Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka maksaa, jos naapuri sulkee oven ja avaimet ovat sisällä?

Vierailija
06.04.2015 |

Kuvitteellinen tilanne: Minä käyn viemässä pyykkini alakerran yhteiseen pyykkitupaan ja jätän asuntoni oven auki, että pääsen sinne takaisin sisälle. Naapuri sattuu kulkemaan ohi, huomaa avonaisen oveni ja hyvää tarkoittaen sulkee sen lukkoon. Asun yksin eikä asunnossa ole sisällä ketään, kuka oven voisi avata. En voi päästä sisälle esim. parvekkeelta tai ikkunasta, ja vain talonmiehellä on vara-avaimet. Maksaa kuitenkin 50€, jos hänet soittaa ovenavaajaksi, ja naapuri kieltäytyy maksamasta, koska "ei ole hänen ovensa eikä HÄNTÄ kiinnosta, saadaanko se auki". Mitä tehdä? Kenen velvollisuus on maksaa? Kuka käytännössä tulee luultavasti joutumaan maksajaksi?

(Niille, jotka haluavat vastata: "Jos noin pelottaa niin ota avaimet pyykkitupaan mukaan" tai "ihan sama koska minun elämäni nyt ei ole yhdestä viisikymppisestä kiinni enkä tajua miten te jotkut jaksatte nipottaa", minä pidän kyllä avaimeni pyykkitupareissuilla mukana ja maksaisin mielelläni vaikka kaikkien maailman ihmisten laskut, jos itselläni vain olisi varaa. En nyt tarkoita sitä, millä varotoimilla tältä tilanteelta voisi varmimmin välttyä. Haluan tietää ihan vain tietämisen ilosta, että miten tällaisessa tilanteessa tulisi menetellä.)

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20, meidän kerrostalossamme pääsee pyykkitupaan ilman avaimia. 

Vierailija
82/106 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin se maksaa joka lähtee kotoaan ilman avainta! Eikö tuo nyt ole itsestäänselvyys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:48"]

Seuraavaksi itket av:lla kuinka ulko-ovi jäi auki ja varkaat varastivat kaiken asunnostasi.

[/quote]

Ja naapuri ollsi voinut estää MUTTA EI ESTÄNYT, joten naapurin syy...

Vierailija
84/106 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tyhmä kysymys!

Vierailija
85/106 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:55"]Vitun idiootit, kerrostalot on lukossa ulkopuolelta eli asunnon oven voi jättää kaheks minuutiks. Ei kahessa minuutissa ehi ryöstää kämppää tyhjäks :D:D:D Naapuri maksaa koska sen pitäs huolehtia omista asioista, joskus asunnon ovi täytyy pitää auki. Huolestua saa sit jos sama ovi on auki pitkään.
[/quote]
Luotatko noin paljon kerrostalon asukkaisiin ja heidän kaikkiin vieraisiinsa?

Vierailija
86/106 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kysymys.Minusta pyykkäri maksaa.Ei voi naapurin olettaa tietävän että ovi on tarkoituksella auki.Itse en ikinä astu kynnyksen yli ilman avainta.Omakotitalo kyseessä ja vieläpä vara-avain on piilossa ulkona.Siitä huolimatta otan aina avaimen mukaan.Olen parin naapurin ovet käynyt sulkemassa.Vahingossa jääneet auki mutta se selvinnyt vasta myöhemmin.

Vierailija
87/106 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, joka oven jätti auki. Käsittääkseni kerrostalossa ovet on pidettävä suljettuna jo paloturvallisuussyistäkin, eli veikkaan jostain löytyvän ihan pykälän siihen, että on pidettävä huoneiston ovi kiinni.

Vierailija
88/106 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran outoa on pyykkääjän ajatuksenjuoksu ettei naapurin voi olettaa sitä arvaavan. Pyykkääjä maksaa.

Vierailija
89/106 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:47"]

Voi hyvät ihmiset, yritin tuossa viestin lopussa selventää ): Sanoinhan, että tämä on itselleni kuvitteellinen tilanne. Näin on kuitenkin varmasti joskus käynyt, eikä tämä ole teoriassa mitenkään mahdoton tapahtuma. Jos noin tapahtuu, niin ei siinä vaiheessa enää auta haukkua tyhmäksi, vaan jonkun on maksettava, ja minua vain kiinnostaa tietää, että kuka sen henkilön kuuluisi olla.

Rappukäytävässä ei yleensä ole tuulenpuuskia, ja täällä meillä ainakin pääsee pyykkitupaan ilman avainta, sillä rakennuksen ulko-ovi on lukossa. Puhe on siis kerrostalosta, kuten tuosta rappukäytävä-ilmaisusta voi päätellä.

Kiitos neloselle ja vitoselle sisälukutaidosta ja aiheellisesta vastauksesta :)

[/quote]

Entäs jos sulla on asunnossa ikkuna auki ja joku avaa rapun oven? Veikkaan, että läpiveto paukauttaa asunnon oven kiinni.

Kyllä se mun mielestä menee niin, että asunnon omistaja/haltija maksaa sen avausmaksun.

En kyllä usko, että kukaan toimisi noin kerrostalossa. Jos sinne menisi sillä aikaa joku varkaisiin, niin ei kyllä mikään kotivakuutus korvaisi, koska ovi ole jätetty auki.

Vierailija
90/106 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahingon aiheuttajan pitäisi maksaa, mutta milläs todistat.

Vierailija
91/106 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asukas itse on vastuussa ja oletuksena on että hän maksaa itse. Ei voi vedota edes siihen mitä naapuri ajattelee tai ei ajattele.

Toki naapuri saattaisi tarjoutua maksamaan oven avauksen koska miettii töpänneensä pahan kerran mutta asukas kieltäytyy siitä koska hän itse jätti avaimet kotiin, oven auki ja otti tietoisen riskin. Jos naapuri oikein vaatimalla vaatii että hän kyllä maksaa niin summan voisi laittaa sovun vuoksi puoliksi eli kumpikin maksaa 50%.

Vierailija
92/106 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:35"]

Kuvitteellinen tilanne: Minä käyn viemässä pyykkini alakerran yhteiseen pyykkitupaan ja jätän asuntoni oven auki, että pääsen sinne takaisin sisälle. Naapuri sattuu kulkemaan ohi, huomaa avonaisen oveni ja hyvää tarkoittaen sulkee sen lukkoon. Asun yksin eikä asunnossa ole sisällä ketään, kuka oven voisi avata. En voi päästä sisälle esim. parvekkeelta tai ikkunasta, ja vain talonmiehellä on vara-avaimet. Maksaa kuitenkin 50€, jos hänet soittaa ovenavaajaksi, ja naapuri kieltäytyy maksamasta, koska "ei ole hänen ovensa eikä HÄNTÄ kiinnosta, saadaanko se auki". Mitä tehdä? Kenen velvollisuus on maksaa? Kuka käytännössä tulee luultavasti joutumaan maksajaksi?

[/quote]

Soitat talonmiehen avaamaan oven. Sinun velvollisuus on maksaa kun sinun asunto ja itse jätit avaimesi. Käytännössä sinä maksat, ei mitään mahdollisuuksia periä naapurilta. Ihan itsestään selvä tapaus. Kannattaa teettää vara-avain. 

Vierailija
93/106 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kiitos 28! Kiva, että jotkut viitsivät vastata asiallisesti. Noinhan se ilman muuta toimii omakotitaloissa, mutta minua mietityttää nimenomaan kerrostalot. Naapurin ei tietenkään voi olettaa tietävän, että ovi on tarkoituksella auki, mutta ei hänen kyllä myöskään voi olettaa tietävän, että ovi olisi vahingossa auki. Minussa ainakin kerrostalossa, ulkopuolisilta lukitussa rappukäytävässä on todennäköisempää, että ovi on tarkoituksella auki esim. tuuletuksen, huonekalujen siirron tai juuri sen pyykkituvan vuoksi. Kerrostaloissa kun on yleisestiottaen turvallisempaa jättää ovi auki, kun "ne kaiken maailman ryöstäjähiipparit" voi yleensä rajata talossa asuviin henkilöihin sekä heidän lähipiireihinsä. Mutta minä nyt toisaalta en olekaan elämäni aikana omillani asunut muualla kuin tässä opiskelijoille vuokrattavassa kerrostaloasunnossani, jossa ihmiset tulevat ja menevät varmaan vähän eri tavalla kuin avoimesti vuokrattavissa kerrostaloissa.

ap

Vierailija
94/106 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkäri maksaa.

Vierailija
95/106 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli sanoa, että naapuri maksaa koska oli häneltä suurempaa huolimattomuutta laittaa ovi kiinni tarkistamatta, että pyykkitupalaisella on avaimet mukanaan kuin pyykkitupalaiselta olla miettimättä sitä vaihtoehtoa, että joku naapuri menee ja sulkee oven. Pyykkitupalaiselle ei ehkä vaan juolahtanut mieleen, naapurin olisi pitänyt harkita ennen kuin tekee mitään.

Vierailija
96/106 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:09"]Huh, kiitos 28! Kiva, että jotkut viitsivät vastata asiallisesti. Noinhan se ilman muuta toimii omakotitaloissa, mutta minua mietityttää nimenomaan kerrostalot. Naapurin ei tietenkään voi olettaa tietävän, että ovi on tarkoituksella auki, mutta ei hänen kyllä myöskään voi olettaa tietävän, että ovi olisi vahingossa auki. Minussa ainakin kerrostalossa, ulkopuolisilta lukitussa rappukäytävässä on todennäköisempää, että ovi on tarkoituksella auki esim. tuuletuksen, huonekalujen siirron tai juuri sen pyykkituvan vuoksi. Kerrostaloissa kun on yleisestiottaen turvallisempaa jättää ovi auki, kun "ne kaiken maailman ryöstäjähiipparit" voi yleensä rajata talossa asuviin henkilöihin sekä heidän lähipiireihinsä. Mutta minä nyt toisaalta en olekaan elämäni aikana omillani asunut muualla kuin tässä opiskelijoille vuokrattavassa kerrostaloasunnossani, jossa ihmiset tulevat ja menevät varmaan vähän eri tavalla kuin avoimesti vuokrattavissa kerrostaloissa.

ap
[/quote]
Miksi huonekalujen siirron takia pitäisi jättää ovi valvomatta auki? Ja tuuletus hoidetaan yleensä ikkunoista.

Vierailija
97/106 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:03"]

Entäs jos sulla on asunnossa ikkuna auki ja joku avaa rapun oven? Veikkaan, että läpiveto paukauttaa asunnon oven kiinni.

Kyllä se mun mielestä menee niin, että asunnon omistaja/haltija maksaa sen avausmaksun.

En kyllä usko, että kukaan toimisi noin kerrostalossa. Jos sinne menisi sillä aikaa joku varkaisiin, niin ei kyllä mikään kotivakuutus korvaisi, koska ovi ole jätetty auki.

[/quote]

Omassa kerrostaloasunnossa kävisi todennäköisesti noin, että ovi sulkeutuisi kuvatulla tavoin läpivedon vuoksi, sillä joskus se on paiskautunut kiinni.

Ap, tuskinpa "ovesi sulkenut naapuri" sen kummemmin jäisi rappukäytävään päivystämään, joten tuskin saisit selville oven sulkenuttakaan.

Vierailija
98/106 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiukustunut naapurinmieheen, joka sinnikkäästi hankaloittaa kodinhoitoani sulkemalla käytävämme oven jättäessäni sen auki esim haettuani pesutuvasta sylillisen puhdasta pyykkiä. Sekoittaa kuulemma ilmanvaihdon jos ovi on auki. En koskaan jätä auki ilmanvaihdon ollessa päällä.  Ym, ym....

Vierailija
99/106 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinpä. 

Avain taskuun ja ovi kiinni pesuhuoneessa käynnin ajaksi. TIETYSTI. 

semmoinen sanonta on kuin että : tyhmyydestä sakotetaan. 

Vierailija
100/106 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa vaan kuitenkin pidät ne avaimet kiinni kropassa noissa tilanteissa. Teoriassa ja käytännössä. On se vaan niin paljon helpompaa, ihan jo henkisestikin, näköjään.