, vaan jonkun on maksettava, ja minua vain kiinnostaa tietää, että kuka sen henkilön kuuluisi olla.
Rappukäytävässä ei yleensä ole tuulenpuuskia, ja täällä meillä ainakin pääsee pyykkitupaan ilman avainta, sillä rakennuksen ulko-ovi on lukossa. Puhe on siis kerrostalosta, kuten tuosta rappukäytävä-ilmaisusta voi päätellä.
Kiitos neloselle ja vitoselle sisälukutaidosta ja aiheellisesta vastauksesta :)
[/quote]
On kuvitteellinen, mutta toivottavasti kukaan, joka asuu kerrostalossa, ei ole niin tyhmä, että jättää ovensa auki.
Eihän kerrostalossa ole edes toivottavaa pitää rappuun ovea auki jo ilmanvaihdonkaan takia. Jos sinun ovesi menee lukkoon, sinä maksat avaamisen. Kuinka sinä edes voit todistaa sen, kuka sen oven läimäsi kiinni? Tämäkö oli sinun mieltäsi vakavimmin vaivaama ongelma näin pääsiäisenä, hohhohoijaa!
Se maksaa jonka ovi pitää tulla avaamaan, ihan sama miten se ovi on kiinni mennyt. Ei JUMALAUTA voi olla noin vaikeaa sitä älytä
Pyykkääjä maksaa.
Varsinkin jos kyseessä on vuokra-asunto, niin vuokralaisella on velvollisuus huolehtia asunnosta ja siihen kyllä kuuluu se ettei ovea jätetä auki niin että kaikki ohikulkijat voivat vain kävellä asuntoon sisään.
Mä myös itse toivoisin että naapuri sen laittaisi kiinni.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:55"]Vitun idiootit, kerrostalot on lukossa ulkopuolelta eli asunnon oven voi jättää kaheks minuutiks. Ei kahessa minuutissa ehi ryöstää kämppää tyhjäks :D:D:D Naapuri maksaa koska sen pitäs huolehtia omista asioista, joskus asunnon ovi täytyy pitää auki. Huolestua saa sit jos sama ovi on auki pitkään.
[/quote]
Meillä ainakin on rapun ovi auki klo.7-21.00, kuten monella muullakin.
Meillä olis maksanut naapuri. Omasta mielestään oli hänen moka ja olis maksanut laskun. Tosin meillä oli vähän eri tilanne. Oltiin muuttamassa sisään ja kämpän ovi oli pönkätty auki, siirretty siis painava banaanilaatikkopino siihen niin, että se piti oven auki, mutta siitä mahtui yhä kulkemaan. Selkeästi siis jätetty niin, että se on auki tarkoituksella. Mä olin mennyt pitään alaovea auki sohvan kantajille, ja jätettiin miehen kans kumpikin avaimet sisään, kun matkaa oli kuitenkin vain yksi kerros ja ovi tuettu auki ja selkeesti muutto meneillään. Naapurin nainen oli lähtiessään nähnyt sen avoimen oven, siirtänyt sen pinon (eli siis mennyt mun kämppään sisään, koska ovi aukesi sisään päin) ja laittanut oven kiinni. Lopulta saatiin se ovi auki sillä, että laitettiin pitkät tikkaat pakettiauton katolle ja pikkusiskoni taiteili itsensä avoimen parvekkeen ikkunan kautta sisään. :D
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:35"]Kuvitteellinen tilanne: Minä käyn viemässä pyykkini alakerran yhteiseen pyykkitupaan ja jätän asuntoni oven auki, että pääsen sinne takaisin sisälle. Naapuri sattuu kulkemaan ohi, huomaa avonaisen oveni ja hyvää tarkoittaen sulkee sen lukkoon. Asun yksin eikä asunnossa ole sisällä ketään, kuka oven voisi avata. En voi päästä sisälle esim. parvekkeelta tai ikkunasta, ja vain talonmiehellä on vara-avaimet. Maksaa kuitenkin 50€, jos hänet soittaa ovenavaajaksi, ja naapuri kieltäytyy maksamasta, koska "ei ole hänen ovensa eikä HÄNTÄ kiinnosta, saadaanko se auki". Mitä tehdä? Kenen velvollisuus on maksaa? Kuka käytännössä tulee luultavasti joutumaan maksajaksi?
(Niille, jotka haluavat vastata: "Jos noin pelottaa niin ota avaimet pyykkitupaan mukaan" tai "ihan sama koska minun elämäni nyt ei ole yhdestä viisikymppisestä kiinni enkä tajua miten te jotkut jaksatte nipottaa", minä pidän kyllä avaimeni pyykkitupareissuilla mukana ja maksaisin mielelläni vaikka kaikkien maailman ihmisten laskut, jos itselläni vain olisi varaa. En nyt tarkoita sitä, millä varotoimilla tältä tilanteelta voisi varmimmin välttyä. Haluan tietää ihan vain tietämisen ilosta, että miten tällaisessa tilanteessa tulisi menetellä.)
[/quote]
Lukematta ketjua sen Porvoolaisen joka jätti avaimena sisään ja ovensa auki.
Esimerkillinen naapuri toimii näin:
Viisi vuotta sitten miehelleni sattui tapaturma, jonka vuoksi hän oli ensin 3 viikkoa sairaalassa ja sen jälkeen kotona oli 5 viikon ajan liikkumisvälineenä pyörätuoli. Tuon 5 viikon aikana hänen luonaan kävi hoitaja hoitamassa jalan leikkaushaavaa. Yleensä hoitaj atuli vasta päivällä, mutta yhtenä aamuna hän oli tulossa jo aamulla noin 8.30. Minä lähdin töihin klo 8 ja mieheni pyysi jättämään oven valmiiksi raolleen, jotta hänen ei tarvitsisi käräillä pyörätuolin kanssa, kun se oli niin hankalaa.
15 min päästä yläkerran venäläinen naapuri soitti minulle ja kysyi onko ovemme tarkoituksella auki ja sulkeeko hän sen. Kiitin huolenpidosta ja kerroin sen olevan auki tarkoituksella.
Tässä tapauksessa ei olisi tapahtunut vahinkoa vaikka hän olisi sen sulkenutkin mutta näin toimimalla sekin vahinko vältettiin.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:47"]Voi hyvät ihmiset, yritin tuossa viestin lopussa selventää ): Sanoinhan, että tämä on itselleni kuvitteellinen tilanne. Näin on kuitenkin varmasti joskus käynyt, eikä tämä ole teoriassa mitenkään mahdoton tapahtuma. Jos noin tapahtuu, niin ei siinä vaiheessa enää auta haukkua tyhmäksi, vaan jonkun on maksettava, ja minua vain kiinnostaa tietää, että kuka sen henkilön kuuluisi olla.
Rappukäytävässä ei yleensä ole tuulenpuuskia, ja täällä meillä ainakin pääsee pyykkitupaan ilman avainta, sillä rakennuksen ulko-ovi on lukossa. Puhe on siis kerrostalosta, kuten tuosta rappukäytävä-ilmaisusta voi päätellä.
[/quote]
Hehe viikon selittelijä.
Oven avauksesta maksaa se joka oven avauksen tilaa, simple as that. Jos naapuria ei huvita tilata niin siitä vaan miettimään kenellä on suurin halu päästä sisään.
En ainakaan ite vois alkaa naapurilla maksattaan, eihän se voi tietää asukkaan olevan vaan pyykkituvassa. (Itellä ei kyllä ikinä tulis mieleen jättää ovee auki, eikä kyllä yhessäkään asunnoistani ois pyykkitupaan päässy ilman avainta).
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:53"]Pyykkitupaan ei varmaan missään pääse ilman avainta. Eli tämä kuvitteelinen tilanne on mahdoton. M. O. T.
[/quote]
Meillä pääsi edellisessä taloyhtiössä.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:47"]
Voi hyvät ihmiset, yritin tuossa viestin lopussa selventää ): Sanoinhan, että tämä on itselleni kuvitteellinen tilanne. Näin on kuitenkin varmasti joskus käynyt, eikä tämä ole teoriassa mitenkään mahdoton tapahtuma. Jos noin tapahtuu, niin ei siinä vaiheessa enää auta haukkua tyhmäksi, vaan jonkun on maksettava, ja minua vain kiinnostaa tietää, että kuka sen henkilön kuuluisi olla.
[/quote]
Kyllä mun mielestä maksat itse. Naapuri tarkoitti vain hyvää, ei hän voi tietää, että olet niin omituinen, että lähdet pyykille ilman avainta ja jätät oven auki.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:09"]Huh, kiitos 28! Kiva, että jotkut viitsivät vastata asiallisesti. Noinhan se ilman muuta toimii omakotitaloissa, mutta minua mietityttää nimenomaan kerrostalot. Naapurin ei tietenkään voi olettaa tietävän, että ovi on tarkoituksella auki, mutta ei hänen kyllä myöskään voi olettaa tietävän, että ovi olisi vahingossa auki. Minussa ainakin kerrostalossa, ulkopuolisilta lukitussa rappukäytävässä on todennäköisempää, että ovi on tarkoituksella auki esim. tuuletuksen, huonekalujen siirron tai juuri sen pyykkituvan vuoksi. Kerrostaloissa kun on yleisestiottaen turvallisempaa jättää ovi auki, kun "ne kaiken maailman ryöstäjähiipparit" voi yleensä rajata talossa asuviin henkilöihin sekä heidän lähipiireihinsä. Mutta minä nyt toisaalta en olekaan elämäni aikana omillani asunut muualla kuin tässä opiskelijoille vuokrattavassa kerrostaloasunnossani, jossa ihmiset tulevat ja menevät varmaan vähän eri tavalla kuin avoimesti vuokrattavissa kerrostaloissa.
ap
[/quote]
Ei sitä ovea ole tarkoitus jättää auki valvomatta. Naapuri voi siis täysin oikeutetusti olettaa että ovi on jäänyt auki vahingossa, koska sitä ei kuulu jättää valvomatta avonaiseksi. Ja todellakin läpiveto voi myös pamauttaa oven kiinni, joten ei avainta kannata sisälle jättää.
Vapaiden markkinoiden vuokra-asunnoissa tuskin tunnet kaikkia samassa rapussa asuvia ja heidän vieraitaan niin hyvin että kannattaa jättää oveaan auki. En tiedä miten läheiset suhteet teillä opiskelija-asunnoissa on, mutta veikkaan että ero normaaliin vuokrataloon on aika iso, jos teillä on normaalia pitää oveaan auki pyykkitupareissun tai tuulettamisen takia. Rappuun tuulettaminen on muuten monien taloyhtiöiden järjestyssäännöissä kielletty.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:55"]
Vitun idiootit, kerrostalot on lukossa ulkopuolelta eli asunnon oven voi jättää kaheks minuutiks. Ei kahessa minuutissa ehi ryöstää kämppää tyhjäks :D:D:D Naapuri maksaa koska sen pitäs huolehtia omista asioista, joskus asunnon ovi täytyy pitää auki. Huolestua saa sit jos sama ovi on auki pitkään.
[/quote]
Miten niin? Tiedät jokaisen Suomen kerrostalon käytännön? Ainakin tässä meidän taloyhtiössä ulko-ovet ovat auki (=lukitsematta) päivisin klo 7-21. Taloyhtiö sijaitsee Helsingissä.
Helsingissä asun myös, ja talon ulko-ovi on lukossa ja pyykkitupakin vielä kahden lukon takana. Joten sinne pyykkitupaankaan ei pääse ilman avainta. Ja näin on kaikissa kerrostaloissa ( 6 kpl ) Helsingissä ollut, missä olen asunut. Joten ap:n tilanne on TODELLA kuvitteellinen.
[/quote]
Missä päin Suomea on kerrostalo, jonka pesutupaan pääsee ilman avainta? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Aika luottavaista porukkaa on, tai sitten aika idyllinen yhteisö:).
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:09"]Huh, kiitos 28! Kiva, että jotkut viitsivät vastata asiallisesti. Noinhan se ilman muuta toimii omakotitaloissa, mutta minua mietityttää nimenomaan kerrostalot. Naapurin ei tietenkään voi olettaa tietävän, että ovi on tarkoituksella auki, mutta ei hänen kyllä myöskään voi olettaa tietävän, että ovi olisi vahingossa auki. Minussa ainakin kerrostalossa, ulkopuolisilta lukitussa rappukäytävässä on todennäköisempää, että ovi on tarkoituksella auki esim. tuuletuksen, huonekalujen siirron tai juuri sen pyykkituvan vuoksi. Kerrostaloissa kun on yleisestiottaen turvallisempaa jättää ovi auki, kun "ne kaiken maailman ryöstäjähiipparit" voi yleensä rajata talossa asuviin henkilöihin sekä heidän lähipiireihinsä. Mutta minä nyt toisaalta en olekaan elämäni aikana omillani asunut muualla kuin tässä opiskelijoille vuokrattavassa kerrostaloasunnossani, jossa ihmiset tulevat ja menevät varmaan vähän eri tavalla kuin avoimesti vuokrattavissa kerrostaloissa.
ap
[/quote]
Ei jumal auta mitä sitten kyselen perkeleen pentu.
Ok, ymmärrän ketjun aiheen nyt paremmin, mikäli kyseessä on opiskelija-asuntola. Ehkä silloin tulee mieleen ajatella, että eipä täällä ole kovin arvokasta vietävääkään, joten jätän asunnon oven auki ja lähden vähäksi aikaa muualle.
Ap, en kyllä ymmärrä logiikkaasi, jonka mukaan kerrostalossa olisi "turvallista" jättää oman asunnon ovi auki. Koko ajanhan siitä ulko-ovesta voi tulla ja mennä asukkaita ja heidän vieraitaan.
Ja tosiaan, kerrostaloissa ei ole tapana tuulettaa rappukäytävään.
Ap:sta asiallisia vastauksia ovat vain ne, joissa sanotaan naapurin olevan maksuvelvollinen?